Anna waagt leven voor ree - Coevorden 19-4-2008

Auteur Topic: Anna waagt leven voor ree - Coevorden 19-4-2008  (gelezen 5332 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 20 april 2008, 12:32:45
Is dit niet gewoon een hele domme actie??  ???

10:04:50   19-04-08   3   G   BRAN   PRIO 2 Dier te water IJZER- EN METAALHANDEL JANSEN Coevorderkanaal 9 A COEVORDEN
804191004500502999                  0502999 BRW Drenthe ( Monitorcode )
804191004500502653                  0502653 BRW Coevorden ( TS 51-11 )
804191004500500500                  0500500 BRW Coevorden ( Blusgroep A )


http://www.telegraaf.nl/binnenland/3831908/_Anna_waagt_leven_voor_ree__.html?p=8,1

zo 20 apr 2008, 05:30  | 76 reacties
Anna waagt leven voor ree
door Rosanneke Jongbloed

COEVORDEN -  De veertienjarige Anna ten Doorenkaat is een heldin.
http://www.telesport.nl/multimedia/archive/00174/ree-redden323_jpg_174291i.jpg
De gealarmeerde brandweer ontfermt zich over de rillende Anna.
Foto: foto persbureau meter

http://www.telesport.nl/multimedia/archive/00174/ree_jpg_174261i.jpg
Een brandweervrouw probeert de onderkoelde Anna op temperatuur te houden.
Foto: foto persbureau meter

Met gevaar voor eigen leven sprong de jonge dierenliefhebster gisteren zonder een seconde te twijfelen in het ijskoude Coevorderkanaal om een hulpeloze ree te redden. Door haar dappere reddingsactie raakte het Drentse meisje zelf zwaar onderkoeld en moest ze ter controle naar het ziekenhuis.

"Het water was zo ongelooflijk koud, ik kon bijna niet meer lopen en was helemaal verzwakt", vertelt Anna enkele uren later. Voor de ree kwam de redding te laat.




Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #1 Gepost op: 20 april 2008, 12:43:19
Kinderlijke onbezonnenheid. ;) Tuurlijk, vreselijk dom. Maar in hoeverre kan een kind van 104 dat inschatten?
343, never forget.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2 Gepost op: 20 april 2008, 12:45:47
Kinderlijke onbezonnenheid. ;) Tuurlijk, vreselijk dom. Maar in hoeverre kan een kind van 10 dat inschatten?

14 jaar....  ;)


hansalmere

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 91
Reactie #3 Gepost op: 20 april 2008, 15:36:07
Tuurlijk is het gevaarlijk wat ze heeft gedaan. maar in mij ogen verdient ze wel een grote pluim  O0
want er zijn zat gekken die het predikaat volwassen hebben die dingen doen waarvan we zeggen hoe heb je dat kunnen doen.


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #4 Gepost op: 20 april 2008, 21:23:43
Kan inderdaad wel gevaarlijk zijn, Ik weet niet of ik het water in zou springen voor een ree... ik zou eerst de Brandweer bellen en dan beoordelen of ik de gok waag en het water in spring  ::)
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #5 Gepost op: 20 april 2008, 21:43:26
Ze zijn er nog! O0

Mensen die onbaatzuchtig willen helpen.

Die gewoon de knop omgooien en actie ondernemen. Die dus een ree achterna duiken in koud water. De kop tussen de schouders steken en denken: Dit ga ik niet goed vinden en er wat aan doen.

Wat nou, onverantwoord? Hoe verantwoord is het om als agent een huis binnen te stormen dat in brand staat om iemand te redden?
Wat nou onverantwoord? Wat is er verantwoord aan een incident bestrijden van een ongeval gevaarlijke stoffen middels gaspakprocedure?
Wat nou onverantwoord? Daar in gaan waar de rest hard hollend uitrent?

'Tuurlijk. Als hulpverlener heb je veel meer handreikingen gehad om zo'n incident in te gaan. Je opleiding is proffesioneel, je uitrusting is up-to-date. Je bevoegdheid reikt verder. Je doet het met een complete hulpverleningsorganisatie achter je. Het is dagelijkse kost. Je wordt er voor ( te weinig, dat weet ik! ) betaald.

En als hulpverlener mag je jezelf best bij tijd en wijle van mij het predikaat held op plakken.

Daar heb ik geen moeite mee.

Waar ik wel moeite mee heb is als men andere mensen van welke leeftijd dan ook verwijten gaat lopen maken omdat die persoon wilde helpen.
Ook zij nam een risico, hoe zij daar toe gekomen is en of ze er goed over heeft nagedacht, doet niet terzake.

Warmknuffelen, mijn heldin!


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #6 Gepost op: 20 april 2008, 21:47:48
Kinderlijke onbezonnenheid. ;) Tuurlijk, vreselijk dom. Maar in hoeverre kan een kind van 104 dat inschatten?

Ik zou het als 45-jarige wel in kunnen schatten, maar als het dier in doodsnood zou spartelen, zou ook ik - na de brandweer gewaarschuwd te hebben - een poging wagen. Als het een kind was geweest, wordt het je kwalijk genomen wanneer je niets doet - maar voor een dier vinden de meesten het blijkbaar heel normaal om het gewoon te laten verdrinken. Nou, ik niet.

Dit lijkt op het advies van de ADAC, klakkeloos overgenomen door de ANWB: bij een dier voor de auto een beetje remmen, maar daarna vol erop: dat zou beter zijn dan uitwijken met het risico van een ongeluk voor jezelf. O ja - en als het nu een kind was? Net als bij een dier gewoon doorrijden, want anders loop je het risico om zelf te verongelukken? Kom nou! Wat mij betreft heb je bij elk kwetsbaar wezen - kind of dier - de verplichting om te proberen dit te ontwijken. Ik doe het in ieder geval wel. En kom dan niet aan met het argument dat bv vol remmen een risico oplevert voor andere weggebruikers: die zitten er dan gewoon te dicht op. Je moet immers altijd zoveel afstand houden van je medeweggebruikers dat je nog op tijd kunt reageren. Achterop mijn auto staat als waarschuwing: "ik rem voor dieren". En ik wil er best aan toevoegen "ik zwem voor dieren".

Kortom: voor mij maakt het niet uit: of het een hulpeloos kind is of een hulpeloos dier: in beide gevallen zal ik mij  uiterste best doen tot een redding.

Was getekend,
Jetty Middelkoop
Chemisch adviseur / AGS
Brandweer Amsterdam Amstelland
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #7 Gepost op: 20 april 2008, 21:51:31
@ Tijgernest:

Tijd voor een nieuwe bumpersticker:

Ik rem voor alles zonder zwembroek! O0


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #8 Gepost op: 20 april 2008, 21:59:33
Even over het aanrijden van wild. Hoe zit dit precies? Ik had laatst wel iets gehoord van dat je het beter wel kunt aanrijden, maar niet het hele verhaal erachter


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #9 Gepost op: 20 april 2008, 22:08:02
Even over het aanrijden van wild. Hoe zit dit precies? Ik had laatst wel iets gehoord van dat je het beter wel kunt aanrijden, maar niet het hele verhaal erachter

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,20876.msg566119.html#msg566119
Samen sterk in de hulpverlening!