Overlap in communicatie over veiligheid?

Auteur Topic: Overlap in communicatie over veiligheid?  (gelezen 2152 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ellenenkim

  • Gast
Gepost op: 24 april 2008, 17:34:52
Hallo  ;D


Momenteel zijn wij bezig met ons afstudeeronderzoek voor onze opleiding Communicatie. Onze opdracht bestaat uit onderzoek naar draagvlak voor mogelijke intensivering van samenwerking van diverse organisaties op het gebied van thematische communicatie richting burgers over veiligheid.

Er is namelijk het idee dat er overlap bestaat in de communicatie over veiligheid over diverse thema’s (b.v. alcohol en drugs, huiselijk geweld enz.). Onze vraag hierbij is aan jullie te reageren op onderstaande stellingen zodat wij een goed beeld krijgen over wat er speelt bij de burgers.

Stelling 1: Er bestaat een overlap in de informatie vanuit diverse organisaties over veiligheid.

Stelling 2: Er worden tegenstrijdige informatie gecommuniceerd vanuit diverse organisaties over veiligheid.

Stelling 3: Ik ervaar overlap in de werkzaamheden van diverse organisaties op het gebied van veiligheid

Stelling 4: Ik weet bij welke instantie ik voor welk probleem terecht kan.


Alvast bedankt!  O0


Groetjes van Kim en Ellen




Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #1 Gepost op: 24 april 2008, 19:00:38
Ja, is overlap als het gaat om communicatie rond veiligheid.

Naar mijn idee ligt dit deels in het feit dat veiligheid eigenlijk overal bij betrokken wordt of kan worden. Welk vakgebied het ook is, veiligheid kan je best een plekje geven. Je moet dan misschien ook wel meer naar een 1-loket idee waarbij meer bundeling aan de voorkant ontstaat en het achter het loket wordt gedelegeerd naar de juist betrokkenen. Hierbij is het natuurlijk van essentieel belang dat zaken juist worden weggezet en niet tussen wal en schip raken.

Veiligheid vormt misschien wel een grote paraplu die bijna alles overstijgd.


Stelling 1: Er bestaat een overlap in de informatie vanuit diverse organisaties over veiligheid. --> ja

Stelling 2: Er worden tegenstrijdige informatie gecommuniceerd vanuit diverse organisaties over veiligheid. --> dat zal afhangen van de communcatie tussen de organisatie, kans is denk ik wel groot.

Stelling 3: Ik ervaar overlap in de werkzaamheden van diverse organisaties op het gebied van veiligheid. --> zelf geen directe last van maar kan me indenken dat dit de ervaring van mensen is.

Stelling 4: Ik weet bij welke instantie ik voor welk probleem terecht kan. --> geen mening.


Tjin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 60
Reactie #2 Gepost op: 25 april 2008, 10:58:59
Allereerst ik ben zelf ook bezig met mijn afstudeerscriptie, dus ik begrijp de moeilijkheden.

Eerst opmerking, je wilt een goed beeld krijgen van burgers. Op deze forum zijn vooral mensen die bezig zijn met de hulpverlening of heeft grote interesse hierin. Hierdoor is deze forum niet representatief als normale "burger".

Stelling 1: Er bestaat een overlap in de informatie vanuit diverse organisaties over veiligheid.

- Ja, dat klopt. Echter zie ik geen werkbare mogelijkheid om alle communicatie met alle andere organisaties af te stemmen. Dit zal veel meer (niet beschikbare) tijd kosten. Alleen bij grote gelijkenis en beperkte partners zal dit lukken. Als oplossing voor jullie scriptie/onderzoek zie ik zelf dan ook geen meerwaarde, als jullie meer afstemmen als oplossing aanbieden. Wel interesant is hoe je het proces "afstemming" wil laten gebeuren, met alle beperkingen die er bij hangen.

Stelling 2: Er worden tegenstrijdige informatie gecommuniceerd vanuit diverse organisaties over veiligheid.

- Elke doel heeft andere doelen, hierop is ook hun communicatie op gebaseerd. Dit kan inderdaad tot tegenstrijdige informatie lijden. Wederom, afstemming is zeer lastig. Vooral als het advies tegenstrijding (lijken) te zijn.

Stelling 3: Ik ervaar overlap in de werkzaamheden van diverse organisaties op het gebied van veiligheid

- Ja en nee. Werkzaamheden uit de kant van de overheid is meestal op regionaal niveau goed afgestemd, zodat niemand hetzelfde doet. Bij veel regio's is deze regionaal niveau ook niet zo groot, zodat je bijna alle collega's wel kent. Wat mij een groter probleem lijkt zijn de verschillende regio's minder goed met elkaar communiceren, waardoor overlap gemakkelijker ontstaat. Tevens is het voor de burgers onduidelijkheden wie precies over wat gaat.

Stelling 4: Ik weet bij welke instantie ik voor welk probleem terecht kan.

Voor hulpverleningszaken wel, doordat ik zelf "multidisciplinair" bij de hulpdiensten werk.  Ik begrijp wel dat veel burger het niet goed begrijpen bij wie ze moeten zijn, door onduidelijkheden. In mijn regio is regulier preventie werk bijvoorbeeld taak van de milieudienst, maar bij grotere projecten/objecte doet de brandweer het nog steeds. Vooral in de overgangs fase zeer onduidelijk voor de meesten.


ellenenkim

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 26 april 2008, 17:49:35
Allereerst hartstikke bedankt voor jullie medewerking.  O0
We weten dat het niet helemaal direct representatief is, het is meer om voor onszelf een goede indicatie te krijgen.
Het peilen via dit forum is meer een 'bijonderzoekje'.
We hebben ervoor gekozen om toch op dit forum te plaatsen, omdat de hulpverleners juist contact hebben met mensen die informatie verkrijgen op het gebied van veiligheid (denk hierbij aan verslaving, prostitutie, verkeer, vreemdelingen enz.)
We hopen dat er nog een aantal mensen van dit forum zo vriendelijk zouden willen zijn om op onze stellingen te reageren om zo een goed beeld te krijgen.

@Tjin: Succes met je afstudeeronderzoek!  ;)