EHBO-bevoegdheden zonder geldig diploma

Auteur Topic: EHBO-bevoegdheden zonder geldig diploma  (gelezen 11983 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Gepost op: 26 april 2008, 11:44:56
Hallo iedereen,

Ik ben op dit moment niet in bezit van een EHBO diploma, maar stel nou dat ik de enige in de buurt ben, als iemand iets overkomt. Ik ben verplicht hulp te bieden, dat weet ik, maar laatst las ik dat je achteraf moet kunnen aantonen dat je EHBO-bevoegd bent.
Stel dat ik iemand moet reanimeren, ben ik dan strafbaar?




Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #1 Gepost op: 26 april 2008, 11:50:47
Hallo iedereen,

Ik ben op dit moment niet in bezit van een EHBO diploma, maar stel nou dat ik de enige in de buurt ben, als iemand iets overkomt. Ik ben verplicht hulp te bieden, dat weet ik, maar laatst las ik dat je achteraf moet kunnen aantonen dat je EHBO-bevoegd bent.
Stel dat ik iemand moet reanimeren, ben ik dan strafbaar?

Om je heel eerlijk te zeggen heb ik hier echt nog nooit van gehoord ???
Als je Eerste Hulp kunt bieden is dat toch gewoon mooi meegenomen? Of je nou een diploma hebt of niet...  :-X

En tuurlijk ben je niet strafbaar als je iemand reanimeert / EH verleent.... dat zou even lekker worden  :)

Grt. Jeroen


Kanarie

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 26 april 2008, 13:14:45
Die verplichting is naar vermogen, dus als jij met jouw kennis doet wat jou het beste lijkt, dan is dat eigenlijk altijd goed.

(Met als uitzondering natuurlijk dat als jij denkt dat iemand acuut een buikoperatie of een tube moet hebben, dat je je dan ook realiseert dat dat in jouw onervaren handen bij nader inzien toch niet "het beste" is en je dus iets minder invasiefs moet verzinnen. :P )

En anders laat je het gewoon bij 112 bellen en ga je zolang naast het slachtoffer zitten. Dat is ook goed.


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #3 Gepost op: 26 april 2008, 22:07:37
Hallo iedereen,

Ik ben op dit moment niet in bezit van een EHBO diploma, maar stel nou dat ik de enige in de buurt ben, als iemand iets overkomt. Ik ben verplicht hulp te bieden, dat weet ik, maar laatst las ik dat je achteraf moet kunnen aantonen dat je EHBO-bevoegd bent.
Stel dat ik iemand moet reanimeren, ben ik dan strafbaar?

Nee, je bent niet starfbaar. Maar je kunt zelf wel bedenken dat het belangrijk is om regelmatig te oefenen. En dat geld voor alle EHBO vaardigheden. Je zult geen hulpverleningen mogen draaien bij een EHBO-vereniging of Rode Kruis afdeling. Die zijn dan wel aansprakelijk, maar op straat zal niemand het je aanrekenen. Tenzij je een scalpel pakt en een blnde darm gaat verwijderen  ::) maar dat zal je denk ik niet zo snel doen.
Een tip: hou je diploma geldig, je weet nooit wanneer je er ooit nog wat aan hebt  ;)
It's me!


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #4 Gepost op: 27 april 2008, 08:26:53
Hallo iedereen,

Ik ben op dit moment niet in bezit van een EHBO diploma, maar stel nou dat ik de enige in de buurt ben, als iemand iets overkomt. Ik ben verplicht hulp te bieden, dat weet ik, maar laatst las ik dat je achteraf moet kunnen aantonen dat je EHBO-bevoegd bent.
Stel dat ik iemand moet reanimeren, ben ik dan strafbaar?

Waar je las je dat ?

Een Eerste hulp diploma zegt iets over je dat een bepaalde training gevolgt hebt, het zegt niets over je totale competentie,, daarnaast is passantenhulpverlening nooit strafbaar..

Iedereen mag reanimeren, en hulp verlenen in noodsituaties, je bent dat zelfs verplicht..

Een Eerste Hulp diploma maakt je nergens toe bevoegd.. is geen vergunning om eerste hulp te verlenen..


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #5 Gepost op: 27 april 2008, 14:35:29
Ik zag er namelijk wel iets in, omdat als je het niet goed doet, je de toestand van het slachtoffer alleen kan maar verslechteren


Martijn de Vries

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #6 Gepost op: 27 april 2008, 14:48:57
Als je iemand niet reanimeerd gaat hij sowieso dood als er niet snel iets gedaan word, beter iets dan niets ljkt mij.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #7 Gepost op: 27 april 2008, 19:51:38
Als je bij een voorval 112 belt en je verteld wat er is gebeurt verleen je al hulp, en achteraf om je ehbo diploma vragen? Nog nooit van gehoord...


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #8 Gepost op: 5 mei 2008, 00:14:24
Elke uitspraak is correct, maar ze belichten elk een van de aspecten die een rol daarbij spelen.
Het grootste verschil tussen passantenhulpverlening en georganiseerde hulpverlening (met dank aan resque voor de passende definities) is de civielrechtelijke kant.
Georganiseerde hulpverlening is gebaseerd op een overeenkomst tussen partijen. Als je niet de kwaliteit biedt die ze mogen verwachten, dan kan de organisatie aangeklaagd worden voor wanprestatie. Als hulpverlener binnen de georganiseerde hulpverlening heb je eigen te houden aan de regels van je club. zoniet dan kunnen ze je daarop aanspreken en zonodig vergaande maatregelen treffen.

Wat voor beide vormen geldt is strafrechtelijke kant van het verhaal.
Je mag geen handelingen uitvoeren die in de wet strafbaar zijn gesteld.
Als passantenhulpverlener wordt je door de wet beschermd, tenzij er sprake is van grove verwijtbare fouten en/of kwade opzet aangetoond kan worden.

De waarde van een certificaat EH, van wie dan ook, wordt bepaald door het vertrouwen dat de "opdrachtgever" in de uitgevende organisatie heeft.


Jacqueline

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
  • Coördinator BHV Opleidingen
Reactie #9 Gepost op: 6 mei 2008, 23:19:48
Hallo Alain,

Het antwoord is al door verschillende mensen op jouw vraag gegeven: je hoeft geen EH-diploma te hebben om EH te mogen verlenen. Handig is een EH-diploma zeker wel, maar dat is iets wat je zelf ook wel kunt bedenken. Nog sterker: ook al heb je geen AED cursus gevolgd:iedereen in Nederland mag in geval van nood een AED gebruiken! ( Lesboek Basale Reanimatie & AED, pag 6, NRR). Ook hier geldt natuurlijk dat een AED cursus volgen wel aan te bevelen is, omdat het je gewoon zekerder maakt in het gebruik hiervan.