Wie weet er meer over dit voertuig ?

Auteur Topic: Wie weet er meer over dit voertuig ?  (gelezen 1848265 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

HenriZomer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 81
Reactie #2440 Gepost op: 21 januari 2011, 17:49:59
ik had de berichten hier gemist en zelf een bericht gepost in het forum helikopters.
Voor mij is het antwoord nog steeds niet helemaal compleet.

Namelijk:
De PH-EMS vliegt al jaren als Lifeliner 1 vanaf het dak van de VU in Amsterdam.
De Helikopter was toen ook voorzien van de tekst "Lifeliner 1" op het staartstuk en het logo van
Traumacentrum Noord West Nederland.
Als je kijkt naar de foto's die in het gebied van de Lifeliner 4 gemaakt zijn blijkt daar iets verandert te zijn.
Zie bijvoorbeeld hier: http://www.112nederland.nl/data/fotos/2011/01/21/132726/20110121vrouwmetschrikvrij09.jpg

Daarop is duidelijk te zien dat de tekst "Lifeliner 1" van het staartstuk af is en dat het logo is vervangen door het
ANWB logo. (zoals gebruikelijk bij de reserve helikopters)

Kortom: ik denk zomaar dat de PH-EMS (misschien door de vele vlieguren) als reserve helikopter gebruikt wordt.
Dit zou dan mogelijk verklaren dat de PH-MMT van Groningen voor onderhoud weg is en de PH-EMS als reserve helikopter tijdelijk dienst doet.

Blijft wel de vraag, wat is dan nu de "Lifeliner 1", waarschijnlijk 1 van de jongere helikopters PH-MAA of PH-HVB.
Hier heb ik echter nog geen bewijs kunnen vinden.

Maar voor mij lijkt het wel duidelijk dat dit niet "zomaar even lenen" van Amsterdam is omdat dit toevallig zo uitkomt.
Dan waren de stickers niet verandert.


s.strijk

  • BOA Domein 1 (niet beëdigd)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,316
Reactie #2441 Gepost op: 21 januari 2011, 19:33:07
ik had de berichten hier gemist en zelf een bericht gepost in het forum helikopters.
Voor mij is het antwoord nog steeds niet helemaal compleet.

Namelijk:
De PH-EMS vliegt al jaren als Lifeliner 1 vanaf het dak van de VU in Amsterdam.
De Helikopter was toen ook voorzien van de tekst "Lifeliner 1" op het staartstuk en het logo van
Traumacentrum Noord West Nederland.
Als je kijkt naar de foto's die in het gebied van de Lifeliner 4 gemaakt zijn blijkt daar iets verandert te zijn.
Zie bijvoorbeeld hier: http://www.112nederland.nl/data/fotos/2011/01/21/132726/20110121vrouwmetschrikvrij09.jpg

Daarop is duidelijk te zien dat de tekst "Lifeliner 1" van het staartstuk af is en dat het logo is vervangen door het
ANWB logo. (zoals gebruikelijk bij de reserve helikopters)

Kortom: ik denk zomaar dat de PH-EMS (misschien door de vele vlieguren) als reserve helikopter gebruikt wordt.
Dit zou dan mogelijk verklaren dat de PH-MMT van Groningen voor onderhoud weg is en de PH-EMS als reserve helikopter tijdelijk dienst doet.

Blijft wel de vraag, wat is dan nu de "Lifeliner 1", waarschijnlijk 1 van de jongere helikopters PH-MAA of PH-HVB.
Hier heb ik echter nog geen bewijs kunnen vinden.

Maar voor mij lijkt het wel duidelijk dat dit niet "zomaar even lenen" van Amsterdam is omdat dit toevallig zo uitkomt.
Dan waren de stickers niet verandert.

OP De nieuwe LL4 stond ook geen LifeLiner 4 ,. Maar De PH-MMT was af-fabriek geleverd met een nachtvluchtverlichtingsinstalatie (scrabble word :P) dat kan er ook nog mee te maken hebben aangezien dit op dit moment voor groningen ovebodig is..


HenriZomer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 81
Reactie #2442 Gepost op: 21 januari 2011, 19:44:30
Op het onderste gedeelte van het staartstuk staat inderdaad geen Lifeliner 4.
Dat stond er bij de oude D-HSAN ook niet, maar boven de staartrotor staat wél een tekst: "Lifeliner europa 4".
En dat was zowel bij de D-HSAN zo als nu bij de PH-MMT.

Zie foto D-HSAN http://avia-dejavu.net/D-HSAN.JPG

Zie foto PH-MMT http://www.rotorspot.nl/gallery/pictures/ph-mmt_bv.jpg

Kortom: de PH-MMT is volgens mij wel degelijk de helikopter die als Lifeliner 4 vliegt, tenzij deze natuurlijk voor onderhoud naar Eurocopter is.

Een "ruil" met Amsterdam vanwege de night-vision lijkt mij ook niet aan de orde, want ook Amsterdam mag volgens mij in de nachtelijke uren niet vliegen.
De Helikopter staat ook daar op het dak van een ziekenhuis.


s.strijk

  • BOA Domein 1 (niet beëdigd)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,316
Reactie #2443 Gepost op: 21 januari 2011, 19:49:44
Op het onderste gedeelte van het staartstuk staat inderdaad geen Lifeliner 4.
Dat stond er bij de oude D-HSAN ook niet, maar boven de staartrotor staat wél een tekst: "Lifeliner europa 4".
En dat was zowel bij de D-HSAN zo als nu bij de PH-MMT.

Zie foto D-HSAN http://avia-dejavu.net/D-HSAN.JPG

Zie foto PH-MMT http://www.rotorspot.nl/gallery/pictures/ph-mmt_bv.jpg

Kortom: de PH-MMT is volgens mij wel degelijk de helikopter die als Lifeliner 4 vliegt, tenzij deze natuurlijk voor onderhoud naar Eurocopter is.

Een "ruil" met Amsterdam vanwege de night-vision lijkt mij ook niet aan de orde, want ook Amsterdam mag volgens mij in de nachtelijke uren niet vliegen.
De Helikopter staat ook daar op het dak van een ziekenhuis.

Sorry verwarrde het inderdaad met 01-994 wat daaronder wel stond


s.strijk

  • BOA Domein 1 (niet beëdigd)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,316
Reactie #2444 Gepost op: 22 januari 2011, 20:33:09
Zozo wat een ophef.. Er zijn 5 heli's(PH-ELP, PH-ULP, PH-MAA, PH-EMS & PH-MMT) en dr wordt wel is wat gewisseld ivm met oefenen met (avond/nacht)vluchten.. maar kan ook omdat er onderhoud gepleegd moet worden.. Lijkt mij niet veel bijzonders en gebeurd regelmatig dat er van 'heli gewisseld wordt..

Bijvoorbeeld, vanauit amsterdam gaat heli voor onderhoud weg en heeft de PH-MAA als vervangende heli.. en gelijk daarna komt moet ook heli van Groningen na gekeken worden, en zouden zijn dan (tijdelijk) de PH-EMS krijgen, omdat het anders te lang duurt voor vervangende heli..(ze moeten dit eerst weer ruilen bij Amsterdam..) Als dan ook de PH-MMT gemaakt is worden de heli's weer op 'eigenstand plaats' gezet en heeft iedereen zijn 'eigen' heli weer.. Bovenstaande is voorbeeld en hoeft dus niet (100%) te kloppen. (Als ik het fout heb verbeter mij dan aub, want zo is het bij mij bekend..)

Winschoten - Zaterdagmorgen landde de traumaheli bij de gemeentewerf van Winschoten aan de Hazelaarstraat.

De trauma-arts werd door een politieauto naar de Kastanjehof gereden. Hier stond een ambulance voor een woning waar op dat moment dat de traumaheli arriveerde al een patiënt in lag. Wat er precies aan de hand was is niet bekend.
De ambulance is met de man vertrokken richting het ziekenhuis. De traumaheli heeft enkele minuten rond gevlogen boven Winschoten om een geschikte locatie te vinden om te landen. De eerste locatie was te drassig waardoor de heli een extra rondje moest vliegen op zoek naar een goede plek. Hierdoor kwam er veel publiek af op de heli. Na een korte tijd kwam de arts weer terug en steeg de traumaheli Lifeliner 4 (reserveheli i.v.m onderhoud)/b] weer op richting het UMCG.
 
Naar: http://www.112nederland.nl/Groningen/nieuws/12306/traumaheli-trekt-veel-publiek-in-winschoten.html


M@rcel

  • Werkzaam in opsporingsland Hobbyfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 814
  • "Servo Per Amikeco"
Reactie #2445 Gepost op: 23 januari 2011, 09:28:37


Iemand enig idee welk voertuig hier links naast de waterwerper staat?

Grtz,
Marcel


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #2446 Gepost op: 23 januari 2011, 10:26:00
Yep, da's een wagen van Haaglanden t.b.v. de ME (rijdt uit m'n hoofd een soort logistiek coordinator in ofzo).
greetz,  Enrique


RoyLL3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 321
Reactie #2447 Gepost op: 23 januari 2011, 12:30:54
Winschoten - Zaterdagmorgen landde de traumaheli bij de gemeentewerf van Winschoten aan de Hazelaarstraat.

De trauma-arts werd door een politieauto naar de Kastanjehof gereden. Hier stond een ambulance voor een woning waar op dat moment dat de traumaheli arriveerde al een patiënt in lag. Wat er precies aan de hand was is niet bekend.
De ambulance is met de man vertrokken richting het ziekenhuis. De traumaheli heeft enkele minuten rond gevlogen boven Winschoten om een geschikte locatie te vinden om te landen. De eerste locatie was te drassig waardoor de heli een extra rondje moest vliegen op zoek naar een goede plek. Hierdoor kwam er veel publiek af op de heli. Na een korte tijd kwam de arts weer terug en steeg de traumaheli Lifeliner 4 (reserveheli i.v.m onderhoud)/b] weer op richting het UMCG.
 
Naar: http://www.112nederland.nl/Groningen/nieuws/12306/traumaheli-trekt-veel-publiek-in-winschoten.html

En toch lijkt het me sterk dat ze bij de PH-EMS even 'snel' alle stickers eraf trekken, en het ANWB logo op de zijkant plakken, omdat hij als 'vervangende' kist moet vliegen in Groningen!? (Mocht dit wel het geval zijn, dan lijkt me dat erg uuhm 'apart'.. mja wie ben ik!?)
Op de PH-HVB (die nu in Amsterdam vliegt) hebben ze toch ook geen veranderingen doorgevoerd ?.. Tevens heeft de Lifeliner 1 weleens als Lifeliner 3 gevlogen in Nijmegen, toen was er ook geen verandering zichtbaar.
Iemand die precies de juiste informatie weet omtrent dit hele gebeuren!?

Ik herhaal overigens met mijn bericht een beetje de vraag die hierboven als is gesteld door HenriZomer, alleen is daar nog niet echt duidelijk antwoord op gegeven. Ben benieuwd.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2448 Gepost op: 23 januari 2011, 12:36:14
De PH-EMS ís de voormalige Lifeliner 1 kist. Zo als het er dus nu uitziet is deze toegevoegd aan de reserve-vloot (en zal er een uit de reserve-vloot als Lifeliner 1 gaan vliegen).
Wat een drukte allemaal om wat stickers  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


M@rcel

  • Werkzaam in opsporingsland Hobbyfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 814
  • "Servo Per Amikeco"
Reactie #2449 Gepost op: 23 januari 2011, 13:21:47
Yep, da's een wagen van Haaglanden t.b.v. de ME (rijdt uit m'n hoofd een soort logistiek coordinator in ofzo).

Bedankt voor de info  O0
Die had ik namelijk nog niet eerder gezien, vandaar....

Grtz,
Marcel