Politie zet SMS-Alert in op en rond stranden Goedereede

Auteur Topic: Politie zet SMS-Alert in op en rond stranden Goedereede  (gelezen 3943 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
"Politie zet SMS-Alert in op en rond stranden Goedereede        
Om de veiligheid op en rond de stranden van de gemeente Goedereede (Stellendam, Goedereede en Ouddorp) nog verder te bevorderen, zetten de Zeehavenpolitie en de politie van district De Eilanden vanaf vrijdag 18 juli 2008 SMS-Alert in. SMS-Alert is een middel waarmee de politie op een snelle manier kan communiceren met de organisaties die zich op en rond de stranden bezig houden met de veiligheid van recreanten. De KNRM Stellendam, KNRM Ouddorp, Reddingsbrigade Ouddorp, de Brandweer en Rijkswaterstaat werken mee aan SMS-Alert. Door middel van sms-berichten kunnen de medewerkers van deze organisaties op een snelle manier op de hoogte gebracht worden van bijvoorbeeld vermissingen van
kinderen, drenkelingen of verdachte of lastige personen. Met behulp van SMS-Alert kan er over-en-weer snel informatie uitgewisseld worden, waardoor voor redding of opsporing kostbare tijd bespaard kan worden. Vrijdag 18 juli 2008 vond de opening hiervan plaats in het boven de vismijn van Stellendam gelegen restaurant De Zeemeeuw, in Stellendam. "

Als ik bovenstaande lees denk ik als eerste 'he goed initiatief' werkt op andere plekken in het land om burgers te informeren. Maar dan lees ik het nog een keer en denk: wacht even: KNBRD, KNRM, brandweer..die worden via P2000 gealarmeerd en gebruiken C2000 voor communicatie met vaste meldkamers en marifoon/redned kanalen voor onderlingen comm...
Wat voegt SMS dan toe?


[img]/img]


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1 Gepost op: 21 juli 2008, 17:09:40
De diensten zullen niet altijd op dezelfde kanalen zitten, dus moet je bij verspreiding van een bericht op meerdere kanalen de berichtgeving doen. Dat kost ten eerste tijd. Ten tweede kan de naukeurigheid verloren gaan, wat bij overdracht van een bericht wil het bericht nog wel eens veranderen.

Ik vind het wel een goed initiatief. Je hoeft de gegevens ook niet te onthouden of op te schrijven, want je kan het zo opzoeken in je telefoon.

I.M.O. heeft dit systeem dus wel meerwaarde.

Volgens mij is zo'n SMS systeem wel makkelijk te realiseren. Met de aanschaf van een SMS module voor de computer en de juiste aansluiting kan je groepen aanmaken naar wie je de SMS wilt versturen. Ook kan je naar individuen versturen en een ontvangstbevestiging instellen. Zeer bruikbaar systeem als je het mij vraagt, wat reddingsbrigades misschien zelf ook wel zouden kunnen exploiteren.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #2 Gepost op: 21 juli 2008, 17:36:51
Geweldig initiatief. Stel je eens voor dat ze dat bijvoorbeeld hier zouden gaan gebruiken. Kun je ook info terug SMS-sen, dat scheelt overkill aan mens en materiaal!

Mag van mij landelijk ingevoerd worden.

Henk


Dreamquest

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #3 Gepost op: 21 juli 2008, 18:16:42
klinkt mij allemaal een beetje omslachtig. dan heb je te maken met een drenkeling en dan moet je steeds je mensen gaan smsen en berichten lezen.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #4 Gepost op: 21 juli 2008, 18:36:39
klinkt mij allemaal een beetje omslachtig. dan heb je te maken met een drenkeling en dan moet je steeds je mensen gaan smsen en berichten lezen.

Het zal meer gaan over peuter Piet van 2 die weg gelopen is ..... Nu gaat dat over de (analoge) reddingsbrigade porto's, C2000 van de Brandweer, C2000 van de Politie en soms over C2000 van de ambulancedienst.

Tevens kun je in een sms veel meer tekst kwijt als in een p2000 bericht  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #5 Gepost op: 21 juli 2008, 20:12:21
over de snelheid wil ik nog wel een aparte discussie aangaan, maar misschien is er hier een centralist (RR?  8)) die zijn inzichten kan delen. Voorzover ik weet is het nu 1 druk op de knop bij een incident en RB, brandweer en/of ambu worden in 1x gealarmeerd. De meeste regio's zitten, of zitten binnenkort in een GMK (gemeenschappelijke meldkamer), dus dan is de politie kant ook bijgevoegd.
Persoonlijk vind ik het een beetje omslachtig en voegd het nog een extra communicatie laag toe. Hoe meer lagen hoe meer onduidelijkheid er kan ontstaan...misschien kan iemand uit de regio daar binnenkort zijn bevindingen delen, want zit ik er helemaal naast  :)
[img]/img]


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #6 Gepost op: 21 juli 2008, 21:21:47
over de snelheid wil ik nog wel een aparte discussie aangaan, maar misschien is er hier een centralist (RR?  8)) die zijn inzichten kan delen. Voorzover ik weet is het nu 1 druk op de knop bij een incident en RB, brandweer en/of ambu worden in 1x gealarmeerd. De meeste regio's zitten, of zitten binnenkort in een GMK (gemeenschappelijke meldkamer), dus dan is de politie kant ook bijgevoegd.
Persoonlijk vind ik het een beetje omslachtig en voegt het nog een extra communicatie laag toe. Hoe meer lagen hoe meer onduidelijkheid er kan ontstaan...misschien kan iemand uit de regio daar binnenkort zijn bevindingen delen, want zit ik er helemaal naast  :)

Als ik het goed begrijp gaat het niet om alarmeren, maar om informeren. Opsporingsberichten om het zo maar uit te drukken, zoals het voorbeeld wat Jeroen aanhaalt. Maar misschien zit ik er wel naast :o :P
Alarmering van eenheden via SMS lijkt mij ook niet logisch, omdat we daar C/P2000 voor hebben.

Ik en het niet met je eens dat het een communicatielaag toevoegt. De meeste diensten lopen toch al met een mobiele telefoon, hetzij privé, hetzij van de dienst, dus kun je daar mooi gebruik van maken.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #7 Gepost op: 21 juli 2008, 23:15:10
Ook mij lijkt nog weer een extra communicatiekanaal uiterst ongewenst.
In plaats van meer communicatiewegen lijkt het mij zaak om wat er is goed te stroomlijnen.

En techinisch valt er ook wel wat af te dingen, want SMS kan een behoorlijke tijdvertraging hebben.
Bij P2000 is die er gegarandeerd niet.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #8 Gepost op: 21 juli 2008, 23:31:58
Ik ben het er wel mee eens, dat er beter eens wat meer tijd, geld en moeite gestoken kan worden in het benutten van de mogelijkheden van C2000 (mbt tekstberichten versturen, schakelen naar aparte gespreksgroepen etc.etc.)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #9 Gepost op: 23 juli 2008, 13:35:08
Ik werk in het genoemde gebied en zie ook niet direkt het nut van dit geheel omdat deze informatie veel beter via bestaande kanalen kan worden overgebracht. Heb me er derhalve maar niet voor aangemeld. Het gevaar bestaat dat er straks iemand is die denkt dat een SMS bericht wel voldoende is i.p.v. via de officiele bestaande kanalen de informatie te verspreiden.

Kees  8)