Ik heb de uitzending zelf niet gezien, zal hem eerdaags wel eens terugkijken. Ik kan dus inhoudelijk niet echt oordelen, heb de onderwerpen alleen van horen zeggen.
Ik ben wel benieuwd wat de "melding" aan de KMar inhoud. De KMar gaat niet over kazernebeveiliging, en heeft er mi ook niet mee te maken in dit geval. Ik weet niet of hij is geholpen door personeel van binnenuit, aangezien ik de uitzending nog niet heb gezien. Als dit zo is dan is dat een zeer kwalijke zaak, en moet dit uiteraard onderzocht worden. Ik weet niet of ze in beeld zijn geweest, als ze slim zijn niet, maar als ze weten wie het is kan er aangifte bij de KMar gedaan worden. Zijn ze niet in beeld geweest, dan zal Stegeman toch niet prijsgeven wie het zijn, en lijkt het me ook lastig om dit te onderzoeken. De enige melding bij de KMar lijkt me een aangifte tegen meewerkende personen van binnenuit, verder zou ik niet weten wat ze zouden moeten melden. Een gat in de beveiliging lijkt me onderzoekswaardig voor de beveilingsafdeling van de defensiestaf, maar lijkt me geen KMar zaak.
Als hij in de buurt is geweest van tanks, helicopters of F16's is dit ronduit kwalijk. Van zulke technische hoogstandjes mag je verwachten dat de beveiliging beter geregeld is.
Aangezien ik regelmatig op kazernes kom is het beveiligingsniveau mij niet vreemd. Dat je zo makkelijk kan binnenkomen is niks nieuws wat mij betreft. Wil je het zo goed mogelijk hebben dan moet je op elke paar meter langs het hek, en bij elk gebouw een beveiliger neerzetten. In dat geval hebben we straks meer beveiligers dan militairen, dus dat is ook niet haalbaar. 100% waterdicht krijg je het nooit. Je kan altijd ergens over een hek klimmen ofzo. Met name op de grote kazernes valt een extra man meer of minder echt niet op, iedereen loopt in een groen pak in de rondte.
Ook staan er op de gemiddelde kazerne grote getalen aan voertuigen, met name viertonners en MB's. Lang niet al deze voertuigen worden dagelijks gebruikt, dus eentje meer of minder valt echt niet direct op, en zal niet meteen gemist worden.