Beveiliging Defensie / Defensiebrede Bewakings- en Beveiligingsorganisatie (DBBO)

Auteur Topic: Beveiliging Defensie / Defensiebrede Bewakings- en Beveiligingsorganisatie (DBBO)  (gelezen 339100 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Ondanks dat de DBBO een buizinigingsmaatregel is (...)

DBBO brengt wel meer voordelen met zich mee dan alleen besparing van geld mag ik toch hopen? :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
DBBO brengt wel meer voordelen met zich mee dan alleen besparing van geld mag ik toch hopen? :)

In eerste instantie is de invoering van de DBBO gepresenteerd als efficiëntie maatregel waarmee op termijn een aantal miljoen bezuinigd zou kunnen gaan worden. Dit is één van de redenen waarom er door sommigen de gedachte opgekomen is dat het er niet veel beter op zou gaan worden.
Na nog geen week heb ik gemerkt dat er wel degelijk verschil is met de oude situatie (nu al) en dat het een positieve verandering is.
(Het is positief om aangestuurd te worden door mensen waarbij IVZ de core business is in plaats van een bijzaak die vredesbewaking heet)

Maar omdat er verder nog weinig structureel veranderd is, is het afwachten welke andere consequenties DBBO gaat krijgen.
(Ik ben voorlopig positief)
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


martmarbus

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Zo. eindelijk zijn we dan DBBO
Ik ben vanaf 01-11 t/m 09-11 uitgeroosterd, dus van de verandering heb ik nog steeds niets gemerkt.
Ik voel me trouwens niet anders  dan anders.
En in mijn functie als CVS zal ik ook weinig verandering merken.
De boot moet toch varen, dus zal er altijd een cvs moeten zijn.
Organisatorisch zal er wel een verandering komen. Zeker op termijn.
Ik mag hopen dat er een voorstel komt om 55 plussers een mooie regeling te geven om vroegtijdig met VUT te gaan.
75% komt al aardig in  de richting. Die 25% buffel ik ergens anders wel bij.

Mart


sylvester1986

  • Gast
Vandaag te horen gekregen dat ik op mijn vaste plek blijf, terwijl ik toch iets anders had aangegeven.
Heb het flauwe vermoeden dat het BCO formulier invullen verspilde moeite was :-X
Sommige collega's gaven aan dat ze iets anders bij de KLu wilden doen en worden toch weer ingedeeld op het zelfde onderdeel >:(


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Op 24 november aanstaande vindt de BCO DBBO plaats. Wanneer de BCO plaats heeft gevonden en over het PersoneelsvullingsPlan  (PvP) is geadviseerd door de bonden wordt al het betrokken personeel geïnformeerd over de
vulling van de ‘nieuwe’ vacatures (code 3) binnen de DBBO.

Het kan dus nog nog even duren voor je echt wat hoort. Ik heb zo mijn twijfels over de definitieve status.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


sylvester1986

  • Gast
Vandaag op de Werkplek geweest van CMKmaat en ook kennis gemaakt met de enige echte CMKmaat en gezien hoe de centrale meldkamer er uitziet als we straks het DBBO ingaan.
Mooie werkplek O0


sylvester1986

  • Gast
CDC - OPRICHTING DEFENSIE BEWAKINGS- EN BEVEILIGINGSORGANISATIE (DBBO)

Na veel en intensief overleg tussen enerzijds de betrokken medezeggenschap en anderzijds de bonden, was het begin september zo ver dat er gesproken kon worden over de ‘Algemene Personele Aspecten' van het Voorlopig Reorganisatie Plan (VRP) Oprichting DBBO. De Tijdelijke Reorganisatie Medezeggenschapscommissie (TRMC) heeft dit plan met een positief advies aangeboden. Dit wel met de nodige opmerkingen en adviezen.

Het oprichten van een ‘doelmatige en professionele' Defensie bewakings- en beveiligingsorganisatie heeft tot doel om een aantal opgelegde besparingen te realiseren. Dat gebeurt in fase 1 door het samenstellen van één centrale staf, drie regionale staven en het ongewijzigd overnemen (‘as - is') van functieplaatsen / functies met bijbehorende taken en middelen die direct aan het primaire proces bewaking- en beveiliging zijn verbonden.

In de fase 2 zal men de bedrijfsvoering ‘stroomlijnen' en de uitvoerende organisatie eenduidig inrichten. Dit zal dan met de nieuw te verkiezen / in te stellen MedezeggenschapsCommissie (MC) DBBO moeten worden besproken. In de tussentijd zal de huidige TRMC ‘demissionair' het overleg voeren.

De DBBO wordt een onderdeel van de Bedrijfsgroep Vastgoed van het CDC.

Dit zijn de personele uitgangspunten en randvoorwaarden bij de uitvoering van fase 1:

    * - De bestaande rechtpositie van de medewerkers wordt gehandhaafd;
    * - De Toelage Onregelmatige Dienst (TOD) en het rooster blijven bij overgang naar de DBBO vooralsnog gelijk;
    * - Pas na oprichting van fase 1, in fase 2, zal in overleg met de MC DBBO een nieuw rooster worden vastgesteld en vervolgens geïmplementeerd;
    * - Het Sociaal Beleidskader is onverkort van toepassing bij de overgang naar de DBBO.




De VBM|NOV heeft verder verduidelijking gevraagd en opmerkingen geplaatst bij de volgende onderwerpen:

    * - (CLSK-)Militairen bij de DBBO: In het VRP is een aparte personeelsparagraaf opgenomen voor de rechtspositie van (voornamelijk) CLSK militairen. Het militair personeel zal ‘as - is' overkomen. DBBO zal de militairen met een aanstelling in FPS-fase 1 of 2 en tevens BBT-personeel één op één met hun lopende militaire aanstelling overnemen. Voor wat betreft de bewakerhondengeleiders komen er 76 naar de DBBO. De functies worden ontvlochten via het Reorganisatieplan Protective Security Capaciteit. De personeelsvulling van de DBBO zal gelijktijdig plaatsvinden met die van de ‘Protective Security Capaciteit'. Voor het militair personeel is en blijft de CLSK de functietoewijzingsautoriteit. Alle militairen bij de DBBO zijn in voorkomend geval ook uitzendbaar! Voor de militairen met een aanstelling FPS-fase 1 of 2 geldt dat, wanneer hun aanstelling eindigt er de mogelijkheid bestaat om als burgerambtenaar in dienst te treden.
    * - Functies in CARIB: De 6 functies voor de beveiliging in het Caribisch gebied zijn in eerste instantie geplaatst via het Marine Beveiligings Korps en deze komen (zoals alle andere functies) ‘as - is' naar de DBBO. De DBBO respecteert de rechtpositionele afspraken en is verantwoordelijk voor het terugplaatsten naar Nederland.
    * - Overgang fotostudio's / Passenbureaus: De medewerkers van de fotostudio's en passenbureaus gaan weliswaar ‘as - is' over naar de DBBO maar zij worden vervolgens doorgeschoven naar het nog op te richten Facilitair Bedrijf Defensie (FBD). Het personeel krijgt in het FBD een code 4 waardoor de functie vervalt terwijl mogelijk de werkzaamheden gewoon blijven bestaan. De VBM|NOV gaat er vanuit dat de werkzaamheden terugkomen binnen het FBD en daar terugkomen in een functie. Maar daar gaat de DBBO niet over. Er is vervolgens afgesproken dat Defensie navraag zal doen om duidelijkheid te krijgen over de mogelijke werkzaamheden/functies binnen het FBD.
    * - Hantering kengetallen: Op dit moment  hanteren de betrokken onderdelen verschillende kengetallen waarop zij de personele sterkte baseren en de toepassing van de ATW. De VBM|NOV heeft gevraagd hoe met deze verschillende kengetallen wordt omgegaan. Defensie heeft aangegeven dat er in beginsel niets verandert. Maar in de tweede fase zal men streven naar het vaststellen van eenduidige kengetallen voor de verschillende categorieën personeel binnen de  DBBO (militair, burger en bewakerhondengeleiders).
    * - Opleidingen: De VBM|NOV heeft geconstateerd dat er blijkbaar opleidingen worden uitbesteed naar de KMar terwijl er bij de verschillende betrokken onderdelen opleidingen / trainingen worden gegeven. Defensie heeft aangegeven dat de initiële opleidingen worden uitbesteed. Hierover is nog geen volledige beslissing gevallen maar het ziet er naar uit dat de KMar de initiële opleiding gaat doen. Wel zal DBBO de Integrale Beroepsvaardigheden Training (IBT) voor het personeel door eigen personeel laten verzorgen. Dit betekent dat het personeel dat hiermee is belast dit ook blijft doen. De VBM|NOV heeft aangegeven dat bij de toetsing van het personeelvullingsplan nadrukkelijk door de bonden zal worden gekeken naar mogelijke relaties / rechten van het personeel dat op dit moment is belast met opleiding en training. Zeker tegen de achtergrond dat er in feite ‘as - is' wordt overgegaan. Defensie heeft beloofd de relaties in beeld te brengen. Voor de bewakerhondengeleiders zal initiële opleiding door de CLSK blijven worden verzorgd.
    * - Financieringsregime en ontvlechtingprincipes: De VBM|NOV heeft opgemerkt dat de DBBO blijkbaar pas per 1 januari 2011 als baten-lastendienst zal kunnen functioneren en dat vanaf de implementatiedatum (1 november 2010) deze status nog bij de huidige (verzendende) onderdelen blijft. De vraag is dan: heeft dit consequenties voor de financiële rechtspositie van het personeel? Defensie heeft aangegeven dat het personeel feitelijk tijdelijk bij het oude Defensieonderdeel op een tijdelijke arbeidsplaats zou moeten worden geplaatst. Dit om de financiële rechtspositie te regelen. Omwille van de duidelijkheid zal het personeel daar niets van merken omdat dit via de Defensieonderdelen wordt geregeld. Met andere woorden, het personeel wordt normaal in de nieuwe DBBO organisatie geplaatst. Men zal er dus feitelijk niets van merken.
    * - Vulling Sleutelfuncties: Met toestemming van de TRMC heeft DBBO een aantal functies voorshands gevuld. Met betrekking tot de functies ‘Commandant Beveiligingsgebied' is afgesproken dat deze functies 6 weken vóór implementatie van de DBBO daadwerkelijk worden gevuld.


De VBM|NOV zal samen met andere bonden de personele vulling via een in te stellen Begeleidingscommissie (BCO) toetsen. Die toetsing geldt ook voor het VRP Protective Security Capaciteit (DBBO-deel) en het bewakingsdeel van het te ontvlechten Regionaal Militair Commando (RMC).

De luchtmacht (CLSK) zal in samenwerking met de DBBO voorlichting geven over de vulling van het CLSK-deel en het DBBO-deel van het VRP ‘Protective Security Capaciteit'. De VBM|NOV wil dat Defensie die voorlichting, zoals die bij het CLSK wordt gegeven, ook aan het betrokken personeel bij de andere defensieonderdelen gaat geven. Defensie heeft toegezegd te kijken wat de mogelijkheden zijn.

Bron: website


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Tsja .... das uit de uitgave van eind augustus.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gaan jullie nu ook anti raket apparatuur krijgen? Kunnen jullie met je Glock op tegen een RPG-7?  juhf bkll :-X

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=46495.msg830429#msg830429


sylvester1986

  • Gast
Kunnen we wel mooi een Crash alpha. Bravo of Charlie beoefenen  ;)