Hartaanval in films misleidend

Auteur Topic: Hartaanval in films misleidend  (gelezen 2923 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 4 augustus 2008, 17:00:37
Wordt er in NL voldoende voorlichting gegeven?

http://www.telegraaf.nl/buitenland/1617234/__Hartaanval_in_films_misleidend__.html

Hartaanval in films misleidend

AMSTERDAM -  Het kijken naar hartaanvallen in films kan gevaarlijk zijn voor de gezondheid. Veel mensen denken onterecht dat hartaanvallen altijd gepaard gaan met een felle pijn in de borst en het dramatisch ter aarde storten.

Dat blijkt uit berichtgeving van de Daily Mail over een Engels onderzoek. Vier op de tien ondervraagden halen hun kennis over het hebben van een hartaanval van de televisie of uit films. Ze zijn daarom niet op de hoogte van de symptomen van een hartaanval wat tot gevaarlijke situaties kan leiden.

In werkelijkheid kan een hartaanval moeilijk te herkennen zijn. Mannen voelen vaak een lichte pijn in de borst en vrouwen krijgen vaak last van ademhalingsmoeilijkheden en een soort van indigestie pijn.




Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #1 Gepost op: 12 augustus 2008, 12:03:59
Tja mensen geloven steeds meer wat men ziet in films.
Werkelijkheid en fictie word steeds dichter bij elkaar gebracht


Freeze

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 78
Reactie #2 Gepost op: 27 augustus 2008, 21:46:06
Zo las ik laatst in een vakblad, dat zelfs artsen vaak een verkeerde diagnose stellen bij infarcten.

Vooral bij vrouwen, omdat die vaak asymptomatische klachten hebben bij een infarct. Vaak een gevoel van niet fitheid, pijn in de bovenbuikstreek en misselijkheid.

Hier een bron over het desbetreffende stuk:

http://www.volkskrantblog.nl/bericht/34221
Hominem ad deos nulla re propius accedunt quam salutem hominibus dando, In nothing do men more nearly approach the gods, than in giving health to men.


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #3 Gepost op: 28 augustus 2008, 23:02:27
Tja, dat is het zelfde dat ze in een film iemand met een asystolie gaan klappen  O0 en tot mijn grote verbazing komt de patiënt elke keer weer bij zijn positieven. Echter in de praktijk .................................................. ^-^  weten we het wel beter of niet?
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #4 Gepost op: 29 augustus 2008, 10:37:49
Tja het zullen wel allemaal zeer fijnmazige VF'jes zijn die ik op mijn niet HD scherm niet van een asystolie kan onderscheiden.
Misschien een goed argument voor thuis om toch maar zo'n scherm te gaan halen  :D
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources