Hoofdstukindeling EH boek van het Nederlandse Rode Kruis

Auteur Topic: Hoofdstukindeling EH boek van het Nederlandse Rode Kruis  (gelezen 13927 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #30 Gepost op: 7 augustus 2008, 14:31:58
Hm, vind ik dat de de hele mayo tube dan ook niet in het boekjebehandeld hoeft te worden, omdat de ehv-er het toch niet mag gebruiken, en de uitleg hiervan ook geen enkele meerwaarde heeft voor hulpverlening door ehv-ers.

Tijdens SIGMA een van de lessen over vrijmaken ademweg heb ik mogen intuberen op een ALS pop.
Niet om het op straat tubes in te brengen maar om te ervaren welke krachten op kunnen treden bij het intuberen.


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #31 Gepost op: 7 augustus 2008, 15:23:22
hm of het relevant is voor de ehv-er of sigma?? ik vind het niet want ook als sigma is het niet je taak om te intuberen. dat je het een keer tijdens een les mag ervaren, is alleen maar leuk, en mooi mee genomen als extra kennis, of ervaring. maar om het in het boek te zetten waardoor het "verplichte lesstof" dus ook examen materiaal wordt, vind ik eenbeetje overbodig want je mag er toch niks mee waarom moet je er vragen over beantwoorden op je examen?? netzoiets als de bakker leren hoe hij vlees moet snijden, stel je voor hij komt het tegen op de werkvloer?... sigma zou ik enigzinds begrip voor kunnen opbrengen, maar ehv niet. dan heb ik zoiets van behandel het 100%, en geef ehv de bevoegdheid hiervoor net zoals vroeger, waar heel veel mensen tegen zullen zijn misschien ook wel terecht. of behandel het helemaal niet want het boek wordt er dikker door, brengt zowel voor instructeur als cursist onnodig werk met zich mee zeker als je dit met meerdere onderwerpen in het boek gaat doen.


Joost -VIG-

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 7 augustus 2008, 17:07:06
Volgens 'leerboek handelingsschema,s ten behoeve van de SOSA opleiding ' ( voor verpleegkundige ) bladzijde 67   worden mayotupes ook niet door SIGMA lieden ingebracht.

Citeer :

Doel : vrijmaken en vrijhouden van de luchtweg.

Uitvoering :
               Indicatiestelling : ambulance verpleegkundige, arts MMT
               Uitvoering door : ambulance verpleegkundige, ambulance chauffeur, arts MMT, verpleegkundige MMT
               Ondersteunend : niet van toepassing
Benodigt aantal hulpverleners : 1

Groetjes


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #33 Gepost op: 7 augustus 2008, 17:26:04
ik zal voor de zekerheid nog eens de lesstof voor sigma effe bekijken, kijken wat er over in staat, volgens mij is het idd zo dat het voor de ambu verpleegkundige is, enige wat er over de mayo tube werd verteld was dat er verschillende kleurtjes waren, die corresponderen met de afmeting, en het "opmeten"ervan + waar in de ALS koffer je het kon vinden. anders hadden we er wel les in gehad, ben trouwens net paar weekjes terug geslaagd voor sigma vandaar ;) :D


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #34 Gepost op: 7 augustus 2008, 18:20:46
Heb het boek gisteren besteld, hoelang duurd het gemiddeld voordat je het binnen krijgt.

Ik ben benieuwd wat er allemaal instaat
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #35 Gepost op: 8 augustus 2008, 00:46:39
hm of het relevant is voor de ehv-er of sigma?? ik vind het niet want ook als sigma is het niet je taak om te intuberen. dat je het een keer tijdens een les mag ervaren, is alleen maar leuk, en mooi mee genomen als extra kennis, of ervaring. maar om het in het boek te zetten waardoor het "verplichte lesstof" dus ook examen materiaal wordt, vind ik eenbeetje overbodig want je mag er toch niks mee waarom moet je er vragen over beantwoorden op je examen?? netzoiets als de bakker leren hoe hij vlees moet snijden, stel je voor hij komt het tegen op de werkvloer?... sigma zou ik enigzinds begrip voor kunnen opbrengen, maar ehv niet. dan heb ik zoiets van behandel het 100%, en geef ehv de bevoegdheid hiervoor net zoals vroeger, waar heel veel mensen tegen zullen zijn misschien ook wel terecht. of behandel het helemaal niet want het boek wordt er dikker door, brengt zowel voor instructeur als cursist onnodig werk met zich mee zeker als je dit met meerdere onderwerpen in het boek gaat doen.  

De 22ste druk van het OK kende een aantal hoofdstukken met bladnummers in sterretjes.
Die stof behoorde niet tot de verplichte leerstof.

De weg die nu wordt ingeslagen wordt heeft tot gevolg dat de nederlandse eenheidsworst vervangen wordt door een europese worst en tot nu toe ben ik een voorstander van deze ontwikkelingen. Het grootste deel van Europa heeft in middels hun lesboeken op deze manier opgezet.

EH cursussen moet je niet volgen omdat je je papiertje geldig wilt houden, maar omdat je dat dat als je morele plicht ziet om de slachtoffers de best mogelijke hulp wilt bieden.
Ik ben instructeur en voorel EHV'er en ik snap daarom niet dat ik iets zou moeten laten, omdat het extra werk met zich meebrengt.


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #36 Gepost op: 8 augustus 2008, 03:12:59
hm slachtoffers moeten de best mogelijke hulp krijgen sta ik volledig achter. maar waarom vaardigheden, danwel informatie tot examenstof laten behoren, welke totaal niet relevant zijn en geen enkele meerwaarde hebben voor de hulpverlening omdat je er geen gebruik van mag maken.
extra werk, heb ik geen moeite mee, zolang het zinvol is. ik vind iets leren wat je toch niet mag gebruiken niet heel erg zinvol, en zie het als een onnodige belasting.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #37 Gepost op: 8 augustus 2008, 05:27:57
hm slachtoffers moeten de best mogelijke hulp krijgen sta ik volledig achter. maar waarom vaardigheden, danwel informatie tot examenstof laten behoren, welke totaal niet relevant zijn en geen enkele meerwaarde hebben voor de hulpverlening omdat je er geen gebruik van mag maken.
extra werk, heb ik geen moeite mee, zolang het zinvol is. ik vind iets leren wat je toch niet mag gebruiken niet heel erg zinvol, en zie het als een onnodige belasting.



Laat ik het anders zeggen, als je een kookboek koopt, staan er altijd gerechten in die je zeker niet klaarmaakt, dat wil niet zeggen dat die gerechten er dus niet in mogen staan.
Je hamert elke keer er weer op de het tot de examenstof behoord. Ik ben benieuwd waarop je dat baseert.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #38 Gepost op: 8 augustus 2008, 05:48:05
hm slachtoffers moeten de best mogelijke hulp krijgen sta ik volledig achter. maar waarom vaardigheden, danwel informatie tot examenstof laten behoren, welke totaal niet relevant zijn en geen enkele meerwaarde hebben voor de hulpverlening omdat je er geen gebruik van mag maken.
extra werk, heb ik geen moeite mee, zolang het zinvol is. ik vind iets leren wat je toch niet mag gebruiken niet heel erg zinvol, en zie het als een onnodige belasting.



Kennis als belasting zien...?
Arts  www.alphalog.nl


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #39 Gepost op: 8 augustus 2008, 08:09:06
De praktijk is de beste leermeester, en boek is alleen om je de theorie te leren.
Of je dit als belasting moet zien (soms wel), maar dat is niet echt erg zolang ze maar niet blauw zijn. :D :D :D
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende