Hoofdstukindeling EH boek van het Nederlandse Rode Kruis

Auteur Topic: Hoofdstukindeling EH boek van het Nederlandse Rode Kruis  (gelezen 13919 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Gepost op: 4 augustus 2008, 19:53:31
Voorwoord   XIII
Inleiding   XIV
Hoe gebruik je dit boek?   XV
Deel 1: Algemene informatie over eerste hulp
1 Basisprincipes van eerste hulp 2
1.1 Basisprincipe 1: Handel als eerstehulpverlener   2
1.2 Basisprincipe 2: Houd je eigen emoties onder controle   3
1.3 Basisprincipe 3: Stel het slachtoffer gerust   3
1.4 Basisprincipe 4: Vermijd besmetting   8
1.5 Basisprincipe 5: Zorg voor het beschutting van het slachtoffer   12
1.6 Basisprincipe 6: Houd rekening met emotionele reacties achteraf   13
2 Vier stappen in eerste hulp 14
2.1 Stap 1: Zorg voor veiligheid   15
2.2 Stap 2: Beoordeel de toestand van het slachtoffer   25
2.3 Stap 3: Waarschuw de hulpdiensten   26
2.4 Stap 4: Verleen verdere eerste hulp   30
Deel 2: De inhoud van een eerstehulpkoffer en
technieken om de materialen toe te passen
3 Eerstehulpmateriaal 46
3.1 Huisapotheek   46
3.2 Verbandmateriaal   48
3.3 Ontsmettingsmiddelen   55
3.4 Eerstehulpmateriaal   58
3.5 Specifiek materiaal   63
4 Pleisters en verbanden 64
4.1 Pleisters   64
4.2 Verbanden   66
Deel 3: De techniek van het reanimeren
5 Reanimatie 88
5.1 Reanimatie van een volwassene   89
5.2 Reanimatie van een kind   108
5.3 Reanimatie van een baby   120
5.4 Reanimatie met twee eerstehulpverleners   128
5.5 Mond-op-stomabeademing   129
5.6 Flauwte   130
Deel 4 Veelvoorkomende eerstehulpsituaties
en hun aanpak
6 Verslikking 134
6.1 Verslikking bij een volwassene   134
6.2 Verslikking bij een kind   138
6.3 Verslikking bij een baby   142
6.4 Verslikking bij een zwangere vrouw   144
7 Bloedingen 145
7.1 Uitwendige bloeding   145
7.2 Inwendige bloeding   152
7.3 Overige bloedingen   156
7.4 Shock door bloedverlies   163
8 Huidwonden 166
8.1 Types huidwonden   166
8.2 Verzorging van een huidwond   171
8.3 Een geïnfecteerde wond   173
9 Specifieke huidwonden 178
9.1 Een vreemd voorwerp in de wond   178
9.2 Schotwonden   185
9.3 Hogedrukletsels   187
10 Brandwonden 188
10.1 Types brandwonden   188`
10.2 Verzorging van een brandwond   191
10.3 Brandwond aan de luchtweg   192
10.4 Brandwond door elektriciteit   193
10.5 Brandwond door chemische producten   194
10.6 Brandwond aan het oog   196
10.7 Shock door brandwonden   200
11 Steken en beten 202
11.1 Insectensteek   202
11.2 Tekenbeet   204
11.3 Luizen   208
11.4 Schurft   210
11.5 Irritatie door de eikenprocessierups   211
11.6 Spinnen- en schorpioenenbeet   214
11.7 Hondenbeet   215
11.8 Slangenbeet   217
11.9 Kwallenbeet   220
11.10 Prik van stekelige zeedieren   222
Deel 5 De vier gebieden van het lichaam (Hoofd en hals,
Borst, Buik en rug, Ledematen)
12 Hoofd en hals 226
12.1 Wond aan het hoofd   226
12.2 Hoofdletsel   228
12.3 Breuk in het gezicht   234
12.4 Wervelletsel   235
12.5 Ophanging en wurging   237
12.6 Hersenvliesontsteking   238
12.7 Beroerte   239
12.8 Epilepsie   244
12.9 Schokken en stuipen   247
12.10 Wond in (de buurt van) het oog   248
12.11 Voorwerp in de neus of het oor   252
12.12 Hoofdpijn   254
12.13 Oorpijn   256
12.14 Kiespijn   259
12.15 Keelpijn   260
13 Borst 261
13.1 Hartaandoeningen   261
13.2 Gebroken rib   266
13.3 Ademhalingsmoeilijkheden   267
14 Buik en rug 284
14.1 Buikpijn   284
14.2 Hikken   287
14.3 Maagklachten   287
14.4 Braken en diarree   289
14.5 Uitdroging   292
14.6 Diabetes   294
14.7 Steken in de zij   297
14.8 Niersteenaanval   298
14.9 Galkoliek   299
14.10 Buikwond   301
14.11 Voorwerp ingeslikt   302
14.12 Rugpijn   303
15 Ledematen 307
15.1 Breuk   307
15.2 Ontwrichting   314
15.3 Verstuiking   316
15.4 Letsel aan onderhuidse weefsels   317
15.5 Kramp   318
15.6 Blaren door wrijving   320
15.7 Compartimentsyndroom   323
15.8 Ring verwijderen   324
Deel 6: Minder alledaagse situaties waarin eerste hulp
geboden kan worden
16 Vergiftiging 328
16.1 Vergiftiging: algemeen   328
16.2 Specifieke vormen van vergiftiging   334
17 Verdrinking 346
17.1 Verdrinking: algemeen   346
17.2 Auto te water   348
17.3 Duikongeval   350
18 Elektrocutie en bliksem 356
18.1 Elektrocutie   356
18.2 Blikseminslag   359
19 Problemen bij hitte en koude 362
19.1 Temperatuurregeling   362
19.2 Hitteslag en zonnesteek   364
19.3 Zonnebrand   365
19.4 Zweetuitslag   370
19.5 Koudeletsel   371
19.6 Onderkoeling   373
19.7 Hoge ozonconcentratie (smog)   378
20 Reisaandoeningen 380
20.1 Reisziekte   380
20.2 Hoogteziekte   381
21 Allergie 383
21.1 Allergie: algemeen   383
21.2 Soorten allergische reacties   384
Deel 7: Het verloop van de zwangerschap en welke
problemen daarbij kunnen optreden
22 Zwangerschap en bevalling 390
22.1 De zwangerschap   390
22.2 De bevalling   392
Deel 8: Informatie over infecties en kinderziektes
23 Infecties en kinderziektes 404
23.1 Koorts   404
23.2 Infecties   407
23.3 Kinderziektes   424
Deel 9: Geavanceerde eerstehulpverlening
24 Geavanceerde hulpverlening 440
24.1 Een slachtoffer verplaatsen   441
24.2 Immobilisatie van het hoofd   452
24.3 Immobilisatie van de ledematen en het lichaam   460
24.4 Vervoer met een brancard   465
24.5 Confrontatie met meerdere slachtoffers   476
24.6 Een pijnlatje gebruiken   478
24.7 Kleding verwijderen   479
24.8 Bloeddruk meten   480
24.9 Een mayotube gebruiken   484
24.10 Knevelverband   485
24.11 Naalden veilig verwijderen   485
Deel 10: Achtergrondinformatie over de werking van ons
lichaam
25 Het menselijk lichaam 490
25.1 De vitale functies   490
25.2 De huid en wondgenezing   505
25.3 Het bewegingsapparaat   510
25.4 Het spijsverteringsstelsel   513
25.5 De zintuigen   516
Deel 11: Pictogrammen en veiligheidsborden
26 Veiligheidsborden 524
26.1 Veiligheidspictogrammen   525
26.2 ADR-borden   527
Deel 12: Adressen, telefoonnummers plus een verklarende
woordenlijst
27 Aanvullende informatie 534
27.1 Medische zorg- en hulpdiensten   534
27.2 Nuttige contactinformatie   536
27.3 Lijst met afkortingen   545
27.4 Verklarende woordenlijst   547
27.5 Internationaal spellingsalfabet   553
Register 554




Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #1 Gepost op: 4 augustus 2008, 20:26:57
En wat is de bron ?

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #2 Gepost op: 4 augustus 2008, 20:56:49
de uitgever is de bron

http://home.bsl.nl/boek/9789031351619/Eerste_hulp

naar onder scrollen en previews bekijken
Ik heb het boek inmiddels besteld :)
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #3 Gepost op: 5 augustus 2008, 02:18:34
wat een waslijst >:D vind m voor passanten hulpverlening erg uitgebreid, er staan soms dingen in die je toch zelden of nooit tegen zult komen. maar voor de rodekruisvrijwilligers is het wel een aardig lijstje, hoewel iets wat aan de uitgebreide kant, beter teveel info dan te weinig zal ik maar zeggen..  had dan meteen het hele lijstje compleet gemaakt met drugs er bij. maar goed we zullen zien..

ik herrinner me heel erg vaag dat destijds vele "hoofdstukken" plotseling zijn verdwenen. zoals: bloeddrukmeten, mayo tube, knevel verband, en nog vele andere hoofdstukken..

ook eventjes proefhoofdstuk doorgelezen, vind beschrijvingen wel erg duidelijk.


phate

  • EHBO, SIGMA nw Veluwe
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
  • EHV-er bij het Rode Kruis, Sigmalid NO-Gelderland
Reactie #4 Gepost op: 5 augustus 2008, 10:45:06
ik zou het nu bijna zonde gaan vinden van mijn sigma cursus. Als ik zie dat hierin dingen staan die bij de opleiding van het sigma niet behandeld worden.
Maar wel goed dat ze een aantal dingen weer laten terugkomen. Hiermee kun je weer meer gaan "concurreren" met andere hulpverlenende instantie's.
Ik heb wel zin in deze nieuwe cursus.

Groetjes,
Phate
treat the patient, not the number


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #5 Gepost op: 5 augustus 2008, 12:55:45
weten er hier eigenlijk mensen hoe dit geimplementeerd gaat worden?

Ik heb wel vage berichten gehoord over sterren, en dus graden van kunde, maar als ik de inhoudsopgave lees denk ik toch dat iedereen opnieuw moet worden opgeleid/ bijgeschoold voor er een nieuw rk diploma wordt uitgegeven... wellicht zelfs een nieuw examen...

Weet iemand hier meer over?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


geert+

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #6 Gepost op: 5 augustus 2008, 13:56:13
Als men een nw examen zou gaan afnemen, ik denk dat er dan ehbo-ers gaan afhaken, dit zou denk ik geen goed doen. ik heb 11 jaar mijn papiertje.
bij ons werken we nu met de competentie toets,soms ook al geen pretje maarja :o.
men heeft de EHBO-er altijd al geschoold, moet dat nu opeens anders. beetje jammer allemaal.
EHV-er +AED, O&V, verbindingen, basis marifonie, Coordinator logistiek NRK afd. Voorne putten & Rozenburg. Centralist op PAC.  kijk niet naar wat er n


Joost -VIG-

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 5 augustus 2008, 14:37:41
Vind het een prachtig boek voor EHBOers in de evenementen hulpverlening. Voor de pasanten hulpverlening gaat dit inderdaad wel wat ver. Vooral hoofdstukje over brancards en dergelijken is een echte goede aanvulling die zeker meerwaarde kan hebben.
Vraag me alleen af wat de lesstof inhoud in het hoofdstukje tensie en mayo. Is het puur ter informatie wat tensie is enzo en wat de normaal waardes zijn of houd het ook in dat er tensie metingen worden gedaan ? Enkeld en alleen een tensie zegt zo weinig en zeker niet genoeg om een s.o. te kunnen beoordelen. Dezelfde vraag over de mayo. behandeld dit hoofdstukje puur wat een mayo is en waarvoor deze gebruikt wordt of wordt dit ook praktisch toegepast ?

Hier zijn natuurlijk al diverse discussies over gevoerd. :-X Wil hiermee niets aanwakkeren maar ben gewoon benieuwd naar de inhoud van de stof :P.

Groeten ;)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #8 Gepost op: 5 augustus 2008, 16:50:44
Ik baseer de antwoorden op het boek Help!, de vlaamse tegenhanger van dit boek.
Voor 95% zijn ze gelijk, afgezien van de vertaling naar het nederlands en de nederlandse situatie.
Ik ben benieuwd waar de verschillen zitten.  

Vraag me alleen af wat de lesstof inhoud in het hoofdstukje tensie en mayo. Is het puur ter informatie wat tensie is enzo en wat de normaal waardes zijn of houd het ook in dat er tensie metingen worden gedaan ? Enkeld en alleen een tensie zegt zo weinig en zeker niet genoeg om een s.o. te kunnen beoordelen. Dezelfde vraag over de mayo. behandeld dit hoofdstukje puur wat een mayo is en waarvoor deze gebruikt wordt of wordt dit ook praktisch toegepast ?
Groeten ;)

De geavanceerde hulpverlening is een aanvullende module, maar het kan zeker geen lwaad dat de eerste hulpverleners kennismaken met die technieken.

had dan meteen het hele lijstje compleet gemaakt met drugs er bij. maar goed we zullen zien..

zo slim zijn ze.


Joost -VIG-

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 5 augustus 2008, 17:35:17
Ik baseer de antwoorden op het boek Help!, de vlaamse tegenhanger van dit boek.
Voor 95% zijn ze gelijk, afgezien van de vertaling naar het nederlands en de nederlandse situatie.
Ik ben benieuwd waar de verschillen zitten.  

De geavanceerde hulpverlening is een aanvullende module, maar het kan zeker geen lwaad dat de eerste hulpverleners kennismaken met die technieken.

zo slim zijn ze.


Extra kennis kan nooit kwaad. Daar ben ik het uiteraard mee eens. Dat is deel 1 van het andwoord. Maar is het ook de bedoeling om tensie metingen te gaan verrichten en mayo,s in te brengen door EHVers of alleen in de cursus eraan ruiken zodat je weet wat het is ?