ehbo'er

Auteur Topic: ehbo'er  (gelezen 13178 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Geertje

  • Gast
Gepost op: 28 november 2003, 19:52:14
--------------------------------------------------------------------------------
Dit is een posting van Francesco bij het rode kruis:

Tsja, het is al geroepen !  
de 24ste druk....  Ik houd persoonlijk mijn hart vast bij de volgende lichtingen met "ehbo-ers"

Ze mogen dan wel hun examen hebben gehaald maar zullen bij een calamiteit met de handen over elkaar moeten staan (m.u.v. reanimeren) Ze kunnen even heel zwart wit nog geen snelverband aanleggen.  
Ik ben het eens met de stelling over het begin/ eind van de keten (24ste druk)


Zijn er meer die zo denken? Wat hebben jullie meer of anders geleerd dan bij de huidige cursus? Ik ben namelijk zelf bezig met een EHBO cursus, maar ik heb toch echt al wel geleerd om een snelverband aan te leggen, hoe je moet reageren bij een calamiteit e.d.




Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #1 Gepost op: 28 november 2003, 22:49:34
Het is ook heel zwart-wit gesteld.
Maar bepaalde dingen zijn niet meer in de nieuwe eisen terug te vinden, zoals drukpunten.

Christian


Rolf

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 28 november 2003, 23:44:53
Volgens mij!

Het NIBHV (Ned.Institut BHV) trekt te veel klanten weg bij het Oranje kruis dus word er flink gesneden in het les materiaal om de klanten te binden.
Wie verder wil kan dat door losse modules te kopen.
En met 4 lessen per jaar van een paar uur houd je de kennis niet op peil dan zul je toch naar een EHBO-ver. of het Rode Kruis moeten gaan en daar ervaring op doen.
Citaat
hoe je moet reageren bij een calamiteit e.d.
 

Nou gewoon:
-Blijf kalm
-Ga na wat er gebeurd is
-Let op gevaar voor u zelf, voor anderen en voor slacht offers
-Alarmeer de benodigde hulpverleners
-Zorg voor de Eerste Hulp waar dit nodig en mogelijk is.
geintje natuurlijk

Een ramp of callamiteit tja.....wat gebeurd er?
Wie had er ooit kunnen denken dat er een vuurwerk fabriek ontploft, of dat er in een 3 hoog café brand uit breekt of dat er veendijken die al jaren staan plots doorberken..........of minder in het nieuws die gas explosie op een markt of alleen maar op de lokale TV die thuis-kweker wiens zolder in de fik vliegt omdat de stroom voorziening toch niet zo denderend was of dat kleine stukje in de krant die collega van je die een doos copiër papier in de handen had en een trap trede miste.
Niemand weet wat er gaat gebeuren en dan kun je ook niet zeggen je moet zus of zo handelen.
Niemand kan tevoren zeggen hoe hij zal reageren tot dat er voor zijn ogen echt een ernstig ongeluk voordoet.
En dan komen de regeltjes die ik boven heb opgesomt om de bocht!
Je kunt wel oeffenen in nederland hebben we een groep mensen die hun vrije tijd vullen met LOTUS-en en berijden zo hulpverleners voor op hun taak.
Met alleen het blauwe-oranje kruis boekje op zak kun je al meer dan de buurvrouw die alleen maar met de handen in de zakken staat te kijken en roept "hey die moet je laten liggen"
Als de EH je "ligt" ga er dan verder mee bij een EHBO ver. of Het Nederlandse Rodekruis en doe daar ervaring op.
Zelf het er uit peuteren van een splinter uit de vinger van een 8 jarige kan een avontuur zijn als hij zijn pa luid keels duidelijk maakt dat hij niet wil (het splintertje was amper 2mm lang en papa had de tanden in de onderarm staan ;D)
Ook hier leer je van en wel de omgang met mensen dat is ook EH of de grote prik actie met de moeilijke naam alle inwoners van 0~19 jaar komt papa met een zoon die echt niet wil en zoon lief heeft ADHD.
Met drie man vast houden (eerst een half uur praten en dan komt de sterke arm van papa)
Papa hield het manneke niet dus ik nog de benen van het manneke vast houden anders had de "prikker" van de GGB een paar voeten in het gezicht.
Allemaal hele kleine rampen en iedere situatie is anders je zult gewoon ervaring op moetten doen en dat geld ook als je les krijgt uit de 23e druk of de 10e druk ervaring zul je toch moetten krijgen.


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #3 Gepost op: 29 november 2003, 04:26:54
--------------------------------------------------------------------------------
Dit is een posting van Francesco bij het rode kruis:

Tsja, het is al geroepen !  
de 24ste druk....  Ik houd persoonlijk mijn hart vast bij de volgende lichtingen met "ehbo-ers"

Ze mogen dan wel hun examen hebben gehaald maar zullen bij een calamiteit met de handen over elkaar moeten staan (m.u.v. reanimeren) Ze kunnen even heel zwart wit nog geen snelverband aanleggen.  
Ik ben het eens met de stelling over het begin/ eind van de keten (24ste druk)


Zijn er meer die zo denken? Wat hebben jullie meer of anders geleerd dan bij de huidige cursus? Ik ben namelijk zelf bezig met een EHBO cursus, maar ik heb toch echt al wel geleerd om een snelverband aan te leggen, hoe je moet reageren bij een calamiteit e.d.
De opmerking van Fransesco is voor zijn eigen rekening. ben het daar absoluut niet mee eens! meerwaarde haal je als EHBO-er in de herhalings- en bijscholingslessen bij de vereniging. Ik heb mijn kennis mede door mijn werk als IC-verpleegkundige


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #4 Gepost op: 29 november 2003, 08:10:37
Rolf, ik vind dat je het mooi omschreven hebt, complimenten!

Christian


Jet

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 29 november 2003, 16:23:22
Wat ik vooral mis in de 24e druk is het waarom je dingen doet of juist niet doet.
Misschien als je de dingen toelicht en uitlegt dat het voor een heleboel mensenwat duidelijker en aantrekkelijker wordt om EH- lessen en vervolgcursussen te doen.
 Ik vind ook dat je hiermee een stuk(je) onzekerheid bij mensen weg neemt/ weg kan nemen, waardoor ze bij ingevalssituaties adequaat kunnen handelen.


Geertje

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 29 november 2003, 17:01:31
Rolf, je reactie vind ik heel duidelijk en goed. Ik weet ook, dat ik na het behalen van het diploma (hoop ik te halen ;D), geen volleerd ehbo'er ben, maar ervaring op moet doen. Zal dan ook zeker bij een EHBO ver. of het rode kruis gaan, maar ik voelde me denk ik een beetje aangevallen door de posting van Fransesco.  :-[  ;D

Citaat
Maar bepaalde dingen zijn niet meer in de nieuwe eisen terug te vinden, zoals drukpunten.

Dit hebben we ook gevraagd waarom we dit niet meer leerden. Het antwoord was, dat het er uit gehaald is, omdat veel mensen het verkeerd deden. Dit vind ik geen argument, maar ja. Gelukkig heb ik dit op school wel gehad.

Citaat
Wat ik vooral mis in de 24e druk is het waarom je dingen doet of juist niet doet.
Misschien als je de dingen toelicht en uitlegt dat het voor een heleboel mensenwat duidelijker en aantrekkelijker wordt om EH- lessen en vervolgcursussen te doen.

Veel dingen worden bij ons naar mijn mening goed uitgelegd en anders wordt er wel naar uitleg gevraagd. Ik neem ook aan, dat dat zo is bij de meeste cursussen.

Geertje


Jet

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 29 november 2003, 21:11:28
Als instucteur vind ik ook dat je dingen moet uiteggen en toelichten. Ik doe dit ook, maar....
het Oranje Kruis zet in zijn handleiding voor docenten (waar dus aardig wat achtergrondinformatie in staat) dat het vooral niet de bedoeling is om cursisten hiervan op de hoogte te stellen, en dat de handleiding uitsluitend bedoeld als informatie voor de instructeur.
Dat vind ik dus krom :(
Bij ons op de vereniging wordt bij de beginnerscursus les gegeven door een kaderinstructeur en  een arts die de benodigde wandplaten toont en er iets over vertelt. Het hoeft van mij zeker niet diepgaand en hoogdravend te gaan maar het hoe en waarom je bepaalde dingen doet blijft voor mij een 'must'.
Zoals de 24e druk nu is gepresenteerd vind ik het om die redenen te sumier.


PS: Bij "let op gevaar" zeg ik altijd; ga eerst eens 30 seconden met je handen op- je rug staan kijken. Luister, voel, ruik, gebruik al je zintuigen om een situatie te beoordelen voordat je er op af stapt of dingen gaat doen.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #8 Gepost op: 30 november 2003, 00:03:48
Waarom de drukpunten er uit gehaald zijn ?

Met het dichtdrukken van de slagaders, oegfen je ook druk uit op andere weefsels zoals zenuwbanen e.d.
Het blijkt uit de praktijk dat daardoor veel ongewenste schade aan deze weefsels veroorzaakt wordt.

Uit de praktijk blijkt ook dat er goede alternatieven zijn, te weten wond omhoog brengen en druk op de wond uitoefenen.


Shadow

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 30 november 2003, 07:59:53
EHBO-er,

Vraagje; heb jij ooit een slagaderlijke bloeding gezien (in de realiteit; geen LOTUS). Ik heb het spijtig genoeg meer dan 1 keer meegemaakt en het dichtdrukken van de wond en het omhooghouden van de arm is ONZIN !

Sorry voor mijn sterke uitspraak maar het werkt gewoon niet. Soms is zelfs een drukpunt niet werkbaar en moet je een knevel/Tourniquet gebruiken. Heb twee keer een knevel moeten aanleggen en iedere keer heeft de behandelende urgentiearts me gelijk gegeven.

Wat betreft de nieuwste druk; inderdaad; er ontbreekt zeer veel nuttige achtergrondinformatie die mensen help betere keuze's maken.

Onze afdeling van het NRK zal zeker extra informatie blijven geven aan de mensen in de toekomst en we merken dat het echt nodig is.

Ciao,
Peter