ehbo'er

Auteur Topic: ehbo'er  (gelezen 13193 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #40 Gepost op: 7 december 2003, 15:29:12
een paniekzaaier is een slachtoffer, waar misschien wel meer expertise nodig is dan bij bij een slachtoffer met fysieke letsels


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #41 Gepost op: 7 december 2003, 22:35:50
Expertise wellicht, ja. Maar dan toch niet van een EHBO-er. Ik vind dat een fysiek gewond s.o. in eerste instantie toch voorgaat op een paniekzaaier. En als de paniekzaaier hierin een probleem vormt, dan zal dit probleem z.s.m. moeten worden opgelost. De manier waarop zal dan niet altijd een schoonheidsprijs verdienen, maar de prioriteiten liggen elders. In een nazorgtraject is dit een ander verhaal.


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #42 Gepost op: 7 december 2003, 23:45:17
Expertise wellicht, ja. Maar dan toch niet van een EHBO-er. Ik vind dat een fysiek gewond s.o. in eerste instantie toch voorgaat op een paniekzaaier. En als de paniekzaaier hierin een probleem vormt, dan zal dit probleem z.s.m. moeten worden opgelost. De manier waarop zal dan niet altijd een schoonheidsprijs verdienen, maar de prioriteiten liggen elders. In een nazorgtraject is dit een ander verhaal.

Jorrin, ook een EHBO-er kan expertise hebben in het omgaan met een panisch slachtoffer!


Shadow

  • Gast
Reactie #43 Gepost op: 8 december 2003, 22:26:09
Mijn persoonlijke ervaring op dat gebied is geef ze iets in handen; laat ze iets doen. Dit werkt bij de opdringerige type's en bij de gepanikeerde persoontjes,

En anders kun je nog altijd zuurstoftherapie geven; iedereen wordt kalm als je hem een klap verkoopt met de zuurstoffles   ;D  ;D  ;D

Ciao,
Peter


firemanr

  • Gast
Reactie #44 Gepost op: 8 december 2003, 23:20:45
Expertise wellicht, ja. Maar dan toch niet van een EHBO-er. Ik vind dat een fysiek gewond s.o. in eerste instantie toch voorgaat op een paniekzaaier. En als de paniekzaaier hierin een probleem vormt, dan zal dit probleem z.s.m. moeten worden opgelost. De manier waarop zal dan niet altijd een schoonheidsprijs verdienen, maar de prioriteiten liggen elders. In een nazorgtraject is dit een ander verhaal.

Bij de brandweer wordt altijd geleerd dat een SO wat veel lawaai maakt, de minste hulp nodig heeft. Een SO wat je niet hoort moet je voor opletten......Hoe het gesteld is met EHBO'ers of die een panisch geval op kunnen vangen weet ik niet, maar die zullen er uiteraard ook tussenzitten. ;)


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #45 Gepost op: 8 december 2003, 23:25:02
Jorrin, ook een EHBO-er kan expertise hebben in het omgaan met een panisch slachtoffer!

Ik ben het geheel met je eens.... op het moment dat ik de paniekzaaier als enig slachtoffer heb. Maar niet als ik moet kiezen tussen een s.o. van wie de vitale functies mogelijk in gevaar kunnen verkeren of kunnen komen te verkeren.... prioriteiten stellen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #46 Gepost op: 9 december 2003, 09:13:16
Ik zelf spreek uit ervaring op een boot. Ik laat zo iemand meteen naar de kant brengen, hij brengt de hulpverlening op de boot in gevaar, hij verhindert dat je je werk goed doet. En als tie zo'n misbaar maakt kan ie ook mee aanboord zonder al te veel behandeld te zijn.
De zwaargewonden gaan bij mij pas mee als ze vervoersklaar zijn gemaakt na de triage.

Henk


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #47 Gepost op: 9 december 2003, 14:30:55
Ik wil voorop stellen dat ik de hulpverlening op het water een geheel apart hoofdstuk vind, omdat je immers geen andere kant op kunt.
We hebben het m.i. niet over zwaargewonden meenemen... we hebben het over de eerste hulp die verleend moet worden zodra je bij een s.o. aankomt. In zo'n geval moet je een paniekzaaier (en dan heb ik het niet over iemand die wel wat kleine opdrachtjes van ons kan krijgen, maar over een echte paniekzaaier!) gewoon kwijt! En als daar 'kwaadschiks' voor nodig is... het zij zo.
Wellicht dat er naderhand met zo iemand over te praten valt, maar niet op dat moment.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #48 Gepost op: 10 december 2003, 01:17:42
Inderdaad Jorrin, zo snel mogelijk die druktemaker/paniekzaaier isoleren zodat je ongestoord verder kunt werken. Een persoon die de hulpverlening verstoord kun je in zo'n geval missen als kiespijn  8)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #49 Gepost op: 12 december 2003, 02:43:14
Voor het geval iemand het anders denkt, EHBO'ers mogen geen zuurstrof therapie toepassen, maar we hebben goede alternatieven om mee te meppen.

Ik denk dat een paniekslachtoffer voor een levensbedreigd slachtoffer gaat. Je weet niet wat hij kan gaan doe en veiligheid gaat voor alles.

daatbij kan een paniekzaaier een masale paniek veroorzaken