ehbo'er

Auteur Topic: ehbo'er  (gelezen 13351 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Paul SEH

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 4 december 2003, 14:50:08
Als men dan ook maar de grijze cellen gebruikt en weet wanneer men de ene of de andere methode gebruikt en waarom. 8)


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #31 Gepost op: 4 december 2003, 14:54:50
Moet je niet altijd alles kunnen onderbouwen wat je doet?
Anders is het een aap een trucje leren.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #32 Gepost op: 4 december 2003, 23:35:25
Je moet telkens het wiel opnieuw uitvinden, want dan heb je telkens de best op de situatie passende oplossing.

Dat een wiel rond is en de as in het midden zit, moet zonder meer bekend zijn en als je dat telkens opnieuw moet bedenken doe je iets verkeerd.

Waar het om gaat is dat je een wiel kunt bedenken met de juiste as, spaken en banden.

Omdat je niet veel tijd hebt moet je door oefenen leren waar welke onderdelen liggen en wat wel en niet op elkaar past. Dat doen je in de herhalingslessen.

In het veld ga je met je kennis zo snel mogelijk een optimaal wiel bedenken en dat ook snel in elkaar kunt zetten.

zo simpel is EHBO  ;D


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #33 Gepost op: 4 december 2003, 23:42:21
Ik vind het prachtig gesproken...


Paul SEH

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 5 december 2003, 02:06:01
Gaat het nu over wielen of EHBO. :-\ :-\ :-\ :-\ :-\


Shadow

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 5 december 2003, 06:18:46
Tja,

Wat veel mensen gewoon niet willen inzien is dat een medisch probleem best te vergelijken valt met eender welk ander probleem.

Zit zelf in de ICT-sector en ik gebruik praktisch identiek dezelfde denkpatronen bij een ICT-incident/probleem als ik dat bij een slachtoffer doe. Sorry dat ik waarschijnlijk nu een paar mensen schokkeer maar ik laat mijn gevoelens op dat moment geen rol spelen.

Voorbeeld:

Bij meerdere slachtoffers zul je eerst die behandelen die er het ergste aan toe zijn en die een kans hebben om gered te worden; daarna zul je pas aandacht schenken aan de lichtgewonden.

Bij meerdere simultane ICT-incidenten zul je eerst die nemen die de meeste schade veroorzaakt aan het bedrijf; pas daarna zul je de incidenten aanpakken die zich bezighouden met de secundaire productieprocessen.

Bij een enkel slachtoffer begin je eerst met de ABC veilig te stellen; pas daarna bekijk je de rest.

Bij een ICT-incident zul je er altijd eerst voor zorgen dat de gebruikers terug kunnen werken, desnoods via een workaround, om de productieprocessen niet te onderbreken. Daarna zul je zoveel mogelijk achter de schermen het probleem proberen op te lossen.


Uiteindelijk kun je het allemaal terugleiden tot denkprocessen. En natuurlijk hoe meer kennis je hebt hoe beter je die denkprocessen kunt afwerken.
Om bepaalde problemen op te lossen heb je gewoon een minimum aan kennis en inzicht nodig; en daar knelt volgens mij het schoentje bij de nieuwe EHBO-opleiding.
De mensen worden echt kunstjes aangeleerd zonder te weten waarom; en zonder de alternatieven te leren die er bestaan. Zeer kwalijk en triestig vind ik.

Ciao,
Peter


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #36 Gepost op: 5 december 2003, 10:23:56
ik geloof dat ik het wel met je eens kan zijn, hoewel ik het weer anders benader. Maar zo heeft iedereen een eigen werkwijze. Als we die van elkaar dan maar respecteren... :-\


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #37 Gepost op: 5 december 2003, 11:28:51
Soms zal je hiervan af moeten wijken, dingen zijn geen mensen. Een licht gewonde die veel misbaar maakt en overstuur is (een "paniekzaaier") zal wat eerder afgevoerd moeten worden omdat hij de hulpverlening verstoort. Maar in grote lijnen werkt het als crises managemend wat wij gebruiken bij het redden: wat is nu het grootste probleem, welke oplossing is daarvoor, wat kan daarbij misgaan en wat moet ik doen om te voorkomen dat het misgaat.

Henk


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #38 Gepost op: 6 december 2003, 22:18:11
Henk,

De paniekzaaier is een geweldig storende factor in het geheel, en daardoor een factor die zo snel mogelijk ge-elimineerd moet worden om de rest van het proces soepel te laten lopen.

Als het even kan op een menselijke manier, maar ander op een andere manier die het gewenste resultaat oplevert met een minimium aan blijvende schade voor de paniekzaaier.


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #39 Gepost op: 7 december 2003, 00:18:54
Maar probeer dat wel de taak van een andere hulpverlener te laten zijn, zodat de EHBO-er bij het s.o. kan blijven...