Grote kraan (15-7489) Brandweer Den Haag

Auteur Topic: Grote kraan (15-7489) Brandweer Den Haag  (gelezen 59665 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #40 Gepost op: 5 januari 2010, 15:15:59
Ik mis in dit draadje verwijzingen naar de recente inzet van de grote kraan in Den Haag; waar hij een Randstadrail voertuig heeft opgetild en juist een stuk buiten de rails heeft gezet. Op die manier kwam ruimte vrij om het slachtoffer te bevrijden.

Zie http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/2-ongevallen/2693-auto-vast-tussen-randstadrailvoertuig-en-htm-mast - daar staat ook een tweede filmpje waarbij ik het heffen van het Randstadrail voertuig 3x versneld heb.

Overigens is het slachtoffer van dit incident er zonder al teveel kleerscheuren vanaf gekomen - wat knap is, als je ziet hoe de auto in elkaar gedrukt is.

Peen

Tsja en zo zijn er mijn ogen nog steeds maar een paar incidenten waar de kraan een eventuele oplossing zou kunnen zijn. In de regio's zonder kraan komen dit soort ongevallen ook met enige regelmaat voor en word het ook opgelost.
Ik zie (op afstand) nog stééds geen voordelen waarom er in deze tijd van bezuinigingen en andere financiële maatregelen nog wél een miljoenen kostende kraan + personeel aanwezig komt om bijvoorbeeld een woonboot te lichten, een auto uit de sloot te takelen en ga zo maar verder ...

Dit zijn in mijn ogen nog stééds taken voor een berger cq. berginsbedrijf wat door de verzekering word betaald .....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #41 Gepost op: 5 januari 2010, 16:35:13
Nou laten we wel zijn, de klus met de Randstadrail en de personenauto ingeklemd tussen de lichtmast had niet met een HV Hiab kraan gelukt. De inzet met de Brw kraan was snel, vakkundig en daardoor heeft de patient gelukkig weinig tot geen letsel opgelopen. En ik zei het al eerder, hoeveel inzetten moet je hebben om een taak of voertuig te verantwoorden. Het lijkt nu een beetje op dat stuurlui aan de kant gaan bepalen of er wel of geen kraan nodig is in de regio Haaglanden. Denk dat er o.a op Regio 15 of District 8 genoeg foto´s te vinden zijn waar de kraan met succes is ingezet.
En hoeveel korpsen hebben er geen voertuigen in de hal die nauwelijks, behalve bij oefeningen, de kazerne uit komen.
Citaat
wél een miljoenen kostende kraan + personeel aanwezig

Dat is bij een levensduur van 15 jaar, ruim 66.000 per jaar, bij een inwoner aantal van Den Haag van 450000 is dat 0,14 cent per inwoner.
Personeel is ook gewoon inzetbaar op andere voertuigen bij grotere incidenten, dus niet alleen voor de kraan.
Ook de residentie heeft de afgelopen jaren fors bezuinigd op de brandweer organisatie. Ook de Grote Kraan is daar een discussie in geweest, maar de gemeenteraad heeft niet besloten het voertuig af te voeren en deze taak aan particulieren uit te besteden. Dus de inwoners van Den Haag (kiezen de gemeenteraad) hebben besloten dat deze taak bij de brandweer hoort, en niet de korpsleiding.
En daar zullen jullie het mee moeten doen. 8)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #42 Gepost op: 5 januari 2010, 21:30:44
Nou laten we wel zijn, de klus met de Randstadrail en de personenauto ingeklemd tussen de lichtmast had niet met een HV Hiab kraan gelukt. De inzet met de Brw kraan was snel, vakkundig en daardoor heeft de patient gelukkig weinig tot geen letsel opgelopen. En ik zei het al eerder, hoeveel inzetten moet je hebben om een taak of voertuig te verantwoorden. Het lijkt nu een beetje op dat stuurlui aan de kant gaan bepalen of er wel of geen kraan nodig is in de regio Haaglanden. Denk dat er o.a op Regio 15 of District 8 genoeg foto´s te vinden zijn waar de kraan met succes is ingezet.

Het gaat me niet om de welles nietes discussie. In de regio Amsterdam komt het met enige regelmaat voor dat er aanrijdingen plaats vinden tussen (snel)Trams en (personen)auto's. Hierbij word er dmv vijzels ruimte gemaakt en is er geen kraan benodigd.
Tevens gaat het mij er niet om om de beste stuurlui aan wal principe's te gaan hanteren, maar vroeg ik (ten tijde van het topic en eigenlijk nog steeds) waarom Haaglanden de enige regio in Nederland is met een grote kraan (in eigen beheer) en waarom alle andere korpsen deze kraan niet nodig hebben.
De taken waar de kraan voor ingezet word vind ík in 90% van de inzetten die ik op de door jouw aangegeven foto-site's zie géén brandweertaken.

Ik snap overigens best waarom het een heet hangijzer is, dat zie je ook bij de korpsen waar de 2e autospuit verdwijnd, het is een stukje trots ....

Overigens heeft Haaglanden óók nog bij de blauwe tak kraanwagens rijden net als in Amsterdam. In Amsterdam willen ze ook wel eens een klusje pakken, echter is dat in de meeste gevallen op plaatsen waar de grotere bergingswagens/kranen niet kunnen komen ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #43 Gepost op: 5 januari 2010, 23:10:09
Citaat
In de regio Amsterdam komt het met enige regelmaat voor dat er aanrijdingen plaats vinden tussen (snel)Trams en (personen)auto's. Hierbij word er dmv vijzels ruimte gemaakt en is er geen kraan benodigd.
Oké geen ongeval is het zelfde, maar een(snel)tram met vijzels optillen, of optillen en dan zijdelings verplaatsen gaat toch echt sneller met een kraanwagen.
En wat jij geen brandweer taak vindt is jouw mening. In veel gemeentes doet de brandweer taken die andere regio's ook niet doen. De gemeenteraad heeft nou eenmaal besloten dat het assisteren bij ontsporingen van o.a. tramstellen wel een taak is van de brandweer omdat men het openbaar vervoer erg belangrijk vindt net als het snel vrij kunnen maken van de snelwegen in de regio, en zo ook het bergen van voertuigen uit grachten en vijvers.
Citaat
De taken waar de kraan voor ingezet word vind ík in 90% van de inzetten die ik op de door jouw aangegeven foto-site's zie géén brandweertaken.

Prima iedereen mag een mening hebben, en niet iedereen zal het altijd met elkaar eens zijn over een onderwerp.
ach en misschien zijn echte kraanmachinisten wel beter dan ons personeel, hoewel;
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


handTAS

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
Reactie #44 Gepost op: 6 januari 2010, 00:45:14
Al vind ik een  brandweerkraan prachtig (Kijk ook ens bij de THW!)

Sluit ik me toch volledig aan bij Jerommeke.

Overigens dat je met een HV1 de tram niet verplaatst, dat geloof ik. Maar als de berg niet naar mozes komt. Dan gaat die paal eruit. ;D

@Lauran
Overigens de discussie over waarom wel een WTS, SBH etc is natuurlijk dikke BS. Ken jij een particulier bedrijf waarmee je een service level agreement kunt sluiten over het beschikbaar hebben van een Schuimblusser of WTS ?( ;)AFS uitgezonderd dan). Een regio kan wel afspraken maken met aannemers. En helaas is er ook voor een SIGMA niet zo gauw een substituut te verzinnen.

De kraan is mooi en ook een soort duur visitekaartje en dat is ook wat waard!


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #45 Gepost op: 6 januari 2010, 13:23:27
Citaat
Dan gaat die paal eruit.

Jij weet niet waar je over praat. Een bovenleidingmast van de tram is geen paal van een verkeersbord of een straatlantaarn.
Citaat
Ken jij een particulier bedrijf waarmee je een service level agreement kunt sluiten over het beschikbaar hebben van een Schuimblusser of WTS

Ja hoor er zijn genoeg bedrijven die zo in dat gat van de markt willen duiken. Falck security heeft in het buitenland al brandweerdiensten, heeft een opleidingscentrum voor brandweer en zou zo het leveren van bijzonder blusmateriaal in zijn pakket kunen nemen.
Citaat
De kraan is mooi en ook een soort duur visitekaartje en dat is ook wat waard!
Nou is niet duurder dan een gemiddelde hoogwerker, en daar hebben we er ook een aantal van. Jullie noemen het een duur visitekaartje en een stukje trots dat de VRH een grote kraan in zijn wagenpark heeft.
Jullie commentaar teruglezend denk ik dat er een paar mensen jalours zijn, en misschien wel graag een paar blauwe zwaailichten willen hebben op hun particuliere kraan.
Probeer het eens bij een andere regio, wij hebben er al één. ;D
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #46 Gepost op: 6 januari 2010, 14:24:12
Jij weet niet waar je over praat. Een bovenleidingmast van de tram is geen paal van een verkeersbord of een straatlantaarn.

Pfff; bepaald niet. Dat was nogal een stevige mast, waar die auto omheen zat !

Peen
Redacteur van


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #47 Gepost op: 6 januari 2010, 15:22:25
Voor brandweerkranenliefhebbers zie ook even dit topic http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,3460.0.html


rob4

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
Reactie #48 Gepost op: 6 januari 2010, 16:21:59
Ik heb trouwens ook begrepen dat de huidige kraan in samenwerking met de HTM is aangeschaft.

En in mijn ogen heeft dat voertuig wel degelijk nut, hij word namelijk ook gebruikt voor (brandweer)voertuigen die vast zitten op het strand/duinen of een paar dagen geleden een TAS in de sneeuw oid. Maar hij heeft zijn nut ook nog bij de TU in Delft bewezen.  

En hij rukt gemiddeld (geschat) 2 á 3 keer per week uit ga maar eens tellen hoeveel dat bij een particulier bedrijf kost. Dat gaat echt veel meer kosten dan in totaal.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #49 Gepost op: 6 januari 2010, 16:36:48
En hij rukt gemiddeld (geschat) 2 á 3 keer per week uit ga maar eens tellen hoeveel dat bij een particulier bedrijf kost. Dat gaat echt veel meer kosten dan in totaal.

Tsja, en als ik dan zie dat ze een auto uit een sloot staan te takelen of een woonboot gaan liften .... Dan kun je jezelf wederom afvragen of dat wel tot de brandweertaken behoort of dat je die taken niet gewoon moet overlaten aan de bergingsbedrijven in Nederland ....l
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !