Grote kraan (15-7489) Brandweer Den Haag

Auteur Topic: Grote kraan (15-7489) Brandweer Den Haag  (gelezen 59756 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #30 Gepost op: 26 september 2008, 16:10:50
Mag ik het even opnemen voor de mannen en vrouwen die NIET tot de brandweer behoren, maar wel dagelijks met dit soort materieel werken?

Om op deze manier een beroepsgroep over de kling te jagen, dat gaat mij even te ver. Kraandrijvers zijn gewoon goed opgeleide professionals die net zo zeer letten op veiligheid als ieder ander.

Ja, er gaat wel eens wat fout, maar dat geld voor elke beroepsgroep.


lauran.

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Reactie #31 Gepost op: 5 januari 2010, 01:07:38
Met dank aan Diamondback,

Wat is nu feitelijk het nut van een mobile hijskraan bij de brandweer?..
In prencype niet veel zou mijn eerste gedachte zijn kijkende naar alle andere brandweer regio's buiten Den Haag.

Nu is het natuurlijk discutabel of je Den Haag als enige regio wil laten beschikken over een in termen van de brandweer "grote" kraan.

Persoonlijk ben ik van mening dat het geen toegevoegde waarde geeft aan een brandweer zorg. Waarom?
A Kosten van aanschaf , B kosten van opleiding en training. C Vakkundigheid ten opzichte van een extern bedrijf. D Het onderhoud van de machine

De vakkundigheid van een brandweerman of vrouw die met een mobile kraan op pad moet kan nooit van een gelijkwaardig cijfer als van een extern bedrijf zijn.

Het gegeven "Dan heb je altijd snel de beschikking over een kraan" is te verwaarlozen. Op het moment dat een een kraan nodig blijkt betreft het een inzet alwaar de nodig tijd voor uitgetrokken kan worden. Kijkend naar Bergings bedrijven actief op de Nederlandse autosnelwegen hebben zijn conform regelgeving voorkomende uit de overheid een contract met een kraan bedrijf. Deze moet alvorens deze vast gelegd word middels cijfers kunnen aantonen dat er binnen korte tijd tenminste 1 kraan a 120 ton terplaatse kan of 2 kranen a 50 ton. Kranen boven de 120 zijn hierin niet mee genomen, Zijn deze noodzakelijk dan ben je snel 12 uur verder eenmaal hijskraar.


Los hiervan beschikt brandweer Den Haag over een kraan a 45 ton. Dat wil zeggen dat je 45 ton op 3 meter pakt (mits spanlift gemonteerd en hijsblok van 45 ton aanwezig) uit het hoofd wil dat zeggen dat men met 10 ton ongeveer 10 meter weg kan. Dit alles binnen de beveiligingen van de kraan.


Werk je buiten de veiligheden van de kraan, waar overigens de doodstraf op staat bij de grotere kraan bedrijven in Nederland. Moet je jezelf afvragen of je hiervoor voldoende kennis en kunde hebt en of je voldoende draaiuren hebt op een machine om je dit te kunnen veroorloven. (dit staat weer los van het feit dat de kraan buiten de tabel nog eens 45% meer kan pakken)

Voor de inzet van blussing zal de kraan moeten uitgerust worden met een systeem dat vervolgens door de fabrikant getest en goedgekeurd moet worden.


Laatste, Als patiënt bij een afhijsing zou ik persoonlijk 100x liever onder de haak van een machinist hangen welke dagelijks een uur of 12 met de machine bezig is dan een brandweerman die met alle respect grof weg niet meer van 8 uurtjes per week (zeer ruim genomen) oefent met de machine.


petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #32 Gepost op: 5 januari 2010, 01:29:26

Laatste, Als patiënt bij een afhijsing zou ik persoonlijk 100x liever onder de haak van een machinist hangen welke dagelijks een uur of 12 met de machine bezig is dan een brandweerman die met alle respect grof weg niet meer van 8 uurtjes per week (zeer ruim genomen) oefent met de machine.
    
Je leest in dit topic dat de kraan zo'n 6 keer per week wordt ingezet. Dan hebben de brandweerlieden die hijsen toch echt meer ervaring met het afhijsen van patiënten, het hijsen bij beknellingen etc. dan een kraandrijver die normaal op de bouw zit...
Den Haag vindt het kennelijk de kosten waard om deze kraan 6 keer per week zijn nut te laten bewijzen, anders was er vast wel in de kosten gesneden. De brandweer doet wel meer dingen op het oog van veiligheid en snel ter plaatse kunnen handelen in plaats van met de rekenmachine in de hand vragen of het allemaal niet een dubbeltje goedkoper kan en dat het dan op papier allemaal goed werkt..
Zo zou je ook kunnen zeggen dat bij een brand/ongeval in de stad Den Haag niet vanuit twee kazernes gereden hoeft te worden, terwijl dat wel vaak gebeurt. Waarom? Omdat met zeker weet dat 1 van de wagens er dan op tijd is om adequate hulp te bieden. Vergelijkbaar met het paraat hebben van het juiste gereedschap.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #33 Gepost op: 5 januari 2010, 11:37:18
Beste Lauran
Citaat
Kosten van aanschaf , B kosten van opleiding en training. C Vakkundigheid ten opzichte van een extern bedrijf. D Het onderhoud van de machine
Dit kun je op heel veel materieel en voertuigen van hulpdiensten loslaten. Wat dacht je van de Sigma teams, het grootschalig watertransport en andere bijzondere voertuigen. Hoe vaak wordt een schuimblusvoertuig ingezet?
De Haagse beroepsbrandweer heeft al bijna sinds zijn oprichting grote en kleine kraanwagens in zijn voertuigenpark gehad. Zelf al diverse malen gebruik gemaakt van de kennis en kunde van de bemensing van het voertuig. En geloof me, ze zijn net zo goed als kraanmachinisten van commerciele bedrijven.
Verschil, een commercieel kraanmachinst krijgt meestal ruim de tijd om zijn voertuig op te zetten en alles voor te bereiden. De brandweerkraan is getraind en heeft ervaring om de kraan snel op moeilijke plaatsen in te zetten. Het gebeurt niet altijd op een groot vrij liggend bouwterrein.
En dat in Nederland niet meer korpsen een kraanwagen hebben wil toch niet zeggen dat zj hem weg moeten doen. Rotterdam heeft jaren geen duikers gehad, moesten dan alle korpsen hun duikers ook maar opdoeken. Kijk naar Duitsland, Belgie, Frankrijk ook daar hebben de brandweerkorpsen kraanwagens, dus internationaal is het wel veel voorkomend alleen in Nederland niet (zuinigheid?)
En als laatste, er is weer een nieuwe kraan besteld, iets groter en meer hefcapaciteit, dus de komende jaren heeft de Veiligheidregio Haaglanden weer een kraan terbeschikking. Kan er weer een nieuw topic gestart worden ;)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


lauran.

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Reactie #34 Gepost op: 5 januari 2010, 12:33:24
Quote: Verschil, een commercieel kraanmachinist krijgt meestal ruim de tijd om zijn voertuig op te zetten en alles voor te bereiden. De brandweerkraan is getraind en heeft ervaring om de kraan snel op moeilijke plaatsen in te zetten. Het gebeurt niet altijd op een groot vrij liggend bouwterrein.

Stukje ervaring wat je denk ik moet hebben in het hijswereldje, Het is altijd maar dan ook altijd te klein , te zwaar , of te ver weg.Om ruimte te maken worden in de praktijk de grootste stunts uitgehaald en het zal dan ook niet voor het eerst zijn dat een machine omvalt met deze reden.  


Het wel of niet hebben van een kraan, waterongevallen voertuig , Groot water transport is indirect niet gekoppeld aan geld.
Kijkend naar onze Oosterburen is het een kwestie van: Wat valt er in Nederland in welke gemeente onder de brandweer zorg. Hierin is bijvoorbeeld ook opgenomen of het een toegevoegde waarde heeft om overige hulpdiensten mee te laten rijden bij een patiënt met hartfalen.

Zolang de gemeente Den Haag stelt dat trams etc. door een hulpdienst als de brandweer terug in het spoor geplaatst moeten worden heeft een kraan bestaansrecht. En dit geld vervolgens niet alleen voor een kraan. Kijk in je eigen naburige regio hoe het in het verleden gelopen is met de aanschaf van redvoertuigen en het behouden hiervan als ze aan vervanging toe zijn.


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #35 Gepost op: 5 januari 2010, 12:41:21
En als laatste, er is weer een nieuwe kraan besteld, iets groter en meer hefcapaciteit
liebherr ltm 1070?


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #36 Gepost op: 5 januari 2010, 14:06:28
Citaat
Stukje ervaring wat je denk ik moet hebben in het hijswereldje, Het is altijd maar dan ook altijd te klein , te zwaar , of te ver weg.Om ruimte te maken worden in de praktijk de grootste stunts uitgehaald en het zal dan ook niet voor het eerst zijn dat een machine omvalt met deze reden.  
kijk en onze kraan is nog niet omgevallen bij een klus, dus misschien toch iets veiliger als commerciele bedrijven 8)
Voordeel voor kraanbedrijven is dat ze vooraf weten wat waar en hoeveel ze moeten gaan tillen etc. Soms gaat er eerst een buitendienst man ter plaatse om te bepalen welke kraan voor de klus noodzakelijk is. En dan de vlucht en capaciteit,ondergrond etc allemaal in ogenschouw nemend wordt er een kraan gereserveerd om op de afgesproken datum de klus te doen.
Tja die luxe hebben wij niet.
Citaat
Het wel of niet hebben van een kraan, waterongevallen voertuig , Groot water transport is indirect niet gekoppeld aan geld.
Ik weet niet of je zelf werkzaam bent binnende brandweer, maar alles is bij ons gekoppeld aan geld. De roosterfactor, het aantal bezette voertuigen, de opkomstijden, het oefenprogramma, de opleidingen alles maar dan ook alles is gekoppeld aan geld.
Oja dat de HTM mee betaald aan de Grote kraan is een fabeltje, ze betalen wel voor de dienstverlening als het geen spoed inzet is, maar niet voor de paraatheid. En zelfs Blansjaar een haagse kraanfirma geeft aan dat ze niet kunnen wat wij garanderen(muv technische manekementen) 24 /7 een kraan ter beschikking stellen met 2 man bezetting.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #37 Gepost op: 5 januari 2010, 14:08:09
Citaat
liebherr ltm 1070?

Zoiets?


Naam heb ik wel horen vallen, maar ik heb me er niet mee bemoeit, zit met smart te wachten op een Volvo/Bronto' met roepnummer 7152
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


guus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 176
  • Dit forum is het helemaal !
    • brandweergeldrop-mierlo.nl
Reactie #38 Gepost op: 5 januari 2010, 14:26:39
Beste Tower ladder,

Vanaf 160 ton gaat er inderdaad vaak iemand kijken op een klus. onder dat tonage is het: Succes en zoek het maar uit. :) .. soms vervelend meestal leeuk om het toch klaar te krijgen.

Ik ben benieuwd naar je ervaringen met Volvo/Bronto. In Brabant hoor ik er weinig over terwijl ik in Rotterdam alleen maar gevlok over hoor. Wel hebben ze daar het verschil dat ze zijn overgestapt van Ladder naar Hoogwerker.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #39 Gepost op: 5 januari 2010, 14:35:58
Ik mis in dit draadje verwijzingen naar de recente inzet van de grote kraan in Den Haag; waar hij een Randstadrail voertuig heeft opgetild en juist een stuk buiten de rails heeft gezet. Op die manier kwam ruimte vrij om het slachtoffer te bevrijden.

Zie http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/2-ongevallen/2693-auto-vast-tussen-randstadrailvoertuig-en-htm-mast - daar staat ook een tweede filmpje waarbij ik het heffen van het Randstadrail voertuig 3x versneld heb.

Overigens is het slachtoffer van dit incident er zonder al teveel kleerscheuren vanaf gekomen - wat knap is, als je ziet hoe de auto in elkaar gedrukt is.

Peen
Redacteur van