Opschaling

Auteur Topic: Opschaling  (gelezen 6461 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Gepost op: 22 augustus 2008, 17:32:12
Ik ben niet zo heel erg thuis in het rode vakgebied. Zo lees ik dat het ene korps bij een middelbrand 1 tankautospuit extra ter plaatse vraagt en in het andere korps zie je dat alleen de ovd ter plaatse gevraagd wordt.
Wie kan mij vertellen wat de centralist oproept bij een:

- Middelbrand
- Grote brand
- Zeer grote brand
- Peleton brand

Ben met name benieuwd naar hoe het precies werkt bij een peleton brand.




Brandweer-ZH18-402

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 745
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard
Reactie #1 Gepost op: 22 augustus 2008, 18:52:33
Wie kan mij vertellen wat de centralist oproept bij een:

- Middelbrand
- Grote brand
- Zeer grote brand
- Peleton brand
Bij ons in de regio (ZHZ; 18):
- Middelbrand; sowieso 2x  TAS + OvD mogelijk aangevuld met een ondersteunend voertuig (HV/HW/AL)
- Grote brand ; een extra TS (dus dan zijn er 3 terplaatse)
- Zeer grote brand ; een extra TS (dus dan zijn er 4 terplaatse), de VC + COH, + diversen andere functionarissen die bij de vorige alarmeringen nog niet waren gealarmeerd (te denken valt aan een IM).
- Peletonsinzet; In de regio ZHZ is de volgende procedure van toepassing:

Bij een incident kan opgeschaald worden naar maximaal 8 tankautospuiten, zonder dat er echt sprake is van een pelotonsinzet. De 8 tankautospuiten kunnen natuurlijk wel worden aangevuld met de VCU, hoofdofficier van dienst enz. enz. en op die manier groeit eigenlijk vanzelf een compagnie. Het grote verschil is de zg. “vrije instroom”, bij een “echte” pelotonsinzet verzamelen alle eenheden eerst bij elkaar op een vooraf afgesproken locatie (bijv. een busstation), maar bij de “vrije instroom” wordt dit niet gedaan, alle eenheden rukken direct vanaf de kazerne uit naar de incidentlocatie. De reden voor deze vrije instroom, is tijdswinst, het verzamelen van een compleet peloton duurt redelijk lang.Een daadwerkelijke pelotonsinzet vindt pas plaats als de bevelhebber ter plaatse om een 9e autospuit vraagt. In dat geval wordt er meteen een compleet peloton gealarmeerd, ongeacht het aantal autospuiten wat nodig is.

Een peloton bestaat uit:
 - 1 commando (pelotonscommandant)
 - 4 tankautospuiten (uitvoerende functie)
 - 1 hulpverleningsvoertuig, type II (ondersteunende functie)
 - 1 haakarmvoertuig, met taakafhankelijke lading
Pelotons zijn algemeen inzetbaar voor redding-/brandbestrijdingstaken, maar kunnen zonodig worden uitgebreid voor bijvoorbeeld milieu-incidenten en bosbrandbestrijding. Indien een 2e peloton wordt ingezet, komt er ook een ondersteuningspeloton en een compagniescommandant. Op die manier groeit de inzet uit tot een compagniesinzet.
Ik weet overigens niet meer of het al (is) aangepast dat er pas vanaf de 9e TS een peletonsvorming komt. Zou ook kunnen zijn vanaf de 4e, maar ik dacht de 8e. De informatie die ik heb is mogelijk namelijk alweer wat oud (2001 ofso) ;) Maar hoop je zo toch voldoende te hebben geïnformeerd. In de overige regio's zal het heel waarschijnlijk idem zijn ;)
Weer of geen weer... altijd brandweer


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #2 Gepost op: 22 augustus 2008, 19:09:13
volgens mij is een peloton afhankelijk van de inzet uitgerust met HV of AL/HW


Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #3 Gepost op: 22 augustus 2008, 19:41:19
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


Brandweer-ZH18-402

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 745
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard
Reactie #4 Gepost op: 22 augustus 2008, 22:36:52
volgens mij is een peloton afhankelijk van de inzet uitgerust met HV of AL/HW
kun je dat nader verklaren, want ik snap hem even niet ::)
Weer of geen weer... altijd brandweer


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #5 Gepost op: 22 augustus 2008, 23:04:21
nouh een peloton kan uitrukken voor een hulpverlening dan rukt die uit met een HV of voor een brand dan is de AL/HW ipv de HV volgens mij... weet het niet 100% zeker....


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #6 Gepost op: 22 augustus 2008, 23:10:22
nouh een peloton kan uitrukken voor een hulpverlening dan rukt die uit met een HV of voor een brand dan is de AL/HW ipv de HV volgens mij... weet het niet 100% zeker....

Als je het niet zeker weet... zoek het dan eerst uit...  ;)


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #7 Gepost op: 22 augustus 2008, 23:12:23
Bij de brand in Hoofddorp van vorig weekend is met het 'Peloton Noord' de 571, HV1 Heemskerk ter plaatse geweest.  O0
HV bij brand dus.
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


Rene112

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 22 augustus 2008, 23:18:28
Ik zal jullie even helpen...   :D

Als de leidraad brandweercompagnie wordt gevolgd (is in de meeste regio's het geval) dan zit er in een peloton altijd standaard een HV.
Bij brand hoort een dompelpomp haakarmbak (DPH) in het peloton en bij hulpverlening de basis-hulpverleningsbak.

De autoladder/hoogwerker zit niet standaard in het peloton maar mag er altijd op verzoek aan worden toegevoegd.

groeten,
René de Caluwé


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #9 Gepost op: 22 augustus 2008, 23:20:18
Ik zal jullie even helpen...   :D

Als de leidraad brandweercompagnie wordt gevolgd (is in de meeste regio's het geval) dan zit er in een peloton altijd standaard een HV.
Bij brand hoort een dompelpomp haakarmbak (DPH) in het peloton en bij hulpverlening de basis-hulpverleningsbak.

De autoladder/hoogwerker zit niet standaard in het peloton maar mag er altijd op verzoek aan worden toegevoegd.

groeten,
René de Caluwé


René has spoken....  ;) ;D