Sterilon dodelijk???

Auteur Topic: Sterilon dodelijk???  (gelezen 26970 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #10 Gepost op: 3 december 2003, 20:49:32
Waar ik werkzaam ben, wordt eigenlijk alleen maar gebruik gemaak van chloorhexidine (achtige) produkten.
o.a. bijv. hibicet.

Bethadine en andere jodium produkten worden niet meer gebruikt omdat zij voor een tragere wond genezing zorgen.


helm

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 4 december 2003, 08:27:43
Heb je daar literatuur van?

Bethadine en andere jodium produkten worden niet meer gebruikt omdat zij voor een tragere wond genezing zorgen.


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #12 Gepost op: 4 december 2003, 09:44:05

Als jodium te lang in een koffer zit en gaat indikken dan kan het zelf brandwonden veroorzaken. Het is maar dat je het weet.  ;)
Te lang in de koffer, of het potje niet goed dichtdoen. Geeft hetzelfde resultaat. Er lopen darom volgens mij een hoop mensen rond die denken overgevoelig te zijn voor jodium, maar die behandeld zijn met de "geconcentreerde" desinfectans.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #13 Gepost op: 4 december 2003, 23:38:49
Als je het goed doet ontsmet je de huid en giet je de wond niet vol met jodium. Simpele tri\uuk is terplaatse een verse jodium pleister maken door jodium op het wondkussen te doen.

Sterilon verdampt als het dopje niet dicht zit.

Maar uit de discussie blijkt weer dat de keuze situatie afhankelijk is.


Paul SEH

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 5 december 2003, 02:04:38
Bij Jodium verdampt de alcohol dus ook, met alle gevolgen van dien. 8)


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #15 Gepost op: 5 december 2003, 13:28:58
René,
Ik gaat er voor je achter aan.
Er moet literatuur van zijn, een chirurg bij ons op de SEH kwam ook al met dat verhaal en ik had het ook al van de ziekenhuis hygiënist gehoord.
wordt vervolgd!

http://users.skynet.be/fa055557/Wondreiniging,%20irrigatie%20en%20desinfectie.htm

Wat me opviel (door het intypen van jodium en wondverzorging in Google) is dat er een hoop stukken geschreven zijn, waar de voorkeur om de wond te reinigen niets anders is als fysiologisch zout! ;)

ps dit is ook een leuk stuk over wond reiniging,


helm

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 5 december 2003, 22:22:58
SEH zustertje bedankt!
Is inderdaad een goed stukje.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #17 Gepost op: 5 december 2003, 22:58:35
Zustertje,

Ik heb de conclusies van het onderzoek dat je noemt voorzien van sinterklaasjes:
 ;D Is in overeenstemming met EHBO richtlijnen
 ??? Is niet in overeenstemming met EHBO richtlijnen

We kunnen het als volgt samenvatten:

-         Een goede wondreiniging is essentieel voor een effectieve wondheling.  ;D

-         Het voordeel van de wondspoeling moet steeds afgewogen worden ten opzichte van de mogelijke schade die men aanbrengt in de wonde.  ;D

-         Gebruik biocompatibele wondreinigers en gebruik deze in een niet traumatische wijze.  ;D

-         Wanneer men wonden spoelt, dan moet men steeds een druk lager dan 15psi gebruiken.  ;D

-         Gebruik geen antiseptica in propere wonden.  ;D

-         Vooraleer  antiseptica  te gebruiken in een wonde , spoel je de wonde eerst men een wond reiniger. ???

-         Wanneer de wonde niet heelt en zwaar gecontamineerd is, gebruik dan een lokaal en gericht antibioticum voor minder dan 2 weken.
 ???


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #18 Gepost op: 7 december 2003, 20:57:23
Er wordt bij de laatste twee bedoeld om de wond eerst te spoelen met fysiologisch water en daarna pas de wond schoon te maken met bij. chloorhexidine

het laatste item wat je beschrijft Maarten, moet je bijvoorbeeld denken aan een hondenbeet.
Geeft vaak lelijke wonden, moeizaam te hechten (je mag een bijtwond nooit helemaal dicht hechten),rafelig.

De dees betreffende chirurg die oa begon over :geen jodium gebruiken is met vakantie, dus zodra die terug is, wordt vervolgd :)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #19 Gepost op: 7 december 2003, 21:41:10
Dat was me op zich wel duidelijk, maar ik maakte een onderscheid tussen wat wel en wat niet onder de "EHBO" valt.