Inzet met te weinig mensen / mensen niet in uitruk tenue

Auteur Topic: Inzet met te weinig mensen / mensen niet in uitruk tenue  (gelezen 8956 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #10 Gepost op: 18 september 2008, 12:58:04
Wat jullie zeggen klopt allemaal, waar op sommige momenten moet je roeien met de riemen die je hebt.

Om even hierop door te gaan:

Een aantal burgers stond met de handen in de zakken toe te kijken. Als je handjes tekort komt, zou ik als bevelvoerder daar gebruik van maken. Het zal vast niet volgens het boekje zijn, maar zoals gezegd: roeien met de riemen die je hebt.

Bijvoorbeeld met het uitrollen van de HD slang had een burger makkelijk kunnen helpen.
De aanvalskorf van de tas naar het incident dragen kunnen burgers ook.

Ik zie pas hulp van omstanders aan het eind van het filmpje, even los van de vraag of dit nu wel of geen brandweermensen zijn.

Kan iemand mij vertellen waar het 'm in zit dat hier geen gebruik van wordt gemaakt? Cultuur bij de brandweer (het zelf op willen lossen)?


Dan zal het best eens gebeuren dat je taferelen krijgt zoals hier. En dat je dan als bevelvoerder net de pech hebt dat het gefilmd wordt en op het internet wordt gezet..... das jammer.
Maar jullie geloven toch zelf niet dat dit korps zo elke keer uitrukt.

Ik geloof zeker niet dat het korps elke keer zo uitrukt. En nu betreft het een schuur in brand, dus 'big deal' als je het mij vraagt. Maar zit ik in een brandend pand te wachten op de brandweer, ben ik 'niet blij' als het optreden op deze manier verloopt. En dat de brandweer in zo'n geval ook schuldig bevonden zou kunnen worden, kun je afleiden uit het weerwater-incident: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,25068.0.html


In algemene zin:
Ik ben van mening dat je kritiek niet altijd moet bestempelen of afwimpelen als 'beste stuurlui'. Vanzelfsprekend respect voor de mensen die zoveel over hebben voor de maatschappij en hun best doen om problemen het hoofd te bieden. Maar dat praat een wanprestatie niet goed.

Kritiek cq. klacht: een gratis advies tot verbetering van je dienstverlening O0
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


stln01

  • chemisch analist/ vrijw. bedrijfsbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
Reactie #11 Gepost op: 18 september 2008, 13:30:43
Om even hierop door te gaan:
(..) roeien met de riemen die je hebt.

In dit geval lijkt het schuurtje al verloren wanneer de brandweer aankomt, burgers met aanvalskorven laten sjouwen lijkt me dan ook niet nodig. Er valt niets meer te redden.
Ik weet ook de melding niet, wellicht rukt men bij een prio2 buitenbrand met minder man uit.

verder valt het me op dat het erg lang duurt voordat het eerste water erop gaat.

Het zou de lengte van de straal kunnen zijn, dat deze verlengd moest worden.


Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Reactie #12 Gepost op: 18 september 2008, 15:02:28
Het zou de lengte van de straal kunnen zijn, dat deze verlengd moest worden.

Dit idee had ik ook al.. Aan de opstelplaats van de TS zoals even te zien is in het filmpje, dan zou de 90 (of 60) meter wel eens bereikt kunne zijn. De andere kant dan (gedeeltelijk) afrollen, pistool verwijderen en andere slang aankoppelen, vergt nou eenmaal even tijd. Dus daar kan ik me wel in vinden.

Het verloop van de rest van het filmpje vind ik inderdaad een beetje choatisch en vreemd.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #13 Gepost op: 18 september 2008, 17:02:53
HD slag te kort, dat is voor de bevelvoerder om daarvoor een inschatting te maken, en ook de keuze HD/LD moet hij eerst maken bij de schouw van het incident, maar ik denk dat martijn, de maker van het filmpje veel meer kan vertellen, die is goed bekend met deze uitruk post.. ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #14 Gepost op: 18 september 2008, 17:06:57
Ik ben heel benieuwd naar een toelichting van iemand die precies weet wat daar is voorgevallen, aan speculaties hebben we niets.
Volgens mij zouden die vrouw en man in sportbroek ook omstanders kunnen zijn geweest, maar niets is zeker voordat iemand helderheid van zaken geeft

Ruud


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #15 Gepost op: 18 september 2008, 17:15:41
Kunnen we geen algemene discussie voeren ipv in te focussen op dit incident? Ik heb het gevoel dat wat hier voorgevallen is niet alleen geld voor dit bepaalde korps maar dat dit vaker voor komt bij vrijwillige korpsen op 'kleine' posten?   ???


Martijn de Vries

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #16 Gepost op: 18 september 2008, 17:30:58
De man in de sportkleding is iemand van de brandweer, die vrouw weet ik niet zeker maar volgens mij die ook.


stln01

  • chemisch analist/ vrijw. bedrijfsbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
Reactie #17 Gepost op: 18 september 2008, 17:31:53
Bestaat er nog posten waarbij de vrijwilligers direct naar het brandadres gaan met hun uitruktenue, in plaats van de kazerne? Dit lijkt me namelijk de enige situatie waarbij brandweermensen (uitmakend van de eerste zes man) zonder uitruktenue repressief bezig zijn.

Dat bij een buitenbrand bij 30 graden de helm wordt afgezet, OK. Maar je moet toch minstens compleet uitgerust starten aan een inzet.

Wanneer omstanders zelf met aanvalsbakken sjouwen en slangen uitrollen lijkt het einde zoek. Maar dat lijkt hier dus niet het geval.


Martijn de Vries

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #18 Gepost op: 18 september 2008, 17:44:49
Misschien waren ze te laat om naar de kazerne te gaan, zijn ze bij het brand adres gaan kijken en zagen ze dat er wel wat extra mensen nodig waren, en ja wat doe je dan... staan kijken?

Het hokje stond flink te branden en ook het schoolgebouw zelf begon al te roken dus er was wel enige haast bij.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #19 Gepost op: 18 september 2008, 17:57:17
Zouden die vrouw met de hoge hakken en die man in het sporttenue geen gewone burgers kunnen zijn die een handje meehielpen wegens personeelstekort?

Als ik het als leek zo bekijk rollen ze de slangen al geheel verkeerd uit. Een beetje getraind brandweerman/vrouw rolt ze toch niet zo uit lijkt mij (iets verderop in het filmpje rolde de brandweerman deze juist wel goed uit).


Daar dacht ik ook aan, of misschien wel brandweer mensen die daar in de buurt waren? Misschien van een naburig korps?
Opzich vind ik het niet zo'n probleem dat er mensen in burgerkleding helpen met de opbouw van de waterwinning ... Daadwerkelijk inzetten (voor blussing) is iets anders ...

1+2 =  aanvalsploeg
2+3 = opbouw waterwinning
Chauff + pompbediende?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !