Inzet met te weinig mensen / mensen niet in uitruk tenue

Auteur Topic: Inzet met te weinig mensen / mensen niet in uitruk tenue  (gelezen 8958 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #20 Gepost op: 18 september 2008, 18:09:14
Daar dacht ik ook aan, of misschien wel brandweer mensen die daar in de buurt waren? Misschien van een naburig korps?
Opzich vind ik het niet zo'n probleem dat er mensen in burgerkleding helpen met de opbouw van de waterwinning ... Daadwerkelijk inzetten (voor blussing) is iets anders ...

1+2 =  aanvalsploeg
2+3 = opbouw waterwinning
Chauff + pompbediende?

En als er toevallig een gasfles in het hokje gestaan had en je had 1+ 2 moeten gaan redden? Het gaat om de procudures. De procedures nu zijn gebasseerd op 6 personen die ingezet kunnen worden. Als je moet uitgaan van 4 personen dan moet er al een andere TS gaan rijden, die dan wel later aan komt, maar wel kan dienen als backup.

Als er een overval alarm is dan gaat toch ook geen agent naar het adres zonder vest en P5?  ;)


free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
Reactie #21 Gepost op: 18 september 2008, 18:18:48
Bestaat er nog posten waarbij de vrijwilligers direct naar het brandadres gaan met hun uitruktenue, in plaats van de kazerne? Dit lijkt me namelijk de enige situatie waarbij brandweermensen (uitmakend van de eerste zes man) zonder uitruktenue repressief bezig zijn.

Dat bij een buitenbrand bij 30 graden de helm wordt afgezet, OK. Maar je moet toch minstens compleet uitgerust starten aan een inzet.

Wanneer omstanders zelf met aanvalsbakken sjouwen en slangen uitrollen lijkt het einde zoek. Maar dat lijkt hier dus niet het geval.

in alkmaar west gaan wij nog steeds rechtstreeks naar de brand(voor degene die de auto niet halen) dus ja het bestaat nog steeds.

nou kan ik me wel indenken dat dit brandweermensen die als ramptoerist komen en daar blijkt dat er handjes tekort zijn en gevraagt worden om te helpen..
ik denk op zich dat dat niet verkeerd tot dat je zoals hier deze mensen laat blussen.... ik denk persoonlijk dat het daar fout gaat

om even op ik meen plampje zijn vraag in te gaan, wat we hier bespreken gebeurd natuurlijk brandweer breed en kan dus ook overal van toepassing zijn.
zeg maar een nieuwe casus O0

groet free
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar


stln01

  • chemisch analist/ vrijw. bedrijfsbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
Reactie #22 Gepost op: 18 september 2008, 18:25:10
Opzich vind ik het niet zo'n probleem dat er mensen in burgerkleding helpen met de opbouw van de waterwinning ... [
Maar dan wel brandweerpersoneel!

Wanneer, zoals Jerommeke88 opmerkt, dit personeel is wat niet gealarmeerd is, waar is de rest van de eerste zes man dan. Antwoord op deze vragen kan alleen diegene geven die erbij is geweest.

(..) en ook het schoolgebouw zelf begon al te roken dus er was wel enige haast bij.

Dát had ik niet opgemerkt.

Free3: ik neem aan dat men in Alkmaar het uitruktenue aan heeft, of ligt dat in de auto?


free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
Reactie #23 Gepost op: 18 september 2008, 18:46:56
stln01 klopt ik heb mijn pak gewoon in mij auto liggen

groet free
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #24 Gepost op: 18 september 2008, 18:59:11
Laten we de discussie wat algemener stellen:

- Wat zou jij doen als er geen 6 man(/vrouw) beschikbaar is voor een uitruk

Dan heb je dus ook geen uitruk. Dat wordt een november mike, november bravo of november charlie en de volgende blusploeg laten piepen. uitrukken zonder complete ploeg neemt te grote risico's met zich mee.

- wat doe je met personeel dat niet volledig aangekleed (in uitruktenue  ) is bij en inzet als je mensen te kort komt?

Die zet je niet in. Een bevelvoerder is verantwoordelijk voor zijn personeel. Als er nu iemand letsel oploopt wat voorkomen had kunnen worden als deze persoon wel zijn perschoonlijke beschermingsmiddelen had gedragen, dan ga je als korps gewoon goed nat. De verzekering heeft dan echt een reden om gewoon de schade niet te dekken met alle gevolgen vandien. En nu weet ik ook wel: nood breekt wet, maar in dit geval van het materiaalhokje... :-X


stln01

  • chemisch analist/ vrijw. bedrijfsbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
Reactie #25 Gepost op: 18 september 2008, 20:04:23
(..) Dat wordt een november mike, november bravo of november charlie en de volgende blusploeg laten piepen. uitrukken zonder complete ploeg neemt te grote risico's met zich mee (..)

Een wat?

In het geval van Alkmaar-West weet je dus niet of je wel zes man hebt. Even koppen tellen ter plaatse, maar dan ben je al uitgerukt. Staat er iemand te kijken van Alkmaar-Oost (bij wijze van spreke) zal deze bij onderbezetting wel helpen met de waterwinning. Zou ik wel doen tenminste. Dat je 'goed nat gaat', zal wel meevallen met alleen het uitrollen met een paar slangen.  
@ Diamonback: ik dacht aanvankelijk ook 'dat materiaalhokje', maar de school bleek flink aangestraald te zijn.


free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
Reactie #26 Gepost op: 18 september 2008, 20:18:23
In het geval van Alkmaar-West weet je dus niet of je wel zes man hebt. Even koppen tellen ter plaatse, maar dan ben je al uitgerukt. Staat er iemand te kijken van Alkmaar-Oost (bij wijze van spreke) zal deze bij onderbezetting wel helpen met de waterwinning. Zou ik wel doen tenminste. Dat je 'goed nat gaat', zal wel meevallen met alleen het uitrollen met een paar slangen.  

inderdaad dat was ook wat ik zei dat je als omstander maar brandweer best kan helpen maar niet met daadwerkelijk blussen want dan neem je te veel risico.

en ja je hebt gelijk dat je niet exact weet als je ter plaatse gaat met een tas of er genoeg mensen zijn maar de ervaring leert inmiddels dat voor een echte brand meer dan voldoende mensen komen en helaas met een automaat nog wel eens te weinig..

groet free
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #27 Gepost op: 18 september 2008, 20:23:27
in alkmaar west gaan wij nog steeds rechtstreeks naar de brand(voor degene die de auto niet halen) dus ja het bestaat nog steeds.

nou kan ik me wel indenken dat dit brandweermensen die als ramptoerist komen en daar blijkt dat er handjes tekort zijn en gevraagt worden om te helpen..
ik denk op zich dat dat niet verkeerd tot dat je zoals hier deze mensen laat blussen.... ik denk persoonlijk dat het daar fout gaat

om even op ik meen plampje zijn vraag in te gaan, wat we hier bespreken gebeurd natuurlijk brandweer breed en kan dus ook overal van toepassing zijn.
zeg maar een nieuwe casus O0

groet free
Het spijt me zeer, maar dit kan echt niet meer hoor, dit is echt niet meer van deze tijd  :'(  Dit moet je als vrijwilliger gewoon echt niet meer willen en als CDT moet je dat ook gewoon direct afkappen.  extra handen nodig?  gewoon opschalen, je kan wel 15 man hebben maar daar heb je gewoon geen spullen voor.. de B is opgeleid om leiding te geven aan 1 TS.  :-X  Bovendien zijn er toch al voorbeelden genoeg waar het door dit soort te kort komen aan korpsregeltjes ernstigis is mis gegaan  :'( :-\ :-X
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #28 Gepost op: 18 september 2008, 20:27:40
Zonder met een vingertje te gaan staan wijzen, ik ken meerdere korpsen waar dit nog gebeurd, in mijn woonplaats absoluut niet. Niet op de auto = geen bluspak
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #29 Gepost op: 18 september 2008, 20:31:08
De straling op de school gevel is < 15 kW/m2  omdat anders direct brandoverslag optreed (zie figuur 5.1 op blz 46 van deze link: http://www.oranjewoud.nl/showdownload.cfm?objecttype=mark.hive.contentobjects.download.pdf&objectid=3F005AE9-3048-7291-FD213E4F03A32F46 )

Een brandweerman kan korte tijd ongeveer 10 kW/m2 'hebben'. Dus de straling zal dus minder geweest zijn aangezien op een gegeven moment een brandwacht staat te blussen tussen het hok en de school... ;)

Volgens mij valt het, vanuit mijn bureaustoel  ;), erg mee met de kans op overslag. :)


Via: http://www.peutzdata.nl/stralingsberekening.html kan je zelf de straling uitrekenen!  ;) Als je http://www.peutzdata.nl/cgi-bin/webcvbeter.DLL/calcCPR14 (aanname 5 meter breed en 2 meter hoog) de afstand ongeveer invult dan zie je dat je bij minder dan 5 meter afstand al ver onder de 15 kW/m2 komt...