Burgernet / SMS Alert (www.burgernet.nl)

Auteur Topic: Burgernet / SMS Alert (www.burgernet.nl)  (gelezen 50724 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #30 Gepost op: 16 maart 2011, 12:37:47
Burgernet actief in honderd gemeenten

http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2011/03/15/burgernet-actief-in-honderd-gemeenten.html
Nieuwsbericht | 15-03-2011

Met de start van Burgernet in de gemeente Zandvoort is Burgernet nu actief in 100 gemeenten in Nederland, met ruim 200.000 deelnemers. Door mee te doen met Burgernet kunnen burgers een directe bijdrage leveren aan de veiligheid en leefbaarheid van hun eigen wijk.

Burgernet is een netwerk van burgers die helpen bij opsporingsacties van de politie. Burgernetacties worden bijvoorbeeld gestart bij meldingen van inbraken of vermiste kinderen. Deelnemers worden via de telefoon of een tekstbericht per SMS gevraagd om uit te kijken naar een persoon of voertuig. Mensen die de persoon of het voertuig zien, bellen via het gratis nummer van Burgernet direct met de meldkamer van de politie.

Dankzij burgernetdeelnemers zijn al diverse verdachten op heterdaad door de politie aangehouden, vermiste personen opgespoord en er is nuttige informatie verstrekt aan de politie. Door informatie van Burgernetdeelnemers kon in gemiddeld 10 procent van de gevallen een Burgernet-actie succesvol worden afgesloten.

Gezamenlijke aanpak blijkt succesvol
Minister Opstelten onderstreept het belang van deze gezamenlijke aanpak: “Inwoners van honderd gemeenten in Nederland leveren met deelname aan Burgernet een belangrijke bijdrage aan de veiligheid van hun wijk en buurt. Alleen samen, schouder aan schouder, kunnen we criminaliteit tegengaan.” Hoe meer deelnemers aan Burgernet, hoe groter de kans dat gemeente, politie en burgers samen verdachte personen, voertuigen en vermiste personen opsporen.

Nieuwegein was de eerste gemeente in Nederland waar Burgernet van start ging. Burgernet en de integratie van SMS Alert in Burgernet gestaag verder, op weg naar 1 miljoen deelnemers in 150 gemeenten in 2012. Het doel is een landelijk dekkend netwerk, waardoor acties ook regio-overschrijdend kunnen zijn. Hiermee leverden zij een belangrijke bijdrage aan de veiligheid in de gemeenten.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #31 Gepost op: 16 maart 2011, 12:49:53
Burgernet

Van: politiefryslan | Gemaakt op: 10 sep 2008
Burgernet is een uniek samenwerkingverband tussen politie, gemeente en burgers om de veiligheid in woon- en werkomgeving te bevorderen.
Samen sterk in de hulpverlening!


freeda

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
    • Twitter Freedelepee
Reactie #32 Gepost op: 30 maart 2011, 13:12:18
In onze wijk hebben wij een succesvol project SMS Alert Onze (Molen) Wijk inmiddels 2 jaar met prachtige resultaten draaien.

Hieronder een gedeelte van ons protocol:
Het project SMS-Alert in onze wijk, de Molenwijk in Amsterdam Noord, zijn de initiatiefnemers de bewoners van de wijk. Naar aanleiding van een aantal incidenten en het beeld dat de kwaliteit van de woon/ en leefklimaat in de Molenwijk dreigt af te nemen, hebben een grote groep bewoners uit de Molenwijk en een aantal instanties, zich verenigd in een groep `Onze (Molen) wijk.` Deze groep wil gezamenlijk optrekken om het woon- en leefklimaat in de wijk vast te houden en te verbeteren. Speerpunten zijn een halt toeroepen aan hufterig gedrag, het terugdringen van overlast gevende jongeren en ouderen en om medebewoners te stimuleren algemene normen en waarden weer in acht te nemen.
Concrete initiatieven zoals een lokaal sms-alarm voor signalering en melding van overlast, vernieling en ongewenst gedrag, invoeren van wijkregels, het stimuleren dat bewoners elkaar weer aanspreken op ongewenst gedrag en het voeren van een campagne gericht op het in acht nemen van algemene normen en waarden. Simpel gezegd is het de bedoeling is om te voorkomen dat de wijk gaat verloederen, de lastige bewoners en hangjongeren bewust te maken van hun gedrag, de bewoners te stimuleren om medebewoners en hangjongeren durven aan te spreken, op de straten respect naar elkaar te hebben en de wijk prettig en netjes te houden.

Jammer genoeg kan ik vanwege de bescherming van onze leden niet teveel kwijt over onze successen. Onze groep en de informatie die hierin besproken wordt, wordt dan ook zeer goed afgeschermd voor de buitenwereld. Wat ik mee kan geven, is dat wij weer controle terug hebben gekregen door dit unieke project in onze wijk.

Meer info te lezen op www.henkveen.nl rubriek sms alert (alle ins en outs over onze alert en media en volledig protocol), tevens ook het beeld van de SMS Alert de kunstverkeersborden die de bekende kunstenaar Henk Veen heeft gemaakt voor dit project en www.molenwijk.web-log.nl (meldingen/oproepen naar bewoners buiten de groep)
Binnenkort hebben wij een eigen website en is daar alles op te vinden over onze succesvolle project SMS ALERT Onze (Molen) Wijk.

* Freeda, coördinator en initiatiefnemer (digitale brein) SMS Alert Onze (Molen) Wijk.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 7 april 2011, 17:38:51
Ik heb me vandaag ook aangemeld voor Burgernet, nu hopen dat ik iets kan betekenen 098uo


750_Katana

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 332
Reactie #34 Gepost op: 15 september 2011, 20:29:17
Lees net een tweet dat burgernet ook in Dordrecht komt.
Citaat
Pieter van de Velde
@PZHZVandeVelde Pieter van de Velde
1/2 Morgen vrij maar toch naar de kickoff van #burgernet in Dordrecht. Dit is een heel mooi medium en zeker de moeite waard.

2/2 Burgernet is een uniek samenwerkingsverband tussen burgers gemeente en politie om de veiligheid in de woon en werkomgeving te bevorderen
Dus iedereen kan zich binnenkort aanmelden, als je al meedoet met sms-alert wachten tot je een sms krijgt of je met burgernet wil meedoen.
Succes ermee.


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Reactie #35 Gepost op: 21 september 2011, 13:28:17
Burgernet in de provincie Groningen (maar ook voor omliggende provincie's) gaat op zondag 9 Oktober zich promoten tijdens de 4 mijl van Groningen.

Burgernet wordt breed gedragen door de Politie en die heeft daarin een groot aandeel.

Ikzelf ben een actief lid en zal ook bij de burgernet promotie aanwezig zijn.

Het doel is om 5% van de inwoners van een (deelnemende) gemeente op te nemen in Burgernet.
Voor o.a. de stad Groningen is dit al ruimschoots bereikt.
Burgernet heeft bewezen dat het werkt, vermiste personen en zelf een overvaller zijn gevonden dank zij Burgernet Alert.

Persoonlijk had ik liever me scanner weer en mee luisteren.. maar jah, helaas.. dat is verleden tijd.

voor meer informatie zie:
www.burgernet.nl

Of als je in de buurt bent, zoek ons op tijdens de 4 mijl van Groningen.
Er zal een politie wagen (waarschijnlijk) op de Grote Markt staan namens Burgernet.
(mocht dit toch nog veranderen dan laat ik het weten)

Burgernet is inmiddels in de volgende regio's en gemeenten actief:

Friesland: Ameland, Boarnsterhim, Dantumadiel, Dongeradeel, Ferwerderadiel, Gaasterlân-Sleat, Heerenveen, Het Bildt, Kollumerland, Leeuwarderadeel, Leeuwarden, Lemsterland, Littenseradiel, Menameradiel, Skarsterlân, Súdwest Fryslân, Terschelling, Tytsjerksteradiel.

Kennemerland: Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmermeer, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen, Zandvoort.

Noord-Holland Noord: Bergen, Hoorn.

Noord- en Oost Gelderland: Apeldoorn, Lochem, Voorst, Brummen, Zutphen, Doetinchem, Bronckhorst, Montferland, Oude IJsselstreek, Aalten, Oost Gelre, Winterswijk, Berkelland, Hattem, Oldebroek, Heerde, Epe, Nunspeet, Harderwijk, Ermelo en Putten.

IJsselland: Raalte, Steenwijkerland.

Gelderland-Midden: Arnhem, Barneveld, Doesburg, Duiven, Ede, Lingewaard, Nijkerk, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Rijnwaarden, Scherpenzeel, Wageningen, Westervoort en Zevenaar.

Groningen: Bedum, Eemsmond, Groningen, Haren, Menterwolde, Oldambt, Pekela, Slochteren, Ten Boer, Veendam en Winsum.

Hollands Midden: Bergambacht, Gouda, Hillegom, Katwijk, Leiden, Lisse, Noordwijk, Schoonhoven, Vlist en Zuidplas.

Haaglanden: Leidschendam-Voorburg, Delft, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Zoetermeer, Wassenaar, Westland, Midden-Delfland en Den Haag: stadsdeel Centrum, Segbroek, Loosduinen, Leidschenveen-Ypenburg Scheveningen, Escamp en Haagse Hout.

Limburg-Noord: Beesel, Bergen, Echt-Susteren, Gennep, Horst aan de Maas, Leudal, Maasgouw, Mook en Middelaar, Nederweert, Peel en Maas, Roermond, Venlo, Venray en Weert. Binnenkort start Burgernet ook in Roerdalen.

Rotterdam-Rijnmond: Spijkenisse en Vlaardingen.

Twente: Almelo, Borne, Dinkelland, Enschede, Haaksbergen, Hellendoorn, Hengelo, Hof van Twente, Losser, Oldenzaal, Rijssen-Holten, Tubbergen, Twenterand, Wierden.

Utrecht: Amersfoort, De Ronde Venen, Houten, IJsselstein, Leusden, Nieuwegein, Utrechtse Heuvelrug, Stichtse Vecht, Woerden, Woudenberg, Zeist en de wijk Zuilen in Utrecht.

Meer gemeentes zullen volgen.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #36 Gepost op: 15 oktober 2011, 01:36:17
http://www.youtube.com/watch?v=qxjXJ_ws6uc#ws
door rtvdrenthe op 14 okt 2011
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #37 Gepost op: 17 oktober 2011, 10:26:28
http://www.youtube.com/watch?v=7_yNEhftCDY#ws
door politielimbrg op 16 okt 2011

Beek zet als eerste gemeente in Zuid Limburg Burgernet in, een middel waarmee de meldkamer van de hulpdiensten uiterst gericht via bijvoorbeeld sms en email, de hulp van burgers kan inschakelen bij de opsporing.
Samen sterk in de hulpverlening!


JM

  • Arnemuiden, Zeeland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 463
  • Arnemuiden 4534
Reactie #38 Gepost op: 24 oktober 2011, 17:31:23
Burgernet nu ook actief in Zeeland

Toegevoegd: 24 oktober 2011 - 17:17 uur
Door: Roland de Jong

 
MIDDELBURG - Ook inwoners van Zeeland kunnen zich vanaf nu aanmelden bij Burgernet. Via dit initiatief kan de politie de hulp inroepen van het publiek bij bijvoorbeeld een inbraak, een winkeldiefstal of een vermissing.

Burgernet is een uniek samenwerkingsverband tussen burgers, gemeente en politie om de veiligheid in de woon- en werkomgeving te bevorderen. Burgernetdeelnemers krijgen een ingesproken bericht via de (mobiele) telefoon of een tekstbericht per SMS met het verzoek uit te kijken naar een duidelijk omschreven persoon of voertuig.

Het Burgernetsysteem is (technisch) geschikt om ook door andere hulpverleningsdiensten gebruikt te worden. De brandweer of GGD/GHOR kan bijvoorbeeld meldingen van gevaarlijke stoffen of vervuild zwemwater doorgeven. Burgernet is tot nu toe vooral ingezet voor opsporing.

De invoering van Burgernet gebeurt landelijk, maar nog niet heel Nederland is aangesloten op het systeem. Alle Zeeuwse gemeenten zijn sinds vandaag dus wel aangesloten op het netwerk.

Aanmelden
Op de landelijke website www.burgernet.nl kun je je direct aanmelden voor Burgernet. Je moet 16 jaar of ouder zijn en wonen of werken in Zeeland. Je dient in ieder geval een vast of mobiel nummer op te geven. Met een eigen inlogaccount en een wachtwoord heb je toegang tot Burgernet. Ook kun je zelf je gegevens beheren. Na ontvangst van een bevestiging neem je deel aan Burgernet en kan de politie je hiervoor benaderen.

Bron: hvzeeland


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #39 Gepost op: 24 oktober 2011, 17:46:23
www.burgernet.nl

Burgernet is inmiddels in de volgende regio's en gemeenten actief:

Rotterdam-Rijnmond: Spijkenisse en Vlaardingen.
Meer gemeentes zullen volgen.

Nu woon ik zelf niet in Spijkenisse ( District 11 ) of Vlaardingen ( District 1 ) maar gewoon in R'dam Oost ( District 6 ) en dacht
laat ik me zelf maar alsvast aanmelden voor als het straks verder uitgebreid gaat worden.
Er werd ook netjes aangegeven van in Uw gebied is burgernet nog niet actief en tot mijn stomme verbazing kreeg ik een paar
dagen later een burgernet melding van het naast gelegen gebied District 5 van een man op leeftijd welke vermist werd.
Op zich wel logisch omdat ik net over de districtsgrens woon maar ik vermoed dat de site nog niet helemaal goed is bijgewerkt.
Alleen jammer dat het twitteraccount van het district ruim 1 uur later was met het zelfde bericht verspreiden.

Dus mijn advies is meld je alvast aan ondanks dat de site misschien aangeeft dat het in jou gebied nog niet actief is
want je weet maar nooit tenslotte. Het kan bij jou net zo gek lopen als bij mij misschien.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen