brandveiligheid winkels

Auteur Topic: brandveiligheid winkels  (gelezen 4817 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

brandweer

  • Gast
Gepost op: 20 december 2003, 07:31:31
Welke collega preventisten / brandweercollega's  hebben ervaring met brandveiligheidcontroles van winkels en wat zijn de bevindingen. We hebben er hier net een stuk of 20 gedaan [er komen er nog meer!} en het is echt DROEF. :(

Graag jullie reactie, en langs deze weg allemaal fijne en veilige kerstdagen en een gezond 2004.

Frank [ghostrider] ;D




Gast48368

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 20 december 2003, 12:14:03
Ik vind inderdaad dat daar nodig meer aandacht aan geschonken moet worden:Vele winkels hebben een systeemplafond, annex opslagruimte: Voor de kerstversiering, Sinterklaasspullen, voorraad, enz, "leuke opslagruimte". Je moet je spullen toch ergens kwijt? Met name dit soort dingen vind ik erg gevaarlijk, in vele opzichten, ik moet er niet aan denken om brand te moeten blussen in dit soort winkels.
En je weet natuurlijk bij de meesten nooit wat daar "woont".


Thijs

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 20 december 2003, 13:46:16
Ik vindt dat de winkeliers moeten zorgen dat preventie geen repressie wordt! Goede voorlichting in de zomer en niet in de laatste maand van het jaar.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 20 december 2003, 14:23:09
de ellende is dat winkeliers in deze maand de winkels barstensvol hebben met spullen,ik kom dat regelmatig tegen in mijn werk.
Als ik dan kom voor de controle van de blusmiddelen zijn vaak brandblussers moeilijk te pakken te krijgen,en als je die winkelier daar over aanspreekt krijg je in bijna 100% van de gevallen"ja maar ik zit met de Decemberdrukte"

En dat klopt dan ook wel,want als je dan een maandje later komt zijn de magazijnen en winkels leeg,en de blusmiddelen wel te bereiken.
Ik probeer de winkeliers altijd te adviseren wat ze het beste kunnen doen


Thijs

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 20 december 2003, 14:38:45
omzet is belangrijker dan veiligheid.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 20 december 2003, 15:55:11
omzet is belangrijker dan veiligheid.
dat wilde ik niet zeggen,maarr ...je hebt wel gelijk :-X ;)


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #6 Gepost op: 22 december 2003, 09:32:36
Tja, ik zie soms ook wat leuke dingetjes....
-Nooduitgang met 16 sloten en nog een balk ervoor
-Een stelling voor de nooduitgang
-Brandblussers uit het jaar 4
-Sprinklers met versiering eromheen
-Heel lichtontvlambaar materiaal waar dan een                brandblusser bij hangt....hoe krijg je dat ding ooit te pakken als het brand
- en dan hebben ze blussers...zetten ze sproeiwaterblussers bij de meterkast :o
-Slangenhaspels 5 meter boven de grond
en zo kan ik nog wel ff doorgaan


brandweer

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 23 december 2003, 23:57:20
Als aanvulling:

Aangetroffen afgelopen week:
  • noodverlichting kapot, de TL's ontbtreken of batterijen zijn technisch op! ook nog beweren met een stalen gezicht dat de installateur pas is geweest
  • Noodtransparanten idem
  • verlopen keuringsdata op blusser. Aangetroffen:blussers uit 1984 ;D
  • compleet ontbreken van nooduittransparanten en noodverlichting in geheel verbouwde panden [brandweer komt als 1e sinds jaren weer eens langs! i.pv. Bo Wo toezicht]
  • nooduitgangen in magazijnen geblokkeerd of niet aangeduid
  • paranoide personeel die denkt dat we inbrekers zijn die zich voorbereiden op een mega klus! Dus legitimatie meenemen!! ;D ::) [Intertoys en een modezaak]

Dan hebben we alleen nog maar hier naar gekeken, en niet naar brandmuren en dubble soms driedubble plafonds.

Troost: van de ruim 40 gecontroleerde winkels waren er maar 4 in orde. Dit geeft de preventist weer moed.

En maar klagen over de onveilige horeca.  ::)

Zijn er collega's die winkelbranden hebben meegemaakt en zo ja, wat was de oorzaak?

Mevrouw waar is uw brandblusser? "in de kast", "even een sleutel pakken". Kast open geen blusser.
Stel mevrouw, een beginnend brandje, die kunt u zelf blussen, nu heeft u niks!, wat doet u dan: "de brandweer bellen"
 ::) ::)blonde MUTS ;D ::) ::)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 24 december 2003, 10:43:52
Als aanvulling:

Aangetroffen afgelopen week:
  • noodverlichting kapot, de TL's ontbtreken of batterijen zijn technisch op! ook nog beweren met een stalen gezicht dat de installateur pas is geweest
  • Noodtransparanten idem
  • verlopen keuringsdata op blusser. Aangetroffen:blussers uit 1984 ;D
  • compleet ontbreken van nooduittransparanten en noodverlichting in geheel verbouwde panden [brandweer komt als 1e sinds jaren weer eens langs! i.pv. Bo Wo toezicht]
  • nooduitgangen in magazijnen geblokkeerd of niet aangeduid
  • paranoide personeel die denkt dat we inbrekers zijn die zich voorbereiden op een mega klus! Dus legitimatie meenemen!! ;D ::) [Intertoys en een modezaak]

Dan hebben we alleen nog maar hier naar gekeken, en niet naar brandmuren en dubble soms driedubble plafonds.

Troost: van de ruim 40 gecontroleerde winkels waren er maar 4 in orde. Dit geeft de preventist weer moed.

En maar klagen over de onveilige horeca.  ::)

Zijn er collega's die winkelbranden hebben meegemaakt en zo ja, wat was de oorzaak?

Mevrouw waar is uw brandblusser? "in de kast", "even een sleutel pakken". Kast open geen blusser.
Stel mevrouw, een beginnend brandje, die kunt u zelf blussen, nu heeft u niks!, wat doet u dan: "de brandweer bellen"
 ::) ::)blonde MUTS ;D ::) ::)

waarom ken ik dit verhaal ::)en waarom kom je dit vaak tegen :-X >:(


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #9 Gepost op: 24 december 2003, 12:07:28
Wij hebben wel is een winkelbrandje gehad....kortsluiting in de meterkast...toevallig was ik op het dorp waar de winkel was! Gelukkig maar, kom er aan gerend zijn ze net van plan een emmer water in de meter kast te mikke :o