Hoe red jij je thuisfront? Hoe bewaar jij je brinkwater?

Auteur Topic: Hoe red jij je thuisfront? Hoe bewaar jij je brinkwater?  (gelezen 21387 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #30 Gepost op: 15 november 2008, 01:49:03
Zwaaien? Met een wapen? ;D

Er zijn in Nederland in tijden van echte crisis maar 2 partijen met een wapen, zij die het wapen bij zich hebben i.c.m. een zeer opgerekte geweldsinstructie en zij die dus met wapens lopen te zwaaien en dus bijvoorbaat niets goeds in de zin hebben.

Want gewone Nederlanders hebben nu eenmaal geen wapens.


Let wel: in tijden van echte crisis, is alles een wapen. En er liggen duizenden keukenlade's vol mee. En schuren toch wel. Nogmaals, een mens doet echt alles om te overleven, da's je instinct.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #31 Gepost op: 15 november 2008, 01:55:06
Heb je helemaal gelijk in, bij stroomstoring, overstroming of een gifwolk die ontsnapt.

Daarnaast zou ik, als ik zonodig een wapen wil kopen tegen plunderaars, een 12 gauge mossberg 500 geweer nemen... veel effectiever tegen een groep dan een pistool...  :D ;D

http://astorarms.ca/images/non-restricted/Winchester%20model%2012%20Riot%20Gun%20WWI.JPG[/img]

Alleen denk ik dat je ook als alles weer redelijk normaal is enige tijd onderdak vanuit de overheid wordt aangeboden met een beperkt uitzicht...  ;)


Wat zou je allemaal minimaal (en aanvullend) in huis moeten hebben aan materialen en spullen (geen (vuur)wapens!) om te kunnen overleven? Wat is jouw boodschappenlijstje?


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #32 Gepost op: 15 november 2008, 02:06:55

Wat zou je allemaal minimaal (en aanvullend) in huis moeten hebben aan materialen en spullen (geen (vuur)wapens!) om te kunnen overleven? Wat is jouw boodschappenlijstje?

Als er echt iets catastrofaals plaatsvindt? Dus geen stroomstoring e.d? Als je je gebied op eigen houtje moet verlaten?

Dit lijkt me handig;

-paspoort
-antibiotica
-ontsmettingsmiddel
-druivesuiker
-blikvoer
-medicijnen
-kleine flesjes water
-thermokleding (+ muts, handschoenen e.d.)
-zeer goede schoenen (kisten)
-naald en draad
-Zwitsers zakmes
-zeiltje, groot genoeg om onder te liggen / beschutting te maken
-lichtsignaal (breekstaafjes)
-Zippo met flesje benzine en vuursteentjes
-oranje hesje

Dit alles in een grote survivaltas op m'n rug en wegwezen uit het rampgebied. Met grote flessen water kom je niet ver. Maar weet je, het hangt er helemaal van af, wat er voor ellendigs heeft plaatsgevonden. Heb alles in huis, behalve antibiotica.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #33 Gepost op: 15 november 2008, 02:09:44
;D die Mossberg, ik zou dan wel 10 keer nadenken voordat ik een brood van je probeer te jatten ;-0


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #34 Gepost op: 15 november 2008, 02:14:28
Dat zeg ik: Nederlanders hebben dus geen verstand van wapens.
Palmpie, dat mooie stukje oud hout lijkt wel op een winchester 1897 trenchgun edit: model 12.

Dit is een mossberg500.


Lekker log en zwaar, ideaal survivalwapen? Echt niet! een grendelbuks in .22lr kleinkaliber maakt net zo veel indruk, is veel lichter en doeltreffender en je kan er tenminste nog proberen om er een paar hazen mee te verschalken die na het afschot nog te consumeren zijn. Met een 12 gauge mossberg blijft daar alleen maar wat onsmakelijke pulp van over. Yek....


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #35 Gepost op: 15 november 2008, 02:17:03
Yek....

Als je knettergek wordt van de honger, zeg je ook Yek, maar je vreet het wel....

maar Palmpie zei: geen wapens. Als het zou mogen, geef mij dan maar m'n Glock + wat doosjes patronen en een stevige dolk.  ;D


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #36 Gepost op: 15 november 2008, 02:45:00
En jij sjouwt je dus een breuk aan een paar doosjes 9 mm patronen... ::)

Dat weegt nogal wat. Ter info: 2 doosjes a vijftig stuks, da's al gauw een kilotje of anderhalf. Weeg dat eens af tegen 2 doosjes a vijftig stuks .22 lr en dan kom je op slechts 350 gram. Tel daarbij op dat niet het wapen ervoor zorgt dat je wat raakt, maar de persoon die er achter staat/ligt. Een Glock is leuk voor iemand die er niet mee geoefend is tot op 5 meter, daarna wordt het zeuren. Douw diezelfde persoon een .22 grendelbuks - helemaal als er een simpele kijker op staat - in zijn handen en je zal zien dat die ook op wat grotere afstanden wat kan raken. Alleen heb je er op dat moment geen tijd voor om dat allemaal uit te proberen.

En dus ben je op dat moment bezig met het verspillen van energie.
Die energie kun je beter besteden aan bijvoorbeeld het maken van een warme beschutte plek. De enigste verstandige keuze in jouw lijstje zou die dolk kunnen zijn.
Verander hem in een multitool, daar heb je in onze moderne tijd tenminste echt wat aan.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #37 Gepost op: 15 november 2008, 02:47:48
Als we hier toch op doorgaan, verzin dan eerst een duidelijk scenario. Dan pas ik m'n lijstje daarop aan.  ;)


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #38 Gepost op: 15 november 2008, 03:11:09
Kijk en dat is nou juist het leuke:

Er is geen scenario. Het is gewoon the shit hits the fan. Want elke ramp is anders en heeft zijn eigen specifieke voorbereiding nodig.
Dus moet je gewoon uitgaan van een standaardlijstje waar je in de meest voorkomende gevallen iets meekan.

Dit lijstje bijvoorbeeld:

Radio op batterijen, afgestemd op de rampenzender, met extra batterijen.
Zaklamp met extra batterijen.
Eerstehulpdoos met eerstehulphandboekje.
Lucifers in waterdichte verpakking.
Waxinelichtjes.
Warmhouddekens.
Gereedschapsset.
Waarschuwingsfluitje.

En verder

Voorraadje van de medicijnen die u gebruikt op doktersvoorschrift.
Contant geld en kopieën van identiteitsbewijzen en verzekeringspapieren.
Reservesleutels van huis en auto.
Plattegrond van de omgeving, een autokaart en een lijstje met de telefoonnummers en adressen van mogelijke schuiladressen.
Desinfecterende handgel.
Drie liter water per dag per persoon, voor minstens drie dagen.
Voorraad houdbaar eten voor minstens drie dagen (plus blikopener als het eten in blik zit).
Voorraad verzorgingsartikelen: wc-papier, vochtige doekjes, zeep, wasmiddel, maandverband, tandpasta, tandenborstels.
Lichte regenponcho per gezinslid.
Iets om drinkwater mee te vervoeren (fles of jerrycan).

Goed voor een overstroming, voldoende handzame attributen als je het een tijdje op 1 plek moet uitzingen.
Voor een gifwolk waarin het zaak is om je als de gesmeerde bliksem uit de voeten te maken is het niks. Dan kun je namelijk al het eten en drinken (is mogelijk al besmet) en water wegflikkeren. Voor de rest is snel wegkomen een pré, al die spullen moeten meezeulen lijkt mij dan niet handig.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #39 Gepost op: 15 november 2008, 03:30:41
Dat is idd een aan te raden lijstje voor als je je huis niet verlaat / hoeft te verlaten. Heb je ook een lijstje in gedachten voor als je echt een poosje moet survivalen? B.v. in bosrijk gebied, hulpdiensten weten niet waar je bent en je zit erg afgelegen.