Nooduitgang geblokkeerd?

Auteur Topic: Nooduitgang geblokkeerd?  (gelezen 10866 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 21 november 2008, 00:46:05
Het gaat om jouw veiligheid als bezoeker.... Wat doe jij als je het ziet? Bel je de brandweer? Stuur je een mail naar de brandweer? De telefoonnummers en websites van de diverse regio's zijn hier te vinden: http://www.brandweer.nl/brandweer_in_de/overzicht_regio%27s/ (misschien handig om in je telefoon te zetten!  ;))

http://www.vrom.nl/pagina.html?id=35051

Nooduitgangen in winkels vaak geblokkeerd

18-12-2007

Het is niet goed gesteld met de brandveiligheid van winkels. Aanduidingen voor vluchtwegen zijn in een groot aantal gevallen niet goed verlicht of onvoldoende aanwezig. Ook nooduitgangen zijn vaak geblokkeerd.

Dit constateert de VROM-Inspectie naar aanleiding van een onderzoek in de maanden november en december onder 15 winkelketens in Amsterdam, Utrecht en Almere.

Waar is de nooduitgang?
"De uitkomsten van het onderzoek laten een verontrustend beeld zien", aldus een inspecteur van de VROM-Inspectie. "We hebben in totaal 43 winkels bezocht en in ruim een kwart van de winkels waren onvoldoende aanduidingen voor vluchtwegen aanwezig. En in ruim 30 procent van de winkels waren één of meer aanduidingen niet goed verlicht. Als consument weet je dus niet goed hoe je veilig buiten komt als er brand uitbreekt."

Obstakels
De VROM-Inspectie onderzocht de nooduitgangen op twee punten. De nooduitgang moet allereerst zonder sleutel of andere hulpmiddelen te openen zijn. Daarnaast is gekeken of de nooduitgang vrij is van obstakels en of via de nooduitgang de openbare weg te bereiken is.
In zes winkels was de nooduitgang niet zonder sleutel of ander hulpmiddel te openen. In ruim 50 procent van de gevallen was een nooduitgang niet vrij van obstakels en soms zelfs volledig geblokkeerd.

Onder druk door feestdagen
Aanleiding voor voor deze inspecties is de inschatting Bij de start van het onderzoek was de vooronderstellingdat de brandveiligheid mogelijk extra onder druk staat in de drukke maanden, omdat winkels te maken hebben met extra omzet, aanvoer van materiaal en klanten. Dit is in meerdere gevallen bevestigd door de betrokken bedrijfsleiders. Zij gaven aan dat door drukte en extra aanvoer van producten er geen tijd was om alles op te ruimen.

Vervolgacties
De VROM-Inspectie is van plan de resultaten van het onderzoek te bespreken met de betrokken gemeenten en heeft de resultaten van het onderzoek onder de aandacht van de 15 winkelketens gebracht. Ook schrijft zij de brancheorganisaties aan om het probleem onder de aandacht te brengen.
Download

    * Het rapport van de VROM-inspectie
http://www.vrom.nl/pagina.html?id=2706&sp=2&dn=7561




RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #1 Gepost op: 21 november 2008, 08:58:31
Als ik dit constateer zal ik eerst altijd het personeel erop wijzen, het beste werkt dit via de bedrijfsleider. Vaak is het blokkeren van de nooduitgang totaal onopgemerkt gebleven. Laatst heb ik een bedrijfsleider erop gewezen dat de nooduitgang aan de buitenzijde van het pand compleet geblokkeerd werd door fout gestalde fietsen, hier werd meteen werk van gemaakt......zo kan het dus ook!
Pas als je ziet dat er niets met je melding is/wordt gedaan kun je ervoor kiezen om de telefoon in te klimmen, maar om dit nu al meteen bij voorbaat te doen is een beetje overkill nietwaar?

Ruud


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2 Gepost op: 21 november 2008, 10:54:26
Als ik dit constateer zal ik eerst altijd het personeel erop wijzen, het beste werkt dit via de bedrijfsleider. Vaak is het blokkeren van de nooduitgang totaal onopgemerkt gebleven. Laatst heb ik een bedrijfsleider erop gewezen dat de nooduitgang aan de buitenzijde van het pand compleet geblokkeerd werd door fout gestalde fietsen, hier werd meteen werk van gemaakt......zo kan het dus ook!
Pas als je ziet dat er niets met je melding is/wordt gedaan kun je ervoor kiezen om de telefoon in te klimmen, maar om dit nu al meteen bij voorbaat te doen is een beetje overkill nietwaar?

Ruud

Niet iederéén durft dit te doen en winkelen gewoon verder... Daarnaast wordt je niet altijd serieus genomen  ;) Ga je als werknemer dit altijd zeggen als je weet dat er toch niets aan gebeurd? Als daarna de brandweer langs komt weten ze precies wie er gebeld heeft... Ook niet altijd een ideale situatie voor de arbeidsverhoudingen...  ;)

Maar zoals je schreef, als het het zelf op kan lossen is het natuurlijk altijd beter!  :)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 21 november 2008, 14:07:47
Ik kom tijdens mijn werk dit dagelijks tegen,en hier ligt het probleem in veel gevalen nog geen eens direct bij een bedrijfsleider.Maar aan het hoofdkantoor van een winkelketen,die sturen zeker in deze tijden voor de feestmaand December erg veel goederen naar hun winkels.Zoveel dat de normale magazijncapaciteit direct is overbelast,en dan gaat men de goederen in de gangpaden richting nooduitgangen plaatsen.Want het zou wel erg toevallig zijn als er nu in ene brand zou uitbreken,nietwaar.  ::)

Ik wijs de bedrijfsleider er elke keer op,en vertel  dat zij als eerste verantwoordelijk zijn voor de veiligheid in hun winkel.En dat zij erop toe moeten zien dat de veiligheid in hun winkel gewaarborgt blijft.En dan kun je eigenlijk 3 reacties krijgen

1) Het kan ze geen ruk schelen,als zij maar verkopen.
2) Tja,we gaan er direct wat aan proberen te doen.
3) Wij willen wel,maar het hoofdkantoor of rayonmanager zegt dat het anders moet.

In dat laatste geval vraag ik of het hoofdkantoor of rayonmanager ook alle verantwoordelijkheid op zich nemen als het kompleet fout gaat en er doden vallen.En meestal krijg ik dan geen antwoordt.
Overigens is dit geen punt wat alleen tijdens de feestdagen speelt,over het algemeen is het bar en boos gesteld met nooduitgangen....ook in Juni of Juli tijdens  hartje zomer. :-\


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #4 Gepost op: 25 november 2008, 16:52:07
>:D Zwarte Pieten controleren nooduitgangen in winkels  >:D

Assen, 25 november 2008, www.nieuwsbank.nl

Onder het motto 'Wie zoet is krijgt lekkers en stout is de roe' trekken woensdagmiddag 26 november twee preventie Zwarte Pieten het centrum van Assen in. Zij controleren willekeurig een aantal winkels op vluchtroutes en blusmiddelen. Met de actie "Waar is hier de nooduitgang?" wil de brandweer het brandveiligheidsbewustzijn van winkeliers verhogen en onveilige situaties direct verhelpen.

De actie wordt gehouden in de week voor Sinterklaas en in de week voor kerst. Naast de gemeente Assen doen ook de gemeenten Aa en Hunze, Hoogeveen, Meppel, Midden-Drenthe, Noordenveld, Tynaarlo, Westerveld en De Wolden mee.

Aanleiding voor de actie is een VROM inspectie van vorig jaar. Uit een bezoek aan 43 winkels bleek dat in de Sinterklaas- en Kerstperiode in veel winkels de nooduitgangen zijn geblokkeerd en de aanduidingen voor de vluchtroute niet zichtbaar zijn. De controles zijn er op gericht om tekortkomingen direct op te lossen. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om het vrijmaken van vluchtroutes en het ontgrendelen van nooduitgangen. Van elke controle wordt een checklist ingevuld. Wanneer nodig worden hercontroles uitgevoerd of een handhavingstraject opgestart.

Voor de winkeliers die de brandveiligheid goed op orde hebben is er iets lekkers. Wie niet aan de richtlijnen voldoet, krijgt de roe. Wethouder Alex Langius is woensdagmiddag om 13.30 uur bij de controle van Bart Smit in het Mercuriuscentrum aanwezig. De preventie Pieten trekken daarna verder om andere winkels in de stad te controleren.
Samen sterk in de hulpverlening!


scheurneusje

  • preventie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 118
Reactie #5 Gepost op: 30 december 2008, 12:30:21
Tja,ik vraag me af,en ben die vraag eigenlijk vergeten te stellen aan mijn korpsleiding,
wat mag ik doen als ik inderdaad constateer dat er ergens nodduitgangen geblokeerd zijn,transparanten niet branden,blussers niet gecontroleerd etcetce...

vooral als ik bv in een grote stad ben,is het namelijk niet zo dat dan mischien de preventisten hun werk niet (hebben )gedaan????
kan je dan zomaar ,nee laat ik het anders formuleren MAG je daar dan iets van zeggen?????

je bent tenslotte op dat moment in een andere gemeente.
DUS kort gevraagd:
WAT KAN OF MAG IK ZEGGEN?WAAR LIGT DE WET? :-\ :-\ :-\

ben(maar) in het bezit van preventiecontrolefunctionaris..........................................

karin
door medische omstandigheden gestopt met brandweer,ehbo en lotus......bij brandweer wel nog preventie en bardienst..............


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #6 Gepost op: 30 december 2008, 12:37:24
je bent niet aangewezen als toezichthouder in die gemeente dus je kan alleen wat zeggen als 'burger'. Bij niet levensbedreigende (bijv niet gekeurde blussers) kan je een email sturen als je daaraan behoefte hebt. Voor zaken die levensbedreigend zijn kan je altijd de RAC bellen.


scheurneusje

  • preventie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 118
Reactie #7 Gepost op: 30 december 2008, 12:41:55
je bent niet aangewezen als toezichthouder in die gemeente dus je kan alleen wat zeggen als 'burger'. Bij niet levensbedreigende (bijv niet gekeurde blussers) kan je een email sturen als je daaraan behoefte hebt. Voor zaken die levensbedreigend zijn kan je altijd de RAC bellen.

Oke duidelijk,dacht dat al...............

bedankt  :)
door medische omstandigheden gestopt met brandweer,ehbo en lotus......bij brandweer wel nog preventie en bardienst..............


112fryslan

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 56
Reactie #8 Gepost op: 15 maart 2009, 13:00:22
Kan iemand mij vertellen of het toegestaan is om een nooduitgang te gebruike als normale uitgang? Zo niet, wat zijn dan de risico's gevolgen als een nooduitgang gebruikt wordt als normale uitgang? Het gaat mij hierbij dan voornamelijk om de juridische kant.

Ik ben namelijk werkzaam als beveiliger bij een groot bedrijfspand waar mensen dagelijks vele keren de nooduitgang gebruiken als normale in of uitgang.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #9 Gepost op: 15 maart 2009, 13:06:45
Kan iemand mij vertellen of het toegestaan is om een nooduitgang te gebruike als normale uitgang? Zo niet, wat zijn dan de risico's gevolgen als een nooduitgang gebruikt wordt als normale uitgang? Het gaat mij hierbij dan voornamelijk om de juridische kant.

Ik ben namelijk werkzaam als beveiliger bij een groot bedrijfspand waar mensen dagelijks vele keren de nooduitgang gebruiken als normale in of uitgang.

Je moet de vraag stellen, waar staat dat het niet mag, en wie is daar bevoegd toe om er iets over te zeggen..  
De bedrijfsleiding van het betreffende pand moet er iets over kunnen zeggen..
Je kan je afvragen of het van beveiligingsoogpunt, c.q. gedragskunde bij calamiteiten wenselijk is of niet..