Toekomst veiligheidsregio's

Auteur Topic: Toekomst veiligheidsregio's  (gelezen 11649 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Gepost op: 1 december 2008, 16:00:12
Wat gaat er de komende jaren gebeuren met de 25 veiligheidsregio's. Blijven deze allemaal in de huidige vorm bestaan? Of gaan regio's gesplitst en samengevoegd worden? Ik denk zelf bijvoorbeeld dat Zaanstreek-Waterland en de Gooi en Vechtstreek te klein zijn om te overleven. Kortom wie weet welke samenvoegingen de komende jaren gaan plaatsvinden?




RUIJ

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Reactie #1 Gepost op: 11 december 2008, 07:38:39
Politiekorps Kennemerland lijft wellicht 'kleine buur' Zaanstreek-Waterland in

Haarlem -  
Het politiekorps Kennemerland loopt kans binnenkort ruim achthonderd agenten, rechercheurs en andere werknemers van het naburige korps Zaanstreek-Waterland in te kunnen lijven.

Zaanstreek-Waterland is volgens de Haarlemse burgemeester Bernt Schneiders namelijk een van de drie kleine politiekorpsen in den lande die wellicht hun zelfstandigheid verliezen. Dit als gevolg van een nieuw reorganisatieplan van de ministers Ter Horst (Binnenlandse Zaken) en Hirsch Ballin (Justitie). De twee bewindslieden leggen het plan vrijdag voor aan het kabinet.

Als Zaanstreek-Waterland daadwerkelijk bij Kennemerland wordt gevoegd, telt deze nieuwe politiemacht straks zo'n vijfentwintighonderd koppen.

Burgemeester Schneiders, tevens beheerder van het huidige politiekorps Kennemerland, heeft wel gemengde gevoelens over de mogelijk in gang te zetten uitbreiding. ,,Vanuit het oogpunt van politie en justitie geeft een samenvoeging met Zaanstreek-Waterland weinig problemen. Maar als het er echt van komt, moeten wij de brandweer Zaanstreek-Waterland in onze veiligheidsregio opnemen. En daar zitten we eerlijk gezegd niet op te wachten.''  :-X

Bron: www.nhd.nl


Vuurbaas

  • Bevelvoerder/ HV+Kraan/Inzetleider OGS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 145
Reactie #2 Gepost op: 11 december 2008, 08:55:50
:'( :'( Ik heb een veel betere verdeling voor ogen : ZaWa en K'land samenvoegen met de BAA. Hetzelfde bijna als de CPA regio.
Verbaas je niet, Verwonder je slechts !


RUIJ

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Reactie #3 Gepost op: 11 december 2008, 10:40:13
Ik weet niet of de samenvoeging met de veiligheidsregio Amsterdam Amstelland een vooruitgang zal zijn... :-X


Bart S

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 11 december 2008, 10:41:23
Ik weet niet of de samenvoeging met de veiligheidsregio Amsterdam Amstelland een vooruitgang zal zijn... :-X

Misschien wel voor Amsterdam ;D


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #5 Gepost op: 11 december 2008, 13:11:02
Amsterdam wil met alles zijn eigen gang gaan, beslist biza links dan wil amsterdam rechts...Nou laat maar...

Laat lekker ZaWa bestaan, een van de weinige korpsen die zijn financiele huishouding op orde heeft, waar je, in heel veel gevallen, geen afspraak hoeft te maken voor aangifte, waar de dienders hun wijken nog kennen....kan nog wel even doorgaan met de voordelen van een kleiner korps...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #6 Gepost op: 11 december 2008, 13:19:55
Amsterdam wil met alles zijn eigen gang gaan, beslist biza links dan wil amsterdam rechts...Nou laat maar...

Laat lekker ZaWa bestaan, een van de weinige korpsen die zijn financiele huishouding op orde heeft, waar je, in heel veel gevallen, geen afspraak hoeft te maken voor aangifte, waar de dienders hun wijken nog kennen....kan nog wel even doorgaan met de voordelen van een kleiner korps...

Precies.... en Groter is niet altijd gelijk maar Beter... (integendeel denk ik zelfs)


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #7 Gepost op: 11 december 2008, 13:36:55
NAtuurlijk zijn er zaken te benoemen waardoor je door groot in te slaan voordeel kunt behalen... maar dat is met een heleboel dingen zo... gewoon voor heel politie nederland 1 noodhulpvoertuig aanschaffen en universeel inrichten. Daarin rijdt elke diender zijn noodhulp. Verder zijn er zo nog veel meer zaken te bedenkeen, waarvan het absolute kolder is dat dit niet centraal geregeld is. laat ze mbt tot efficientie eerst eens naar dat soort zaken kijken voor ze zich hiermee bezig houden..
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


MachiaveIIi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 230
Reactie #8 Gepost op: 11 december 2008, 13:40:20
Gisteren plaatste ik het volgende reactie op het artikel uit Binnenlands Bestuur bij ' uit de media' op dit forum. Misschien zet het de discussie in een iets ander daglicht.

Interessant in lijn van deze discussie is het volgende artikel in Binnenlands Bestuur. Nog interessanter is de reactie van Job Cohen bij het artikel met een duidelijke nuancering van wat genoemd wordt in het artikel van de NRC (een paar maanden later !) dat later is opgepakt door de Telegraaf en het Noordhollandsdagblad. De tekst is te lang om het integraal te kopieren dus hier een linkje http://www.binnenlandsbestuur.nl/nieuws/2008/10/komst-van-een-nationale-politie-staat-op-losse.94604.lynkx.

Volgend citaat is van de heer Cohen en geeft een idee van zijn reactie:

"In het stuk wordt verder gesuggereerd dat ik van mening zou zijn dat een opheffing van kleinere politieregio's in de omgeving van Amsterdam-Amstelland mogelijk is. Genoemd worden de regio's Gooi- en Vechtstreek en Zaanstreek-Waterland. In het betreffende gesprek heb ik gezegd dat het op termijn goed is te kijken naar de schaalgrootte waarop je bepaalde taken uitvoert en naar mogelijke samenwerkingsverbanden tussen korpsen.

Op de langere termijn kan schaalvergroting een optie zijn. Dit moet echter zoveel mogelijk van onderop groeien en in lijn met de vorming van veiligheidsregio's plaatsvinden. De Graaf en ik hebben de minister gezegd dat het op dit moment niet verstandig zou zijn om over te gaan tot grote structuurveranderingen bij de politie dan wel om de schaal van de regio's te vergroten. Dit zal de van onderop ontstane vormen van samenwerking bij de politie en de vorming van de veiligheidsregio's niet ten goede komen"

http://www.binnenlandsbestuur.nl/nieuws/2008/10/komst-van-een-nationale-politie-staat-op-losse.94604.lynkx

Mijn persoonlijke mening is dat Zaanstreek Waterland mogelijk te klein is om zelfstandig te kunnen functioneren. Echter een samengaan met Kennermerland lijkt me nogal onlogisch. Een verdeling onder Amsterdam-Amstelland, Kennermerland en NHN lijkt me zinvoller. De gemeenten Waterland, Landsmeer en mogelijk Oostzaan zijn al vrijwel volledig gericht op het Amsterdamse. Het Zaanse deel zou eventueel samen kunnen gaan met Kennermerland. Al blijft hier natuurlijk wel de vraag bestaan of Kennermerland wel een dergelijk risico wil dragen met Schiphol, Hoogovens en de Zaanse (cacao)industrie. Tot slot zouden Purmerend, Beemster en de overige gemeenten eventueel kunnen samengaan met Noord-Holland-Noord. Denk dat hier weinig tot geen bezwaren voor zijn te verzinnen.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #9 Gepost op: 11 december 2008, 13:53:06
leg eens uit waarom ZaWa te klein is om zelfstanding te functioneren, dingen die samen kunnen gebeuren samen ( samenwerkingsverband tussen NHN KNM) maar laat de rest lekker apart. Als klein korps doen we het nog niet zo slecht....
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....