Blaren afplakken/prikken

Auteur Topic: Blaren afplakken/prikken  (gelezen 10303 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rotterdammertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Gepost op: 1 december 2008, 21:41:10
Net zoals leukoplast en latex handschoenen...maar die worden ook nog genoeg gebruikt  :-X

??????
Als ik een blaar moet afplakken (en dus niet leeg prikken!!!!!!!) dan doe ik dat toch echt met leukoplast, en ter beschrming gebruik ik latex handschoenen (goedkoper dan nitrile). En ik zie geen reden om daar vanaf te stappen.
Misschien dat je het kan toelichten?




Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #1 Gepost op: 1 december 2008, 22:15:28
??????
Als ik een blaar moet afplakken (en dus niet leeg prikken!!!!!!!) dan doe ik dat toch echt met leukoplast, en ter beschrming gebruik ik latex handschoenen (goedkoper dan nitrile). En ik zie geen reden om daar vanaf te stappen.
Misschien dat je het kan toelichten?

Risico op allergieen. Latex is uit den boze tegenwoordig en voor de kleefstof in leukoplast zijn veel mensen allergisch. Het hoort dus niet meer gebruikt te worden... ::)

Overigens zijn nitril handschoenen een stuk steviger en als je maar vaak genoeg zelf latex handschoenen draagt zonder goed je handen te wassen, wordt je er vanzelf ook allergisch. Dit kan zowel aan de latex als het poeder liggen, maar dan nog is het geen goed idee..


Dus iedereen stapt nu over op de nitril en 3m durapore?  ;)
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #2 Gepost op: 1 december 2008, 22:46:29
ahhh, daar kunnen we de docente biologie nog even mee dissen  ;D (met de gepoederde latexhandschoenen)

Ik heb zelf aan m'n koppel/riem geen latex maar iets meer plastic achtig (vraag me niet wat voor kunststof precies ;)


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #3 Gepost op: 2 december 2008, 11:23:20
Lieve Jim,

Ik weet niet of je ooit al eens geprobeerd hebt met iets als leukosilk/durapore/etc een blaar te plakken maar dat gaat echt niet hoor.. Leukoplast wordt gebruikt omdat het elastisch is en zo goed alle contouren van de voet kan volgen.

Over latex handschoenen kun je ook discussieren... Voor je s.o. is het contact zo minimaal dat je daar niet echt bang hoeft te zijn voor het ontwikkelen van een allergie, en als iemand allergisch is dan zegt ie dat wel in de meeste gevallen.
Voor de hulpverlener is het uiteindelijk de eigen keus wat voor handschoenen hij/zij draagt, of hij gebruikt wat hem/haar ter beschikking wordt gesteld.

Nou gebruik ik ook nitrile handschoenen en gebruik ik ook liever leukosilk of leukopor ( en dan is het merk me egaal) maar dat is mijn persoonlijke mening en gevoel.

En zullen we nu weer ontopic gaan? ;)
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #4 Gepost op: 2 december 2008, 19:10:08
??????
Als ik een blaar moet afplakken (en dus niet leeg prikken!!!!!!!) dan doe ik dat toch echt met leukoplast, en ter beschrming gebruik ik latex handschoenen (goedkoper dan nitrile). En ik zie geen reden om daar vanaf te stappen.
Misschien dat je het kan toelichten?

Plak je een blaar af zonder door te prikken????   Volgens mij is het:  OF je laat een blaar heel OF je plakt een blaar af nadat je het doorgeprikt


Rotterdammertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #5 Gepost op: 2 december 2008, 23:24:30
Zolang de blaar nog niet open is en het so moet nog lopen/skaten dan laten we de blaar heel en plakken we hem af met leukoplast, om wrijving tegen te gaan en dan is het binnen een aantal dagen weg.

Maar laten we hier niet een discussie voeren of blaren wel of niet geprikt/afgeplakt moeten worden (misschien voor een nieuw lijntje), maar laten we ons hier houden aan de primaire vraag over het gebruik van tassen bij het NRK


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #6 Gepost op: 2 december 2008, 23:30:07
Even wat eruitgewipt.....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #7 Gepost op: 3 december 2008, 19:08:26
Nou volgens het boekje... (d8 nooit dat ik dit zou zeggen :P)
Prik je een blaar altijd door als je m gaat afplakken. Dit doe je alleen als er nog verder gesport zal worden.
Door het ontlasten van de blaar doet ie ook geen pijn meer.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #8 Gepost op: 3 december 2008, 19:58:36
Ik prik ze ook nog steeds door (als ik er de tijd voor heb). Als je het goed kan, is daar niets op tegen.
En ja, ook ik gebruik de blauwe handschoentjes :)
Arts  www.alphalog.nl


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #9 Gepost op: 4 december 2008, 19:52:31
Zolang de blaar nog niet open is en het so moet nog lopen/skaten dan laten we de blaar heel en plakken we hem af met leukoplast, om wrijving tegen te gaan en dan is het binnen een aantal dagen weg.

Maar laten we hier niet een discussie voeren of blaren wel of niet geprikt/afgeplakt moeten worden (misschien voor een nieuw lijntje), maar laten we ons hier houden aan de primaire vraag over het gebruik van tassen bij het NRK

De blaar dichtlaten en afplakken    waar heb je dat geleerd??