Opleiding tot ambulanceverpleegkundige

Auteur Topic: Opleiding tot ambulanceverpleegkundige  (gelezen 154759 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #70 Gepost op: 7 februari 2010, 16:10:55
Is inderdaad meer een wilde gok dan een gefundeerde bewering. Ben pas net geïnteresseerd in het onderwerp en ben dus nog bezig met het inlezen ;) Ik ben wel benieuwd naar het antwoord :)


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #71 Gepost op: 7 februari 2010, 16:54:04
Dat is wel erg kort door de bocht denk ik. De anesthesiemedewerker, operatieassistent, doktersassistent, apothekersassistent, ambulancechauffeur, SPW/MMZ, SPH, helpende, zijn ook niet geregistreerd en mogen ook werken. En in sommige gevallen bekwaam en bevoegd om voorbehouden handelingen uit te voeren.

Het gaat niet om het uitvoeren van voorbehouden handelingen maar de indicatiestelling ervan. Ambulanceverpleegkundigen staan 2 keer geregistreerd in het register. Eén keer als verpleegkundige en één keer als beroepsbeoefenaar ambulancezorg. Wij hebben functionele zelfstandigheid (zonder tussenkomst ven een arts) in het uitvoeren van patientenzorg en de bovengenoemde beroepen niet (let op! dit is de interpretatie van de huidige wetgeving en niet per se mijn persoonlijke mening).

Wat zijn de consequenties voor de afgestudeerden zonder BIG-registratie? Onder de huidige regels geen bevoegdheid dus ook geen bekwaamheidsverklaring van de MMA (Medisch Manager Ambulanzorg). Kortom, geen werkbare situatie. Als de wetgeving verandert dan zouden de studenten in het RBA (Register Beroepsbeoefenaren Ambulancezorg) kunnen worden opgenomen maar niet als verpleegkundige. Hier is nu al mogelijk sprake van bij ambulancechauffeurs.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #72 Gepost op: 7 februari 2010, 17:19:43
maar komt de 'functionele zelfstandigheid' niet in eerste instantie voort uit de titel 'verpleegkundige'? m.a.w. zonder big registratie geen functionele zelfstandigheid?


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #73 Gepost op: 7 februari 2010, 17:31:02
maar komt de 'functionele zelfstandigheid' niet in eerste instantie voort uit de titel 'verpleegkundige'? m.a.w. zonder big registratie geen functionele zelfstandigheid?

Ja, dat klopt. Algemeen verpleegkundigen mogen al een aantal voorbehouden handelingen uitvoeren, ambulanceverpleegkundigen hebben daar bovenop weer extra bevoegdheden m.b.t. o.a. intubatie en thorax decompressie. Vandaar de tweede registratie in het RBA.

Dit is een van de struikelblokken voor een beroepsspecifieke opleiding. Formeel gezien zou iemand met RBA registratie maar geen BIG registratie als verpleegkundige wel mogen intuberen maar geen maagsonde mogen inbrengen. Daarom moet er veel gebeuren voordat deze opleiding zal worden gezien als een waardig vervanging van het huidige traject. Als dat überhaupt nog gebeurt.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #74 Gepost op: 7 februari 2010, 18:38:55
Stel dat de wet gewijzigd wordt, waarmee iemand die niet big geregistreerd is, functioneel zelfstandig wordt. Netzoals de verpleegkundige. Dan mag die gene alles wat een verpleegkundige aan verpleegtechnische handelingen ook mag. Maar die gene is niet geschoold als verpleegkundige.

Hoe interessant is het dan nog om een verpleegkundige te registreren, en daarmee een functionele zelfstandigheid te geven? Dan verdwijnt toch het hele vakgebied ambulanceverpleegkundige op den duur ook?


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #75 Gepost op: 7 februari 2010, 18:41:21
Juist, een goedkope oplossing voor de overheid natuurlijk. Maar is de patiënt ermee gebaat?

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #76 Gepost op: 7 februari 2010, 18:58:29
Ik denk dat er een bepaalde maat nodig is voor o.a. de ervaring van de verpleegkundigen die worden opgeleid tot ambulanceverpleegkundigen. Die maat is er nu, een ambulanceverpleegkundige moet namelijk BIG-geregistreerd zijn. Dit houdt in dat hij of zij dus eerst verpleegkundige is, in het ziekenhuis heeft gewerkt, en alle stappen van de opleiding tot verpleegkundige heeft doorlopen.

Is er eigenlijk een minimaal aantal jaren werkervaring voordat iemand kan solliciteren naar de baan van ambulanceverpleegkundige? Zo nee, dan zit ik mij af te vragen of het iets bij zou dragen aan de kwaliteit van de zorg die ambulanceverpleegkundigen leveren..

Verder denk ik ook dat de kwaliteit van de zorg er wel degelijk op achteruit zal gaan, wanneer er mensen die niet BIG-geregistreerd zijn, vanuit hun Bachelor Medische Hulpverlening meteen op de ambulance komen. Komen we dan niet in dezelfde situatie die er bestaat in de VS?  De EMT's daar hebben een stuk minder bevoegdheden dan de ambulanceverpleegkundigen die nu in Nederland werkzaam zijn.. Is dat wat we willen? Ik weet niet precies hoe de situatie in Duitsland is, maar daar komt bij bovengemiddelde verwondingen toch ook een notarzt?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


LarsAmbu

  • Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 383
Reactie #77 Gepost op: 7 februari 2010, 19:51:58
Ik ben het met Bas eens. Het lijkt me inderdaad geen verstandig idee om mensen direct vers van de pers om het maar even dom te zeggen, zo op de Ambulance plaatsen.
Je mist de klinische blik, je kan moeilijker ziektebeelden herkennen enzovoorts.
Om een klein voorbeeld te noemen: het interpreteren van ECG`s, als je net uit de opleiding komt geloof ik niet dat je dan fatsoenlijk een ECG kan beoordelen, dit vraagt ervaring.
En als men die ervaring niet heeft gaat dit ten koste van de kwaliteit.
Daar schiet niemand iets mee op, het Ambulancepersoneel niet en zeker het SO niet.

Lars.
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #78 Gepost op: 7 februari 2010, 19:54:06
Ik ben het met Bas eens. Het lijkt me inderdaad geen verstandig idee om mensen direct vers van de pers om het maar even dom te zeggen, zo op de Ambulance plaatsen.
Je mist de klinische blik, je kan moeilijker ziektebeelden herkennen enzovoorts.
Om een klein voorbeeld te noemen: het interpreteren van ECG`s, als je net uit de opleiding komt geloof ik niet dat je dan fatsoenlijk een ECG kan beoordelen, dit vraagt ervaring.
En als men die ervaring niet heeft gaat dit ten koste van de kwaliteit.
Daar schiet niemand iets mee op, het Ambulancepersoneel niet en zeker het SO niet.

Lars.

Zo jong maar toch zo verstandig............ ;D
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #79 Gepost op: 8 februari 2010, 00:15:44
Stel dat de wet gewijzigd wordt, waarmee iemand die niet big geregistreerd is, functioneel zelfstandig wordt. Net zoals de verpleegkundige. Dan mag die gene alles wat een verpleegkundige aan verpleegtechnische handelingen ook mag. Maar die gene is niet geschoold als verpleegkundige.

Hoe interessant is het dan nog om een verpleegkundige te registreren, en daarmee een functionele zelfstandigheid te geven? Dan verdwijnt toch het hele vakgebied ambulanceverpleegkundige op den duur ook?
Als dit een zogenaamde paramedic zou worden dan kan dat betekenen dat deze functionaris maar een paar handelingen uit het grote arsenaal zou mogen uitvoeren, bijv IV medicatie geven volgens protocol, intuberen en spanningspneumothorax ontlasten, andere specifieke verpleegkundige handelingen zou hij dan weer niet mogen uitvoeren. Ongeveer zoals het in de USA en UK en aantal andere West Europese  landen is geregeld.

Dus een magere uitvoering van het aantal risicovolle/verpleegkundige en medische handelingen.

En buiten het LPA protocol handelen en zelfstandig diagnose stellen en daarop adequate therapie bedrijven is er dan zeer waarschijnlijk al helemaal niet bij voor die paramedic gezien de (voor)opleiding en ingeperkte bevoegdheden
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod