Opleiding tot ambulanceverpleegkundige

Auteur Topic: Opleiding tot ambulanceverpleegkundige  (gelezen 154843 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #130 Gepost op: 5 april 2010, 10:59:18
Dit topic maakt aardig wat emoties los en heel veel verschillende meningen worden gepresenteerd.
Echter, het is m.i. waanzin dat bij een duidelijk (door de MKA geclassificeerde) niet-levensbedreigende letsel of stoornis direct een volledig uitgeruste en met hoog gekwalificeerd personeel moet uitrukken.
Het zorgniveau voor een dergelijk slachtoffer/patient is laag en kan dus met minder opleidingsniveau plaatsvinden.
Bij een levensbedreigende situatie zal de MKA inderdaad een "normale" ambulance blijven sturen.

De zorg verandert, ook de ambulancezorg.

Dan krijg je dus drie soorten ambulances: B-ambulances, ambulances voor niet-levensbedreigende situaties (A2-ambulances) en ambulances voor levensbedreigende situaties (A1-ambulances). Hoe ga je die positioneren?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Kanarie

  • Gast
Reactie #131 Gepost op: 5 april 2010, 11:02:32
Dit topic maakt aardig wat emoties los en heel veel verschillende meningen worden gepresenteerd.
Echter, het is m.i. waanzin dat bij een duidelijk (door de MKA geclassificeerde) niet-levensbedreigende letsel of stoornis direct een volledig uitgeruste en met hoog gekwalificeerd personeel moet uitrukken.
Het zorgniveau voor een dergelijk slachtoffer/patient is laag en kan dus met minder opleidingsniveau plaatsvinden.
Bij een levensbedreigende situatie zal de MKA inderdaad een "normale" ambulance blijven sturen.

De zorg verandert, ook de ambulancezorg.



... Er vanuit gaande dat de lekenmelding van de burger naar de meldkamer duidelijk en goed ingeschat is en dat de meldkamer dan ook weer juist inschat welke soort ambulance er moet komen. Dus dan heb ik een vraag voor de mensen van de ambulance: Hoe vaak komt het voor dat je op basis van de CPA-melding daadwerkelijk tegenkomt wat je verwachtte?
Andrs moet je met dit meer-niveau-systeem alsnog een tweede ambulance laten komen nadat de eerste ter plaatse is gekomen en heeft geconstateerd dat de patiënt er erger aan toe is dan het team aankan.


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #132 Gepost op: 5 april 2010, 11:06:05
Andrs moet je met dit meer-niveau-systeem alsnog een tweede ambulance laten komen nadat de eerste ter plaatse is gekomen en heeft geconstateerd dat de patiënt er erger aan toe is dan het team aankan.

En aangezien er maar 20% A1 is, zullen er veel minder "hoog kwalitatieve ambulances" zijn en krijg je een enorm tijdverlies doordat er alsnog een volledig uitgeruste ambulance moet komen, met gekwalificeerd personeel uiteraard..
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #133 Gepost op: 5 april 2010, 12:06:55


... Er vanuit gaande dat de lekenmelding van de burger naar de meldkamer duidelijk en goed ingeschat is en dat de meldkamer dan ook weer juist inschat welke soort ambulance er moet komen. Dus dan heb ik een vraag voor de mensen van de ambulance: Hoe vaak komt het voor dat je op basis van de CPA-melding daadwerkelijk tegenkomt wat je verwachtte?
Andrs moet je met dit meer-niveau-systeem alsnog een tweede ambulance laten komen nadat de eerste ter plaatse is gekomen en heeft geconstateerd dat de patiënt er erger aan toe is dan het team aankan.

Wij mogen in ons handjes klappen dat wij een goed fungerende MKA systeem hebben. Ook daar zitten verpleegkundigen die de zorgvraag toetsen. Het gaat wel eens fout, dat een pt veel slechter is dan gedacht maar eigenlijk gebeurt het vaker andersom. Een hoop kabaal voor een stabiele pt. Wat betreft de eerste scenario, je kunt altijd nog een nivo hoger inschakelen. Gebeurt nu ook met de B-ambulance bij een pt. waar pijnbestrijding geindiceerd is.

Bedankt voor de complimenten, trouwens.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


LarsAmbu

  • Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 383
Reactie #134 Gepost op: 5 april 2010, 12:07:40
Er is nu al veel tijdsverlies, laat staan als er straks nog minder ALS Ambulance`s komen.
Ik moet het er wel mee eens zijn dat de zorg verandert, zo ook de Ambulancezorg.
Maar door dit soort korte opleidingen, en gewoon verpleegkundigen ''Voor de leeuwen gooien'' zoals een van mijn voorgangers al even fijntjes benadrukte, krijgen we een ernstig kwaliteitsverlies.
Zit Nedelerland hier op te wachten? Dan komt er straks weer vanuit de tweede kamer, een of ander wetsvoorstel met dingen erin die toch niet werken.
Dan gaan we weer zeuren met z`n allen, en begint het hele sprookje weer opnieuw.
Ik blijf erbij dat we voorzichtig moeten zijn met het grofweg aanpassen van werkwijzen en opleidingen, omdat we (zoals ik hierboven al schreef) dan kwaliteitsverlies krijgen.
Zitten de Ambulancehulpverleners die WEL ervaring hebben, op mensen te wachten die totaal geen ervaring hebben? En dus onzeker zijn in hun handelen?
Ik vrees van niet! Naar mijn bescheiden mening mogen er wel wat dingen veranderen, maar om nou complete opleidingstrajecten(lees: vanaf HBO-V tot de Ambulance) op de schop te nemen, gaat te ver.

Groet,
Lars
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #135 Gepost op: 5 april 2010, 12:12:00
Ik denk niet dat je het helemaal snapt, Lars. Op dit moment zijn er te weinig mensen met een goede vooropleiding, die solliciteren voor het vak van ambulanceverpleegkundige. De opties die je hebt zijn: sollicitanten met minder ervaring afwijzen en een ernstig tekort aan ambulanceverpleegkundigen behouden, of de sollicitant met een lagere vooropleiding en minder ervaring aannemen, en dan maar op een iets lager niveau ambulancezorg leveren. Geen ambulance of een ambulance met lagere kwaliteit..
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #136 Gepost op: 5 april 2010, 12:23:51
Citaat
Ik denk niet dat je het helemaal snapt, Lars

Bas, het lijkt me niet handig om zo een mede-forumlid te benaderen. Dat mondt, bij voorbaat al, uit in vervelende reacties. Een beetje respect voor elkaar is nooi weg.

OK, gaan we verder.... ik ben het er niet mee eens. Je moet ervoor zorgen dat het beroep weer aantrekkelijk wordt voor gespeciliseerde vpk's. Denk aan salariering (een IC pleeg verdient meer maar heeft minder verantwoordelijkheid), arbeidsvoorwaarden en loopbaanperspectief.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


AED

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
  • Kaderinstructeur EHBO i.o. / EHBO'er
Reactie #137 Gepost op: 5 april 2010, 13:45:07
Wat erg jammer is, in het huidige systeem, is dat mensen die geen verpleegkundige willen
worden geen enkele kans hebben om op een ambulance te werken.
Degene die geen verpleegkundige willen worden gaan naar BMH
en personen die wel verpleegkundige willen worden gaan naar MBO/HBO-V.
Ik snap het verhaal van klinische ervaring wel, maar 9 jaar vooropleiding is wel erg lang.
Het huidige systeem is erg goed, maar ook erg duur.
En er zijn al zo weinig ambulances. Ter vergelijking, De Bilt (42000) heeft geen enkele ambulance
en Zeist (60000) maar 2! In de V.S zijn er plaatsjes met een paar 100 inwoners die wel een ambulancepost hebben
Nederland wordt geprezen om het systeem, maar ook om de aanrijtijden (Zeeland, Veluwe enz.)?
Geld komt er toch niet meer bij, dus dan kan je het maar beter goedkoper maken. Er zijn dan wel meer posten.
En met de BMH (paramedic) klapt het EMS systeem heus niet in elkaar.
En ondertussen is er toch de BMH...
Gaat BMH dan dit jaar door?

AED


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #138 Gepost op: 5 april 2010, 14:10:28
Dat is nog niet zeker. Joffry zei dat kortere opleidingen geen zin hebben, maar ondertussen is het idee van de BMH toch redelijk uitgegroeid tot een echte opleiding, die er misschien ook wel komt..
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #139 Gepost op: 5 april 2010, 14:12:50
Om me er ook maar even in te mengen: ik denk dat een verpleegkundige vooropleiding wel een must is, uitgaande van het huidige systeem. Volgens mij kan je geen 'pure' ambulance opleiding creeeren, die je even in een paar jaar haalt; immers, een verpleegkundige is na de basisopleiding nog niet klaar voor het ambulancewerk, dus hoe zou je dat nog korter kunnen maken? Aan de andere kant is de huidige weg wel erg lang. Ik werk nu op de cardiologie. Mocht ik naar de ambulance willen, dan moet ik eerst nog wat ervaring opdoen, vervolgens een opleiding SEH/ICU/CCU gaan doen (duur anderhalf jaar) en daar minstens 2 jaar blijven werken, enerzijds omdat je voor een sollicitatie op de ambu ervaring moet hebben, anderzijds omdat jouw vervolgopleiding terugverdiend moet worden door het ziekenhuis. Ik ben nu 32 (late student  ;D) en zou dus niet voor mijn(plusminus) 38ste kunnen solliciteren bij de ambulancedienst. Overigens wordt ik in dat scenario ook direct na eerste sollicitatie aangenomen bij de SEH/ICU/CCU. Dit is dus geen kritiek op het hoge opleidingsniveau van de ambulance vpk, maar een korte uitleg wat mij persoonlijk tegen staat om het te worden en misschien ook andere verpleegkundigen ervan weerhoudt om de stap(pen) naar de ambulance te maken.

Ik bedenk nu ook de andere kant ervan: de mensen die WEL dat hele traject willen doorlopen zijn waarschijnlijk supergemotiveerd om op de ambu te komen!  :D