Lek beveiliging Schiphol structureel

Auteur Topic: Lek beveiliging Schiphol structureel  (gelezen 34479 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Tha-Nose

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
Reactie #100 Gepost op: 15 april 2010, 23:26:37
Bron: http://www.crimesite.nl/crimesite/algemeen/18233-boete-geeist-tegen-alberto-undercover-in-nl-stegeman.html

Boete geëist tegen Alberto 'Undercover in NL' Stegeman        

Crimesite - Algemeen  
donderdag, 15 april 2010 16:00  
Het Openbaar Ministerie heeft donderdag boetes geëist tegen journalist Alberto Stegeman (€1740) en een van zijn medewerkers (€1000). Stegeman wordt verdacht van valsheid in geschrift, omdat hij een KLM-pas heeft gekopieerd. Daarnaast wordt hij verdacht van het betreden van het verboden terrein van de luchthaven Schiphol en het verboden bedrijventerrein Fokker Logistic Park. De medewerker wordt verdacht van valsheid in geschrift, omdat hij samen met de heer Stegeman die KLM-pas heeft gekopieerd. De Schipholmedewerker die zijn pas ter vervalsing heeft afgestaan heeft ook laakbaar gehandeld. Hij heeft zijn geheimhoudingsplicht jegens zijn werkgever geschonden. Hij had ook zeker zijn KLM-pas niet mogen afgeven. Zeker niet omdat deze gebruikt zou worden om een valse pas te maken. Hij was daardoor medeplichtig aan het vervalsen. Als hij al vond dat er een probleem was, dan had hij dat met zijn werkgever moeten bespreken. Hiervan is niets gebleken. Zijn werkgever heeft hem ontslagen. De door het OM aangeboden schikking (transactie) heeft hij betaald. Stegeman en de medewerker hebben dit geweigerd en daarom zijn zij gedagvaard.
 
Het is niet voor het eerst dat Stegeman in het programma ‘Undercover in Nederland’ probeert een beveiligingsprobleem op de luchthaven aan te tonen. De vorige keer was het OM het met hem eens dat hij een serieus beveiligingsprobleem aan het licht had gebracht en besloot daarom hem niet te vervolgen voor de toen gepleegde strafbare feiten. Het maatschappelijk belang stond niet ter discussie.

Nu is besloten wél te vervolgen. Niet alleen zijn anderen (de KLM-medewerker) aangezet tot het plegen van een strafbaar feit, zelf hebben ze ook strafbare feiten gepleegd. Journalisten mogen, net als andere mensen, geen strafbare feiten plegen. En zeker geen ernstige strafbare feiten. Het vervalsen van een pas om toegang te krijgen tot een verboden gebied is ernstig.

Net als vorige keer zijn dus strafbare feiten gepleegd, maar het OM ziet geen enkel maatschappelijk belang dat dat zou rechtvaardigen. Het gaat hier namelijk om een bedrijventerrein. Weliswaar beveiligd en alleen toegankelijk met een bedrijfspas, maar het betreft niet het strengbeveiligde gebied van de luchthaven waar zich honderden passagiers bevinden. Je hebt op dat bedrijventerrein (zowel van Fokker als Schiphol-Oost) dan ook géén speciale Schipholpas nodig om het te betreden. Een bedrijfspas, zoals van KLM, is voldoende. De heer Stegeman heeft aangetoond dat het mogelijk was om in de kofferbak van een door een medewerker van KLM bestuurde auto het bedrijventerrein te betreden. Dat is geen groot maatschappelijk belang.

Daarnaast is in de uitzending een aantal zaken verdraaid en gemanipuleerd, wat de uitzending in een ander daglicht stelt. Dit heeft, naast het gebrek aan maatschappelijk belang, meegewogen in de beslissing tot vervolging over te gaan:

·         Ondanks een suggestie in die richting is de nagemaakte pas helemaal niet gebruikt en is de beveiliging dus niet op die manier getest.

·         Stegeman lag in de kofferbak en suggereerde in de uitzending dat de auto bestuurd werd door zijn collega die gebruikmaakte van de valse pas. Zoals gezegd is de valse pas niet gebruikt en bestuurde bovendien niet zijn collega, maar de KLM-medewerker de auto. En die had gewoon een geldige pas. Het enige dat dus is aangetoond is dat de kofferbak van de auto die werd bestuurd door de KLM-medewerker niet is gecontroleerd. Om dat aan te tonen hoef je geen pas na te maken.

·         In de uitzending wordt gesteld dat de beveiliging meermalen is getest, maar het zijn steeds dezelfde beelden van dezelfde voertuigen die worden getoond.

·         De achtervolging zoals uitgezonden op 28 december 2008 heeft nooit plaatsgevonden en is (later) in scene gezet.

·         Van het vervalsen van meerdere KLM-passen is niets gebleken. Er is slechts één pas nagemaakt, die niet eens is gebruikt.


Voor deze uitzending is Stegeman dus met het plegen van ernstiger strafbare feiten, afgewogen tegen het belang van de onderzoeksjournalistiek, niet binnen de door het Europees Hof voor de Rechten van de Mens gestelde grenzen van de journalistieke beroepsuitoefening gebleven.

De rechtbank doet over twee weken uitspraak.
 
@ dinges

Wat in dit artikel staat, staat ook in het artikel waar je via de link komt. Vanwege copyright van Trouw, was ik even verder gaan zoeken. ;)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #101 Gepost op: 15 april 2010, 23:37:04
@ dinges

Wat in dit artikel staat, staat ook in het artikel waar je via de link komt. Vanwege copyright van Trouw, was ik even verder gaan zoeken. ;)

Ja, het stond er nogal groot en dreigend bij, bij Trouw. Ik dacht, dan maar het linkje en een citaatje!  O0
Had ook ff verder kunnen zoeken...niet eens aan gedacht..


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #102 Gepost op: 16 april 2010, 17:02:06
http://www.telegraaf.nl/binnenland/6540615/__Alberto_Stegeman_daagt_OM__.html?sn=binnenland,buitenland

vr 16 apr 2010, 16:53 Video Binnenland Stelling van de Dag
Stegeman daagt OM vanwege valse beschuldigingen

AMSTERDAM -  Onderzoeksjournalist Alberto Stegeman eist in een kort geding van het OM dat zij per direct een artikel van hun website haalt, waarin staat dat de reportage van Stegeman in Undercover in Nederlandbij SBS 6 over het regeringsvliegtuig voor een deel gemanipuleerd zou zijn.

Volgens Stegeman is dat “klinkklare onzin”. “Ik kan het ongelijk van het OM simpel aantonen met beelden. Ik begrijp niet wat het OM bezielt en accepteer dit niet.”

Volgens het OM hebben Stegeman en zijn redactie geen vervalste passen gebruikt om in december 2008 bij het regeringsvliegtuig te komen. Stegeman daarover: “Het OM stelt dat een tipgever met een echte KLM-pas mij in de kofferbak naar het regeringsvliegtuig had gebracht. Dat brengen ze als feit. Maar het was een medewerker van Undercover in Nederland die achter het stuur zat, zijn door mij gemaakte neppas toonde aan de beveiligers en ongehinderd met mij in de kofferbak naar het regeringsvliegtuig kon rijden.

Door deze valse beschuldigingen van het OM lijkt het net alsof Schiphol destijds wel goed was beveiligd. Het OM slaat daarmee de plank volledig mis. Het lek op Schiphol-Oost was een heel ernstige zaak die ik aan het licht heb gebracht. Ik heb via mijn advocaat geëist dat het OM het persbericht vandaag voor 15.30 uur zou aanpassen. Nu daar geen gehoor aan gegeven is, eis ik rectificatie via de rechter. Het OM stelt mij en de redactie onterecht in een kwaad daglicht.”


Sheriff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #103 Gepost op: 16 april 2010, 17:03:04
Mooi stukje speurwerk trouwens  ;)


Tha-Nose

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
Reactie #104 Gepost op: 29 april 2010, 14:24:14
Rechter legt Alberto Stegeman boete op

SCHIPHOL -  De rechtbank op Schiphol heeft donderdag SBS-undercoverjournalist Alberto Stegeman (39) veroordeeld tot een geldboete van 1740 euro. Hij kreeg deze straf voor het vervalsen van een KLM-pas en omdat hij meerdere keren op verboden bedrijventerreinen kwam bij Schiphol en op Schiphol-Oost. Justitie had tegen Stegeman ook een geldboete van 1740 euro geëist.

De journalist wilde met zijn actie aantonen dat het mis was met de beveiliging van de terreinen. Stegeman passeerde de beveiliging op Schiphol-Oost in de kofferbak van een auto. Op die manier kwam hij heel dicht bij het regeringsvliegtuig KBX. Stegeman presenteerde zijn bevindingen in een uitzending van zijn tv-programma Undercover in Nederland.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/6631366/__Alberto_Stegeman_krijgt_boete__.html


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #105 Gepost op: 2 november 2010, 16:51:43
http://www.ad.nl/ad/nl/1041/Amsterdam/article/detail/528428/2010/11/02/Beveiliging-Schiphol-Cargo-lek.dhtml

'Beveiliging Schiphol Cargo lek'
FOTO ANP

ROTTERDAM - De screening van medewerkers bij de luchtvrachtafdeling op Schiphol deugt niet. Dat beweert HP/De Tijd, nadat een undercoverjournalist van het blad tweeënhalve week met een tijdelijke toegangspas ongecontroleerd rondliep bij Schiphol Cargo.
Hij had daar onbelemmerd toegang tot ladingen van vrachtvliegtuigen.
 
De verslaggever zou niet aan de veiligheideisen voldoen, maar er toch in geslaagd zijn om met een niet-persoonlijke pas aan de slag te kunnen. Zo kon hij rondlopen in een vrachtloods waar hij toegang had tot de ladingen.
 
Ook concludeerde hij dat het mogelijk was om zich in een vrachtcontainer in te sluiten om zo onopgemerkt in de laadruimte van vrachtvliegtuigen te komen. Eenmaal in de lucht zou een terrorist zich op die manier eenvoudig toegang kunnen verschaffen tot de cockpit en het toestel kunnen kapen.
 
Tweede keer
Schiphol was dinsdag nog niet op de hoogte van de undercoveractie en kon nog niet reageren. Het is niet de eerste keer dat een undercoverjournalist zwakke plekken in de beveiliging van Schiphol blootlegt.  Alberto Stegeman van het televisieprogramma Undercover in Nederland wist twee keer door te dringen tot de beveiligde delen van de luchthaven. Hierbij kwam hij de hangar binnen waarin het regeringsvliegtuig zich bevindt. (NOVUM/BVDL)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #106 Gepost op: 28 april 2011, 17:08:52
SBS-programmamaker Alberto Stegeman is door het Gerechtshof in Den Haag ontslagen van rechtsvervolging. Het hoger beroep was door Stegeman aangespannen, nadat hij vorig jaar in eerste aanleg was veroordeeld tot een boete.

Het Openbaar Ministerie vervolgde Stegeman omdat hij een KLM-pas had vervalst en op verboden terrein was geweest. Stegeman had dat gedaan om aan te tonen dat de beveiliging van Schiphol zo lek als een mandje was. Maar de rechter en het OM vonden dat de journalist te ver was gegaan.

Het Hof vond van niet. Dat oordeelde dat het aantonen van het veiligheidsrisico een maatschappelijk belang is, dat opweegt tegen de strafbare feiten. Stegeman kreeg overigens wel een boete van 500 euro omdat hij de KLM-pas had bewaard na het maken van de uitzending.


http://www.powned.tv/nieuws/media/2011/04/stegeman.html


Falcor

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 50
Reactie #107 Gepost op: 21 mei 2011, 13:43:23
Never van je zo´n groot object 100 procent beveiligen.
Dat lukt ook niet met een vliegbasis/object van Defensie. (met een enkele uitzondering)
Met detectie lijnen in de grond leggen en meer beveiliging zou je de reactietijd kunnen verminderen.

Wbt onze Alberrrrtooooo.. Die gozert komt ook nergens binnen zonder tips van kansloze (ex)personeelsleden die op dat object werken of gewerkt hebben.


ArCee

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #108 Gepost op: 24 december 2011, 10:00:15
Die Stegeman is gewoon een oneerlijke, irritante sensatie journalist, meer niet.  >:(

Als hij objectief was geweest, dan had hij ook moeten uitzenden dat een collega van mij hem achterna heeft gezeten toen hij via het terrein ernaast naar binnen probeerde te komen, maar dat hij daar gesnapt werd. Het had een haar gescheeld of de collega had hem te pakken gehad. Dit lukte alleen niet omdat Sucuritas TE zuinig is om een goed vervoermiddel beschikbaar te stellen op dat terrein, de dienstdoende beambte zijn ronde op de fiets moest doen (en bij slecht weer dus word gedwongen zijn prive auto te pakken).
Had deze collega een auto tot zijn beschikking gehad, dan had dit een geheel ander verhaal geworden voor mijnheer Stegeman, vanuit de cel buij de KMAR!!
Dus Stegeman is een loser 1e klas (ja ik moet die galbak voor geen meter) die alleen maar bezig is met populaire tv, maar vooral met zichzelf op de kaart te zetten, kijk eens hoe goed ik ben, maar hij verzwijgt de helft!!  >:(
TRANCE is not, just music, it is a passion!!


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #109 Gepost op: 24 december 2011, 12:37:12
Die Stegeman is gewoon een oneerlijke, irritante sensatie journalist, meer niet.  >:(

Als hij objectief was geweest, dan had hij ook moeten uitzenden dat een collega van mij hem achterna heeft gezeten toen hij via het terrein ernaast naar binnen probeerde te komen, maar dat hij daar gesnapt werd. Het had een haar gescheeld of de collega had hem te pakken gehad.

Tijdens zijn uitzending over Schiphol-Oost zit dit stukje er wel in maar is het inderdaad niet zo uitgemolken als het overige.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v