Bevroren blusleiding?

Auteur Topic: Bevroren blusleiding?  (gelezen 5369 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Gepost op: 2 januari 2009, 01:27:18
Beste brandweermensen,

Het jaargetijde van kou is weer aangebroken, en de temperatuur daalt nog wel eens tot onder het vriespunt. Nu maak ik er even een minicasus van; Wat doe je als het water in de leidingen ter plaatse bevroren is?
Ik stond vandaag op het Transferium, een parkeergarage in mijn woonplaats, en de schroefdop van een brandweerkraan zat los. Ik dacht: laat ik voor de grap eens kijken of er ook daadwerkelijk water uit komt in dit weer. Geen druppel...




Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 2 januari 2009, 14:38:10
Beste brandweermensen,

Ik stond vandaag op het Transferium, een parkeergarage in mijn woonplaats, en de schroefdop van een brandweerkraan zat los. Ik dacht: laat ik voor de grap eens kijken of er ook daadwerkelijk water uit komt in dit weer. Geen druppel...
Je weet zeker dat je geen droge stijgleiding te pakken had?  ::)


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #2 Gepost op: 2 januari 2009, 15:02:26
nu maar hopen dat Alain die opmerking niet te letterlijk opvat en eerst even googled op de term 'droge blusleiding/droge stijgleiding'  ;D


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #3 Gepost op: 2 januari 2009, 15:07:57
chips... ik zag hem vanochtend al en wilde nog reageren... iets van in de trant: doet hij het zomers wel?  ;) :D ;D ;D


http://www.efc-europe.com/NL/images/drogestijgleidingnen1594.jpg

Een blusleiding met pomp installatie is alleen vereist als een gebouw hoger is dan 70 meter. Ik weet niet of het een parkeerflat was?  :D

Een brandweer aansluiting op de DWL kan jij, als het goed is, niet zomaar open draaien.

Je moet eens kijken of je in de gevel van het gebouw ergens dit bordje ziet:

http://brandweermateriaal.com/joomla/components/com_virtuemart/shop_image/product/404008b3982b183469d206673dea4fc3.jpg

en/of deze kast (kast is tegenwoordig niet meer wettelijk verplicht):

http://www.efc-europe.com/NL/images/gevelkast.jpg

Meer info op deze pagina

http://www.efc-europe.com/NL/producten/drogestijgleidingenverkoop/index.html


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #4 Gepost op: 2 januari 2009, 18:42:23
Heb het nergens zien hangen. Als het goed is moet ik die aansluiting niet zomaar open kunnen draaien, maar dan moet wel alles goed zijn. Deze zat los, terwijl de rest allemaal potdicht zat, en je hebt een speciale sleutel nodig om hem open te draaien. Ik heb de kraan helemaal open gedraaid maar er kwam geen druppeltje water uit. Het gebouw zal zo'n 20 meter hoog zijn.

Maar als ik het dus goed begrijp moet je eerst de aansluiting op de WDL open draaien?


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #5 Gepost op: 2 januari 2009, 19:05:44
Heb het nergens zien hangen. Als het goed is moet ik die aansluiting niet zomaar open kunnen draaien, maar dan moet wel alles goed zijn. Deze zat los, terwijl de rest allemaal potdicht zat, en je hebt een speciale sleutel nodig om hem open te draaien. Ik heb de kraan helemaal open gedraaid maar er kwam geen druppeltje water uit. Het gebouw zal zo'n 20 meter hoog zijn.

Maar als ik het dus goed begrijp moet je eerst de aansluiting op de WDL open draaien?
Nee... ze moeten er eerst op de begane grond een brandweerwagen aan hangen ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #6 Gepost op: 2 januari 2009, 19:10:36
Ik ben overigens wel benieuwd wat je had gedaan als er wél ineens een sloot water uit kwam... :D

Wat bevroren waterwinning betreft, ik heb wel 'ns gezien dat de tegel niet van de ondergrondse brandkraan afging door de vrieskou.
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 2 januari 2009, 19:21:58


Wat bevroren waterwinning betreft, ik heb wel 'ns gezien dat de tegel niet van de ondergrondse brandkraan afging door de vrieskou.
De kans dat dat gebeurt is wel erg groot,ook dat de deksels vast gereden zijn als ze midden in de weg zitten.Maar als ze echt vast zitten,is er maar 1 oplossing....De moker.  8)

Met een aantal flinke klappen sla je de deksels dan in stukken,en dan kun je alsnog nij de kraan komen.De kans dat de waterleiding dichtgevroren zit is 0,0,omdat de waterleiding vrijwel altijd stroomt door waterafname.En het stuk,wat naar boven komt,waar het opzetstuk op wordt geplaatst is leeg.De afsluiter zit helemaal onderin. ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #8 Gepost op: 2 januari 2009, 23:21:38
De kans dat dat gebeurt is wel erg groot,ook dat de deksels vast gereden zijn als ze midden in de weg zitten.Maar als ze echt vast zitten,is er maar 1 oplossing....De moker.  8)

Met een aantal flinke klappen sla je de deksels dan in stukken,en dan kun je alsnog nij de kraan komen.De kans dat de waterleiding dichtgevroren zit is 0,0,omdat de waterleiding vrijwel altijd stroomt door waterafname.En het stuk,wat naar boven komt,waar het opzetstuk op wordt geplaatst is leeg.De afsluiter zit helemaal onderin. ;)

Foto wat precies in de grond zit bij een ondergrondse brandkraan:

http://www.avknederland.nl/index.php?file_to_load=vergroot.php&src=35_40.jpg&naam=AVK%20serie%2035/40&cat=brand

http://www.avknederland.nl/images/35_40.jpg


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #9 Gepost op: 3 januari 2009, 00:49:48
Ik ben overigens wel benieuwd wat je had gedaan als er wél ineens een sloot water uit kwam... :D

- schaatsbaan maken
- handen wassen
- dichtdraaien

 ::)