Dutch Amateur Radio Emergency Service (DARES)

Auteur Topic: Dutch Amateur Radio Emergency Service (DARES)  (gelezen 53722 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #10 Gepost op: 4 januari 2004, 14:16:40
Radio amateurs hebben meestal de apparatur zodanig beschikbar dat ze binnen een mum vantijd een tijdelijk station hebben opgebouwd. Dus in die omstandigheden dat het nodig is om DARES in te zetten is het een kwestie van een amateur bij de officiele instanties neer zetten en hij zet zijn apparatuur wel op. kabeltje naar buiten en draad tussen een paar bomen en hij is actief op de korte golf en anders voor VHF is een simpel dipool antennetje op een tijdelijke paal voldoende om verbindingen op te bouwen.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #11 Gepost op: 4 januari 2004, 20:11:17
Wat ik me eigenlijk afvraag of de Meldkamers en de crisiscentra de mogelijkheid hebben om eventuele netten op andere frequenties in noodgevallen  te koppelen of te ontvangen..
Dus behalve de standaard VHF frequenties..

Nee dat is niet mogelijk. Een meldkamer kan alleen op de "eigen" kanalen werken, de kanalen die aan die meldkamer zijn toegewezen. Hooguit via een mobilofoontje zouden ze op andere dan hun eigen kanalen kunnen werken. Uiteraard is dat behelpen, want zoiets gaat normaal gesproken via een antenne op de meldkamer, en geen 'netwerk' van antennes, zoals bij de reguliere kanalen wel het geval is.

Zover ik weet is er C2000 randapparatuur die het mogelijk maakt om analoge netten te bridgen en te koppelen in gespreksgroepen..

Nouja niet zo zeer 'randapparatuur', wel een mogelijkheid om op centraal niveau (de meldkamer dus) bepaalde gespreksgroepen te koppelen aan de huidige analoge kanalen, puur om de overgangsfase te overbruggen.

Echter, tot dusver is daar naar mijn idee weinig gebruik van gemaakt. Enige tijd terug was er een enorme brand in Kerkrade. De politie zat vrolijk op C2000 en de KLPD kwam daar assisteren maar botste op een enorme communicatiebarriere. Regelmatig had de KLPD-meldkamer het over "C2000" en dat onderling contact niet mogelijk was. Een zeer onwenselijke situatie. De ontwikkeling van deze zogenaamde "koppelprinten" was jaren terug al ter sprake. Slechte zaak dat men in dit soort gevallen toch op andere golflengtes zit, met het oog op dit soort gevallen is die koppeling juist bedacht.

Maar zoals het zo vaak gaat... Op papier is het allemaal zo makkelijk, maar als het op de praktijk aankomt....

Groeten, Peter.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #12 Gepost op: 4 januari 2004, 21:28:50
Hebben de landelijke en provenciale crisis centra wel deze faciliteiten..
Ik weet dat het defensie netwerk van DTO wel een centrale heeft met koppelingen naar veel air freqenties..

Het is vreemd bijvoorbeeld vreemd dat de kustwacht en de rijkswaterstaat wel via de marifoon communiceren met allerlei schepen, maar dat de meldkamers dit niet eens kunnen uithoren en communiceren.. Moet je eens van een schip met een ambu team een ontmoetingsplaats willen afspreken waar je een patient aflevert... Die ambu kan dat nu niet.... Een koppeling tussen het C2000 net en de de marifoon via de meldkamer of de kustwacht lijkt me in ieder geval zinvol...


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #13 Gepost op: 5 januari 2004, 00:38:27
Afspraken m.b.t. afhalen van patienten of s.o. is een samenspraak tussen RMD en Kustwachtcentrum, die vervolgens afspraken maken met de lokale RAC.
Mochten er verder nog vertragingen of afspraken zijn gaat dat of via het KWC of bijv een lokale kustwachtpost en wederom de RAC.

Kees


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #14 Gepost op: 5 januari 2004, 09:24:16
En dat noem jij niet compex.. :'(


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #15 Gepost op: 5 januari 2004, 13:52:59
Nee, ik vind het goed werkbaar.
Iedereen houdt de controle over zijn eigen discipline, ik zie echt het probleem niet. Transport over water kost meestal toch nog al wat tijd.
Mogelijk dat de stations op het IJsselmeer hier problemen mee hebben, maar zeer zeker niet aan de Noordzeekust.

Kees


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #16 Gepost op: 5 januari 2004, 17:10:02
Het is werkbaar, maar kan veel efficienter...

Het is maar een voorbeeld.. Voor dit voorbeeld is trouwens al een oplossing heb ik begrepen. Of dit in gebruik genomen gaat worden weet men nog niet...


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #17 Gepost op: 5 januari 2004, 18:03:11
Vertel eens Peter, je maakt me nieuwsgierig  :P

Kees


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #18 Gepost op: 5 januari 2004, 18:50:21
De Kustwacht heeft straks "naar alle waarschijnlijkheid" de mogelijkheid om een analoge frequentie bij te schakelen in een C2000 gespreksgroep (zoals de marifoon)..

Echter van uit de vraag organisaties, wordt er nog niet echt gekeken naar die optie..  Dat zou pas echt wennen voor veel organisaties zijn... Technisch is het mogelijk..

Naast huidige meldkamers worden ook de "nu heet het nog de provenciale crisiscentra" ook die mogelijkheid geboden..
maar men discussieert volgens mij daar nog over...


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #19 Gepost op: 6 januari 2004, 01:20:50
klinkt leuk, maar vergeet niet dat de maritieme VHF een open net is. Mogelijk dat het bij SAR acties onder de wal een voordeel is maar moet het eerst nog zien eigenlijk.
We wachten het rustig af.  ;)

Kees