Dutch Amateur Radio Emergency Service (DARES)

Auteur Topic: Dutch Amateur Radio Emergency Service (DARES)  (gelezen 53720 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Merijn V

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
Reactie #50 Gepost op: 29 maart 2009, 12:16:09
Ik ben niet helemaal thuis in de verbindingsdienst van het Rode Kruis, maar die werken toch ook nog analoog?
Als dat zo is wat kan dan in hemelsnaam de reden zijn om met een externe stichting in zee te gaan. Niet dat ik twijfel aan het feit of deze mensen wel of niet in staat zijn eea te organiseren maar in mijn ogen hebben we al een landelijk dekkend orgaan met vrijwilligers en materiaal die 24 uur per dag paraat staat.

Correct me if I am wrong.

Merijn


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #51 Gepost op: 29 maart 2009, 15:15:27
De verbindingsdienst van het rode kruis doet (analoge) verbindingen bij o.a;

- evenementenhulpverlening van het rode kruis

- ondersteuning rode kruis bij het procesdeel 14 van ieder gemeentelijk rampenplan ( opvang & verzorging ) zoals actiecentrum, opvangcentrum etc.

De verbindingsdienst van het NRK is niet bedoeld voor overige ondersteuning aan de overheid zoals DARES dat voor ogen heeft, maar alleen binnen het NRK.


Michel / PD0MAC

  • Gast
Reactie #52 Gepost op: 3 september 2009, 10:03:31
Waarde forum-genoten,

Ik zie dat 't alweer even geleden is dat dit onderwerp besproken is, maar wil toch graag nog enige duidelijkheid scheppen.

Als je met een veiligheidsregio zaken wilt doen, dan heb je je als organisatie te richten naar hun wensen. DARES heeft haar diensten aangeboden en hoort nu graag hoe de veiligheidsregio's ons willen inzetten. Het gezamenlijk ondertekenen van een convenant zoals in maart met de VR Gooi & Vechtstreek is afgesloten, vormt hierin een eerste stap. Gezamenlijk rampenscenario's bekijken, gezamenlijk procedures opstellen en concrete afspraken maken. En deze procedures ook periodiek toetsen door DARES eens per een of twee jaar als volwaardig partner te laten meeoefenen in een grote regionale rampenoefening. Daar staan we op dit moment. Onze (geregistreerde en binnenkort gecertificeerde) deelnemers worden tijdens inzet opgenomen in de logistiek van de oefening of de daadwerkelijke inzet en zijn dan verzekerd conform de richtlijnen die gelden voor de vrijwillige brandweer. Naar verwachting zullen dit jaar nog enkele andere veiligheidsregio's een convenant met DARES afsluiten, al betekent dit natuurlijk niet dat alle voornemens direct uitgevoerd kunnen worden.

Het verzoek om versleuteling van berichten komt van de politie, die ook partner is in de 25 veiligheidsregio's die Nederland kent. Zendamateurs mogen dat niet zomaar, dus zijn wij hierover met het Agentschap Telecom in gesprek. DARES houdt zich namelijk verre van illegale activiteiten. Er zijn diverse manieren om berichten te versleutelen of ze op een manier te verzenden dat ze niet of zeer moeilijk door derden onderschept kunnen worden. DARES is bezig om een landelijk Winlink-netwerk op te zetten, waarmee e-mail via de ether verzonden kan worden; dat is een instrument dat op dit moment - met wat aanpassingen - bruikbaar lijkt. De praktijk zal moeten uitwijzen of we zo aan alle wensen van de veiligheidsregio's kunnen voldoen.

73,
Michel (PD0MAC), coördinator communicatie & public relations
en bestuurslid Stichting DARES


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #53 Gepost op: 9 september 2009, 18:35:06
Maarten, (en allen die zich in deze discussie willen mengen)

DARES heeft haar eigen missie en doelstellingen, maar stelt haar diensten beschikbaar voor de veiligheidsregio's in Nederland. Ook bij het LOCC hebben wij onze beschikbare capaciteit (met name SILT, Snel Inzetbare Landelijke Teams) aangemeld en dus kan inzet van DARES ook van 'hogerhand' worden aangevraagd.
In maart 2009 is het eerste convenant met een veiligheidsregio afgesloten (Gooi & Vechtstreek, dat op termijn één wordt met Flevoland) en daarmee is een structureel begin gemaakt in de samenwerking met overheden en hulpdiensten. Vanaf dat moment krijgen wij een steeds beter beeld van de zaken waarvoor men DARES denkt in te zetten.

Vanuit de organisatie werken wij voorlopig dus naar eigen inzicht aan een bepaald kwaliteitsniveau, gericht op verschillende vormen van inzet. Onze grote kracht is KISS... keep it stupid simple, maar de wensen van de veiligheidsregio gaan mogelijk verder. Wij stellen ons coöperatief op naar elke organisatie en dus ook (bijvoorbeeld) het Rode Kruis en Defensie. Wellicht aardig om te weten dat voor Oefening Floodex (22 t/m 25 september a.s. in Noord-Holland) al een paar weken geleden getest is met een koppeling aan het netwerk van defensie (TITAAN).

Moraal van 't verhaal: wij spreken dus liever niet over 'concurrentie', maar over samenwerking! Veel handen maken licht (en beter) werk als de nood aan de man komt... maar dan wel op een georganiseerde en beproefde manier!

73,
Michel (PD0MAC), coördinator communicatie & public relations
bestuurslid Stichting DARES


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Citaat van Maarten:
Maar even terug naar de topicvraag, is dit concurrentie voor de verbindingsdienst van het RK?

Het rode kruis doet toch in principe alleen verbindingen met of tussen eigen eenheden? Dat zou in de rampenbestrijding in principe alleen, Evacueren / Ontruimen, O&V en CRIB betreffen. Genoeg andere zaken waarbij DARES uitkomst kan bieden lijkt me.

Ik denk dat DARES eerder zal moeten concurreren met Defensie (TITAAN heet dat systeem van hun geloof ik), welke zich met het project Intensivering Civiel- Militaire Samenwerking steeds meer profileert in de rampenbestrijding. Maar ook dan, als Defensie zich richt op de kritieke communicatie, blijft er genoeg over voor DARES.

Beste Michel,

Voor de helderheid: 'concurreren' bedoelde ik enigzins cynisch; in mijn beleving moet je altijd streven naar samenwerken, of minimaal elkaar aanvullen O0
Die ondertoon zal echter niet echt uit mijn bericht zijn gebleken, leid ik af uit je reactie ;)

Leuk om te lezen wat de ontwikkelingen omtrent DARES zijn op dit moment en dat de samenwerking steeds meer inhoud krijgt!
Want eerlijk is eerlijk, DARES is nog relatief onbekende speler. En onbekend maakt onbemind.
Dus bij deze wil ik mijn bewondering uitspreken voor wat jullie tot nu toe hebben bewerkstelligd.


Je schrijft
In maart 2009 is het eerste convenant met een veiligheidsregio afgesloten (Gooi & Vechtstreek, dat op termijn één wordt met Flevoland) en daarmee is een structureel begin gemaakt in de samenwerking met overheden en hulpdiensten. Vanaf dat moment krijgen wij een steeds beter beeld van de zaken waarvoor men DARES denkt in te zetten.

Kan / mag je daar wat meer over vertellen? Ik ben namelijk wel benieuwd wat men dan van jullie verwacht.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Michel / PD0MAC

  • Gast
Reactie #54 Gepost op: 9 september 2009, 20:52:39
Hoi Maarten,

Bij onze belangrijkste doelgroep (van dit moment), de veiligheidsregio's, zijn wij inmiddels wel bekend hoor. Dank voor je complimenten!

Over de gesprekken met veiligheidsregio's doen wij geen mededelingen, want deze zijn vertrouwelijk. Maar natuurlijk gaat het over rampenscenario's en crisisbeheersing... en wat wij zendamateurs in het kader van noodcommunicatie kunnen betekenen. Zoals gezegd: zo'n convenant is een soort intentieverklaring, daarna begint de samenwerking pas echt.

Echter, de procedures die wij opstellen -naar aanleiding van deze gesprekken en de daarop te maken afspraken- zijn openbaar en tezijnertijd te downloaden op onze website: www.dares.nl. Net als het DARES-handboek, waarvan momenteel versie 1.0 in gebruik is.

Ik hoop je hiermee toch enig idee te hebben gegeven van de zaken waarmee we bezig zijn.

73,
Michel (PD0MAC)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #55 Gepost op: 9 september 2009, 21:57:58
Echter, de procedures die wij opstellen -naar aanleiding van deze gesprekken en de daarop te maken afspraken- zijn openbaar en tezijnertijd te downloaden op onze website: www.dares.nl. Net als het DARES-handboek, waarvan momenteel versie 1.0 in gebruik is.

Ik ben benieuwd en ik blijf het volgen ;)

Op de site van DARES regio Noord- Oost Gelderland las ik een opsomming van situaties, waarin DARES uitkomst kan bieden.
Citaat van: www.dares-nog.nl
Een belangrijk deel van de DARES communicatie zal als "welfare-communicatie" tussen bijv. gemeenten en opvangcentra voor evacués plaats vinden. Maar ook als communicatie tussen gemeenten en provincie, tussen gemeenten onderling, tussen gemeente en het rampterrein, en tijdens bijv. langdurige netspanninguitval, langdurige telefoon of GSM uitval, horen tot de mogelijkheden.
Maar ik begrijp dat er aan de hand van de gesprekken met de veiligheidsregio's ook nog andere inzetscenario's worden uitgewerkt?
(zonder daar verder inhoudelijk op in te gaan)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #56 Gepost op: 9 september 2009, 22:05:45
Wat ik bij de komende oefening FloodEx in NHN interessant vindt is dat DARES de communicatie voor de eenheden uit het buitenland verzorgt, want die beschikken uiteraard niet over C2000.
Dus los van het oefendoel of DARES een uitkomst is bij uitval C2000 en telefonie, zie ik dat ook als leerdoel.

En ga het zelf ervaren als "administrator" in het DRCC van NHN in Schoorl, naast mijn vader als "operator"  8)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #57 Gepost op: 9 september 2009, 23:35:27
Dares lijkt mij een mogelijk antwoord op de roep om analoge back-up van de hulpdiensten bij grootschalige inzet. Het schijnt zo te moeten zijn dat als er wat groters als een aanrijding gebeurt C2000 overbelast wordt. Laat staan wat er van overblijft bij een echte ramp.

Ik heb alleen mijn twijfels over de opkomsttijd van de vrijwilligers. Maar de tijd zal het leren.

Henk


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #58 Gepost op: 10 september 2009, 08:41:47
Ik heb alleen mijn twijfels over de opkomsttijd van de vrijwilligers. Maar de tijd zal het leren.

Over de opkomsttijd van de vrijwilligers maak ik me geen zorgen; nog steeds heeft elke zendamateur niet alleen thuis zendapparatuur, maar ook in zijn auto. Zo hebben ze intern de afspraak dat wanneer ze horen van een ramp, gaan afluisteren op de DARES-frequenties en zich dus meteen kunnen inmelden als daar vanuit het kader om wordt gevraagd.

De alarmering duurt volgens mij wel wat langer; eerst moeten de regio's zich realiseren dat DARES bestaat, dan aanvragen via het LOCC die dan via P2000 de DARES-coördinatoren (landelijk en regionaal) kan alarmeren.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #59 Gepost op: 10 september 2009, 08:58:07
Over de opkomsttijd van de vrijwilligers maak ik me geen zorgen; nog steeds heeft elke zendamateur niet alleen thuis zendapparatuur, maar ook in zijn auto. Zo hebben ze intern de afspraak dat wanneer ze horen van een ramp, gaan afluisteren op de DARES-frequenties en zich dus meteen kunnen inmelden als daar vanuit het kader om wordt gevraagd.

De alarmering duurt volgens mij wel wat langer; eerst moeten de regio's zich realiseren dat DARES bestaat, dan aanvragen via het LOCC die dan via P2000 de DARES-coördinatoren (landelijk en regionaal) kan alarmeren.

"ze horen van een ramp" klinkt niet echt waterdicht. En wat ik begreep was er speciale apparatuur in koffertjes in gebruik. Voldoet dus ook de eenvoudige set waar iedereen in de auto mee rijdt ook? Waar zijn dan die speciale koffertjes voor?

Maar het is niet zo'n punt, die opkomsttijd, want een echte ramp duurt wel even.

Henk