Dutch Amateur Radio Emergency Service (DARES)

Auteur Topic: Dutch Amateur Radio Emergency Service (DARES)  (gelezen 53920 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

PA2RA

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 29
Reactie #80 Gepost op: 4 oktober 2009, 11:37:17
eenvoudig omdat alles wat digitaal is neerkomt op maar 1 zenden tegelijkertijd op het zelfde kanaal en de anderen wederom in de wacht, hier blijft het probleem zitten, als mensen in nood zijn hebben ze domweg geen tijd om op elkaar te wachten, en digitaal is wederom alles of niets terwijl analoog ook slecht tot heel slecht over kan komen maar nog steeds over komt.

de oefening floodex heeft aangetoond dat de analoge frequenties zeker op de plaats van het incident gewoon goed waren.
overigens is de dares in de officiele lijst van bedankjes niet genoemd, beetje ondankbaar.


D-Star heeft geen kenmerken van Trunking, dus er is absoluut niets van problemen te verwachten waar jij het over hebt (wachtrijen etc.).

Klachten die je vaak hoort over C2000:

1. Wachtrijen lopen vol en bemoeilijken de snelle communicatie in noodsituaties
2. Digitale signalen zijn 100% perfect verstaanbaar, of juist niet.

D-Star heeft van punt 1 geen last. Klaar.

D-Star heeft van punt 2 af en toe wel last (r2d2 achtige geluiden), maar je weet dan wel dat je tegenstation slecht bereik heeft. Je kunt je tegenstation hiervan op de hoogte stellen. Bij C2000 hebben we geen R2D2 achtige geluiden. Het blijft dan gewoon stil, en dat is het grote probleem.

Ergo: D-Star is niet met C2000 te vergelijken en beduidend beter geschikt voor noodcommunicatie.

En ja, analoog is altijd erg goed toepasbaar: door de ruis heen hoor je tegenstations. Maar de signaal/ruisverhouding van D-Star is nog beter.

Kortom:

1) Analoge apparatuur is verstandig om te gebruiken bij noodsituaties: verstaanbaarheid bij storingen, en apparatuur van verschillende makelij zijn te gebruiken
2) D-Star kan als aanvulling gebruikt worden voor gevoelige informatie. Bovendien kent D-Star een separaat datakanaal voor korte berichten etc.

Als je al 30 jaar zendamateur bent, is dat een compliment waard, maar geef geen verkeerde informatie over D-Star hier aub.


PA2RA

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 29
Reactie #81 Gepost op: 4 oktober 2009, 11:38:29
Waarom is een (verplaatsbare) D-star repeater met enkele gebruikers niet toepasbaar ?

Is prima toepasbaar. De bewuste schrijver kent niet de eigenschappen van D-Star en lijkt te denken dat alles wat digitaal is, dezelfde problemen vertoond als Tetra/C2000. Dat is bij D-Star niet het geval.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #83 Gepost op: 4 oktober 2009, 13:43:42
Is prima toepasbaar. De bewuste schrijver kent niet de eigenschappen van D-Star en lijkt te denken dat alles wat digitaal is, dezelfde problemen vertoond als Tetra/C2000. Dat is bij D-Star niet het geval.

Dat idee had ik ook  ;)

73's van PD4AVO


PA2RA

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 29
Reactie #84 Gepost op: 4 oktober 2009, 14:11:50
In Zeeland hebben we voor stap 4 regionale capcodes, da's wel zo handig  ;)

Landelijk zijn er 4 DARES capcodes, over welke CAP codes voor Zeeland heb jij het?


PA2RA

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 29
Reactie #85 Gepost op: 4 oktober 2009, 14:21:11
http://en.wikipedia.org/wiki/D-STAR

Meer actuele info voor Nederland: http://www.d-star.nl/

Repeater- en hotspot overzicht voor Nederland: http://www.dstarusers.org/repeaters.php (even filteren op The Netherlands)

(een hotspot is eigenlijk hetzelfde als een C2000-mast, want het is geen eigen repeater, maar verbonden met het netwerk zodat locale stations met andere repeaters of hotspots kunnen praten. Dat kan overigens ook een repeater in de Verenigde Staten zijn. Die zijn dan vaak ook met elkaar gekoppeld, zodat bijv. tijdens Hurricane season in de VS stations berichten kunnen uitwisselen over waterstanden, windkracht etc.)

Of een (niet helemaal up-to-date) overzicht: http://maps.google.nl/maps/ms?hl=en&gl=nl&ie=UTF8&oe=UTF8&msa=0&msid=109061022736369376993.0004726e96cbdc95bfe6a&t=p&z=8

En die repeaters en hotspots hebben toch al snel een straal van 20 kilometer rondom dekking. Dus dat plaatje van Nederland is al behoorlijk afgedekt.


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #86 Gepost op: 4 oktober 2009, 14:34:29
Landelijk zijn er 4 DARES capcodes, over welke CAP codes voor Zeeland heb jij het?

Naast de landelijke capcode hebben we dit ook regionaal t.b.v. de groep ( dat scheelt iedereen te moeten telefoneren als er uitval is van het lichtnet en/of telecommunicatie ). Als regio mag je zelf voor alternatieven zoeken ( bellen, postduif etc. ) dus vandaar dat de VRZ deze beschikbaar heeft gesteld. Met name bij oefeningen gebruiken we ze.


Het nadeel van de huidige opzet van de landelijke capcode t.b.v. de groep(en) is dat iedereen dezelfde heeft, wat natuurlijk enerzijds achterhaald is met de techniek en mogelijkheden van het LMAZ, en je wilt anderzijds voorkomen dat 300 mensen in de toekomst s'nachts wakker zijn als zlechts 2 regio's nodig zijn voor een relatief kleine en/of korte inzet . . . .

Misschien dat in de loop van 2010 elke regio zijn eigen capcodes gaat krijgen vanuit het LMAZ / landelijke DARES zodat je per regio je mensen kan oproepen. Het zou niet verkeerd zijn . . .


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #87 Gepost op: 4 oktober 2009, 14:50:45
D-Star heeft geen kenmerken van Trunking, dus er is absoluut niets van problemen te verwachten waar jij het over hebt (wachtrijen etc.).


inderdaad ken ik d-star niet echt, maar hoor van collega's (zendamateurs) dat het echt niet het ei van columbus is en ook nog vele tekortkomingen heeft.

welk en wat weet ik niet, ik weet 1 ding en dat is dat je een beproefd systeem moet gebruiken waar absoluut geen kinderziektes in zitten, tijd om te experimenteren (zijn wij zendamateurs erg goed mee bekend) is er niet, we kunnen niet met ''speelgoed'' werken.

ik ken wel erg veel C-2000 gebruikers van alle diciplines ( 2 dochters bij de brandweer waarvan 1 plotter, veel kennisen bij brandweer, politie en ambulance) en die zijn absoluut niet te spreken over het systeem, mede door dat zij weten dat ik zendamateur ben en voor de politie en brandweer werk, hoor ik nog wel eens wat.

en inderdaad ik ben van de oude garde dus opgevoed met analoog en weet wat het kan/kon en hoe het werkte, ken ook de onderhoudmonteurs van motorola die alles overeind moesten houden en de kosten laag moesten houden omdat C-2000 er aan kwam, je wil niet weten wat daar geknoeid moest worden en dat alles ten koste van de veiligheid.
dan krijg je er een systeem als c-2000 voor terug........

hoeveel slachtoffers zijn er al gevallen ten tijde van C-2000 omdat communicatie niet mogelijk was, wat weten wij niet ?
en niet alleen bij brandweer, maar ook bij ambulance en politie.

dit is overigens geen frustratie voor mij, alleen jammer dat ik wel belastingbetaler ben.
Nemo me impune lacessit


PA2RA

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 29
Reactie #88 Gepost op: 4 oktober 2009, 19:09:08
Naast de landelijke capcode hebben we dit ook regionaal t.b.v. de groep ( dat scheelt iedereen te moeten telefoneren als er uitval is van het lichtnet en/of telecommunicatie ). Als regio mag je zelf voor alternatieven zoeken ( bellen, postduif etc. ) dus vandaar dat de VRZ deze beschikbaar heeft gesteld. Met name bij oefeningen gebruiken we ze.


Het nadeel van de huidige opzet van de landelijke capcode t.b.v. de groep(en) is dat iedereen dezelfde heeft, wat natuurlijk enerzijds achterhaald is met de techniek en mogelijkheden van het LMAZ, en je wilt anderzijds voorkomen dat 300 mensen in de toekomst s'nachts wakker zijn als zlechts 2 regio's nodig zijn voor een relatief kleine en/of korte inzet . . . .

Misschien dat in de loop van 2010 elke regio zijn eigen capcodes gaat krijgen vanuit het LMAZ / landelijke DARES zodat je per regio je mensen kan oproepen. Het zou niet verkeerd zijn . . .

Ok, en welke cap codes zijn dat voor Zeeland?


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #89 Gepost op: 4 oktober 2009, 22:32:34
Ok, en welke cap codes zijn dat voor Zeeland?
Daar wou ik dit openbaar forum niet voor gebruiken