O2 toediening door de brandweer ?

Auteur Topic: O2 toediening door de brandweer ?  (gelezen 11162 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Joost -VIG-

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 14 januari 2009, 15:28:27
Oke, dat is dan wat duiderlijker. Vind alleen 15 liter per minuut O2 ter ondersteuning nogal wat. Maar als dat bij jullie het protocol is zal dat wel ;). Ik zat inderdaad ook met enige verbazing te kijken wat ze allemaal aan het doen waren zonder overleg met de ambulance verpleegkundige die toch min of meer eindverandwoordelijk is voor de patient. Vond dat de ambu ook pas erg laat in beeld kwam. Maargoed je weet niet hoe het filmpje in elkaar is gemonteerd ;).

Als de brandweer met zuurstof werkt gaan we straks dan ook EHVers met zuurstof zien? Die discussie is al meerdere malen gevoerd natuurlijk, dus vandaar mijn belangstelling. Het menselijk mechanisme '' zij hebben het dus wij ook'' ;).    :-X :-X :-X


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #11 Gepost op: 14 januari 2009, 15:44:54
Tja, op het moment dat de EHV-er het protocol gaat toepassen vraag ik me af of ze ook een uitrukpak willen hebben, ademlucht en een grote rode auto. Ik merk wel dat instructeurs deze materie aanleren bij herhalingslessen, maar ik vraag me af wta de meerwaarde hiervan is.

Het protocol wijkt redelijk wat af van de EHBO opleiding en dat heeft zijn redenen. Bovendien leer je bepaalde handelingen toepassen die een EHBO-er niet kan toepassen zoals de technische hulpverlening en - of brandbestrijding.
Het belangrijkste is dat dit protocol aansluit op het protocol van de ambulancedienst. En dat we samen de THV verlenen.  8)
It's me!


Joost -VIG-

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 14 januari 2009, 21:20:33
Ja, zo kan je het ook bekijken;).
Of een grote gele auto, spoedkoffer met tubes, tensie meters, saturatie meters en ambu ballon hahaha. Weet ik veel.  Je kan het wel van alle hoeken bekijken ;).  Ik krijg binnenkort in mijn ziekenhuis cursus om met een ambuballon te beademen voor als er zich een reanimatie op de afdeling zich voordoet. Ben zeer benieuwd. Het scheind toch wel enige handigheid te vereisen.

Maargoed, des al niet te min is het ontzettend knap dat EHVers met zo weinig middelen toch hun ding kunnen doen. Ik was zelf ook ooit EHVer maar zou nu niet meer een goeie zijn.

Ieder zn vak! Iedereen die iets doet voor een ander op wat voor manier dan ook verdient toch gewoon een beetje respect;) Wat tegenwoordig helaas soms ver te zoeken is. :-[

Inmiddels is het aardig offtopic. Dan nog maar een opmerking erbij. Dit jaar hulpverleningsbeurs in katwijk! :D Erg veel zin in om naartoe te gaan. Ben ongeveer 6 jaar geleden een keer geweest :S. Word weer hoogtijd dus. ;D


Bart S

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 14 januari 2009, 22:23:38
Ik ben nog nooit bij een ongeval ter plaatse gekomen waarbij de brandweer al zuurstof aan het geven was. Ik zal eens navragen of ze het wel kunnen/doen bij ons in de regio. Wat ik me daarnaast dan ook afvraag.... is er voor de brandweer ook een protocol dat er zuurstof gegeven wordt aan slachtoffers met bijv. rookinhalatie, of bij een CO intox (beide natuurlijk voordat de ambulance er is)? Of is het alleen voor traumaslachtoffers?


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #14 Gepost op: 15 januari 2009, 08:29:47
Nee, dat maakt niet uit. We starten het protocol op en in het protocol breathing wordt er vanzelf gewezen naar de zuurstof toediening. Dus ook bij inhalatietrauma of CO intox.

Maar... je moet wel de opleiding zuurstof toediening hebben gehad en niet alle korpsen geven die standaard hoewel deze in het protocol wel beschreven wordt. Ik verwacht dat in de toekomst (over een jaar of tien  ;)) iedereen die de opleiding manschap volgt dit gewoon standaard krijgt.
In de duikopleiding zit het al standaard, maar de manschappen nog niet en ook heeft niet elk korps de apparatuur. Let wel: we dienen alleen met een non-rebreather masker toe of sluiten het aan op het beademingsmasker. Er zullen weinig korpsen zijn die een beademingsballon gebruiken. Overigens, dat vindt ik ook geen taak van de brandweer. We zijn bezig met eerste hulpverlening en hopen dat de mensen van de ambu snel ter plaatse zijn  ::) Dat zijn degene die daar verstand van hebben, vindt je ook niet?  :D
It's me!


Joost -VIG-

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 15 januari 2009, 10:48:40
Ja , mee eens.

Ik vind O2 toediening door leken toch wel een wat dubieus verhaal. Er wordt soms over gedaan of er niets mis mee kan gaan, maar dat is niet altijd zo. Zeker als het gaat om in 1x 15 ltr p/m op iemands toet te zetten. Maargoed het is op het moment eenmaal zo geregeld. Maar wie is er straks verandwoordelijk als het toch een keer mis gaat ? De ambu of de brandweer ? Wat vinden de ambu plegen er eigenlijk zelf van dat jullie met O2 werken?

Gaan ze op de ambulance straks ook waterslangen aansluiten enzo voor de zekerheid ?:P hahaha :D Sorry hoor, is maar een grapje he;)

Groetjes Joost


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #16 Gepost op: 15 januari 2009, 11:26:00
Hmm, plegen bij de brandweer. Die zijn er al  ;D Nee, het is onze verantwoording. Net zoals het normale oefenrooster wordt dit onderdeel er ook in meegenomen. En wat vinden de plegen ervan? Geen idee. Dit is vanuit een samenwerkingsforum gekomen en daar zal er toch wel voldoende over gediscusieerd zijn. Het is net zoiets als de inzet van een AED door de brandweer, ook daar heb ik geen ambulancepleeg over horen klagen  ;)

Maar nu we het er toch over hebben... vroeger deed de brandweer de ambu al. Met deze ontwikkelingen lijkt het me goed om plegen af te schaffen en weer over te gaan naar het oude systeem! Is een stuk goedkoper  ;D :D (grapje hé)  :D
It's me!


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #17 Gepost op: 15 januari 2009, 11:33:30
Joost,

Hoewel O2 toediening niet zonder gevaar is, is mijn ervaring dat de gemiddelde brandweerman zich terdege bewust is van de risico's (zeker als het gaat om de veiligheid). Veel beter dan de gemiddelde ambulance medewerker, overigens. Over de gevaren voor de patiënt ben ik vrij stellig, die zijn er niet mits er volgens protocol is gehandeld. Zelfs de COPD patiënt met zijn hypoxische drive zal, in de korte periode dat de brandweer dit doet,  geen last van ondervinden.

Ik vind het wel zorgelijk dat je opleidingsziekenhuis het verantwoordellijk vindt om je kapbeademing aan te leren zonder dat je het vervolgens in de dagelijks praktijk toepast. Kapbeademing is, in veel gevallen, een moeilijk techniek dat veel ervaring vereist. Intubatie wordt gezien als het einddoel in definitief airway management maar "balloneren" is minstens zo belangrijk en vaak veel moeilijker.

Dit is overigens geen kritiek naar jou toe, het is ook niet echt "on-topic" maar het viel me wel op! En daarom reageer ik hier.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #18 Gepost op: 15 januari 2009, 11:37:43
Citaat
Maar nu we het er toch over hebben... vroeger deed de brandweer de ambu al. Met deze ontwikkelingen lijkt het me goed om plegen af te schaffen en weer over te gaan naar het oude systeem! Is een stuk goedkoper    (grapje hé)  

Ja hoor, vind ik ook goed. Kan ik drie keer per dag mijn auto poetsen in de baas zijn tijd. En wachten in mijn luie stoel vóór de tv op die ene uitruk per dag.
 ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;) ;) ;)
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #19 Gepost op: 15 januari 2009, 11:42:45
Ja hoor, vind ik ook goed. Kan ik drie keer per dag mijn auto poetsen in de baas zijn tijd. En wachten in mijn luie stoel vóór de tv op die ene uitruk per dag.
 ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;) ;) ;)



Hmmm, kan ik tekenen? Ik ben vrijwilliger  ;D ;D
It's me!