ben opzoek naar een portofoonoefening voor mijn bhv-ers

Auteur Topic: ben opzoek naar een portofoonoefening voor mijn bhv-ers  (gelezen 20963 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kemie BHV

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Gepost op: 12 februari 2009, 23:42:48
Kan iemand mij helpen aan een portofoon - oefening?

William van Herk
bhv@kemie.nl




Firechief010

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 122
Reactie #1 Gepost op: 13 februari 2009, 14:46:37
informeer eens bij de plaatselijke brandweer ?


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #2 Gepost op: 16 februari 2009, 21:12:59
Als het om puur de techniek van porto-gebruik en oefen met berichten doorgeven gaat kun je het volgende doen.

Neem een grote doos met lego en 4 portofoons.
Maak 4 dezelfde modelletjes.
Haal 2 modelletjes weer helemaal uit elkaar en maak daar twee hoopjes van.
Geef iemand een porto met een lego model.
Geef iemand een porto en een hoopje losse steentjes (uit elkaar gehaald model) en zet die in een andere ruimte.
Maak nog zoń koppel.
Zet alle vier de porto's op hetzelfde kanaal.
Door middel van portofoon berichten moeten van de losse steentjes dezelfde modellen gemaakt worden.
Veel succes.

Je kunt ook mensen met een porto het gebouw in sturen.
In diverse ruimte een opdrachtkaart hangen met een antwoord dat doorgegeven moet worden.
1 persoon stuurt de mensen met de porto naar de goede ruimten en noteert de antwoorden.

succes


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #3 Gepost op: 17 februari 2009, 09:08:29
Wat ik ook altijd een geweldige oefening vindt (die ik hier ooit van het forum heb gehaald) is 3 ploegen maken.

1 ploeg geef je een porto op kanaal 1 en zet je geblindoekt in een ruimte neer. Vervolgens krijgen zij via de porto aanwijzingen om een object te zoeken of de deur (ik leg meestal een bal neer).
Buiten zet je een ploeg neer met een porto op kanaal 2. Zij kunnen de ploeg binnen zien, maar niet horen. Je laat hen via de porto aanwijzingen geven hoe ze moeten gaan lopen.

Op een centraal punt ver weg van de anderen zet je een team neer met 2 porto's. één op kanaal 1 en één op kanaal 2. Zij moeten de berichten op een juiste en korte manier weten over te brengen. Succes verzekerd. Ik doe hem in de opleiding BHV, bij de jeugdbrandweer en bij mijn collega's van de brandweer en het is altijd lol.

Overigens kan je de lego uit de vorige post ook vervangen door een tekening. Succes en als je nog meer wilt weten stuur maar een PM  ;)
It's me!


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #4 Gepost op: 17 februari 2009, 09:39:06
Een andere leuke portofoon oefening is om één persoon met een portofoon in een separate ruimte te zetten en hem een ingewikkelde tekening te laten uitleggen aan de rest van de groep die dan die tekening moeten natekenen.
Je kunt de moeilijkheidsfactor vergroten door te verbieden om namen van geometrische figuren te noemen. Uitsluitend opnoemen hoe lang de lijnen zijn en waar ze elkaar raken en in welke richting ze lopen. Probeer maar eens op die wijze aan een ander uit te leggen hoe hij een huis moet tekenen. Succes

Ruud


Kemie BHV

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #5 Gepost op: 22 februari 2009, 23:09:45
O0 dank je Ruud, ik heb inmiddels zoiets dergelijks en wil die gaan gebruiken tijdens onze"eerste" portofoonoefening.
Groet William


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #6 Gepost op: 24 februari 2009, 13:44:42
Succes ermee, en laat eens weten wat voor een puinhoop is geworden hahaha

Ruud


helm

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 24 februari 2009, 20:24:29
Het is misschien wel een leuk idee om een rubriek te starten waar iedereen diverse BHV oefenscenario's  kan plaatsen


Kemie BHV

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #8 Gepost op: 25 februari 2009, 22:56:50
O0 Ja dat lijkt mij ook een strak plan, dan kunnen we onze ervaringen uitwisselen en evt. aanpassen voor eigen gebruik.
William van Herk


Joost B...

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #9 Gepost op: 18 maart 2009, 20:50:51
Wat wij bij de herhalingslessen BHV hebben gehad:

Men neme 2 dezelfde kranten. Het liefste streekkranten, aangezien die extra dun zijn. De ene ploeg neemt een kranten artiekel voor zich, en deze gaat steekwoorden door de porto roepen, waardoor de andere ploeg de juiste kranten artiekel moet vinden...

Ook leuk, men moet de ander gaan begeleiden via de porto. Dus, je neemt je porto met headset, en zet hieroverheen weer  een bouwvakkersgeluidsdempding. Dit doet men alle 2. En je laat elkaar gewoon een parcourtje lopen. Tric: ELkaar beter te instrueren en duidelijker te praten door de porto.