Legionella in brandslang?

Auteur Topic: Legionella in brandslang?  (gelezen 9293 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Denker

  • Ploegleider BHV + EHBO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
Gepost op: 19 februari 2009, 09:49:26
Hallo,

Wij hebben bij ons op het bedrijf meerdere brandslanghaspels en nu heb ik gezien dat er brandslangen worden gebruikt om af en toe een jerrycan water te vullen die vervolgens weer wordt gebruikt om een luchtbevochtiger te voorzien van water.

Ik gok dat deze één of twee keer in de week wordt gebruikt en ik vraag mij af of dit wel veilig is? Kan er legionella voorkomen in dit water of is dit niet schadelijk omdat het water niet lang stilstaat?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Denker




PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #1 Gepost op: 19 februari 2009, 11:41:04
Legionella heeft een optimale groei bij temperaturen tussen de 25 - 50 graden Celsius en bij aanwezigheid van een biofilm (aanwezigheid van levende en dode micro-organismen en hun uitscheidingsprodecten). Zijn deze voorwaarden aanwezig dan is groei binnen een halve dag mogelijk. De aanwezigheid van een biofilm is ook mogelijk bij een hogere stroomsnelheid.
Een en ander staat in het onderstaande onderzoek beschreven:
http://www.uneto-vni.nl/Applications/getObject.asp?FromDB=1&Obj=40003309.pdf
Geloof niet alles wat je denkt.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2 Gepost op: 19 februari 2009, 20:18:20
Dit lijkt mij een ideale situatie voor legionella om dit water in een luchtbevochtiger te doen...  ::)


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #3 Gepost op: 20 februari 2009, 00:51:46
Typisch voorbeeld van verkeerd gebruik van een brandslanghaspel.

Die moet je alleen gebruiken bij brand of tijdens keuring. Verder nergens anders voor. Daarom zijn de brandslanghaspels op het bedrijf waar ik werk ook verzegeld.


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #4 Gepost op: 20 februari 2009, 08:45:31
Brandslanghaspels zijn idd bedoeld om tijdens een incident een inzet te kunnen doen en niet om jerrycans mee te vullen. De verzegeling is dan verbroken en daarmee vervalt ook de keuring. Dus dat is niet slim.

Maar het is beter om het ding af en toe te gebruiken. Legionella groeit in stilstaand water, dus door gebruik zal de groei afnemen. Overigens moet je voor de lol eens opzoeken op google wanneer legionella gaat groeien  ::)
It's me!


Firemaus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
  • BrandMeester
Reactie #5 Gepost op: 20 februari 2009, 09:23:19
Beste medeforumleden,

Al een aaantal jaartjes timmer ik aan de weg als monteur kleine blusmiddelen.

Als reactie op die van jullie het volgende:

Conform de nen-en 671-3 is een brandslanghaspel bedoeld om bij een incident te worden gebruikt zoals brand.
De brandslanghaspels dienen te worden verzegeld na het onderhoud en controle.
Over keuren mag niet meer worden gesproken.

Op de nieuwe controlestickers staat dan ook "onderhoud uitgevoerd" indien ze voldoen aan de eisen en als ze dat niet zijn staat er "niet gebruiksklaar".
De woorden goedgekeurd en afgekeurd mag dus niet meer.  ;)

Ook als ze niet gebruiksklaar zijn dienen ze worden verzegeld.
Het verzegelen is puur een een kwaliteitseis voor het onderhoudsbedrijf.
Dus als een bsh gaat lekken en de verzegeling is nog intact dan is er iets niet helemaal goed gegaan tijdens de controle/onderhoud en dan zijn normaliter de kosten voor het onderhoudsbedrijf. Als de verzegeling weg is en de bsh vertoont kuren dan is het voor de opdrachtgever om de kosten te betalen.

Zoals Peter beschrijft in zijn reactie over het legionela verhaal heb ik geen opmerkingen, want dit klopt gewoon.  O0
Ik ben het met jullie eens dat het raadzaam is om de bsh zo nu en dan te gebruiken.
Hiermee heb je het voordeel dat je weet waar hij zich bevindt en werkt.
Echter vervalt dus de garantie als je dit doet.  :-\

Regelmatig kom ik bsh tegen waarvan het water stinkt naar rotte eieren en als een bruine smurrie eruit komt.  :o
Als ik zo een bsh dan naar buiten kan afleggen schroom ik zeker niet om dit te doen.
En mijn ervaring leert dan dat het bsh dan vaak een lange tijd niet gebruikt is en kuren gaat vertonen.

Dus ik heb liever dat hij gebruikt wordt.... levert mij geld op  O0 :-X , scheelt een hoop stank en de werking en aanwezigheid zijn bekend. ;D
When the sent us to hell........ we'll put it out!   http://www.brandweerpurmerend.com http://www.brandweerzaanstad.nl


Denker

  • Ploegleider BHV + EHBO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
Reactie #6 Gepost op: 20 februari 2009, 09:30:43
Heel erg bedankt voor jullie antwoorden, ik zie alleen dingen staan over verzegeling. Echter, onze brandslanghaspel is wel verzegeld bij die draaiknop, maar het is ook mogelijk om er water uit te laten komen zonder het zegel te verbreken.


Firemaus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
  • BrandMeester
Reactie #7 Gepost op: 21 februari 2009, 15:43:37
Heel erg bedankt voor jullie antwoorden, ik zie alleen dingen staan over verzegeling. Echter, onze brandslanghaspel is wel verzegeld bij die draaiknop, maar het is ook mogelijk om er water uit te laten komen zonder het zegel te verbreken.

HUH?

Hoe krijg je dat voor elkaar dan?
Zitten er meerdere afsluiters op dan?
When the sent us to hell........ we'll put it out!   http://www.brandweerpurmerend.com http://www.brandweerzaanstad.nl


Denker

  • Ploegleider BHV + EHBO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
Reactie #8 Gepost op: 23 februari 2009, 10:15:29
Ik heb het al gezien: het zegel zit blijkbaar zo los dat die makkelijk van de afsluiter afgehaald kan worden en zo kan er dus makkelijk water uit worden gehaald, waarna dat zegel er weer op wordt gezet.

Ik zal het hier eens aankaarten, want op deze manier wordt de bsh verkeerd gebruikt en loop je kans op het verspreiden van legionella.

Bedankt voor jullie reacties!


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #9 Gepost op: 27 februari 2009, 23:24:00
Voor zover ik weet is legionella pas schadelijk als het in je longen terecht komt. Dit kan door het in te slikken en je dan te verslikken. of door het vernevelen d.m.v. sproeien of vernevelen(zoals in de luchtbevochteging!) Om dit water dus in de luchtbevochtiger te gebruiken is zeer sterkt af te raden!!! :-\