GRIP 3 VOS 6 Crash vliegtuig Turkish Airlines (9 overledenen, 86 gewonden) - Schiphol 25-02-2009

Auteur Topic: GRIP 3 VOS 6 Crash vliegtuig Turkish Airlines (9 overledenen, 86 gewonden) - Schiphol 25-02-2009  (gelezen 227560 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Strafrechtelijk onderzoek naar crash Turkish Airlines afgerond

bron: http://www.om.nl/actueel-0/nieuws-persberichten/@158789/strafrechtelijk/
25 april 2012 - Arrondissementsparket Haarlem

Het Openbaar Ministerie Haarlem heeft het strafrechtelijk onderzoek naar de crash van het toestel van Turkish Airlines op 25 februari 2009 afgerond en de slachtoffers en nabestaanden hierover geďnformeerd.

Vlucht TK1951, met daarin 135 inzittenden, stortte vlak voor de landing neer. Daarbij vielen 9 doden, onder wie de vliegers, een cabinepersoneelslid en 5 passagiers. Verder raakte het merendeel van de overige inzittenden (zwaar)gewond. Na de crash stelde een team samengesteld uit de luchtvaartpolitie van het KLPD, de Nationale Recherche van het KLPD en het Korps Kennemerland, onder leiding van de landelijk luchtvaartofficier van justitie van het Openbaar Ministerie (OM), een onderzoek in.

Het onderzoek heeft lange tijd in beslag genomen. Deels komt dit doordat het OM niet beschikte over de data van de ‘flight-data-recoders'. Aan 51 stuks avionica is nationaal en internationaal onderzoek gedaan waarbij het OM afhankelijk is van het rechtshulpverzoeken aan het buitenland, getuigen, deskundigen en fabrikanten. Een vliegtuig is een complex geheel. Naast de oorzaak van de crash dient het OM ook te onderzoeken of sprake is van strafrechtelijk verwijtbaar handelen. Bij luchtvaartongevallen wordt er in principe altijd een strafrechtelijk onderzoek ingesteld. In beginsel wordt door het OM bij ongevallen, ernstige incidenten (bijna-ongevallen), ernstige gevaarzetting en stelselmatige overtredingen alleen vervolging ingesteld indien er sprake is van opzet of grove nalatigheid.

Om dit te kunnen beoordelen heeft het OM bij dit luchtvaartongeval gekeken naar:

- het falen (en de bekendheid ervan) van de autothrottle onder invloed van de linker radiohoogtemeter en de reactie daarop van de vliegers van TK1951, piloten van eerdere vluchten met dit toestel,  en in een eerder stadium Turkish Airlines en Boeing. Boeing is fabrikant van vliegtuig en heeft gebruikgemaakt van een onderaannemer voor het fabriceren van de radiohoogtemeter,

- de onstabiele nadering van het vliegtuig en de rol daarbij van de luchtverkeers-leiding,

- het monitoren van de snelheid tijdens de (eind)nadering door de vliegers.

In het onderzoek is het handelen van de volgende personen en instanties onderzocht:

Piloten
Het recht tot strafvervolging vervalt bij het overlijden van een verdachte. Alleen al om die reden kunnen de piloten van het verongelukte toestel nooit als verdachte in een Nederlandse strafzaak vervolgd worden. Ondanks dat heeft het strafrechtelijk onderzoek zich noodgedwongen ook moeten richten op het handelen van deze piloten.

Daarbij is ook van belang dat door het overlijden de piloten over hun (vermeende) handelen dan wel nalaten en de door hen gemaakte keuzes tijdens de laatste fase van de vlucht niet zijn gehoord. Er ontbreekt dan ook cruciale informatie in het strafrechtelijk onderzoek en er kan daarom geen strafrechtelijk oordeel over hun handelen volgen.

Uit het strafrechtelijk onderzoek blijkt dat Boeing en Turkish Airlines voorschrijven dat wanneer het vliegtuig tijdens de laatste fase van de landing niet stabiel is, de landing dient te worden afgebroken op een hoogte van 1000 ft en dat er een doorstart moet worden gemaakt. Dit protocol is door de vliegers niet gevolgd. Verder is gebleken dat niet tijdig is opgemerkt dat het vliegtuig (sterk) was vertraagd, tot ver onder de manoeuvreersnelheid, en dat het omhoog wijzen van de neus niet tijdig is opgemerkt. Toen de snelheid tot 107 knopen was gezakt werd dit opgemerkt, maar de besturing van het vliegtuig is niet direct handmatig overgenomen. Daarbij moet wel opgemerkt worden dat er factoren waren die mogelijk hebben bijgedragen aan de ontstane situatie, zoals de korte indraai tot het glijpad, waardoor de vliegers extra (besturings)handelingen hebben moeten verrichten om op het gewenste glijpad te komen, het falen van het radiohoogtemetersysteem, het systeem dat het falen van de radiohoogtemeter niet detecteerde en de reactie van de autothrottle. Mocht zich de gelegenheid hebben voorgedaan dan zouden juist op deze punten de piloten bevraagd zijn.

Voorgaande piloten
Het probleem met de falende radiohoogtemeter in dit type toestel is sinds 1999 wereldwijd bekend bij luchtvaartmaatschappijen en piloten. In de luchtvaartsector wordt het niet aangemerkt als een veiligheidsprobleem, omdat ervan wordt uitgegaan dat vliegers als het probleem zich voordoet dit signaleren en tijdig ingrijpen en de besturing van het toestel handmatig overnemen. Op twee eerdere vluchten hadden andere piloten met dit toestel hetzelfde euvel. Zij hebben het probleem gesignaleerd en ingegrepen. Zij hebben dit niet opgeschreven in het logboek. Het niet noteren van meldingen kan onder omstandigheden als strafbaar feit worden gekwalificeerd, maar omdat dit feit niet in Nederland heeft plaatsgevonden kan het in Nederland niet tot vervolging leiden.

Luchtverkeersleiders en Luchtverkeersleiding Nederland
De luchtverkeersleider gaf aan dat het toestel kort moest indraaien. Daardoor kwam het vliegtuig boven de ideale lijn (glijpad) voor het landen uit, wat gecorrigeerd kan worden door snelheid te minderen en te dalen. Een vlieger mag het kort indraaien weigeren als de vliegveiligheid in het geding is. Dat is in dit geval niet gebeurd. Het was bovendien nog steeds mogelijk een normale landing uit te voeren en het weigeren van het aanbod was dan ook niet logisch.

Uit het onderzoek blijkt dat de luchtverkeersleider de voorschriften over het ‘oplijnen' van de Luchtverkeersleiding Nederland heeft gevolgd en daarbij gebruik heeft gemaakt van de vrije beleidsruimte. Eventuele fouten die vanaf het moment dat het glijpad is onderschept door de piloten zouden zijn gemaakt, kunnen niet toegeschreven worden aan de luchtverkeersleider en/of de LVNL. De luchtverkeersleiding kan geen strafrechtelijk verwijt worden gemaakt.

Turkish Airlines en Boeing
Wereldwijd vliegen er meer dan 5.000 Boeing 737's en het vliegtuig staat bekend als zeer veilig. Om de paar seconden stijgt of landt er ergens op de wereld een Boeing 737. Zoals opgemerkt is het af en toe falen van de hoogtemeter in de sector niet als veiligheidsprobleem gezien, maar als een technisch probleem waarvan de piloten wisten en dat bovendien zelf moeten kunnen oplossen . Er zijn ook geen andere ongevallen geweest met toestellen die dit technische mankement hebben. Zowel Turkish Airlines, tientallen andere vliegtuigmaatschappijen, als Boeing hebben gedurende een lange periode en tot aan het ongeval met TK1951 geprobeerd dit technische probleem op te lossen. Door hen zijn in Nederland geen strafbare feiten gepleegd.

Conclusie
Er zijn geen (rechts)personen waarvan/van wie is vastgesteld dat zij in Nederland strafbare feiten hebben gepleegd. Het Openbaar Ministerie Haarlem heeft het strafrechtelijk onderzoek gesloten.
Samen sterk in de hulpverlening!


ritger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 214
Nu op Discovery Channel de documentaire over de Turkish Airlines vlucht 1951


Gast

  • Gast
Nu op Discovery Channel de documentaire over de Turkish Airlines vlucht 1951

Een documentaire die overigens door Discovery gemaakt is, geheel zónder in overleg (of samenwerking) met de LVNL te zijn geweest, voor wat betreft het gedeelte over de verkeersleiding.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Hoogtemeter gecrasht toestel was zestien keer stuk

SCHIPHOL De hoogtemeter van de Boeing van Turkish Airlines die op 25 februari 2009 neerstortte bij Schiphol was in de periode januari 2008 tot en met februari 2009, zestien keer kapot.

Dat antwoordde staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur maandag op vragen van PvdA-Kamerlid Attje Kuiken. Het is niet waar, zo schrijft de staatssecretaris, dat de defecten niet zijn gerepareerd.

"In alle gevallen is actie ondernomen zoals het opnieuw opstarten van het systeem en het vervangen van de antenne", schrijft ze aan de Tweede Kamer. De Boeing 737 van Turkish Airlines had 135 mensen aan boord.

Het vliegtuig stortte 25 februari 2009 tijdens de landing neer in een weiland vlakbij Schiphol. Negen mensen kwamen om het leven en 120 anderen raakten gewond. Het Openbaar Ministerie (OM) besloot in april vorig jaar geen strafrechtelijke vervolging in te stellen wegens het ongeluk. Het OM onderzocht of iemand iets strafbaars had gedaan bij de crash. Dat gold onder meer voor de piloten, vliegtuigbouwer Boeing en de luchtverkeersleiding.

Over de rol van de piloten ontbreekt belangrijke informatie in het onderzoek, omdat zij zijn overleden en dus niet meer konden worden gehoord, zei het OM toen. Het technische probleem met de hoogtemeter van de Boeing was bekend bij de piloten, die dat hadden moeten oplossen. Het ging niet om een veiligheidsprobleem.
http://www.rtvnh.nl/nieuws/95511/Hoogtemeter%20gecrasht%20toestel%20was%20zestien%20keer%20stuk


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
25 februari

25 februari
VandaagVoorheen·        
Gepubliceerd op 25 feb 2013
25 februari 2009 - Een Boeing 737 van Turkish Airlines stort neer vlak voor de landing op Schiphol; van de 135 inzittenden komen 9 mensen om het leven...
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Onderzoek getroffenen Poldercrash

http://www.haarlemmermeer.nl/Actuele_informatie/Informatie_voor_de_pers/Persberichten_2013/Persberichten_2e_kwartaal/Onderzoek_getroffenen_Poldercrash

Resultaten van drie belrondes onder getroffenen vliegtuigongeluk Turkish Airlines

25 februari 2009 stort de TK 1951 neer op een akker in Haarlemmermeer. Al snel was duidelijk dat de getroffenen van dit ongeluk uit heel Nederland en uit meerdere landen kwamen en veel mensen alleen reisden. Om deze groep doeltreffend te screenen op psychische klachten en vroegtijdig een hulpvraag te kunnen signaleren, is door de Veiligheidsregio Kennemerland besloten om meerdere malen telefonisch contact te zoeken met de getroffenen. De wijze waarop dit gedaan is, onderscheidt zich van andere onderzoeken. Er is persoonlijk contact met de getroffenen geweest, dit contact heeft zowel op de korte als de lange termijn plaatsgevonden. Bij de drie belrondes is voor de eerste keer gewerkt met een vragenlijst die speciaal is ontwikkeld voor het screenen op psychische klachten. Deze aanpak werd in grote meerderheid (zeer) positief ervaren en gewaardeerd door getroffenen.
 
“Prettig aan het contact was dat alleen de vraag werd gesteld ‘hoe gaat het met u?’ zonder bijbedoelingen. Zelf wil je niet altijd erkennen dat het niet goed gaat, daar kan een professional goed bij helpen”
Passagier Poldercrash.
 
De resultaten
Door de persoonlijke benadering en het werken met een vaste vragenlijst hebben de gesprekken zeer bruikbare informatie opgeleverd over de klachten en hulpbehoeften van de getroffenen en de bruikbaarheid van de vragenlijst om op psychische klachten te screenen. Uit de gesprekken blijkt dat een aanzienlijk deel na 3,5 jaar nog last heeft van psychische klachten en een hoger percentage dan de Nederlandse bevolking posttraumatische stress klachten heeft. Ook op langere termijn ervaren getroffenen nog problemen. Daarnaast blijkt de gehanteerde vragenlijst goed bruikbaar om een posttraumatische stress – stoornis (PTSS) vast te stellen of te voorspellen. Deze resultaten zijn op een mini – symposium in het raadhuis van de gemeente Haarlemmermeer gepresenteerd aan diverse professionals, zoals medewerkers van Slachtofferhulp, GGD en gemeenten.
 
“Belangrijke conclusies, die gedeeld moeten worden met eenieder die betrokken kan zijn bij nazorg aan getroffenen”
Drs. Th .L .N. Weterings, burgemeester Haarlemmermeer.
 
Het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door de Veiligheidsregio Kennemerland en Stichting Impact, in samenwerking met de Vrije Universiteit Amsterdam. In totaal is drie keer telefonisch gesproken met de getroffenen: twee keer in 2009 en in 2012 is daar een derde belronde aan toegevoegd.
 
“De grote meerwaarde van dit onderzoek is de koppeling die gemaakt is tussen wetenschap en praktijk. Het is een kleinschalig en praktisch onderzoek met concrete aanbevelingen”

Dhr. F. Kuntz MMI, waarnemend directeur publieke gezondheid Kennemerland.



Verslag symposium Psychosociale hulp

http://www.vrk.nl/nieuws/verslag-syposium
16 mei 2013 4:20

Drie belrondes naar de getroffenen van het vliegtuigongeval van Turkish Airlines TK 1951 verspreid over 3,5 jaar, hoe effectief is dat en wat zijn de effecten hiervan? De resultaten van dit onderzoek, door stichting Impact en GGD Kennemerland, werden op woensdag 15 mei 2013 gepresenteerd.

In het raadhuis van Gemeente Haarlemmermeer werden alle deelnemers, onderzoekers en enkele passagiers van Turkish Airlines welkom geheten door Burgemeester Weterings. Hij nodigt het onderzoeksteam uit om aanleiding, achtergrond, resultaten en onderzoeksmethode toe te lichten.

Trauma Checklist Getroffenen
Dr. Hans te Brake legt uit hoe Ietje Boele van GGD Kennemerland stichting Impact benaderde om hen te helpen de psychosociale aspecten van de ramp in  kaart te brengen. Hiervoor heeft stichting Impact, landelijk kenniscentrum voor psychosociale zorg bij schokkende gebeurtenissen, de zogeheten Trauma Checktlist Getroffenen ontwikkeld (TCG). De TCG werd gebruikt bij de screeningsinterviews, die telefonisch afgenomen werden bij de getroffenen in drie belrondes. Jolanda ten Brinke, epidemioloog bij GGD Kennemerland, licht de respons toe. Zes weken, 9 maanden en 3,5 jaar na het ongeval nemen 85, 81 en 56 getroffenen deel aan het screeningsinterview. In deze interviews wordt men bevraagd met de hulpvragen vanuit de GGD en uit de TCG of er eventuele psychische klachten spelen, waaronder PTSS klachten, depressieve klachten, angst voor vliegen of middelenmisbruik. Zo kon er op de hulpbehoeften worden ingespeeld met advies voor hulp.

Interviews
Na het screeningsinterview heeft een deel van de getroffenen (68%) ook deelgenomen aan een diagnostisch interview met onafhankelijke onderzoekers, 3,5 jaar na de ramp. Hiermee kon gekeken worden of de TCG een bruikbaar instrument is om de aanwezigheid van psychische klachten van getroffenen te voorspellen. Juul Gouweloos, beleidsadviseur Impact, vertelt dat aan de hand van de TCG goed te bepalen is of een deelnemer risico loopt op PTSS, maar dit minder goed kan voor het risico op depressie en vliegangst. Samenvattend heeft een aanzienlijk aantal getroffenen klachten na 3,5 jaar, en heeft een even aanzienlijk deel ook behoefte aan hulp. De deelnemers aan de belrondes vonden de telefonische benadering prettig en de TCG lijkt een bruikbaar instrument voor screenen op PTSS. Uit het publiek wordt er een kanttekening geplaatst, er hebben meerdere onderzoeken naast elkaar gelopen over dit onderwerp, wat belastend kan zijn voor de getroffenen, maar wat ook een mogelijke koppeling kan betekenen tussen deze onderzoeken.

Motivatie voor onderzoek
Frank Kuntz, waarnemend directeur Publieke Gezondheid GGD, neemt het woord. Hij licht kort de motivatie voor dit onderzoek vanuit zijn organisatie toe. De reden voor niet alleen directe nazorg maar ook lange termijn, is dat de GGD als taak informeren maar ook monitoren heeft. Daarnaast is de GGD er voor het collectief, dus juist als een groep getroffen wordt kijkt de GGD wat er nodig is. Verder is outreachment een motivatie, om ook mensen te bereiken die niet meteen gebruik maken van hulp. Hij nodigt Burgemeester Weterings uit om het rapport ‘Bevindingen getroffenen Poldercrash’ in ontvangst te nemen.

Andere invalshoeken
Na de pauze worden door Prof. Dr. Ira Helsloot de extra aandacht en nazorg die de belrondes hebben betekent vanuit twee andere invalshoeken benadert. Deze benadering zwengelt de discussie in de zaal meteen aan. Helsloot geeft aan dat zelfredzaamheid van de burger afneemt hoe meer hulp men krijgt. Dit rapport geeft inzichten, maar de overheid moet niet standaard bij elke ramp altijd drie belrondes aanbieden. Dit moet een afweging blijven. Ook moet de overheid goed bedenken dat er niet alleen specifieke groepen zijn die nazorg moeten krijgen, maar dat er ook individuen zijn die getroffen worden door persoonlijke rampen, die niet dezelfde aandacht en nazorg krijgen. Naar de toekomst kijken geeft hij drie overwegingen mee: helpt het echt, is het rechtvaardig voor een kleine specifieke groep en ten slotte een posititve noot; kan het zo zijn dat zo’n screeningsmethode een kosteneffectieve methode is om een klein probleemgroepje te filteren uit een grote groep wat in de toekomst geld bespaart?

Paneldiscussie
Het is tijd voor de paneldiscussie en vooral het verhaal van Helsloot zorgt geeft stof tot discussie. Deelnemers geven aan dat eerste nazorg heel belangrijk is, er een verschil is tussen pro actief en reactief reageren bij rampen en dat er wel degelijk nazorg is voor individuen. Vooral het onderwerp zelfredzaamheid roept veel vragen en dilemma’s op. Kuntz sluit de discussie af door te benadrukken dat er per ramp opnieuw bekeken moet worden wat te doen en dat kenniscentrum Impact hier een grote rol in kan spelen. De Burgemeester bedankt aanwezigen en sluit een mooie middag af.

Bevindingen getroffenen Poldercrash

Bevindingen getroffenen Poldercrash, samenvatting rapport
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Krans bij gedenksteen poldercrash

http://www.haarlemmermeer.nl/InforMeer_online/Krans_bij_gedenksteen_poldercrash

Loco-burgemeester Jeroen Nobel van Haarlemmermeer heeft vandaag, 25 februari, een krans gelegd bij het monument van de Poldercrash. Het is vandaag precies 5 jaar geleden dat een vliegtuig van Turkish Airlines vlak voor de landing op Schiphol neerstortte. Negen mensen kwamen hierbij om het leven.


poldercrash gedenksteen, foto Gemeente Haarlemmermeer

Vlucht TK 1951 komt woensdag 25 februari om 10.30 uur op de akker van boer Maurits Rip neer en het toestel breekt in drie stukken. Hulpverleners spoeden zich snel naar de rampplek en de crash krijgt wereldwijd veel aandacht in de media.
 
Uit onderzoek naar de oorzaak van het ongeluk blijkt later dat een van de hoogtemeters van het vliegtuig tijdens de landing niet goed werkte. Hierdoor nam het vliegtuig, dat op de automatische piloot vloog, te veel gas terug. Aan boord waren 127 passagiers en zeven bemanningsleden. Vijf passagiers en vier bemanningsleden kwamen om, 117 mensen raakten gewond.
 
Het monument met een gedenksteen en negen bomen ligt vlak bij de plek waar het toestel de grond raakte. Op de steen staat in drie talen de laatste zin die burgemeester Weterings destijds bij de herdenking van de slachtoffers uitsprak: Uw leed is ons leed, Sizin aciniz bizim acimiz en Your grief is our grief.



Geen officiële herdenking Poldercrash

Gepubliceerd 25 februari 2014 11:05 | Laatste update 26 februari 2014 10:16

SCHIPHOL - Bloemen zullen er vandaag (dinsdag) zeker weer liggen bij het monument voor de negen slachtoffers van de Poldercrash. Vorig jaar had Turkish Airlines een grote bos rozen gebracht, ook al omdat vier personeelsleden bij de crash omkwamen.

lees verder: http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/metropool/article26837073.ece/Geen-officiele-herdenking-Poldercrash



5 jaar terug: Vliegtuigcrash Turkish Airlines

REGIO  |   25 februari 2014   |   2   |   Door Vincent Frequin, dichtbijredacteur

SCHIPHOL - Het is vandaag alweer vijf jaar geleden dat Haarlemmermeer werd opgeschrikt door 'de poldercrash'. 25 februari 2009 stortte een vliegtuig van Turkish Airlines neer op de akker van boer Maurits Rip, vlak voor de landingsbaan van Schiphol. Negen mensen kwamen bij het ongeluk om het leven.

Als op woensdag 25 februari 2009 rond 10:30 uur het Turkse toestel vlakbij Schiphol neerstort, komt er direct van alles in beweging. Hulpverleners spoeden naar de rampplek en de crash krijgt wereldwijd volop aandacht in de media.

lees verder: http://www.dichtbij.nl/haarlemmermeer/regionaal-nieuws/artikel/3396747/5-jaar-terug-vliegtuigcrash-turkish-airlines.aspx

De NOS maakte een reconstructie van de vliegtuigcrash:
Turkish Airlines Flight 1951 crash animation (Dutch)



Boer Maurits Rip: 'Ik denk nog dagelijks terug aan de ramp'

REGIO  |   25 februari 2014   |   1   |   Door de dichtbijredactie, Henk van Ommeren (Witte Weekblad)

ZWANENBURG - Vandaag is het precies vijf jaar geleden dat de bewoners rond Schiphol werden opgeschrikt door iets waarvoor allang gevreesd werd: een vliegtuigramp. Een toestel van Turkish Airlines stortte 25 februari 2009 vlak voor de Polderbaan neer. Het resultaat was negen doden en een groot aantal gewonden.

Voor de mensen die op enige wijze betrokken zijn geweest bij de ramp zijn de gevolgen groot geweest. Vooral de hulpverleners die aan het werk geweest zijn bij het wrak, worden nog bijna dagelijks herinnerd aan de ramp. Een van deze mensen was Maurits Rip, de eigenaar van een agrarisch bedrijf dat vlak bij de plaats ligt waar het vliegtuig was neergestort.

lees verder: http://www.dichtbij.nl/haarlemmermeer/regionaal-nieuws/artikel/3397359/poldercrash-vijf-jaar-geleden.aspx



Terugblik: vliegtuigramp Turkish Airlines vandaag 5 jaar geleden

25 feb 2014 10:18 | laatste update: 25 feb 2014 10:19

SCHIPHOL Het is vandaag vijf jaar geleden dat een vliegtuig van Turkish Airlines kort voor de landing bij Schiphol neerstortte. Negen mensen kwamen bij dat ongeluk om het leven.

lees verder: http://www.rtvnh.nl/nieuws/137607/Terugblik%3A+vliegtuigramp+Turkish+Airlines+vandaag+5+jaar+geleden



Vijf jaar na vliegramp TurkishAirlines

Het is vandaag vijf jaar geleden dat een vliegtuig van Turkish Airlines vlak voor de landing bij Schiphol neerstortte.

Bij de crash kwamen negen mensen om het leven. Het toestel met 135 personen aan boord vertrok eerder die dag vanuit Istanbul. Nabestaanden en overlevenden van het ongeluk hebben vandaag bij het herdenkingsmonument in Zwanenburg bloemen en kaarsen neergelegd.

Twee van die overlevenden zijn de zusjes Jihad en Hajar Alariachi. Nog vaak denken zij terug aan dat moment toen het vliegtuig neerstortte. 'De families van diegenen die overleden zijn, is geheel veranderd. Als ik hier al mee zit, ik denk er ieder jaar weer aan, altijd weer gespannen voor het ongeluk. Elk jaar weer die herdenking, laat staan nog die families. Dat doet mij wel heel veel', zegt Harjar.

lees verder: http://www.at5.nl/artikelen/122360/vijf-jaar-na-vliegramp-turkish-airlines



Samen sterk na vliegramp Turkish Airlines
 
Gepubliceerd 25 februari 2014 15:18 | Laatste update 25 februari 2014 17:53

ZWANENBURG - De ramp met het toestel van Turkish Airlines kostte negen levens, maar brengt ook mensen samen. Dat blijkt bij het herdenkingsteken, op steenworp afstand van de plek waar het toestel precies vijf jaar geleden neerkwam.

De vertegenwoordigers van de luchtvaartmaatschappij, die jaarlijks bloemen komen leggen, kennen de inzittenden inmiddels persoonlijk. Ze omhelzen elkaar als goede bekenden. Steunen elkaar met woorden en schouderklopjes.

Ook slachtoffers blijken close. Neem Lisette van der Ham uit Uitgeest. Elke paar maanden luncht ze met lotgenote Will, die vandaag bij iedere boom een tulp heeft neergelegd. ,,Het zijn er negen, maar het had niet veel gescheeld of er had voor mij een boom bij gestaan’’, beseft Lisette. ,,Net zo goed had ik er een dwarslaesie aan overhouden.’’

lees verder: http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/metropool/article26839343.ece/Samen-sterk-na-vliegramp-Turkish-Airlines



Overlevende vliegramp Turkish Airlines: 'Ik voel elke stap die ik zet'

HEELSUM - 'Het is blijvend letsel: drie hernia's die niet te opereren zijn. Ik voel elke stap die ik zet.' Dat zegt de 65-jarige Henk Heijloo uit Heelsum, vijf jaar na de ramp met een Turkish Airlines-toestel op Schiphol. Negen mensen kwamen om het leven en meer dan 80 passagiers raakten gewond bij het ongeluk.

Ook al merkt Heijloo nog dagelijks de gevolgen van de vliegramp, hij wil er niet meer teveel aan terugdenken. Sterker, uitgerekend vandaag, precies 5 jaar na de ramp, vliegt hij weer naar Turkije. 'Ik heb er bij het boeken helemaal niet bij stilgestaan. Vliegen op die dag of naar die bestemming brengt geen nare associaties meer met zich mee', zegt hij in een interview met het ANP.

lees meer: http://www.omroepgelderland.nl/web/nieuws-1/2051816/overlevende-vliegramp-turkish-airlines-ik-voel-elke-stap-die-ik-zet.htm



Vliegtuigramp Turkish Airlines gesloten boek voor meeste slachtoffers

Gepubliceerd: 25 februari 2014 15:33

Henk Heijloo overleefde het ongeluk en richtte de Stichting Slachtoffers Vliegtuigramp op. Voor hemzelf en een groot deel van de passagiers is de zaak gesloten. "Tuurlijk is er nog veel verdriet, maar het leven gaat verder. Ik moet elke dag pijnstillers nemen, maar ik heb mijn leven wel weer opgepakt."

lees verder: http://www.nu.nl/binnenland/3711523/vliegtuigramp-turkish-airlines-gesloten-boek-meeste-slachtoffers.html



za 22 feb 2014,
'Poldercrash bracht ook mooie dingen'
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Vijf jaar na vliegramp Turkish Airlines
Vijf jaar na vliegramp Turkish Airlines
AT5
Gepubliceerd op 27 feb. 2014
Citaat
Het is vandaag vijf jaar geleden dat een vliegtuig van Turkish Airlines vlak voor de landing bij Schiphol neerstortte. Lees verder: http://www.at5.nl/s/vPy
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #658 Gepost op: 2 juni 2014, 15:50:22
'Zorg rond Turkish Airlines-crash kon beter'

02 jun 2014 15:43

AMSTERDAM De hulpverlening aan de 120 gewonden van de Turkish Airlines-crash bij Schiphol in 2009 was niet optimaal. Bij een grotere ramp was het waarschijnlijk slechter afgelopen. Dat concludeert arts-onderzoeker van de trauma-unit van het AMC Ingrid Postma op basis van haar promotieonderzoek.
Bestaande protocollen werden niet gevolgd en lieten ook te wensen over. "De hulpverleners hebben goed hun werk gedaan, dat staat buiten kijf. Maar het had beter gekund", concludeert Postma. Zij zegt dat een nieuw protocol nodig is om goed voorbereid te zijn, mocht een grotere ramp zich voordoen in de toekomst.

Achteraf gezien hadden meer mensen geďmmobiliseerd moeten worden, met een nekkraag of een wervelplank. Bij 25 procent van de slachtoffers is dat gebeurd. "Dat hadden er meer moeten zijn. Het is een harde klap geweest. Dan moet je de grens laag leggen om mensen om mensen op een wervelplank te vervoeren'', vindt Postma.

Sommige slachtoffers zijn naar een ziekenhuis gebracht op ruim 50 kilometer van de crash, terwijl er genoeg capaciteit was in de ziekenhuizen in een straal van 25 kilometer. Postma heeft een nieuw protocol ontworpen. Daarin gaat ze uit van verschillende scenario's, afhankelijk van het aantal gewonden en de daadwerkelijke opvangcapaciteit op de Spoedeisende Hulp.

zie verder voor discussie: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=84657.0#board
Samen sterk in de hulpverlening!


Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476