GRIP 3 VOS 6 Crash vliegtuig Turkish Airlines (9 overledenen, 86 gewonden) - Schiphol 25-02-2009

Auteur Topic: GRIP 3 VOS 6 Crash vliegtuig Turkish Airlines (9 overledenen, 86 gewonden) - Schiphol 25-02-2009  (gelezen 227573 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Polderbaan op verzoek dicht tijdens herdenking poldercrash

http://www.abradio.nl/web/show/nieuws/8789/polderbaan_op_verzoek_dicht_tijdens_herdenking_poldercrash
Datum: woensdag 24 februari 2010  

Haarlemmermeer - Op verzoek van burgemeester Theo Weterings van de Haarlemmermeer gaat morgen de Polderbaan dicht tijdens de herdenking van de vliegramp. Van 12:45 uur tot 14:45 uur is er geen vliegverkeer rond de plaats van het ongeval tot een hoogte van ongeveer een kilometer.

Morgen is het een jaar geleden dat het vliegtuig van Turkish Airlines neerstortte in een weiland vlakbij de A9. Bij de Poldercrash kwamen negen mensen om het leven. De Zwanenburgbaan is wel open voor vliegverkeer. Morgen op ABRadio.nl een terugblik op de vliegramp in tekst en beeld.
Samen sterk in de hulpverlening!


VRK Fotografen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,355
    • Brandweer Kennemerland VRK
Paniek om rapport Van Vollenhoven
Gepubliceerd op 25 februari 2010, 09:16
Laatst bijgewerkt op 25 februari 2010, 09:26

Schiphol

Het eindrapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid over het ongeluk van Turkish Airlines dat eind maart moet verschijnen, kan de capaciteit van de luchthaven Schiphol bedreigen.

Het toestel van Turkish Airlines dat een jaar geleden neerstortte, moest een scherpe bocht boven Zaandam maken om in de aanvliegroute van de Polderbaan te komen. ,,Die bocht zou te scherp zijn geweest en het toestel kwam daardoor te laat in de aanvliegroute (pas ter hoogte van het Noordzeekanaal), wat voor de automatische piloot mogelijk een probleem was'', heeft luchtvaartjurist Frans Vreede van het Rotterdamse advocatenkantoor AKD gehoord.

Het concept eindrapport van de onderzoeksraad heeft hij niet zelf in bezit. Vreede: ,,Piloten hebben mij verteld dat deze door de luchtverkeersleiding opgegeven routes dagelijkse kost zijn, maar de KLM en Schiphol zijn nu wel redelijk in paniek omdat een andere manier van aanvliegen betekent dat er minder toestellen op een baan kunnen landen. Dat heeft gevolgen voor de capaciteit van Schiphol.''

Bij Schiphol wordt zoveel mogelijk op de Polderbaan en Kaagbaan gevlogen. Bij de landingen is sprake van een weefpatroon, waarbij snelle vliegtuigen nog op het laatste moment met een scherpe bocht op de landingsroute komen. ,,De betrokkenen zullen zeker bezwaren indienen bij de onderzoeksraad en daarna is het aan de commissie van Van Vollenhoven om te kijken of veiligheid zwaarder weegt dan het economisch belang. Van Vollenhoven staat altijd voor veiligheid'', weet Vreede.

Een gevolg zou kunnen zijn dat vaker twee landingsbanen moeten worden ingezet. Een verschil is wel dat de Turkse piloten volledig op de automatische piloot landden en de meeste piloten van maatschappijen als de KLM dat op de hand doen.

Al eerder lekte uit dat vooral vliegtuigbouwer Boeing in het rapport de schuld krijgt van het ongeval omdat een hoogtemeter niet goed werkte. De kapotte hoogtemeter was gekoppeld aan de automatische piloot. Omdat die meldde dat de grond al was bereikt, werd het gas dichtgedraaid en zakte het toestel razendsnel. ,,De fout van Boeing is dat de hoogtemeters geen gegevens uitwisselen. Daardoor kon de kapotte meter zulke grote gevolgen hebben'', benadrukt Vrede, die met Amerikaanse collega's voor 21 slachtoffers van het ongeval procedeert.

Na het ongeval waarschuwde Boeing om bij problemen met de hoogtemeter in de Boeing 737-800 niet te landen op de automatische piloot. Wat de vliegtuigbouwer heeft gedaan ter verbetering kan een woordvoerder niet zeggen. Omdat het onderzoek nog niet is afgerond, mogen betrokkenen niet op de zaak ingaan. Volgens Vreede is Boeing bezig alle hoogtemeters te vervangen. ,,Ook wordt gewerkt aan een aanpassing van de software, zodat de meters wel gegevens uitwisselen. Die toezegging hebben we op papier.''

Haarlemmermeer is nog in gesprek met het ministerie over de miljoen euro die de gemeente heeft uitgegeven aan de opvang van slachtoffers. Dat wordt gesproken betekent volgens een woordvoerder dat de deur niet helemaal op slot zit. Voor de zomer komt er uitsluitsel.


bron: Haarlemsdagblad
Mike Berghoeffs - District Noord Jan Kol jr. - District Midden George Bakker - District Zuid Jeffrey Koper - District Zuid  (Coördinator Brandweerfoto


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Hulpverleners Poldercrash onderscheiden

http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/regionaal/haarlemmermeer/article5847992.ece/Hulpverleners-Poldercrash-onderscheiden
Gepubliceerd op 25 februari 2010, 11:49
Laatst bijgewerkt op 25 februari 2010, 12:39

hoofddorp -  
Veertien burgers zijn donderdagmorgen door burgemeester Theo Weterings van de gemeente Haarlemmermeer onderscheiden voor de hulp die ze boden na de crash van het vliegtuig van Turkish Airlines.

Precies een jaar geleden stortte het vliegtuig vlak voor de geplande landing op de Polderbaan neer in een weiland. Negen inzittenden kwamen om het leven, tachtig mensen raakten gewond.

De veertien mensen die op het raadhuis in Hoofddorp de gemeentelijke erespeld kregen uitgereikt kwamen direct na de crash in actie en schoten te hulp. Negen van hen zijn inwoners van de gemeente Haarlemmermeer, de anderen komen uit Rotterdam, Alphen aan den Rijn, Den Helder, Vlaardingen en Beverwijk. Op een later tijdstip zal aan nog drie hulpverleners eveneens de erepenning worden uitgereikt.

,,Deze burgerhulpverleners hebben levens gered, slachtoffers ondersteund en de professionele hulpdiensten geholpen. Wij zijn hen daarvoor bijzonder dankbaar. De samenleving is gebaat bij burgers, die het eigen belang en het eigen gevaar opzijzetten, ten behoeve van anderen’’, aldus Weterings. Hij sprak van een uitzonderlijke heldendaad.

Op de plek in het weiland waar het toestel neerkwam vindt later donderdagmiddag een herdenking plaats. Er wordt een gedenksteen onthuld. Ook wordt er twee minuten stilte gehouden voor de slachtoffers.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Overlevende crash: „ik had de tiende kunnen zijn"  

http://www.refdag.nl/artikel/1464584/Overlevende+crash+ik+had+de+tiende+kunnen+zijnquot.html
25-02-2010 16:35

HAARLEMMERMEER - Tijdens een eenmalige herdenkingsbijeenkomst worden donderdag de slachtoffers van de vliegramp vorig jaar met een toestel van Turkish Airlines herdacht. Foto ANP

ZWANENBURG – Honderden mensen herdachten woensdag de Poldercrash een jaar geleden, waarbij negen mensen omkwamen. „Je beseft: Ik had de tiende kunnen zijn.”

Troebele plasjes water liggen verspreid in de modderige klei op de akker bij Schiphol. Door dezelfde zompige klei worstelden overlevenden een jaar geleden na de crash met de Boeing van Turkish Airlines.

Nu hangen de Nederlandse, Turkse en Amerikaanse vlag halfstok bij de plek waar het vliegtuig zich in de grond boorde. Er ligt een monument ter nagedachtenis aan de negen doden. In een halve cirkel eromheen staan negen bomen, ter herinnering aan de slachtoffers. Het verkeer op de naastgelegen snelweg A9 raast voort. In verband met de herdenking vliegen er geen toestellen over richting de Polderbaan.

De kapel van de Koninklijke Marechaussee speelt op de wijs van ”Groot is Uw trouw, o Heer”. Honderden mensen scharen zich deze kille woensdagmiddag in een halve cirkel rond het monument.

Het „pad” van de verwerking van de crash is „bochtig”, zo spreekt burgemeester Weterings van Haarlemmermeer de menigte toe. „Zo’n levensbedreigende gebeurtenis heeft een grote psychologische gevolgen voor mensen. Terugkijkend realiseren we ons maar al te goed: het had nog veel slechter af kunnen lopen. Het uitblijven van brand heeft velen de gelegenheid gegeven zichzelf en anderen te redden.”

Het is grijs en nevelig, net als een jaar geleden. De Turkse en Amerikaanse consuls-generaal spreken de mensen toe. De kapel speelt de drie volksliederen. Mensen leggen kransen. Een enkeling haalt een zakdoek tevoorschijn.

Mustafa Bahcecioglu uit Roosendaal, die vorig jaar levend uit het vliegtuig kwam en slachtoffers hielp, heeft tegenstrijdige gevoelens bij de herdenking. „Aan de ene kant is de herdenking schitterend. Ik zag net een man in levende lopen die kort na de crash nog in een bed leg. Aan de andere kant had ik hier liever niet geweest. Op zo’n dag denk je weer terug wat je een jaar geleden deed. Ik reed net op de A9 en zag de schuur waar slachtoffers na de crash werden opgevangen. Ik denk terug aan schreeuwenden en roepende mensen. Op zo’n dag is er ook dankbaarheid. Je beseft: Ik had de tiende dode kunnen zijn.”

Voorafgaand aan de herdenking op de ramplek reikte burgemeester Weterings op het gemeentehuis in Hoofddorp erespelden uit aan zo’n vijftien burgers die kort na de crash hulp verleenden. „U stelde zichzelf bloot aan gevaar om anderen te helpen. Niemand wist of er in het neergestorte vliegtuig brand zou ontstaan”, prees de burgemeester de gedecoreerden. „U hebt een uitzonderlijke heldendaad verricht. U haalde slachtoffers uit het vliegtuig. U hielp en troostte. U bent een voorbeeld voor ons allen.”

Een van die helpers is Gerrit Thomas (60) uit Nieuw-Vennep. Hij was op bezoek bij Hans (61) en zijn zoon Gert-Jan Roos (20), die ook een erespeld kregen. De drie waren als eersten bij het gecrashte toestel en gingen het vliegtuig in om te helpen. Thomas kon zijn ogen eerst niet geloven. „Ik dacht: Is dit een foto of is dit echt?”

Verwrongen aluminium maakte hulpverlening lastig. „Dat spul was zo scherp als een broodmes.”

Hij herinnert zich hoe hij een Turkse overlevende ondersteunde. „Ik keek hem aan en zei: God heeft je gered man.” Ook het transport van een slachtoffer op een brancard zal hij niet vergeten. „We droegen hem met zes man. Door de vette klei. Je voelt dat je spieren kapot zijn. Je bent helemaal bekaf, maar je gaat door.”

Veel last van psychische problemen na de crash zegt Thomas niet te hebben gehad. „Ik heb het aan God overgegeven. Hij steunt mij.”

De 20-jarige Gert-Jan Roos, die met zijn vader en Thomas naar het neergestorte toestel snelde, heeft daarentegen wel te kampen met problemen. Hij is in behandeling bij een psycholoog. „Ik heb daar doden zien liggen en de angst en onmacht in de ogen van de mensen gezien.”
Samen sterk in de hulpverlening!


Tha-Nose

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
Staat de uitzending nog steeds gepland op 10 maart?

Sorry:

Helaas gooit de val van het kabinet voor deze uitzending roet in het eten. In plaats van maandag 22 februari, zal de uitzending 'Een jaar na de Poldercrash' in de actualiteitenrubriek Netwerk waarschijnlijk worden uitgezonden op 10 maart. We houden jullie hiervan op de hoogte via dit intranet.

(bron: intranet VRK)
ok, 10 maart dus, thanks!  O0


http://pers.ncrv.nl/ncrv?nav=asewzGsHtGACRCerwWzkwW

Netwerk
Een jaar na de ramp met de Boeing van Turkish Airlines


Maandag 22 februari woensdag 10 maart
20.25 uur, Nederland 2

Deze week is het een jaar geleden dat een Boeing van Turkish Airlines neerstortte in een akker bij Zwanenburg. Negen mensen vonden daarbij de dood. In Netwerk een reportage over die fatale dag met de familie Bos, die zwaargewonden in hun boerderij opvingen.

Burgemeester Weterings en het betrokken politie- en brandweerpersoneel kijken terug op de hulpverlening en de werking van het communicatiesysteem van de hulpdiensten, C2000.

In Netwerk zijn opnames uit de meldkamer van de rampdag te horen.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Staat de uitzending nog steeds gepland op 10 maart?

Uitzending NETWERK: Een jaar na de Poldercrash
De uitgestelde uitzending 'Een jaar na de Poldercrash' in de actualiteitenrubriek Netwerk wordt uitgezonden op woensdag 10 maart om 20.25 uur op Nederland 2.

De uitzending is een vervolg op een eerdere uitzending in december, waarin de slachtoffers centraal stonden. Nu wordt er teruggeblikt op de Poldercrash vanuit het perspectief van burgemeester Theo Weterings van Haarlemmermeer, mevrouw Bos van de boerderij wiens huiskamer en loods als gewondennest werd ingericht en drie hulpverleners: Ilonka van Moorten, ambulance, Eric van Leeuwen politie en Marc van der Zwaard, brandweer.  

Bron intranet VRK (vandaag geplaatst)


Tha-Nose

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
Uitzending NETWERK: Een jaar na de Poldercrash
De uitgestelde uitzending 'Een jaar na de Poldercrash' in de actualiteitenrubriek Netwerk wordt uitgezonden op woensdag 10 maart om 20.25 uur op Nederland 2.

De uitzending is een vervolg op een eerdere uitzending in december, waarin de slachtoffers centraal stonden. Nu wordt er teruggeblikt op de Poldercrash vanuit het perspectief van burgemeester Theo Weterings van Haarlemmermeer, mevrouw Bos van de boerderij wiens huiskamer en loods als gewondennest werd ingericht en drie hulpverleners: Ilonka van Moorten, ambulance, Eric van Leeuwen politie en Marc van der Zwaard, brandweer.  

Bron intranet VRK (vandaag geplaatst)
Dank je wel!  O0


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Lekker ping-pongen:

Uitzending NETWERK: Een jaar na de Poldercrash

De uitgestelde uitzending 'Een jaar na de Poldercrash' in de actualiteitenrubriek Netwerk wordt nu uitgezonden op vrijdag 12 maart om 20.25 uur op Nederland 2.


Zelfde bron als mijn eerdere berichten (misschien dat een mod de vorige kan "schonen" oid?)


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Lekker ping-pongen:

Uitzending NETWERK: Een jaar na de Poldercrash

De uitgestelde uitzending 'Een jaar na de Poldercrash' in de actualiteitenrubriek Netwerk wordt nu uitgezonden op vrijdag 12 maart om 20.25 uur op Nederland 2.


Zelfde bron als mijn eerdere berichten (misschien dat een mod de vorige kan "schonen" oid?)

De uitzending is helaas alweer uitgesteld, vanwege de politieke onrust in den lande. :(
Een nieuwe datum is (mij) nog niet bekend.
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Keep us posted ik zat al helemaal klaar:(
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat