Had ik nog wat kunnen doen?

Auteur Topic: Had ik nog wat kunnen doen?  (gelezen 4199 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

bendelange

  • Reddingshonden geleider, EHV RK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
    • Reddingshonden in Nederland
Gepost op: 3 maart 2009, 21:38:11
Het is al weer meer dan 30 jaar geleden gebeurd maar zo nu en dan denk ik er toch weer aan.
Ik kwam in Duitsland aan bij een onbewaakte trein overweg waar enkele minuten eerder een auto met 2 inzittenden door een trein was gegrepen.
De slachtoffers waren al uit de auto gehaald of eruitgeslingerd maar waren door anderen in het gras gelegd. Hulpdiensten waren onderweg. Niemand keek verder naar de slachtoffers. Ik ben naar de slachtoffers gaan kijken, ze waren niet aanspreekbaar en kreunden hevig.
Er waren geen uiterlijke verwondingen te zien.
Ademhaling en circulatie leken nog voldoende. Ik wist op dat ogenblik niet wat ik verder moest doen.
Later op de dag zijn beiden in het ziekenhuis overleden.
Wat zouden jullie gedaan hebben?




CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #1 Gepost op: 3 maart 2009, 21:51:24
Ben,

Ik denk dat het heel lastig wordt om hier een antwoord te geven. Wij weten je achtergrond niet, ook niet of je bijv. over een EHBO diploma beschikte, over de eventuele middelen die je tot je beschikking had.

Wat ik wel weet is dat zo'n aanrijding niet zelden slecht afloopt, en al helemaal 30 jaar geleden toen nog niemand had gehoord van traumaopvang en "Scoop and Run".

Kortom, het is nare ervaring geweest, ga niet nog eens piekeren over hoe je gehandeld hebt. Is niet nodig. Sommige dingen lopen zoals ze lopen.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #2 Gepost op: 3 maart 2009, 22:06:01
Wat zouden jullie gedaan hebben?

Ik weet niet wat ik .
Rustig achter de pc kun je scenario's bedenken, op de werkvloer heb je daar meestal geen tijd voor en handel je naar beste eer en geweten.

Jaren geleden kreeg ik telefoontje van de partner van een goede vriend en terminale kankerpatiënt.
Mijn vriend wilde met mij praten, na een half jaar niemand te willen zien.
Tijdens de rit van 2,5 uur heb ik tientallen scenario's de revu laten passeren en het werkelijke scenario had ik desondanks niet bedacht.

Wat mij betreft heb je perfect gehandeld. Ik ga er vanuit dat je naar beste kunnen hebt gehandeld, en als het niet beter kan, dan is het perfect.


bendelange

  • Reddingshonden geleider, EHV RK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
    • Reddingshonden in Nederland
Reactie #3 Gepost op: 3 maart 2009, 22:33:44
Het is niet zo dat ik er slapeloze nachten van heb, maar het is ook iets wat je toch niet meer vergeet.
Ik had toen een EHBO diploma en niet meer dan een verbanddoos bij me.
Het is ook een beetje de vraag wat zou je kunnen doen in zo'n situatie.


Joost -VIG-

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 4 maart 2009, 08:17:14
In dat soort situaties kan je weinig doen als EHVer. Je kan de ABC veilig stellen zoals je hebt geleerd en eventueel uitwendige bloedingen stelpen. Daar heb je allemaal op gelet schrijf je in je verhaal. Ze zijn de volgende dag in het ziekenhuis overleden. Zeker gezien het tijdsbestek ligt het buiten jou macht dat de slachtoffers alsnog zijn overleden. Wie weet waren de inwendige verwondingen zo ernstig dat ze op OK zijn overleden of was er geen redden meer aan.

Mijn inziens heb je gedaan wat je kon.


timiih

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #5 Gepost op: 23 april 2011, 11:34:19
In zo'n geval kan je inderdaad alleen maar de ademhaling gaan vrijmaken en bloedingen gaan stelpen. Je weet niet wat voor verwondingen er bij de slachtoffers inwendig aanwezig waren. Bij een aanrijding bestaat de kans op inwendige bloedingen en hieraan kan je als eerstehulpverlener niet veel doen. Zelfs hoger opgeleid medisch personeel kan ter plaatse niet heel veel gaan uitrichten behalve het opvullen met vb. Voluven.


Gast

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 23 april 2011, 11:48:33
In zo'n geval ...

Hallo Timiih, welkom op het hulpverleningsforum.
Ter info, je reageert op een posting van maart 2009, een meer 2 jaar oud topic. Bovenaan de postings kun je zien wanneer iets gepost is, zo voorkom je dat je antwoordt op niet meer terzaken doende postings of hele oude topics.

Veel leesplezier op het forum!


EHV-ertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 76
Reactie #7 Gepost op: 17 mei 2011, 10:42:12
Ben,

Zoals je het beschrijft klinkt het zeker als een ingrijpende gebeurtenis. Ik snap dat je er nog vaak aan terugdenkt. Dit is menselijk. Vanuit een cursus van de PSHOR heb ik geleerd dat schuldgevoel samenhangt met controle. Een mens heeft graag controle over dingen. In dit geval kon jij geen controle uitoefenen, en voel jij je daar schuldig over. Jij wist op dat moment niet wat te doen; dus heb je gehandeld zoals je wel wist. Je hebt gehandeld naar kunnen, dus zoals je vraagt of je meer had gekund; dan denk ik dat niet!

Als je er last van blijft houden kun je misschien advies vragen aan je huisarts over evt. professionele hulp.
Succes!