Eerste Hulp gekte rond evenementen.

Auteur Topic: Eerste Hulp gekte rond evenementen.  (gelezen 14151 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Gepost op: 15 maart 2009, 08:58:45
Naar aanleiding van de discussie over Saturatiemeters, even wat voorbeelden van bijzondere zaken die ik in de afgelopen jaren ben tegen gekomen op evenementen.

Misschien iets voor een apart topic, maar het voorbeeld van de saturatiemeter, is maar een klein voorbeeld van de gekte rond evenementenhulpverlening bij risicovolle evenementen.  Opdrachtgevers weten vaak niet wat ze vragen, maar ook hulpverleners weten niet vaak wat er nu eigenlijk van ze gevraagd wordt..

Simpele basis zaken, zoals communicatie tussen verschillende hulpverleningteams op een evenenement, samenwerking met beveiliging van het tot simpele BHV-achtige zaken, zoals een gidsfunctie schijnen soms heel moeilijk te zijn, zeker als een opdrachtgever merkt dat hem dat extra geld kost..

Het summum weet ik van een groot evenement, enkele jaren terug, dat er een mobiele OK was, een brandweer team, een artsenteam met een mobiele aanhanger eerste hulp post, en een grote eerste hulp post van het Rode Kruis, meer dan 60 eerste hulpverleners, van rode kruis, ambulancediensten, ehbo-ers..  twee rapid response voertuig, twee ambulances, En niemand een overal coordinatie had, er door een doktor een briefing werd gegeven, waarvan niemand iets snapte..
Het resultaat was dat de Brandweer wist niet hoe die de medische teams moest benaderen.  De eerste hulpverleners, eigenlijk niets mochten, dan alleen ergens staan, de ambulancedienst een berg op probeerde rijden, waar een 4x4 niet eens goed kon rijden en er geen gids was voor de reguliere hulpdiensten.
En de onkosten plaatje voor de organisator van dit alles ongeveer 10.000 euro kosten..  En voor de buitenwereld lijkt alles geweldig georganiseerd, terwijl als er een kritische inspecteur was geweest, die het hele evenement had stil gelegd..  

Mensen hebben individueel hard gewerkt dat evenement, echter voor 10.000 euro mag je toch wel enige organisatiegraad verwachten.. Maar dit was helaas geen uitzondering.  

Een ander evenement, wou de arts een evenement niet door laten gaan, omdat in de ingehuurde ambulance geen set lag, om bevallingen mee te begeleiden en er geen medicatie in lag om nabloedingen bij bevallingen te onderdrukken..

Een paar andere voorbeelden.

In de categorie "eisen stellen aan de opdrachtgevers"

Op een risicovol evenement (Kans op "Hoog energitische letsels").  staan vier regulier opgeleide eerste hulpverleners in blauw/gele kleding, zonder  verdere aanvullende training. De opdrachtgevers geeft 5 nato brancards, om dat graag willen dat slachtoffers snel van het parcour willen halen.  En de EHBO post is bereikbaar via een zeer smalle gang, waarbij je patient van de brancard moet halen om hem in de post te krijgen.. En niemand van de eerste hulpverleners vind dat raar..
Je mag toch eisen stellen aan je opdrachtgever...


In de categorie "eisen stellen aan persoonlijke veiligheid"

Op een motorcross circuit zitten eerste reguliere opgeleide eerste hulpverleners met een tasje onderuit gezakt op een stoel in de buitenbocht van de motorcross circuit.  De enige barriere tussen hun en motorcrossers is een stro-baal.  (Commentaar van de betrokkenen "We moesten hier gaan zitten, dus doen ze dat..")

In de categorie "eisen stellen aan patient veiligheid"
Dezelfde inzet,  Op die zelfde baanpost ligt er  een KNMV-tasje met een nekkraag (stifneck select waar ze nog nooit mee gewerkt hebben, en grote schaar. en een nato-brancard,  Deze natobrancard is van canvas, waar je met de vingers gewoon door het canvas drukt.  (Commentaar : "Ja dat doen we al jaren mee.")

In de categorie "Voedselveiligheid"  
De lunch bij een evenement werd op een erg warme dag, klaar gemaakt in een garage loods, waar de spinnenrag overal hing.  Er was geen koeling en er werd door goed bedoelende vrijwilligers, broodjes gemaakt op een werkblad van een oude camping tafel en werd niet gewerkt volgens iets wat maar volgens HACCP normen voldoet.  Kruis besmetting was er aan de orde van de dag..
Voor de gasten van het evenement was er een professionele cateraar, maar de vrijwilligers kregen een droog broodje.

In de categorie "Schijnveiligheid"  
Op een 4x4 evenement staan overal brandblussers (poeder abc), want dat is verplicht volgens de reglementen..   70% van de blussers waren leeg of drukloos..  Echter de eerste hulpverleners hadden nog nooit met een brandblusser gewerkt, en zeker geen auto meegeblust...  de opdrachtgever dacht dat de eerste hulpverleners wel de BHV taak konden organiseren..


In de categorie "Communicatie"  
Een geweldig leuk groot evenement.
Diverse communicatie netwerken..  Het rode kruis communicatie netwerk werkte fantasisch overal goed bereik, ondanks lastige opstakels.  Betrokken EHBO-er allarmeren bij een incident via GSM 112 een ambulance, echter maken geen gebruik van het rode kruis netwerk.  Er word daarom geen gids uitgestuurd om de ambulance op te vangen.. De MKA belt de GSM terug, echter er word niet opgenomen..  Bij de centrale ehpost word een oproep gedaan via het Rode Kruis portofoon..  En na werkelijk twee minuten reageert iemand op een porto , "ja ja ik weet niet hoe dit werkt, maar die ambulance moet hier komen...".




Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #1 Gepost op: 15 maart 2009, 09:35:36
In de categorie organisatie

Dit is jaren terug ergens begin 2004,
Met een klein groepje hulpverleners van wat nu dan MedicalRescue.NL heet en Rode Kruis ondersteunen we een andere eerste hulp dienstverlener.. We zijn ingehuurd zonder uitrusting.  We hoefden geen uitrusting mee te nemen,want die hadden ze genoeg.  We hoefden alleen jasjes en handjes te leveren.  Alles zou er zijn.  Er waren artsen, verpleegkundigen, en een complete eerste hulppost en voertuigen zat. Het evenement zou vier dagen duren..  

De eerste dag,  was er geen opvang voor de ons.. geen uitrusting, geen communicatie middelen, geen eten.. Er was alleen een oude legertent en een loods die we moesten gebruiken al eerste hulp post.. we moesten maar ergens gaan staan..  Er was geen arts, geen verpleegkundigen en de EHBO post zou pas de volgende dag gebracht worden..  Er was niemand die iets had georganiseerd..

In overleg met de organisator en de opdrachtgever is alsnog onze mobiele eerste hulppost ingezet, ons communicatienetwerkje en heeft het rode kruis nog eens extra portofoons geregeld.  Met een extra quad hebben we toch een beetje dekkende hulp bieden. En in overleg met de MKA, hadden we een gidsfunctie georganiseerd..  om 10:00 waren we toch operationeel.

De tweede dag, er kwam een mobiele eerste hulp bus.. Want de mensen die er bijhoren komen pas de zondag.  (Tis nu dus de vrijdag..).  Dus alles gaat gelijk als de eerste dag.. Echter er is nu wel eten, en drinken enzo geregeld. Dus we komen
De derde dag hadden we in eens 10 man er bij.. wel allemaal zonder spullen..  

De vierde dag hadden we in eens 40 man er bij.. wel allemaal zonder spullen.. en een arts en een compleet papieren communicatieplan.. En er kwamen ineens 15 nato-brancards voorbij, een complete ambu, die nergens kon rijden.. En de arts wou de quad die wij hadden georganiseerd voor zich zelf hebben. mooi niet dus..

We hebben achteraf een stevige rekening mogen indienen.. Maar het is een evenement, dat kan je van te voren goed voorbereiden.. dan mag dat niet meer gebeuren..

En als je denkt dat dit vandaag de dag niet meer gebeurd..  zowel in 2004, 2005 en 2006 en 2008 kwamen we dit vergelijkbare situaties nog steeds tegen..   Dit proberen we te voorkomen in een offerte traject, echter soms word je nog ergens met spoed gevraagd om alsnog iets te organiseren.

Er zijn nog steeds eerste hulp dienstverleners die dit niet afdekken met een goed offerte traject.. En dat vind ik erg jammer..


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #2 Gepost op: 15 maart 2009, 09:38:01
Als ik dit lees....... :-X
Echt bizar Peter, dat dit soort zaken gebeuren.
Er is duidelijk een taak weg gelegd voor de organisatie van des betreffende evenementen
Bestaat er in deze branche geen richtlijnen waar aan voldaan moet worden?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #3 Gepost op: 15 maart 2009, 11:49:36
Als ik dit lees....... :-X
Echt bizar Peter, dat dit soort zaken gebeuren.
Er is duidelijk een taak weg gelegd voor de organisatie van des betreffende evenementen
Bestaat er in deze branche geen richtlijnen waar aan voldaan moet worden?

Dit soort zaken zijn een van de redenen waarom we Stichting MedicalRescue.NL hebben opgezet..

Naast de gewone Wetboek van Koophandel, zijn er algemene "Arbo en BHV richtlijnen", HACCP Normen (eten en medicatie), Kwaliteitsnormen (bijvoorbeeld HKZ) zijn er soms sport gebonden richtlijnen, echter lang niet elke sportkoepel heeft zo iets..  De KNMV heeft bijvoorbeeld een redelijke richtlijn.  Echter ook daar kan nog veel aan verbeterd worden..

Men denkt bijvoorbeeld nog heel vaak in traditionele vakjes, Vaak kijkt men alleen nog medisch in plaats van een integraal incident-management plan voor het totale evenement, evenemententerrein.  
Voor de continuiteit en de veiligheid van een evenement zijn ook simpele technische voorzieningen van belang..  Kwaliteit van Water, Kwaliteit van cartering, Kwaliteit van de stroomvoorziening, kwaliteit van communicatie middelen, Kwaliteit en beschikbaarheid van blusvoorzieningen, Millieumatten en absoptie materialen, Kwaliteit van medische materialen, zoals brancards, wervelplanken, eerste hulp voorzieningen..

Een paar vragen helpen al direct om inzicht te krijgen.
  • Een simpele vraag als wie is er verantwoordelijk voor de eerste hulp voorziening en dienstverlening helpt om de kaders duidelijk te maken..  (wie huurt wie in, en wat zijn de onderlinge afspraken, onderaanneming, eindverantwoording.).  Voorbeeld : "Als ik een Arts of een ambu inhuur blijf ik voor mijn klant verantwoordelijk (wetboek kamer van koophandel) voor de prestaties van mijn onderaannemers.."

  • Wie is er aansprakelijk voor incidenten. En hoe kan ik dat eventueel beperken.. (goede dienstbeschrijving, functiebeschrijvingen, verzekeringen.)
  • Wie houd een adequate teambriefing. Een paar losse bij elkaar geharkte ehbo-ers leveren nog geen goede teamprestatie, en zeker niet een snelle adequate response op acute incidenten.  Dat is een team prestatie. Een simpele teambriefing voor dat evenement begint en voor dat de eerste bezoekers op het terrein zijn maakt de kwaliteit van het team al een stuk doeltreffender en voorkomt "OEI-acties" (ongewenst eigen initiatief) van medewerkers..



Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #4 Gepost op: 15 maart 2009, 21:40:38
De afgelopen jaren heb ik ook wat ervaringen opgedaan op het gebied van evenementen. Ik herken veel van wat Peter zegt, daarbij moet ik wel zeggen dat de kwaliteit van de organisatie sterk uiteen loopt.

Kijk bijvoorbeeld naar de Red Bull evenementen; die zijn zeer goed geregeld. Er is vanuit de organisatie ook één aanspreekpunt voor de veiligheidszaken. Iedereen moet een zichtbaarheidshesje dragen en wordt geregistreerd. Ook consumptie is geregeld. Oostenrijkse degelijkheid denk ik 8)

Wie houd een adequate teambriefing.

Ik ben het helemaal met Peter eens, het belang van een briefing wordt vaak onderschat en dat is echt een doodzonde.
De medewerkers moeten minimaal de basis kennen van het reilen en zeilen van een evenement. Zeker personeel dat zich bezig houdt met veiligheid. Het voorkomt een hoop vragen en fouten.

Hoe vaak zie je ook bijvoorbeeld dat een goede terreinverkenning wordt gedaan? Ik ben het nauwelijks tegengekomen in ieder geval. En locatiekennis is juist één van de belangrijkste zaken die je moet weten.

Ook de communicatie tussen de verschillende diensten is een leuk item. De lijntjes worden al stukken korter als de centralisten bij elkaar in een ruimte kunnen worden geplaatst. De informatiestroom gaat over minder schijven en is daarmee ook stukken betrouwbaarder. Maar zelfs op grote evenmenten als PinkPop en Lowlands wordt dat niet of in geringe mate gedaan.

En dan de verzorging van de inwendige mens. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat er een catering aanwezig is, maar toch mag je je eigen boterhammetjes meenemen en opeten. Dit zijn hele slechte zaken waar je als organisator op kunt bezuinigen.

Bestaat er in deze branche geen richtlijnen waar aan voldaan moet worden?

Als de burgemeester (op advies van de parate diensten) het evenement niet veilig genoeg acht, kan hij de doorgang van het evenement verbieden. Meestal komt het erop neer dat aanvullende eisen worden gesteld. Dan hangt het dus eigenlijk af van het oordeel van brandweer, GHOR en politie.
Maar ik geloof niet dat voor de evenementenbranche richtlijnen bestaan op dit vlak.

Overigens is er door de Vereniging van Evenementenmakers (VVEM) het 'Handboek Evenementen Maken' uitgebracht. Als dit op grote lijnen wordt doorlopen haal je er al heel veel zaken uit die gewoon geregeld moeten zijn.
ISBN 9080845612 voor de geïnteresseerde ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #5 Gepost op: 16 maart 2009, 08:18:12
De risico's inschatten en een advies uitbrengen... Is al dit niet gewoon waarvoor we de GHOR hebben?
Arts  www.alphalog.nl


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #6 Gepost op: 16 maart 2009, 09:06:42
De risico's inschatten en een advies uitbrengen... Is al dit niet gewoon waarvoor we de GHOR hebben?

De GHOR is alleen een adviserend orgaan, voor evenementen met meer dan 5000 bezoekers..  De gemeente bepaalt de eisen in de vergunnning,  Op sommige evenemententerreinen is een permanente vergunning van toepassing.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #7 Gepost op: 16 maart 2009, 10:05:18
De GHOR is alleen een adviserend orgaan, voor evenementen met meer dan 5000 bezoekers..  De gemeente bepaalt de eisen in de vergunnning,  Op sommige evenemententerreinen is een permanente vergunning van toepassing.

Maar volgens mij zijn er ook aardig wat gemeenten die dan weer als eis in de vergunning zetten dat GHOR, Politie en Brandweer een positief advies moeten uitbrengen voor het doorgaan van het evenement, ook bij minder dan 5000 bezoekers??
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #8 Gepost op: 16 maart 2009, 10:49:33
Maar volgens mij zijn er ook aardig wat gemeenten die dan weer als eis in de vergunning zetten dat GHOR, Politie en Brandweer een positief advies moeten uitbrengen voor het doorgaan van het evenement, ook bij minder dan 5000 bezoekers??

Ook gemeenten moeten zich aan de wet houden..  GHOR, Politie en brandweer kunnen door de gemeente geraadpleegd worden bij de verstrekking van de vergunning.  Echter de gemeente is dat niet verplicht om advies te vragen aan die partijen.
De norm van 5000 bezoekers komt van de Raad van geneeskundige Functionarissen, en een aantal handrijkingen evenementen van sommige GGD's..

Echter ik denk dat hier de disussie moet zijn, hoe ga je daar als eerste hulp dienstverleners organisatie mee om ?.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #9 Gepost op: 16 maart 2009, 14:21:52
het lijkt mij als een organisatie van een evenement zijn zaakjes niet geregeld heeft
en jij daar wordt ingehuurd, dat je dit dan meldt bij de des betreffende gemeente?
(concluderende uit Maarten zijn materie)
want zij hebben de vergunning af gegeven en daar zal dan wel iemand hebben zitten slapen?