Rode signaalverlichting

Auteur Topic: Rode signaalverlichting  (gelezen 40595 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nachtbroeder1978

  • verpleegkundige, evenementen verkeersregelaar, niet gecertificeerde hoogtewerker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Reactie #70 Gepost op: 14 februari 2012, 15:40:41
Ik heb meegemaakt dat er voor aanvang van de begrafenisstoet zwarte vlaggetjes werden uitgedeeld welke aan de bestuurderskant aan de buitenkant van het raam bevestigd kon worden. (Het zelfde systeem als bij de voetbal oranje/driekleur vlaggetjes) Ik vond het een mooie oplossing waarbij heel duidelijk onderscheid werd gemaakt met de rest van het verkeer. De lijkwagen had de bekende zwarte vlaggen voorop en alle wagens die bij de stoet hoorden (ook de zwarte volgwagens direct achter de eerste wagen) hadden eenduidig soortgelijke driehoekige zwarte vlaggen. Bij de kerkuitgang uitgedeeld en op de begraafplaats stond bij de ingang een bak waar ze weer ingedaan konden worden.

Niks geen geplak op koplampen nodig dus wat onder dergelijke droeve omstandigheden makkelijk vergeten wordt. Bij het uitstappen zie je gelijk dat vlaggetje zitten dus vergeten doe je niet snel. Ik kan me niet voorstellen dat er bestuurders zijn die de link tussen deze vlaggetjes en een begrafenisstoet niet snel leggen.
Ik zeg ... landelijk invoeren.

Je bedoelt dus dit zoals je natuurlijk als weggebruiker weet  98uiye, met ingang van 1-7-2010 weer in gebruik, voor de officiele vlaggen, zie de link.

Helaas zie ik bij ons in de buurt (woon vlak bij begraafplaats / crematorium) ze nog regelmatig rijden met allerhande andere vlaggetjes / lintjes, maar het helpt wel voor de herkenbaarheid.

GreetZ,
Nachtbroeder1978



http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/verkeersborden-en-verkeersregels/verbod-op-doorsnijden-rouwstoet

Verbod op doorsnijden rouwstoet

Vanaf 1 juli 2010 mag een rouwstoet door het overige verkeer niet meer doorsneden worden. Deze verkeersregel geldt op gelijkwaardige kruisingen, dus kruisingen zonder verkeerslichten, voorrangsborden of haaientanden.

De regel geldt alleen voor rouwstoeten bestaande uit motorvoertuigen. De maatregel getuigt van respect voor overledenen en hun nabestaanden, ook in het verkeer.  

Wat houdt de regel in?
Weggebruikers moeten op een gelijkwaardige kruising voorrang verlenen aan de volgauto's van een rouwstoet, ongeacht van welke kant de rouwstoet komt en ongeacht of de rouwstoet rechtdoor gaat of afslaat.
Het eerste voertuig van de rouwstoet valt niet onder de regel en moet zich dus aan de normale voorrangsregels houden.
De regel geldt niet op voorrangskruisingen, rotondes, kruispunten met verkeerslichten, invoegstroken en uitritten. Daar gelden voor de rouwstoet de normale voorrangsregels.
 
Welke regels gelden nog meer bij rouwstoeten?
Een voetganger of een bestuurder van een gehandicaptenvoertuig die een zebrapad wil oversteken, moet een naderende rouwstoet voor laten gaan.
De bestuurder van een autobus die van een bushalte binnen de bebouwde kom wil wegrijden, moet een rouwstoet die van achteren nadert voor laten gaan. Buiten de bebouwde kom gold dit al.
Voor welke rouwstoeten gelden de regels?
De regels gelden alleen voor rouwstoeten bestaande uit motorvoertuigen.
De regels gelden alleen als de voertuigen van de rouwstoet (zowel begrafenisauto's als particuliere volgauto's) op de juiste wijze voorzien zijn van officiële rouwvlaggen. Deze vlaggen worden uitgedeeld door de uitvaartondernemer. De officiële vlaggen moeten aan voorschriften voldoen.

 De officiële vlaggen, bevestigd aan de linker- en rechterzijde van de voertuigen, mogen alleen gebruikt worden om de overledene naar zijn laatste rustplaats (begraafplaats of crematorium) te begeleiden. Daarna gaan de vlaggen van de particuliere volgauto's terug naar de uitvaartondernemer en worden de vlaggen op de begrafenisauto's afgedekt. Vanaf dat moment gelden weer de normale voorrangsregels.
Het is voor uitvaartondernemers niet verplicht om de officiële vlaggen te gebruiken. Een rouwstoet zonder officiële vlaggen moet zich aan de normale voorrangsregels houden.
Rouwstoet onderbroken
Het kan voorkomen dat een officiële rouwstoet tijdens het rijden in kleinere delen uiteen valt. Bijvoorbeeld doordat een aantal volgauto's moet stoppen voor een rood verkeerslicht of voorrang moet verlenen aan verkeer op een voorrangsweg. Deze kleinere delen (voorzien van de officiële vlaggen) zijn ook weer een officiële rouwstoet die op gelijkwaardige kruispunten niet doorsneden mag worden. Dit betekent dat de volgauto's van zo'n kleine rouwstoet op gelijkwaardige kruispunten voorrang hebben, ook als zij van links komen of afslaan. Het voorste voertuig van een dergelijke stoet moet zich - net als de lijkwagen - aan de normale voorrangsregels houden.

Neem nooit voorrang
Tot slot geldt altijd de algemene regel: neem nooit voorrang, maar kijk eerst of je voorrang krijgt.

Voor deelnemers aan een rouwstoet is een flyer over de regels voor rouwstoeten beschikbaar.

BRON: www.rijksoverheid.nl
ook al heb je ergens geen verstand van, kan je er toch een mening over hebben.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #71 Gepost op: 14 februari 2012, 19:22:33
Groen bij de politie betekent ook gewoon OvD. Bij grote incidenten coordineert hij de inzet (bv wegafsluitingen etc). Bij een PD is hij leider PD.
Zie bijvoorbeeld 1:53 bij de KMar wagen.
Uit de topic: GRIP 1 Bommelding terminal 1 en 2 ontruimd - Schiphol 13-02-2012
Bommelding op Schiphol
defensie


sylvester1986

  • Gast
Reactie #72 Gepost op: 22 maart 2012, 19:46:22
Rood op een oude ambulance.
=======================
Ambulance 16 Winschoten
 BRW842


AlexEGM

  • RB Egmond / Strandwacht
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 45
Reactie #73 Gepost op: 9 mei 2012, 19:05:00
Ik blijf erbij dat rood een kleur voor ambu/brandweer en politie moet worden NAAST blauw, zoals in de usa dus. Ik heb nog steeds het idee (en meerdere met mij) dat rood overdag beter opvalt dan blauw.
Inderdaad, hier is een mooi voorbeeldje :
(Primeur) Reddingsbrigade EGM110 met spoed naar Egmond-Binnen
De EGM110 van Reddingsbrigade Egmond met een rode flitser tussen twee blauwe (een aantal andere brigades hebben ook een rode flitser, maar dit filmpje zie je et heel duidelijk)
Op alle door mij geplaatste foto's zit copyright


sylvester1986

  • Gast
Reactie #74 Gepost op: 9 mei 2012, 19:13:22
Zie ook deze 2 voorbeelden met gedeeltelijk Rode lichtbalken.




gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #75 Gepost op: 14 juni 2012, 13:01:17
Is op verzoek van de reddingsbrigade Ouddorp geweest. De nieuwe wagens zijn gewoon conform ece R65 klasse II blauw en klasse 1 oranje. De signalering op de unimog heb ik destijds geleverd


sylvester1986

  • Gast
Reactie #76 Gepost op: 14 juni 2012, 15:14:40
De Rood, Amber, Blauwe Whelen Edge?


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Reactie #77 Gepost op: 14 juni 2012, 23:08:34
Inderdaad, hier is een mooi voorbeeldje :
(Primeur) Reddingsbrigade EGM110 met spoed naar Egmond-Binnen
De EGM110 van Reddingsbrigade Egmond met een rode flitser tussen twee blauwe (een aantal andere brigades hebben ook een rode flitser, maar dit filmpje zie je et heel duidelijk)

Wat nog het meest opvalt zijn de alternerende koplampen. Beter dan simultaan knipperen en dàt staat nu net in de nieuwe regels. Slaan ze de plank mee mis als je mij vraagt.

Ook mooi; die Duitser die keurig aan de kant gaat. Dat zou ik graag vaker meemaken.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #78 Gepost op: 14 juni 2012, 23:13:40
Ook mooi; die Duitser die keurig aan de kant gaat. Dat zou ik graag vaker meemaken.

Je kan veel zeggen over Duitsers en het gedrag af en toe, maar het verkeersgedrag ten opzichte van hulpverleningsvoertuigen met spoed is bijna perfect te noemen, maar dat van 'ons Hollanders' is in overmate 'wacht even tot ik groen heb' of 'zie zelf maar hoe je er langs komt' te noemen.


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #79 Gepost op: 15 juni 2012, 15:14:50
ja rood blauw amber edge. Rood en oranje gaan samen aan (strobes), het blauw was los te schakelen (zaten halogeenlampen achter die alterneren)