Brandweer met 3 toon?

Auteur Topic: Brandweer met 3 toon?  (gelezen 7065 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Aram Mukanay

  • Adviseur Risicobeheersing / Informatiemanager ROT
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,067
Gepost op: 22 maart 2009, 12:39:07
Ik kwam dit filmpje tegen op youtube



Het achterste brandweervoertuig heeft een 3 toon sirene. De 3 toon was toch alleen voor voertuigen die patienten vervoeren?


Adviseur Risicobeheersing / Informatiemanager ROT bij Brandweer en Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #1 Gepost op: 22 maart 2009, 13:19:10
Is dat ergens vastgelegd? Of is het zo gegroeid? Een voorrangsvoertuig moet een 2 of 3-tonige sirene hebben, maar er staat niet welke wat moet hebben. Ik ben ook benieuwd hoe het zit.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #2 Gepost op: 22 maart 2009, 13:27:46
Is dat ergens vastgelegd? Of is het zo gegroeid? Een voorrangsvoertuig moet een 2 of 3-tonige sirene hebben, maar er staat niet welke wat moet hebben. Ik ben ook benieuwd hoe het zit.

Is bij wet vastgelegd. Weet even niet zo snel meer welke. Maar ik moet nu gaan, misschien is een ander lid mij voor met zoeken en plaatsen.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #3 Gepost op: 22 maart 2009, 14:32:34
Is dat ergens vastgelegd? Of is het zo gegroeid? Een voorrangsvoertuig moet een 2 of 3-tonige sirene hebben, maar er staat niet welke wat moet hebben. Ik ben ook benieuwd hoe het zit.

In de Regeling Optische- en Geluidssignalen 2009 in ieder geval dus vastgelegd dat dit een tweetonige hoorn moet zijn:

Citaat van: Regeling Optische en Geluidssignalen 2009, art. 5 lid 5
tweetonige hoorn: hoorn die achtereenvolgens twee tonen aangeeft. De geluidssterkte van elke toon is bij dag ten minste 110 db(A) en ’s nachts ten minste 100 dB(A). De minimale geluidssterkte wordt tussen 10 en 100 ms na het inschakelen bereikt. De geluidssterkte is maximaal 125 dB(A). De meting van de geluidssterkte van de hoorn vindt plaats overeenkomstig hoofdstuk 11 van de Regeling toelatingseisen, maar met een meetpositie op het wegdek. De on- en offset ligt tussen de 1 en 10 dB/ms. De wisselfrequentie van de tonen is eenparig en ligt tussen de 0,5 en 5 Hz. De wisselfrequentie mag middels een schakelaar zolang de bestuurder de hoorn bedient, worden verhoogd. Ook in dat geval is de wisselfrequentie maximaal 5 Hz. Deze verhoogde wisselfrequentie bedraagt een verdubbeling van de basisfrequentie. De toonhoogte van de lage toon is circa 375 Hz. De toonhoogte van de hoge toon is circa 500 Hz. De hoorn is alleen in werking wanneer de in het eerste lid bedoelde primaire blauwe signaalverlichting is ingeschakeld.

Verder wordt in de regeling geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende diensten. In de oude regeling Optische en Geluidssignalen werd dat onderscheidt wel gemaakt. Het stond als volgt omschreven:

Citaat van: Regeling Optische- en Geluidssignalen 1997, artikel 4
1. Door een ziekenauto alsmede door het Rode Kruis Korps en de Bloedbank als bedoeld in artikel 1, tweede lid, onderdelen a en c, mogen een blauw zwaailicht of blauw knipperlicht en een drietonige hoorn worden gevoerd.
2. Door motorvoertuigen ten dienste van de politie en van de brandweer alsmede door motorvoertuigen als bedoeld in artikel 1, tweede lid, onderdelen b en d tot en met n, mogen een blauw zwaailicht of blauw knipperlicht en een tweetonige hoorn worden gevoerd.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #4 Gepost op: 22 maart 2009, 14:35:37
HAP OvD-G SOLOlance, SIGMA, AMBU-TEAMS, MOTORAMBULANCES voeren ook geen 3 toon maar een tweetoon
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #5 Gepost op: 22 maart 2009, 14:59:19
HAP OvD-G SOLOlance, SIGMA, AMBU-TEAMS, MOTORAMBULANCES voeren ook geen 3 toon maar een tweetoon

Klopt, maar dat zijn ook geen ziekenauto's (volgens vandale) ;)

zie·ken·au·to de; m -’s ambulance
am·bu·lan·ce [ambuulănse] de; v(m) -s, -n auto voor het transport van zieken en gewonden; ziekenauto
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


fast-one

  • ambulance-chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 149
Reactie #6 Gepost op: 22 maart 2009, 17:06:04
de sirene maakt me nog niet zo gek veel uit (ondanks dat het in de wet beschreven is)
vind het nemen van de rotonde tegen het verkeer in met een behoorlijke snelheid eigenlijk veel storender...
het is natuurlijk een stukje sneller maar als het mis gaat zijn de poppen natuurlijk goed aan het dansen.
lijkt mij een potentiele artikel 5

groeten fast-one


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #7 Gepost op: 23 maart 2009, 15:25:00
de sirene maakt me nog niet zo gek veel uit (ondanks dat het in de wet beschreven is)
vind het nemen van de rotonde tegen het verkeer in met een behoorlijke snelheid eigenlijk veel storender...
het is natuurlijk een stukje sneller maar als het mis gaat zijn de poppen natuurlijk goed aan het dansen.
lijkt mij een potentiele artikel 5

groeten fast-one

ik denk dat je vanuit de TS best kunt zien of er wat aankomt en ik denk dat dat niet het geval was anders had hij het nooit gedaan
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #8 Gepost op: 23 maart 2009, 16:16:54
alle voorrangsvoertuigen hebben tegenwoordig een 2 tonige hoorn

er is een overgangsregeling tot 2014 voor de voorrangsvoertuigen die voor de invoering de 3 tonige hoorn had

artikel 29 uit het RVV
Bestuurders van motorvoertuigen in gebruik bij politie en brandweer, motorvoertuigen in gebruik bij diensten voor spoedeisende medische hulpverlening, en motorvoertuigen van andere door Onze Minister aangewezen hulpverleningsdiensten voeren blauw zwaai-, flits- of knipperlicht en een tweetonige hoorn om kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #9 Gepost op: 23 maart 2009, 16:24:25
alle voorrangsvoertuigen hebben tegenwoordig een 2 tonige hoorn

er is een overgangsregeling tot 2014 voor de voorrangsvoertuigen die voor de invoering de 3 tonige hoorn had

artikel 29 uit het RVV
Bestuurders van motorvoertuigen in gebruik bij politie en brandweer, motorvoertuigen in gebruik bij diensten voor spoedeisende medische hulpverlening, en motorvoertuigen van andere door Onze Minister aangewezen hulpverleningsdiensten voeren blauw zwaai-, flits- of knipperlicht en een tweetonige hoorn om kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen.

Met een overgangsperiode van vijf jaar .... ingaand vanaf 01/03/2009 ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !