collega 'meenemen' tijdens ontruiming?

Auteur Topic: collega 'meenemen' tijdens ontruiming?  (gelezen 3314 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nelis

  • ploegleider BHV
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Gepost op: 4 april 2009, 12:30:16
Hoi allemaal,

Bij mij op't werk hebben we soms wat te weinig BHV'ers in huis om het hele pand snel te ontruimen. Tijdens cursus werd mij toen aangeraden onder het motto 'één BHV'er is géén BHV'er (dus nooit alleen gaan ontruimen) om bij gebrek aan BHV'ers een 'gewone' collega mee te nemen als assistent.

Nou hoorde ik laatst van iemand dat dit (vooral juridisch gezien) juist niet mag: de 'gewone' collega is immers niet getraind en mag dus niet aan extra risico blootgesteld worden etc etc.

Wie weet wat hiervan klopt? Wel een collega meenemen of juist niet?

Grts,
Nelis




fotoschieter.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 361
  • NRK Velsen, Biketeam, EHBO, AED, Wandelletsel, NHT
    • Fotoschieter.nl
Reactie #1 Gepost op: 4 april 2009, 12:51:52
Bij mij op het werk is ieder personeelslid getraind om zijn afdeling te ontruimen. Echter de zogenaamde 'veegronde' om te controleren of het pand echt leeg is mag echter alleen gedaan worden als er 6 of meer BHV' ers in huis zijn. Dit om de veiligheid van elkaar te kunnen garanderen.
Nederlands Rode Kruis Afd. Velsen --> EHV'er, AED, Biketeam VRK --> Noodhulpteamlid AEDHeemskerk.nl --> Secretaris, Technisch beheer AED's, Bediener,


redcross

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #2 Gepost op: 27 mei 2009, 13:08:08
Zover ik weet mag je mensen aanwijzen die assisteren met de ontruiming. Je mag taken dus delegeren als BHV-er.

Nu is dat denk ik zeker wel afhankelijk in wat voor soort bedrijf je werkt. Hoe gevaarlijk de situatie is moet ingeschat worden door de BHV-er. Ik denk dat hij/zij de "gevaarlijke" ruimtes kan doen en de ontruimer de minder gevaarlijke ruimtes. Overigens word de ontruimingsoefening dan natuurlijk veel belangrijker omdat je ontruimers wel moet trainen.
Als je van de oefeningen verslagen maakt denk ik dat je juridisch wel ok zit en de uiteindelijke verantwoordelijkheid ligt natuurlijk altijd bij de bedrijfsleider. Hij kiest ervoor om niet meer mensen op te leiden. Het risico is natuurlijk voor de ontruimer en deze heeft dan het recht om te weigeren als deze de situatie als te gevaarlijk beschouwd. Basisregel: "denk aan eigen veiligheid" geld ook voor hem/haar.
EHBO, verbandleer, AED, BHV, O&V


q300r_bc2

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 27 mei 2009, 13:16:12
Ken de situatie waar naast de BHV-ploeg per gebouwdeel/etage een of meerdere ontruimers waren aangesteld. Waren vaak secretaresses, omdat die in een kantoorsituatie vaak ook nog eens weten wie er wel en niet 'in huis' zijn. Zodra het ontruimingsalarm klinkt nemen deze mensen puur de ontruimingstaak op zich zodat de BHV-ploeg beschikbaar blijft voor bijvoorbeeld eerstehulpverlening/brandbestrijding of bijvoorbeeld begidsing van hulpverleners. Zodra de ontruimers het bouwdeel leeg hadden verlieten ze ook het pand en meldden het deel leeg bij het H-BHV.
Scheelt qua opleiding een hoop geld maar ook qua motivatie: een ontruimer bleek veel makkelijker te vinden dan een BHV'er. Instructie aan de ontruimers is in een uur te doen (lunch plannen en ze komen als vliegen op ...) en dat twee keer per jaar. O0