COH (Commando Haakarmbak) / MCU (Mobiele Commando Unit)

Auteur Topic: COH (Commando Haakarmbak) / MCU (Mobiele Commando Unit)  (gelezen 87953 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Gepost op: 10 april 2009, 17:12:15
De politie (KLPD) beschikt over enkele zgn. Mobiele Commando Units (MCU's). Dit zijn speciaal gebouwde trailers.
Ook in het buitenland worden deze gebruikt, in Duitsland hebben enkele grote steden deze als zgn. Einsatzleitwagen (ELW) type 3. De FEMA kan van dergelijke trailers complete dorpen maken.

Ik heb van een tekening van een politie-MCU deze designstudy gemaakt:



Want stel dat dit een idee zou zijn om de bestaande COH's te vervangen? COH's die veelal als te vol worden gezien, maar tegelijkertijd te weinig faciliteiten bieden?
Welke faciliteiten zou zo'n MCU moeten/kunnen hebben om CoPI-leden goed hun werk te laten doen?

Een eigen voorzet:
- overlegruimte voor:
  - 1x OvD-B
  - 1x ROGS/AGS
  - 1x OvD-G
  - 1x GAGS
  - 1x OvD-P
  - 1x AOV
  - 2x externen/bedrijfsdeskundigen
- daar direct bij werkplekken voor:
  - 1x plotter (bediening geo-plot + sitrap)
  - 1x informatiecoördinator
  - 1x Leider CoPI
- middelen in overlegruimte:
  - 1x smart-bord t.b.v. geo-plot
  - 1x smart-bord t.b.v. sitrap
  - 1x smart-bord voor allerlei presentaties (TV-beelden bijv)
  - overlegtafel
  - documentatiekast (crisisbestrijdingsplannen e.d.)
- overige middelen:
  - coffeecorner
  - toilet
  - verwarming/airco
  - eigen stroomvoorziening
  - UMTS/C2000-verbindingen
 
Op sommige amerikaanse sites over MCU's zie je ook verschillende werkplekken, wat misschien ook voor de CoPI-leden handig kan zijn?
Een nadeel van een trailer kan de bereikbaarheid zijn; inzet op onze smalle polderweggetjes wordt weer lastig...


Noot van de redactie: MCU's van het KLPD kunnen in dit topic: [http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,34599.0.html




RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #1 Gepost op: 10 april 2009, 17:20:28
De politie (KLPD) beschikt over enkele zgn. Mobiele Commando Units (MCU's). Dit zijn speciaal gebouwde trailers.
Ook in het buitenland worden deze gebruikt, in Duitsland hebben enkele grote steden deze als zgn. Einsatzleitwagen (ELW) type 3. De FEMA kan van dergelijke trailers complete dorpen maken.

Ik heb van een tekening van een politie-MCU deze designstudy gemaakt:



Want stel dat dit een idee zou zijn om de bestaande COH's te vervangen? COH's die veelal als te vol worden gezien, maar tegelijkertijd te weinig faciliteiten bieden?
Welke faciliteiten zou zo'n MCU moeten/kunnen hebben om CoPI-leden goed hun werk te laten doen?

Een eigen voorzet:
- overlegruimte voor:
  - 1x OvD-B
  - 1x ROGS/AGS
  - 1x OvD-G
  - 1x GAGS
  - 1x OvD-P
  - 1x AOV
  - 2x externen/bedrijfsdeskundigen
- daar direct bij werkplekken voor:
  - 1x plotter (bediening geo-plot + sitrap)
  - 1x informatiecoördinator
  - 1x Leider CoPI
- middelen in overlegruimte:
  - 1x smart-bord t.b.v. geo-plot
  - 1x smart-bord t.b.v. sitrap
  - 1x smart-bord voor allerlei presentaties (TV-beelden bijv)
  - overlegtafel
  - documentatiekast (crisisbestrijdingsplannen e.d.)
- overige middelen:
  - coffeecorner
  - toilet
  - verwarming/airco
  - eigen stroomvoorziening
  - UMTS/C2000-verbindingen
 
Op sommige amerikaanse sites over MCU's zie je ook verschillende werkplekken, wat misschien ook voor de CoPI-leden handig kan zijn?
Een nadeel van een trailer kan de bereikbaarheid zijn; inzet op onze smalle polderweggetjes wordt weer lastig...

je zou in zo'n trailer de VC en COH en Verzorging kunnen combineren... scheeld weer 3 container ritjes... een nadel is echter dat er een trekker voor aangekocht moet worden..
die je dan alleen daar voor kunt inzetten...


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #2 Gepost op: 10 april 2009, 18:15:21
politie brabant zuid oost heeft er ook een getrokken door een mitshubishi canter fuso.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3 Gepost op: 10 april 2009, 19:02:42
je zou in zo'n trailer de VC en COH en Verzorging kunnen combineren... scheeld weer 3 container ritjes... een nadel is echter dat er een trekker voor aangekocht moet worden..
die je dan alleen daar voor kunt inzetten...

Dan los je alleen het tekort aan ruimte niet op .... Dan ga je drie containers in één trailer proberen te proppen ... En dat gaat niet lukken ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 10 april 2009, 19:14:28
Dan los je alleen het tekort aan ruimte niet op .... Dan ga je drie containers in één trailer proberen te proppen ... En dat gaat niet lukken ;)

Dat gaat wel lukken, binnen het wegtransport rijden er trekker-oplegger combi's met een 20 voet en een 40 voet container rond. Dus daar kunnen ook drie 20 voets containers op. En die containers kunnen ook zo worden gemaakt dat men ze aan de zijkant kan uitschuifen. En zo'n container dus 3x zo breed word.


Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Reactie #5 Gepost op: 10 april 2009, 19:34:47
Voor de beeldvorming ff een foto van mij van die van Brabant Zuid-Oost en die van het KLPD ;)



OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #6 Gepost op: 11 april 2009, 12:47:55
Interessant onderwerp wordt hier aangesneden. Als HOVD, en daarmee ook leider COPI, stoor ik mij al lange tijd aan die veel te kleine COH's. In onze regio (Noord- en Oost-Gelderland) wordt er momenteel ook gekeken naar een alternatief voor de COH.

De designstudie van SimonSt spreekt mij aan. Ik zou zelf namelijk ook graag een soortgelijk voertuig zien. Wat ik wel als een nadeel zie zijn de kosten die ermee gepaard gaan. Stel dat dit ontwerp, of iets wat er op lijkt, in gebruik zou worden genomen dan ben ik bang voor dat er slechts enkele zullen worden gebouwd. Het grote nadeel hiervan is dat de spreiding zo groot zal zijn dat de unit een aanrijtijd zal krijgen van een uur of langer. En dat terwijl ik er als leider COPI belang bij heb dat er zo snel mogelijk kan worden begonnen met de werkzaamheden. Met name de informatiemanager en plotter moeten zo snel mogelijk kunnen beginnnen met het in kaart brengen van het incident.

Deze twee laatste functionarissen zouden ook een eigen werklplek moeten hebben, los van de overlegtafels. Ditzelfde geld voro de leider COPI omdat die ook vaak in de unit blijft om zijn werk te kunnen doen. De andere deelnemers aan het COPI hoeven wat mij betreft geen eigen losse werkplek te hebben. Daar voorzien ze zelf vaak wel in en de rest van de werkzaamheden vinden toch vaak in het veld plaats. Na een overleg gaat iedereen vaak weer naar de eigen eenheden. Een plek in de vergaderopstelling is daarmee voldoende.

Qua afmeting spreekt een oplegger mij wel aan en dan voorzien van een uitschuifbaar deel zoals al eerder werd geopperd. Dat levert extra vierkante meters op die nu echt ontbreken.

Dan los je alleen het tekort aan ruimte niet op .... Dan ga je drie containers in één trailer proberen te proppen ... En dat gaat niet lukken ;)

Dit klinkt als een voordeel. Ik zou er echter alleen nooit voor kiezen om de verzorgingsunit te integreren in de commando-unit. De verzorging en commandovoering moeten op enige afstand van elkaar worden uitgevoerd om enige vorm van rust en afscherming van de commandovoering te bewerkstelligen. De ervaring leert dat wanneer deze twee taken bij elkaar worden uitgevoerd het, vaak onbewust en onbedoeld, snel rommelig en chaotisch wordt.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #7 Gepost op: 11 april 2009, 13:09:17
Dat gaat wel lukken, binnen het wegtransport rijden er trekker-oplegger combi's met een 20 voet en een 40 voet container rond. Dus daar kunnen ook drie 20 voets containers op. En die containers kunnen ook zo worden gemaakt dat men ze aan de zijkant kan uitschuifen. En zo'n container dus 3x zo breed word.

Dat zijn zgn "LZV's",


Deze heb ik even als voorbeeld genomen omdat er meerdere combi's mogelijk zijn.
De max. lengte is 25,25mtr.

Het "probleem" is deze combi's is dat er niet overal mee mag gereden worden èn niet iedere chauffeur kan met zoiets overweg.
Probeer met zo'n lengte achter je maar eens op een PD te komen..
Groetjes, Marco


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 11 april 2009, 19:00:11
@Marco, het voordeel is wel dat je binnen deze voertuigen een bepaalde combi kan samenstellen welke voor een regio geschikt is. Het probleem van het niet overal mogen rijden is doormiddel van een ontheffing te omzeilen.  Het niet overal kunnen komen met zo'n combi is opzich niet zo onoverkomelijk. Je zou kunnen gaan voor configuratie E.


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #9 Gepost op: 13 april 2009, 16:21:43
Ontheffing voor hulpdiensten zullen geen problemen gaan opleveren denk ik.

Combi E ziet er zo op het 1ste oog goed uit maar ik zie het niet gebeuren binnen de hulpverlening.

Even een foto geleend van transportfoto's.nl,


Ik zie het niet "even" een groot centrum gebied zoals oa. Rotterdam of A'dam indraaien hoor.

Zelf rij ik combi C tot 18.75 meter en kan je zeggen dat in centrumgebied het er goed krap aan kan gaan.
Laat staan als je 25 mtr. lang bent.
Groetjes, Marco