COH (Commando Haakarmbak) / MCU (Mobiele Commando Unit)

Auteur Topic: COH (Commando Haakarmbak) / MCU (Mobiele Commando Unit)  (gelezen 87813 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #10 Gepost op: 14 april 2009, 06:56:07
Ontheffing voor hulpdiensten zullen geen problemen gaan opleveren denk ik.
Combi E ziet er zo op het 1ste oog goed uit maar ik zie het niet gebeuren binnen de hulpverlening.

Kunnen we het nu weer over MCU's e.d. gaan hebben, en niet over mogelijkheden om zoveel mogelijk verschillende containers in één keer op een PI te krijgen?
Mijn vraag is gericht op een goede faciliteit voor het CoPI, en reacties zoals van Crashtender zijn meer dan welkom!


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #11 Gepost op: 17 april 2009, 00:41:44
In vind die oplegger wel een goed idee, maar dan zie ik 'm liever anders.

Want dat de brandweer altijd maar leidend is, daar moeten we ook eens vanaf ;)
Tijd voor een eigen striping voor de veiligheidsregio / multi voorzieningen

(ik heb maar even een willekeurige veiligheidsregio gekozen :P)




Dit klinkt als een voordeel. Ik zou er echter alleen nooit voor kiezen om de verzorgingsunit te integreren in de commando-unit. De verzorging en commandovoering moeten op enige afstand van elkaar worden uitgevoerd om enige vorm van rust en afscherming van de commandovoering te bewerkstelligen. De ervaring leert dat wanneer deze twee taken bij elkaar worden uitgevoerd het, vaak onbewust en onbedoeld, snel rommelig en chaotisch wordt.

Mee eens, dat zijn ondersteunende, facilitaire processen.
Alles op het gebied van verzorging, catering, sanitair, kantine of wat dan ook kan je mijns inziens mooi groeperen (aparte compound zeg maar). Die zaken zijn ook minder urgent dan faciliteiten ten behoeve van aansturing en coördinatie en kunnen op een later tijdstip tp komen.

De politie (KLPD) beschikt over enkele zgn. Mobiele Commando Units (MCU's). Dit zijn speciaal gebouwde trailers.
Ook in het buitenland worden deze gebruikt, in Duitsland hebben enkele grote steden deze als zgn. Einsatzleitwagen (ELW) type 3. De FEMA kan van dergelijke trailers complete dorpen maken.

Ik heb van een tekening van een politie-MCU deze designstudy gemaakt:

Een eigen voorzet:
- overlegruimte voor:
  - 1x OvD-B
  - 1x ROGS/AGS
  - 1x OvD-G
  - 1x GAGS
  - 1x OvD-P
  - 1x AOV
  - 2x externen/bedrijfsdeskundigen
- daar direct bij werkplekken voor:
  - 1x plotter (bediening geo-plot + sitrap)
  - 1x informatiecoördinator
  - 1x Leider CoPI
- middelen in overlegruimte:
  - 1x smart-bord t.b.v. geo-plot
  - 1x smart-bord t.b.v. sitrap
  - 1x smart-bord voor allerlei presentaties (TV-beelden bijv)
  - overlegtafel
  - documentatiekast (crisisbestrijdingsplannen e.d.)
- overige middelen:
  - coffeecorner
  - toilet
  - verwarming/airco
  - eigen stroomvoorziening
  - UMTS/C2000-verbindingen

Kleine brainstorm:
  - telescoopantennemast + aanverwante zaken, zodat de unit ook gelijk als steunzender voor C2000 kan dienen
  - voorzieningen om berichten vanuit de COMU (COMmando Unit 8)) direct op tv en radiokanalen uit te zenden (rampenzender)
  - sateliet communicatie voorzieningen
  - communicatievoorziening defensie, in het kader van ICMS (TITAAN heet dat geloof ik)
  - marifoon, nautische incidenten
  - hydraulische afstempeling voor een stabiel werkplaform
  - groene zwaailamp
  - datalink voor beelden videoheli (of UAV defensie, enz.)
  - zaklampen (mocht de unit niet meer zelfstandig stroom kunnen genereren)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


GMX

  • Brigadier VP Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #12 Gepost op: 17 april 2009, 17:06:57

Kleine brainstorm:
  - telescoopantennemast + aanverwante zaken, zodat de unit ook gelijk als steunzender voor C2000 kan dienen
  - voorzieningen om berichten vanuit de COMU (COMmando Unit 8)) direct op tv en radiokanalen uit te zenden (rampenzender)
  - sateliet communicatie voorzieningen
  - communicatievoorziening defensie, in het kader van ICMS (TITAAN heet dat geloof ik)
  - marifoon, nautische incidenten
  - hydraulische afstempeling voor een stabiel werkplaform
  - groene zwaailamp
  - datalink voor beelden videoheli (of UAV defensie, enz.)
  - zaklampen (mocht de unit niet meer zelfstandig stroom kunnen genereren)

Zaklampen zijn altijd welkom, maar een geintergreerde agegraat is dat niet makkelijker. Heb je altijd stroom....


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #13 Gepost op: 17 april 2009, 18:11:04
Zaklampen zijn altijd welkom, maar een geintergreerde agegraat is dat niet makkelijker. Heb je altijd stroom....

Klopt, die had Simon ook al genoemd (eigen stroomvoorziening).
Maar mocht dat falen, dan heb je in ieder geval de zaklampen nog O0
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


tatuta

  • NRK - EHBO'er
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 418
  • Geinterreseerde
    • Valvas Multimedia
Reactie #14 Gepost op: 6 mei 2009, 01:11:12
qua binnenruimte zonder de verzorgingsunit moet ik me dan dit voorstellen:

bron: www.ligthart-mobile.nl
 met aan de andere kant de ruimte van het vc gedeelte

of wil je het meer hebben zoals de ruimte van het red alert 2 filmpje: 00:00 tot 00;40



bron: www.youtube.com

dat de centralist in de verbindingsdeel een uitschuifbare dome camera heeft voor een overzicht plan dat op het gedeelte komt te staan van
het scherm via omgekeerde beamer technologie


bron: http://www.techinteriors.com

(ben bezig met een 3d versie van het idee te maken in sketchup
NRK:                                         District ’s-Hertogenbosch e.o.       EHBO’er


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #15 Gepost op: 1 juli 2009, 23:31:54
omgekeerde beamer neemt wel extra ruimte in beslag...


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #16 Gepost op: 8 juli 2009, 20:04:51
omgekeerde beamer neemt wel extra ruimte in beslag...

En er zijn veel betere alternatieven. Zgn. (ultra) short throw beamers hoeven op minimaal 8cm van de muur te hangen/staan.

Voorbeeld: Sanyo PLC-XL50


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #17 Gepost op: 8 juli 2009, 22:59:51
En er zijn veel betere alternatieven. Zgn. (ultra) short throw beamers hoeven op minimaal 8cm van de muur te hangen/staan.

Die willen wij ook in onze nieuwe overlegruimte van het OT gaan hangen. Sommige Leiders OT willen liever "voor de groep staan" en hebben dan geen last van het felle licht van de beamers.

Overigens is het project MCU inmiddels bij ons op een laag pitje komen te staan.
Eén van de nadelen is nl. dat onze chauffeurs extra opgeleid/getraind moeten worden in het rijden van oplegger-combinaties.
Ook andere nadelen van opleggers moeten nader bestudeerd worden, en zo'n studie past niet in ons project van Netcentrisch werken (dat voor komende jaarwisseling moet draaien).

Daarom wordt nu als tussenoplossing gedacht aan het ombouwen van een bestaande Commando-haakarmcontainer, door hiervan een uitschuif-combinatie o.i.d. van te maken.
Ook in zo'n container zijn short-throw beamers een goede optie.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #18 Gepost op: 9 juli 2009, 18:30:59
De producent van Smartboard heeft tegenwoordig ook product waardoor je op LCD schermen waar je op kan tekenen. Dan heb je dus de gemakken van het smartboard, maar geen last van een beamer.
http://www.smartboard.nl/nl/producten/actalysttrade.php

Breng je portemonnee maar mee ;)

Deze variant van het smartboard (vergelijkbaar met de short-throw beamer) is ook een mooie oplossing, maar ik vraag me wel af of de COH daarvoor hoog genoeg is.
http://www.smartboard.nl/nl/producten/smart-boardtrade/opzicht/smart-board-600i-zakelijk.php

Overigens is het smartboard i.c.m. Cedric geen succes, maar dat is een ander verhaal (wat ik hier niet uiteen ga zetten).
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 14 juli 2009, 14:03:36
Er bestaat ook een goedkopere variant. Een sensor die je in de linker bovenhoek van een scherm monteert en elk type scherm "omtovert" tot een smartboard. Een volledige USB kit is iets van 600-700 euro geloof ik.

In Maastricht zijn ze bezig met de ontwikkeling van een nieuw meld- en coördinatiecentrum en ik weet niet of er nog beamers komen te hangen.

LCD schermen zijn platter, je kijkt niet meer in het licht, lampen gaan niet meer kapot en je hebt geen diepte meer nodig om het te realiseren.


Groeten, Ruud