Is dit stalken/laster ?

Auteur Topic: Is dit stalken/laster ?  (gelezen 7530 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Gepost op: 10 april 2009, 19:34:51
Hoi

(Ik weet niet waar ik dit anders neer moet zetten, plaats in dit deel ook niet zo vaak een berichtje.)

Stel je word al een paar jaar regelmatig peridodes anoniem gebeld. Iemand bij mij thuis neem op en zegt netjes wie hij of zei is, vervolgens word er van de andere kant niets gezegd. Wij kunnen zo lang blijven luisteren als we willen maar horen niets.
De laatste tijd komt dit weer regelmatig voor, zeg 2 a 3 keer in de week.

We worden verder niet bedreigt en er word niet gescholden. Maar soms voel het natuurlijk niet zo gemakkelijk, is het iemand die ons volgt of wil weten of we thuis zijn. Of is het iemand die een bepaald persoon aan de telefoon wil hebben om daar iets gezelligs tegen te zeggen. Ik neem de telefoon tegenwoordig alleen nog maar op met hallo of hoi, als ik hem tenminste al opneem.

Het speelt echt al jaren, eigenlijk al sind 2003. Toen heb ik bij een bedrijf gewerk en hier mijn ontslag in gedient. In de maandendie volgde zijn we regelmatig rond half vijf gebeld op de hierboven beschreven manier. Toch toevallig dat er bij dat bedrijf waar ik weg ging tot half vijf gewerkt werd.

KPN moet de bel gegevens een half jaar bewaren, maar is dit iets waar ik aangifte over kan doen? Iemand die belt en niets zegt. Kan ik zomaar zeggen dat ik mijn exwerkgever verdenk, want als de politie daar dan contact mee opneemt dan gaat ie zeker helemaal over de fles.

Ik zou graag horen wat jullie mening is.

met groeten
mich




Rein

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 894
Reactie #1 Gepost op: 10 april 2009, 21:21:06
Heb je al contact opgenomen met KPN? Het hoeft namelijk helemaal niet door een persoon gedaan te worden. Er bestaan in de volksmond zogeheten "spooktelefoontjes" (klikbaar) waar diverse klanten van verschillende telefoonmaatschappijen last van hebben.

Citaat
Concepts.nl:

Heeft u het volgende wel eens meegemaakt?  De telefoon rinkelt, u neemt op en u hoort na het opnemen van de telefoon helemaal niets. Of uw telefoon gaat enkele keren over en stopt daarna met rinkelen. Dit soort telefoontjes worden ‘spooktelefoontjes’ genoemd.

Spooktelefoontjes worden in de meeste gevallen veroorzaakt door bedrijven die gebruik maken van zogeheten "dailers" bij het werven van klanten.

Dit is software dat in één keer meerdere nummers opbelt. Zodra één van de gebelde nummers opneemt wordt het bellen naar de overige nummers gestopt.

Dit is vaak zeer hinderlijk voor de mensen die (ongewild) gebeld worden. Veel van onze klanten en klanten van alle andere Telecom providers (zoals Ziggo, KPN, Tele2 en UPC) ondervinden hinder en ergernis van dergelijke telefoontjes.


GMX

  • Brigadier VP Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #2 Gepost op: 10 april 2009, 22:26:21
Heb je een nummermelder? Zo ja, laat dit nummer blokkeren bij KPN.

Zo niet, kun het opvragen bij KPN. Vaak wordt hier moeilijk over gedaan....probeer het bij te houden en ga desnoods naar de plaatselijke politie. Zij kunnen je verder helpen of advies geven....


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #3 Gepost op: 10 april 2009, 23:11:01
Anoniem, want ook wij hebben sinds de overgang naar KPN telefonie+internet regelmatig dit soort spooktelefoontjes


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #4 Gepost op: 10 april 2009, 23:43:41
Het kan een rommeltje zijn in telefoonland, zowel vast- als mobiele telefonie. Nummers die dubbel worden uitgegeven, spooktelefoontjes, ik ken gsm's die wel overgaan maar als je opneemt, hoor je niets. Gsm's die sms binnen krijgen dat er gebeld is, maar het toestel is nooit over gegaan. Kan nog wel even doorgaan. Zelf ben ik in het verleden vaak uit Zwitserland gebeld, met de vraag of ene Peter daar was. Heb met de provider over en weer contact gehad, uiteindelijk hebben ze wat testjes gedaan, zoals binnenkomende gesprekken volgen, van mast naar mast, allemaal gedoe. Uiteindelijk is het verholpen, hoe weet ik eigenlijk niet. Het hield ineens op..

V.w.b. die stalker; hopen dat hij of zij een keer vergeet nummerherkenning uit te schakelen.

En lees hier eens; http://forum.fok.nl/topic/953536

Staan soortgelijke dingetjes. En links en recht een goeie tip.  ;)


Martijn de Vries

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #5 Gepost op: 10 april 2009, 23:50:42
Oow ja ik wordt regelmatig door belgen gebelt die verwachten dat ik van de politie ben  ???


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #6 Gepost op: 11 april 2009, 00:01:57
Dus zou je je telefoon door moeten schakelen naar een bedrijf dat zowel die regel 1 (anoniem ja/nee) als regel 2  (telefoonnummer) weergeeft...

Nu nog even zoeken welk bedrijf dat zal zijn...
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #7 Gepost op: 11 april 2009, 00:47:28
Het stalkins/belagings artikel:

Wetboek van strafrecht: Art. 285b
1.  Hij, die wederrechtelijk stelselmatig opzettelijk inbreuk maakt op eens anders persoonlijke levenssfeer met het oogmerk die ander te dwingen iets te doen, niet te doen of te dulden dan wel vrees aan te jagen wordt, als schuldig aan belaging, gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of een geldboete van de vierde categorie.
2.  Vervolging vindt niet plaats dan op klacht van hem tegen wie het misdrijf is begaan.

Ik heb in diverse uitspraken van rechtbanken al gevonden dat bellen ook valt onder de inbreuk op de persoonlijke levenzweer.  Dus wat jou over komt valt onder dit artikel.

Of je een klacht indiend(is een soort aangifte maar werkt iets anders) is aan jou. Of de politie aan de slag gaat met deze zaak is de vraag. Naar mij idee is er absoluut spraken van stelselmatig. Mocht het een zaak worden gaat de politie zo en zo de andere partij horen. Dus komt de gene die het doet te weten dat je een klacht indiend.

Juridische verdeing(verdachte van een strafbaar feit) tegen je ex werkgever is er niet. Mocht het een zaak worden is het heel simpel(via de officier van justitie) om achter het telefoonnummer te komen wat jou belt. Kan je wel vertellen dat KPN absoluut jou het telefoonnummer niet gaat geven(mag ook niet wet op de privacy).

mvg
Mike


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #8 Gepost op: 11 april 2009, 01:20:19
je kan toch vanuit je voicemail van je mobiel direct terug bellen door een cijfer in te drukken? Misschien is het een oplossing om je vaste lijn een tijdje door te zetten maar je mobiel en daar je voicemail aan te zetten?


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #9 Gepost op: 11 april 2009, 09:24:26
je kan toch vanuit je voicemail van je mobiel direct terug bellen door een cijfer in te drukken? Misschien is het een oplossing om je vaste lijn een tijdje door te zetten maar je mobiel en daar je voicemail aan te zetten?

Dan krijg je op de mobiel het nummer van de vaste thuislijn.
Politie Aspirant niveau 4