Inzetverslagen redders 2004.

Auteur Topic: Inzetverslagen redders 2004.  (gelezen 40414 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #130 Gepost op: 27 maart 2004, 00:38:40
Beter lezen heren, niet iedereen die op de auto meerijdt heeft ook zijn rijbewijs en verdere chauffeursopleiding voor die auto nodig.
Hetzelfde geldt onverkort voor de bemensing van de boot.

Kees  8)

Dat is wel zo, maar niet iedereen die in de auto rijdt doet wat, aan boord van de boot wel. Om de beurt het stuur nemen, marifoon uitluisteren, navigeren. Vind je niet dat de bemanning van een reddingsboot zo veel/snel mogelijk daarin gelijkwaardig moet zijn, zodat de taken verdeeld kunnen worden? Wat de basisvaardigheden betreft bedoel ik. We hebben 4 nieuwe leden, die gaan eerst voor Medic First Aid, daarna (na het seizoen) voor vaarbewijs I en II en O2.
Het jaar daarop mogen/gaan ze het marifoon bedieningscertificaat halen. Buiten onze eigen woensdagavond trainingen om. Ik denk dat er veel RB met minder genoegen nemen, maar er zijn er ook steeds meer die wel eisen stellen. Je moet dat afstemmen op je taak en doelstelling, en ik geef toe die is voor iedere vereniging weer anders. Ik vind persoonlijk dat je niet hoog genoeg opgeleid bent. Als je als eerste bij je SO aankomt en je kan alleen maar met je hoofd schudden van oh oh oh! wat is dit erg kun je beter thuisblijven.

Niet iedereen hoeft meteen van alle markten thuis te zijn, maar je moet er wel naar streven dat je dat zo snel mogelijk voor elkaar hebt.

Henk


Dave

  • Gast
Reactie #131 Gepost op: 27 maart 2004, 12:19:33
Op de noordzee valt het effect van vaarbewijs ook te betwisten, op de noordzee heb je geen vaarbewijs nodig om met een snelle boot te varen. Maar als je in gebieden vaart waar je als burger papieren moet hebben dan zal je dit ook als hulpverlener moeten hebben. Als je met grotere boten vaart  kan je zelfs gaan denken aan een groot vaarbewijs, alleen jammer dat je dit alleen als beoreps kan hebben. Voor de hobie zal je dit nooit kunnen behalen.

9910001

Ik ben van mening dat alle schippers bij een reddingsbrigade varen in het bezit moeten zijn van het vaarbewijs en marifoon certificaat. Misschien heb je het aan de kust niet direct nodig, voor het varen op binnenwater wel. En voor de rampentaak, die steeds meer met snelle boten worden aangevuld, is het varen met vaarbewijs dus een must...

Dave


Dave

  • Gast
Reactie #132 Gepost op: 27 maart 2004, 12:21:45
Beter lezen heren, niet iedereen die op de auto meerijdt heeft ook zijn rijbewijs en verdere chauffeursopleiding voor die auto nodig.
Hetzelfde geldt onverkort voor de bemensing van de boot.

Kees  8)

Volgens mij hadden wij het over de opleiding voor schipper... en zoals je hierboven kunt lezen is het vaarbewijs weldegelijk een must.

Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #133 Gepost op: 28 maart 2004, 13:04:43
ZElf denk ik dat bij alle brigades mensen opgeleid zijn voor EHBO en Reddend zwemmen. Hiernaast worden er mensen opgeleid voor het varend redden. Een marifoon papiertje is alleen van belang als je brigade een boot heeft met marifoon. Verder hoef je mensen niet verplihten om een vaarbewijs te behalen als je op het strand met een boot vaart. De tijd die je in de theorie stopt wleke je nooit gebruikt kan je beter gebruiken voor het varen in de praktijk. Hier zal je meer rendement uit kunnen behalen. Weet niet meer hoeveel uur ik aan mijn vaarbewijs heb besteed maar ik weet dat het alles bij elkaar redelijk veel was.

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #134 Gepost op: 29 maart 2004, 10:10:06
Ik deel jouw mening gedeeltelijk.
Persoonlijk ben ik van mening dat elke reddingsboot uitgerust dient te zijn met een marifoon. Al zou daar weinig gebruik van maken, een marifoon is noodzakelijk om te kunnen communiceren met overige watersporters, kustwacht en KNRM.

Het vaarbewijs is buiten dat het verplicht is voor snelle boten op het binnenwater, noodzakelijk om dat je de wet leert kennen die geld op het water.

Dave


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #135 Gepost op: 29 maart 2004, 11:03:41
Ik deel jouw mening gedeeltelijk.
Persoonlijk ben ik van mening dat elke reddingsboot uitgerust dient te zijn met een marifoon. Al zou daar weinig gebruik van maken, een marifoon is noodzakelijk om te kunnen communiceren met overige watersporters, kustwacht en KNRM.

Het vaarbewijs is buiten dat het verplicht is voor snelle boten op het binnenwater, noodzakelijk om dat je de wet leert kennen die geld op het water.

Dave

Dave, 910001, we blijven steeds in 't zelfde kringetje ronddraaien.

Laten we nu eens duidelijk stellen:

Een strandbrigade is geen reddingsdienst als op de grote binnenwateren.

Een strandbigade bewaakt het strand, heeft niets te maken met wat daarbuiten gebeurd. Hij kan z'n bewakingsgrond niet verlaten, want dan is daar geen bewaking meer. De boten op de (nooit verer als 1 km uit de kust) dienen lauter en alleen voor transport van mensen (gewonden)  die te ver in zee zijn gegaan en voor varende uitkijkpost.

Het meeste werk vindt plaats aan de kust op het strand. Daar bevinden zich ook de EHBO trommel en AED.

Niet te vergelijken (doen we dus ook niet meer) met de reddingsdiensten model KNRM.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #136 Gepost op: 29 maart 2004, 11:26:13
Alles goed en aardig dit verschil is er, is er bij jullie ook de verplichting voor vaarbewijs twwe, in ieder geval niet voor de wet. Verder zou het ook mijn voorkeur hebben om niet voor het basiscertificaat marifonie te gaan maar voor marcom B, zodat er in de toekomst ook GMDS marifoon op de reddingsboot kan komen. Dit omdat de verwachting is dat in de toekomst 16 niet meer uitgeluisterd gaat worden door de kustwacht. Aangezien jullie niet gelijk aangestuurd worden door de kustwacht zou je dus ook de berichten op GMDS uit moeten lezen.

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #137 Gepost op: 29 maart 2004, 12:13:31
...Een strandbrigade is geen reddingsdienst als op de grote binnenwateren...

Hier ben ik het wel mee eens, echter wanneer ze hun rampenvloot met ribs aanvullen is worden dat toch al snel vaarbewijs plichtige boten, toch????

Dave


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #138 Gepost op: 29 maart 2004, 12:15:34
Hier ben ik het wel mee eens, echter wanneer ze hun rampenvloot met ribs aanvullen is worden dat toch al snel vaarbewijs plichtige boten, toch????

Dave

Daarom doen ze dat dan ook niet, en blijven ze met vletjes varen.

Henk


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #139 Gepost op: 29 maart 2004, 12:39:22
Ook hier stond de tijd even stil.  Ambtelijke molens dus ook bij BiZa draaien niet zo snel, zeker niet nu er een hoop ambtenaren uit moeten.
Naar verwachting zal de vlettenvloot nog lang een vertrouwd beeld zijn in Nederland, het ultieme transportmiddel om in spannende tijden op je klompen bij die molen je vingertje op het gaatje in de dijk te houden.  ;D

Kees  8)