Inzetverslagen redders 2004.

Auteur Topic: Inzetverslagen redders 2004.  (gelezen 39567 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #90 Gepost op: 22 maart 2004, 23:55:33
Strak plan Dave, waarschijnlijk niet in één avond bedacht.

* Alarmering voor de gehele groep via P2000

* Secondaire aansturing via KWC en RAC

* Standarisering van inzetcriteria en materiaal

* Geen twijfel voor "Wie moet ik alarmering?"

Een avond??? Jaren en jaren zijn we er al mee bezig... Dave heeft het precies verwoord en het plaatje ook maar alvast ingevuld...

Vooral voor de standaard rib heb ik mij detijds ingezet, met alles eraan en op de zelfde plaats. Je moet aan de buitenkant aan de roepletters zien in welke boot je vaart 8).

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #91 Gepost op: 23 maart 2004, 10:20:25
Dit zou wel het plaatje moeten zijn, hiervoor moeten de gemeenten zicht gaan inzetten. Het probleem om indentieke boten te krijgen zal erg moeilijk zijn. Boten zullen altijd verschillen ook bij de knrm zijn de boten niet gelijk, zelf de boten niet welke van het zelfde type zijn.

9910001
9910001


K.N.R.Mark.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #92 Gepost op: 23 maart 2004, 12:19:20
Actie 15: 20-3-2004. Zaterdag krijgen we tijdens een slecht weer oefening met de Prinses Margriet: Een melding dat er een surfer aan de Brouwersdam is aangespoeld met materiaalpech en het KWC wil graag de medische toestand van de persoon weten. De wind ZW kracht 9 tot 12 bft met een golfhoogte van 4 meter. We waren net onderweg naar station toen de melding kwam dus gelijk omgedraaid. Net toen we bij de Ooster kwamen kwam de melding dat alles goed was met de persoon en dat we weer retour station konden.

Actie 16: 21-3-2004 Om 12.00 uur alarm voor de Prinses Margriet: Een surfer in de problemen thv van de vuurtoren. Uitgevaren en nog niet buiten de haven kwam de melding dat de surfer weer veilig aan de kant was. Dus retour station.
Zonder redders redden we het niet!!!! http://www.knrm.nl/stations/Stellendam/04Nieuws/


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #93 Gepost op: 23 maart 2004, 12:19:49
Henk,

zoals jij je inzet voor een strandaard RIB voor de Randmeren, zijn anderen bezig voor standarisering van hulpverleningsvoertuigen strand, hulpverleningsboten strand, patrouille boten etc. We weten hoe vaak je tegen dezelfde problemen aanloopt.

Maar jullie plan ligt iets anders, omdat jullie naast gemeentelijke verschillen ook nog eens in meerdere hulpverleningsregio's moeten opereren.

En dan nog eens de verschil in organisaties, mijn bewondering daarvoor. Want als je dat van de grond krijgt, is de kans op afbreuk maximaal.
Elke hulpverlening start met communicatie.


K.N.R.Mark.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #94 Gepost op: 23 maart 2004, 12:32:13
Gelukkig hebben we allemaal hetzelfde doel en dat is mensen redden. ;)
Zonder redders redden we het niet!!!! http://www.knrm.nl/stations/Stellendam/04Nieuws/


Dave

  • Gast
Reactie #95 Gepost op: 23 maart 2004, 12:53:02
Dit zou wel het plaatje moeten zijn, hiervoor moeten de gemeenten zicht gaan inzetten. Het probleem om indentieke boten te krijgen zal erg moeilijk zijn. Boten zullen altijd verschillen ook bij de knrm zijn de boten niet gelijk, zelf de boten niet welke van het zelfde type zijn.

9910001

Ook hieraan is reeds gedacht  ;D

De 'Blaricum1' van Blaricum is een 6 meter Duarry
Zal gestationeerd kunnen blijven in Blaricum...

De 'Mayflower' is een 5.8 Tornado
Zal gestationeerd kunnen worden in Almere

De 'Huizer' is een 5.8 Tornado
Zal gestationeerd kunnen worden in Naarden

De 'Gooier' is afwijkend een 8.5 Tornado
Deze blijft gestationeerd in Huizen...

Elke post heeft op deze manier een standaard Rib.
Huizen heeft als centrale post de beshikking over een grote Rib, en zal daarnaast een 2e boot mogen kiezen uit de overgebleven vloot, voor bijstand en werkboot.
Mijn optie zal de 'Johanna Smidt' zijn. ;D
De overige boten worden verkocht.

Op elke rib komt de roepletters zoals Henk ook reeds aangaf, weet iedereen precies met welke boot er wordt gevaren...

Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #96 Gepost op: 23 maart 2004, 14:32:05
Volgens mij is dit niet wat henk bedoelde, de boten wijken toch wel zeer af wat uitrusting betreft. Dan wil ik het nog niet eens hebben over de opleiding van de opstappers. Mijn verwachting is dat er 1 boot oproepbaar zal blijven en ten alle tijden uit kan rukken, andere boten zullen in de toekomst worden vervangen voor kleinere boten en bewakingtaken uit gaan voeren voor de zwemmers.

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #97 Gepost op: 23 maart 2004, 15:00:44
Volgens mij hebben al deze ribs dezelfde standaard uitrusting waaronder;
- Marifoon
- RN mobilofoon
- GPS
- EHBO koffer

De inzet van één boot voor de hulpverlening en de rest voor zwemmers is een utopie.

Het water in onze regio (van Nijkerkernauw tot Pampus op het IJmeer) is één van de drukst zo niet dé drukst bevaren wateren voor de pleziervaart van Nederland. Gemiddeld zijn er hier tussen de 200 - 300 hulpverleningen aan de watersporters per jaar!

Alleen de brigades Blaricum en Almere hebben een strandje waar zwemmers zijn, daar kun je mooi een vletje voor laten varen...

Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #98 Gepost op: 23 maart 2004, 15:13:14
Leg dan een boot in muiden en in zeewolde of hardewijk neer.  Mogelijk nog beter een boot in zeeburg, hier wonen en werken meer mensen dus is de kans groter op een goede inzetbare bemanning. In friesland varen heel veel recreatie boten en daar varen veel minder reddingasboten. (mogelij 1 of twee brandweerboten meer kan ik niet verzinnen). Er zit nog dermate veel verschil i n de boten je kan meer als aan de naam zien in welke boot je vaart.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #99 Gepost op: 23 maart 2004, 20:44:59
Leg dan een boot in muiden en in zeewolde of hardewijk neer.  Mogelijk nog beter een boot in zeeburg, hier wonen en werken meer mensen dus is de kans groter op een goede inzetbare bemanning. In friesland varen heel veel recreatie boten en daar varen veel minder reddingasboten. (mogelij 1 of twee brandweerboten meer kan ik niet verzinnen). Er zit nog dermate veel verschil i n de boten je kan meer als aan de naam zien in welke boot je vaart.

9910001

9910001, je maakt ons trots. Je hebt gelijk, het is hier veel beter geregeld als in Friesland. En je herinnert je vast nog wel mijn verhaal over onze krampachtige, vergeefse pogingen de burgemeester kuiper van Muiden er van te overtuigen dat er een reddingsboot in de mooie haven van Muiden hoort. Dat is een brandweerboot geworden, die in de tien jaar daarna geen enkele aktie heeft meegemaakt :(.

Als de burgemeester niet wil, dan houdt alles op...Laten we liever kijken naar de plaatsen waar wel verantwoordelijkheid wordt genomen, zoals Huizen. Je moet geen boten weghalen, maar bijplaatsen. Geen kritiek op waar te veel is, maar te weinig. Beter mee verlegen, dan om verlegen.


Henk