Stadswachten / BOA's / toezichthouders meer taken, bevoegdheden en middelen

Auteur Topic: Stadswachten / BOA's / toezichthouders meer taken, bevoegdheden en middelen  (gelezen 169561 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
in de afgelopen week in de krant gelezen dat de Gemeente haar handhavers bevoegd wil maken om te verbaliseren op snelheid in de 30-KM zone's.
Geen idee hoe dan de snelheid vastgesteld gaat worden, maar hoe denkt men hier daarover?

Ruud
Mag van mij, maar dat moeten ze wel de zone's zo inrichten dat je er ook niet harder kan rijden als toegestane snelheid, dat mist nu nogal eens. Nu zie je soms een brede weg, waar je 30 km/u mag en op een smalle weg bijvoorbeeld 50 km/u, zorg dan eerst dat dit klaar is, want in mijn ogen is dit uitlokking.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Mag van mij, maar dat moeten ze wel de zone's zo inrichten dat je er ook niet harder kan rijden als toegestane snelheid, dat mist nu nogal eens. Nu zie je soms een brede weg, waar je 30 km/u mag en op een smalle weg bijvoorbeeld 50 km/u, zorg dan eerst dat dit klaar is, want in mijn ogen is dit uitlokking.

ehm bull..... er staan al borden! Door dit geneuzel wordt het aanleggen van wegen al zo duur.
Er staat een bord met betekenis en sanctie als je je er niet aan houdt, dat de weg moet zijn ingericht dat men niet harder kan is alleen maar een verzekeringsquestie die naar mijn mening te ver is uitgehold. Een snelweg is toch ook niet ingericht dat je er maar max. 130km/h kunt rijden?
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Gadgetman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 247
  • ...zo niet...dan tóch....
in de afgelopen week in de krant gelezen dat de Gemeente haar handhavers bevoegd wil maken om te verbaliseren op snelheid in de 30-KM zone's.
Geen idee hoe dan de snelheid vastgesteld gaat worden, maar hoe denkt men hier daarover?

Ruud

Tja, beetje het mantra van tegenwoordig, politie doet het niet, de burger wil het; dan maar de gemeentelijke Handhaver. Wat mij betreft hoeft dat geen probleem te zijn. VHT BOA's hebben ook een laser cursus gehad, dus waarom gemeente BOA's niet. Maarrrrrrr weer een taak naar de gemeente zonder een euro van het rijk. Iets anders wat de burger ook belangrijk vindt, gaat er dan onder lijden. Zo werkt dat in de praktijk.


sylvester1986

  • Gast
ehm bull..... er staan al borden!
Maar waarom wordt zo'n stuk dan een 30km zone, is dat niet voor de veiligheid?


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Tja, beetje het mantra van tegenwoordig, politie doet het niet, de burger wil het; dan maar de gemeentelijke Handhaver. Wat mij betreft hoeft dat geen probleem te zijn. VHT BOA's hebben ook een laser cursus gehad, dus waarom gemeente BOA's niet. Maarrrrrrr weer een taak naar de gemeente zonder een euro van het rijk. Iets anders wat de burger ook belangrijk vindt, gaat er dan onder lijden. Zo werkt dat in de praktijk.

Als men van hele dorpen 30 km zone's gaat maken... Tja vindt je het dan gek dat niemand het serieus neemt, inclusief de eigen inwoners. 30KM handhaven in woonwijken vind ik een prima plan, maar ik ben bang dat het op bepaalde plekken nogal een geldklopperij gaat worden...


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Maar waarom wordt zo'n stuk dan een 30km zone, is dat niet voor de veiligheid?
Klopt, maar zouden de borden al niet genoeg moeten zijn?

Enige dat ik hoor uit de tupperware club is dat al die maatregelen alleen maar leiden tot harder rijden want het is een sport om er zo hard mogelijk tussen door te rijden.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Gadgetman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 247
  • ...zo niet...dan tóch....
Als men van hele dorpen 30 km zone's gaat maken... Tja vindt je het dan gek dat niemand het serieus neemt, inclusief de eigen inwoners. 30KM handhaven in woonwijken vind ik een prima plan, maar ik ben bang dat het op bepaalde plekken nogal een geldklopperij gaat worden...

Wederom tja...je slaat de spijker op z'n kop. VHT's zijn er voor de verkeersveiligheid, maar politie krijgt het niet gebolwerkt omdat er zoveel 30 km zones zijn. Handhavers voor de openbare orde/overlast...verkeersoverlast of verkeersveiligheid??? Gemeenten hebben al snel de neiging een centje mee te pikken, maar VHT's moeten zichzelf ook terugverdienen dus helemaal zuiver zullen die er ook niet in zitten. Lijkt me dat die aardappels die te hard rijden op plekken waar dat écht niet kan op Fred Teevensiaanse manier kennis moeten maken met burgerinitiatief ofzo.....verzin dit overigens ter plekken....probeer de verantwoordelijkheid van de burger te duiden.  :o


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Mag van mij, maar dat moeten ze wel de zone's zo inrichten dat je er ook niet harder kan rijden als toegestane snelheid, dat mist nu nogal eens. Nu zie je soms een brede weg, waar je 30 km/u mag en op een smalle weg bijvoorbeeld 50 km/u, zorg dan eerst dat dit klaar is, want in mijn ogen is dit uitlokking.

Met het dik gemaakte deel slaat Sylvester wel degelijk de spijker op de kop.
Heb een paar maanden geleden een avonddienst mee mogen draaien met een VHT ter orïentatie van een sollicitatie en daar
heb ik ook gevraagd hoe het zit met handhaving in 30 km-zone's.
Daar kreeg ik inderdaad te horen dat men pas kan gaan handhaven nadat de gemeente als wegbeheerder de weg zodanig
heeft ingedeeld dat het ook aan de juiste eisen voldoet.

Als ik dat feit meeneem naar mijn eigen wijk in een totaal andere regio dan kan ik niet anders zeggen het klopt volledig.
De 30 Km borden stonden er al maar nadat de gemeente verkeersdrempels had geplaatst is men pas gaan handhaven.

Het is dus geen bullshit HIT. Of het een verzekeringskwestie is weet ik niet maar kan ik ook niet uitsluiten.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Het is dus geen bullshit HIT. Of het een verzekeringskwestie is weet ik niet maar kan ik ook niet uitsluiten.
Ik heb pas de inrichtingseisen van het CROW door gelezen. Daarin staat dat wettelijk er geen eisen zijn gesteld aan inrichting en dat er wel een BABW is mbt. handhaven van de verkeersborden en besluiten.

Waar het hier mis gaat is mijns inziens dat we toegeven aan personen die de wet willen kunnen beoordelen ipv opvolgen.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
HIT ik geloof je absoluut maar ik kan er niets anders van maken. Verkeersborden zijn in mijn ogen ook meer dan duidelijk hoor.
Kan het ook wel begrijpen dat een weg ergens aan moet voldoen wil je kunnen handhaven op het geen wat van toepassing is.
Het moet natuurlijk niet tegen je gevoel in druisen waar je mee bezig bent.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen