GRIP 4 Acht doden, 1 zwaargewonde, 8 gewonden bij aanslag Koninginnedag - Apeldoorn 30-04-2009

Auteur Topic: GRIP 4 Acht doden, 1 zwaargewonde, 8 gewonden bij aanslag Koninginnedag - Apeldoorn 30-04-2009  (gelezen 162340 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.sportwereld.nl/columnisten/borst/3189584/De_foto_die_gemaakt_mest_worden_het_instinct_van_Pim_Ras.html

zaterdag 02 mei 2009
De foto die gemaakt móest worden; het instinct van Pim Ras

Hij wint liever een prijs met een foto van Dennis Bergkamp dan met een beeld van de gebeurtenis op Koninginnedag, zei hij ’s avonds bij Pauw Witteman. Met die uitspraak liep Pim Ras vooruit op de Zilveren Camera die hem nu al niet meer kan ontgaan.

Het was geen onbescheidenheid. De fotograaf, voor mijn gevoel al een kwart eeuw aan deze krant verbonden, is een hoffelijke man. En geloof me, dat valt niet mee als je hebt gekozen voor zijn professie. Fotografen delen jaarlijks meer elleboogstoren uit dan een voorstopper van een tweedeklasser, maar misschien chargeer ik nu.

Pim Ras is meer dan een vakman. Hij won al heel veel prijzen. Een van de mooiste was de foto van Dennis Bergkamp, die in de zomer van 1998 de handen voor het gezicht slaat nadat hij Nederland in de slotminuut van de kwartfinale op het WK een voorsprong heeft bezorgd tegen Argentinië.

De foto is vanaf de tribune gemaakt. Als fotograaf is het waardeloos als je op zo’n groot toernooi vanaf de tribune moet ‘schieten’. Maar de concurrentie is groot op een WK voetbal. Pim maakte van de nood een deugd. Hij isoleerde Bergkamp in een zee van groen; het is een prachtig beeld dat hem de Zilveren Camera bezorgde.

Eergisteren overtrof Pim Ras zichzelf. Toen de zwarte raket nog onderweg was, slachtoffers makend, sprintte hij weg uit het gezelschap fotografen. Wat hem dreef? Instinct, denkt Pim die op dat moment niet kon weten dat het een aanslag betrof op de koninklijke familie.

Nog voor hij kon denken ‘wat gebeurt hier’ handelde hij al. Voordat de zwarte raket het monument raakte was hij reeds in die richting in beweging. Dat gaf hem een beslissende voorsprong op collega’s. Als enige fotograaf stond hij oog in oog met de gestrande bestuurder die levenloos, zo leek het, achterover hing. Op de achtergrond zien we de bus met de verbijsterde koninklijke familie. Twee foto’s kon hij maken voordat hij werd weggetrokken door een politieagent. De foto’s zijn scherp, goed belicht, technisch perfect en ruim voldoende van compositie.

Wát een foto! Wat een geweldige foto! Wat een afschuwelijke foto! Maar hij moest gemaakt worden. Het is hét beeld van Koninginnedag 2009. De foto zal nog jaren later opduiken als illustratie in boeken en bij publicaties.

De beslissende foto is de voorbije dagen wereldwijd verspreid. Pim denkt steeds aan zijn gepensioneerde collega Piet van der Klooster. 25 jaar lang maakte die de schitterendste sportfoto’s, maar het beeld van diens hand dat bekroond werd was dat van een gruwelijk drama. Van der Kloosters fotografie van de Heizelramp blijft Pim (en ons) het langst van alles bij.

Gisteravond was Pim Ras bij de herdenkingsdienst in Apeldoorn. Omdat hij donderdag niet alleen fotograaf was maar zich ook getuige voelde van het drama.

Het heeft diepe indruk op hem gemaakt. Nog ziet hij de slachtoffers als poppen door de lucht vliegen. Geuren, geluiden, indrukken, soms komt niemand dichterbij dan de fotograaf - en hij deelt zijn blik met ons.

Morgen bevindt Pim Ras zich weer achter het doel van een voetbalstadion. Geconcentreerd - niet geroutineerd, Pim is een harde werker en erg ambitieus - wacht hij op het moment van de wedstrijd of zoekt naar het verhaal van FC Utrecht-Feyenoord.

De overgang van Apeldoorn naar Utrecht, van donderdag naar zondag, het is eigenlijk absurd.

Maar Pim, en iedereen, zal moeten volstaan met het cliché dat het leven gewoon doorgaat.

hugo@ad.nl


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.ad.nl/binnenland/3190166/Centraal_Beheer_beraadt_zich_op_slogan.html

 zaterdag 02 mei 2009
Centraal Beheer beraadt zich op slogan

APELDOORN - Verzekeraar Centraal Beheer beraadt zich op haar beroemde reclameslogan ’Even Apeldoorn Bellen’.

De leus heeft door het drama van Koninginnedag een nieuwe lading gekregen. De verzekeraar heeft de lopende campagne per direct stopgezet en overweegt de slogan ook in de toekomst niet meer te gebruiken.

Een woordvoerder heeft een verhaal daarover in dagblad De Stentor zaterdag bevestigd. De succesvolle reclamecampagne loopt inmiddels bijna een kwart eeuw. Daarmee is Even Apeldoorn Bellen de langstlopende campagne ooit op deNederlandse televisie.

In de reeks werden meer dan vijftig filmpjes gemaakt waarin mensen in penibele situaties belanden, waardoor er uiteindelijk een verzekeraar aan te pas moet komen. In één van de laatste filmpjes dreigt een parachutist op Koninginnedag op het hoofd van de majesteit te belanden.

De filmpjes zijn overigens nog wel te downloaden via de website van Centraal Beheer, al wordt er op de hoofdpagina niet meer op een prominente wijze aandacht voor gevraagd.

,,De filmpjes behoren tot het culturele erfgoed van het bedrijf en van de Nederlandse reclamegeschiedenis,’’ legt een zegsman uit. ,,Bovendien zou het ook praktisch ondoenlijk zijn ze in één keer allemaal te verwijderen. Ze circuleren veelvuldig op Youtube en andere downloadsites.’’

De aanslag in Apeldoorn betekent overigens in meerdere opzichten een klap voor de verzekeraar. Het bedrijf bestaat honderd jaar en had in het kader daarvan de komende tijd allerlei activiteiten in gedachten. Ook hierop beraadt de verzekeraar zich nu.

(ANP)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.ad.nl/rotterdam/3189899/Hopen_op_herkansing.html

 vrijdag 01 mei 2009
Hopen op herkansing

ROTTERDAM - Vreselijk natuurlijk wat er is gebeurd in Apeldoorn, daar zijn ondernemers het over eens. En natuurlijk is het in orde dat gemeenten zeiden: we gaan feesten stilleggen. Maar voegen ze er aan toe: wie gaat opdraaien voor de kosten? Die zijn namelijk hoog.

,,Ik stond perplex,’’ zegt Frans Leermakers van café De Unie in Schiedam. ,,Ik stond op Koninginnedag klaar toen we om kwart over één werden gebeld door de voorlichter van de burgemeester dat het niet door mocht gaan. Ik zei: dat begrijp ik, maar wie draait op voor de kosten. Dan heet het een calamiteit te zijn.’’

De Unie had zo’n zevenduizend euro geïnvesteerd in de tent, band en extra personeel. Leermakers verwachtte zo’n 25.000 euro omzet. ,,Kunnen ze daar geen calamiteitenfonds voor oprichten?’’ vraagt de uitbater met een knipoog.

De Schiedamse burgemeester Wilma Verver is positief over zijn plan om het feest op herhaling te laten gaan. Hemelvaartsdag is prima, heeft ze gisteren laten weten. Op 5 mei mag het Schiedamse café Havana al in de herkansing.

In andere regiogemeenten speelt hetzelfde. In Rozenburg hadden kroeguitbaters gezamenlijk een groot feest op het evenemententerrein georganiseerd. ,,We gaan als gemeente met de caféeigenaren overleggen over de kosten,’’ zegt de Rozenburgse burgemeester Jaap Wolf. ,,Ook is afgesproken voor de zomer opnieuw een feest te houden.’’ 5 Mei zoals in Schiedam is daar te vroeg. ,,Dat nieuwe feest zijn we wel aan de eigenaren verschuldigd. Door de afgelasting was het lang onrustig in het dorp en zij hebben met de politie het nodige werk gehad om het allemaal in goede banen te leiden.’’

De organisatie van de afgelaste vuurwerkshow in Spijkenisse moet met de leverancier van de afgelaste vuurwerkshow om tafel. ,,Die heeft natuurlijk gewoon kosten gemaakt,’’ zegt Frank van Pelt van Spijkkids, dat een groot deel van Koninginnedag voor zn rekening had genomen. ,,Het is natuurlijk een overweging om te vragen of het vuurwerk op een later tijdstip kan worden gehouden, maar ik denk dat 5 mei organisatorisch te vroeg is.’’

De grootste kostenpost is het optreden van Jim Bakkum, maar die heeft zijn concert afgemaakt. ,,Daar ben ik ook heel blij om. Volgens mij waren er toen zeker vijfduizend mensen op het evenemententerrein. Toch wel een hoogtepunt, ondanks de omstandigheden.

Toch is Van Pelt niet rouwig om het afblazen van de festiviteiten na het optreden van de Idols-ster. ,,Op dat moment was dat gewoon de beste beslissing. Het was een besluit van de burgemeester, maar wij staan er volledig achter.’’

Het vuurwerk in Vlaardingen en bij de Rotterdamse kermis heeft al een nieuwe datum gekregen. In Vlaardingen wordt Bevrijdingsdag nu met knallen uitgeluid, in Rotterdam morgen de laatste kermisdag.

Een nieuwe datum is voor de studenten die Koninginnedance opzetten vooralsnog geen mogelijkheid. ,,Het is een gigantische organisatie tegen gigantische kosten. We zijn zes maanden bezig geweest,’’ zegt Dick van Male, voorzitter van de stichting Rotterdam Events. Daarom was het ook een bittere pil toen op last van de burgemeester, aldus de organisatie, het feest werd afgeblazen. ,,Gezien de omstandigheden respecteerden we dat ook volledig. Het was geen dag om feest te vieren. We hebben dus niet tegengestribbeld.’’

De hoop was dat de verzekering alle al gemaakte kosten zou dekken. Een dag later is Van Male daar minder zeker van. ,,We maken nu de balans op. Veel is nog onduidelijk. Bijvoorbeeld over de kaartjes die in de voorverkoop zijn verkocht. Met de gemeente hebben we nog geen contact gehad. Dat komt wel als we alles op een rijtje hebben.’’


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.ad.nl/utrecht/oost/3190321/Fotograaf_klikte_niet_maar_hielp.html

zaterdag 02 mei 2009
Fotograaf klikte niet, maar hielp
Door IVAR PENRIS

COTHEN - Hij had flink geld kunnen verdienen aan foto’s die de wereld rond zouden gaan, maar de Cothense persfotograaf Paul Groeneveld besloot zijn camera erbij neer te gooien en eerste hulp te gaan verlenen toen hij getuige was van de aanslag op Koninginnedag in Apeldoorn.

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00209/groeeveld_209457h.jpg
Paul Groeneveld (links) ontfermt zich samen met een agent over de zwaargewonde vrouw in Apeldoorn.

,,Je eerste reactie is fotograferen, maar ik ben blij dat ik heb kunnen helpen.’’

Groeneveld, als freelance fotograaf ook werkzaam voor deze krant, begon net als zijn collega’s met het maken van zoveel mogelijk foto’s toen de ramp zich net voor zijn ogen voltrokken had. ,,Toen kreeg ik die vrouw opeens voor de lens en zag hoe erg ze er aan toe was. Toen móest ik gaan helpen.’’

Groeneveld gooide zijn camera letterlijk van zich af, zei tegen een omstander dat die op zijn apparatuur moest letten tot hij terug was en begon de zwaargewonde vrouw te reanimeren. Samen met een agent slaagde hij erin de hartslag van de vrouw weer op gang te brengen, maar eigenlijk wist hij toen al dat het te laat zou zijn. ,,Er kwam meer dan alleen maar bloed uit haar hoofd.’’

Hij heeft officieel nog geen bevestiging, maar weet in zijn hart dat de vrouw het niet gered heeft. ,,Toch ben ik blij dat ik hiervoor gekozen heb, maar het is ook een heel dubbel gevoel. Ik vind het ook jammer dat ik dé foto niet heb. Dat kost me enkele duizenden euro’s, maar het leven van een mens is niet af te zetten tegen geld. Dus tevredenheid over wat ik gedaan heb, overheerst.’’

Toen alle slachtoffers naar het ziekenhuis waren, stortte Groeneveld zelf in. Dominee Visser van de naburige Grote Kerk ontfermde zich over Groeneveld en nam hem mee naar zijn huis, waar hij op krachten kon komen. ,,Je zit echt in een emotionele achtbaan. Allerlei emoties vochten om voorrang, maar je lichaam weet zich daar geen raad mee.’’ Het duurde vier uur voordat hij weer op de been was en met speciaal opgetrommelde familieleden weer naar huis kon, want zelf terugrijden was onverantwoord.

Een dag later is hij nog steeds bezig de emoties te verwerken, maar barst hij ook van de spierpijn. ,,Op plekken waarvan ik niet eens wist dat ik er spieren had. Op het moment dat het gebeurt, wordt er blijkbaar een enorme hoeveelheid adrenaline door je lijf gestuwd. Je voelt je een soort supermens, maar als alles achter de rug is, gaat je lijf protesteren, met al die spierpijn als gevolg.’’

Voor Groenveld staat nu al vast dat hij er volgend jaar op Koninginnedag gewoon weer bij zal zijn. ,,Ik sta weer vooraan.’’


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2009%2Fapril%2FPersfotograaf%20Robin%20Utrecht%20was%20in%20Apeldoorn

'Ineens zag ik drie mensen door de lucht vliegen'

1 mei 2009

De Rotterdamse persfotograaf Robin Utrecht was donderdag in Apeldoorn aanwezig om Koninginnedag vast te leggen. Wat een routinedag moest worden, werd een nachtmerrie. Voor RTV Rijnmond vertelde hij vrijdag wat hij heeft gezien.

Op het moment van het drama bevond de fotograaf zich in de bus waar de koninklijke familie in zat: "Eerst hoorde ik een doffe knal, een soort ontploffing. Ik dacht dat het bij de show hoorde, maar toen zag ik ineens drie mensen door de lucht vliegen. Het ging allemaal zo snel. Ineens liggen er twintig mensen op de grond. Het lijkt dan ineens op de beelden van een aanslag die je kent van televisie."

Pas nadat hij de lichamen en gewonden had gefotografeerd en terugreed naar Rotterdam, besefte hij werkelijk wat er was gebeurd: "Ter plekke ben je aan het werk. Je bent toch fotograaf, je probeert de slachtofffers op een zo eervolle manier te fotograferen. Maar het zat me niet lekker. Ik wilde snel weg. Ik heb fotografen, die weg moesten springen voor de auto, zien huilen. Ik heb erg slecht geslapen vannacht."

Video: http://217.149.193.67:8080/ramgen/%2Fvideo%2Fapril2009%2F01-05-fotograaf.rm
Audio: http://217.149.193.67:8080/ramgen//audio/april2009/01-05-fotograaf.rm


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Hulde voor de fotograaf die zijn complete hebben en houwen op straat gooide..!

Daar heb ik dan echt wel respect voor.
Groetjes, Marco


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Hulde voor de fotograaf die zijn complete hebben en houwen op straat gooide..!

Daar heb ik dan echt wel respect voor.

Hier kan ik me helemaal bij aansluiten. Maar dat geldt ook voor alle politie, rode kruisers en ehbo'ers en omstanders.
Een dikke pluim voor iedereen!!

En sterkte met het verwerken van deze hulpverlening.


Bommel17

  • Gast
Inderdaad respect voor deze fotograaf!


ollie76

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Heeft iemand foto´s of foto´s gezien van de traumaheli´s die in apeldoorn ter plaatse zijn geweest?

De volgende foto gevonden:



In plaats van grasmaaien koffie schenken voor artsen
door Gert Kramer. vrijdag 01 mei 2009 | 07:50 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 01 mei 2009 | 11:54

 
Het veld van voetbalvereniging AGOVV wordt gebruikt als landingsveld voor traumaheli's. foto Marco Heering
APELDOORN - Wat begint als een van de vele donderdagen, ontaardt op sportpark Berg en Bos tussen twaalf en half een in een Mash-achtige situatie.

Veld 2 van voetbalclub AGOVV wordt geconfisqueerd als landingsplaats voor drie trauma-helikopters. Ze zijn afkomstig uit Amsterdam, Groningen en Volkel en en leveren artsen en verplegend personeel af. Die suizen vanaf Berg en Bos meteen in brandweerauto's en ambulances richting De Naald, de plek des onheils.

Hans Davelaar is 's ochtends nietsvermoedend op zijn fietsje gestapt. De wedstrijdsecretaris van AGOVV zou bij zijn club het gras van veld 2 maaien. In plaats daarvan voorziet hij de wachtende helikopterpiloten van verse koffie. Davelaar schudt voortdurend zijn hoofd. "Wat een ellende, wat een drama. Zo kom je straks op CNN, maar wel op een verschrikkelijke, verkeerde manier." Als hij hoort dat zich onder de slachtoffers een kind bevindt, draait hij zich even om. "De rillingen lopen me over de rug." De piloten zitten inmiddels aan een tafeltje voor de tv. Ze wachten op verdere instructies. Het kan zijn dat ze vanaf het sportcomplex nog zwaargewonden naar ziekenhuizen moeten vliegen.

Intussen melden ook enkele profvoetballers van AGOVV Apeldoorn zich bij het clubhuis. Ze hebben net getraind en kort voor de lunch de tv-beelden van de rampzalige gebeurtenis gezien. Reserve-doelman Daan Huiskamp belt voortdurend en middenvelder Nacer Chadli kijkt met grote ogen naar veld 2. Ook assistent-trainer Marco Heering is nog onder de indruk, maar een stuk opgeluchter dan een minuutje of twintig eerder. "Mijn pa staat met dit soort gelegenheden altijd met zijn neus vooraan. Ik heb hem meteen gebeld toen ik op tv die auto door de meute zag razen. Gelukkig is hij ongedeerd."

Heering praat nog even na met Leo van der Kraats, ook trainer bij de proftak van AGOVV. "Gek, maar toen ik vanochtend in het zonnetje op het veld stond, kreeg ik een heel raar gevoel", zegt Van der Kraats. "Alsof er onheil op komst was."

Het loopt tegen half twee als de helikopterpiloten voor het laatst op Berg en Bos instructies krijgen. Ze hoeven niet te wachten op artsen, verplegers of gewonden en kunnen weer opstijgen om zich te melden in Zwolle. Met een hard, monotoon geroffel zetten de rotorbladen zich in beweging. Na een seconde of twintig vol gebulder keert het vredige getsjilp van vogels terug op Berg en Bos.


Bron: http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn/4903706/In-plaats-van-grasmaaien-koffie-schenken-voor-artsen.ece


Zelf heb ik toen de LL1 en de LL3 al weg waren nog wat plaatjes gemaakt van de LL4.

Deze foto's kun je bekijken door HIER te klikken


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.ad.nl/binnenland/3190581/Koninklijke_familie_bezoekt_gewonden.html

Koninklijke familie bezoekt gewonden
DEN HAAG - Koningin Beatrix, prinses Margriet, Pieter van Vollenhoven, prins Willem-Alexander en prinses Máxima hebben zaterdag gewonden van de aanslag afgelopen donderdag in Apeldoorn bezocht in diverse ziekenhuizen.

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00209/0KJ0VGR1_209480a.jpg
Koningin Beatrix heeft zojuist een bezoek gebracht aan de Isala kliniek in Zwolle, waar een gewonde van de aanslag tijdens Koninginnedag verblijft. FOTO ANP

Ze spraken ook met familieleden. Dat heeft de Rijksvoorlichtingsdienst laten weten.

De koningin ging op bezoek in de Isala Klinieken in Zwolle. Prinses Margriet en haar man Pieter van Vollenhoven bezochten het Rijnstate Ziekenhuis in Arnhem. Willem-Alexander en Máxima hebben slachtoffers opgezocht in klinieken in Tilburg, Utrecht en Amersfoort.

Bij de aanslag kwamen zeven mensen, inclusief dader Karst T. uit Huissen, om het leven. Acht mensen liggen nog in ziekenhuizen.

Volgens een woordvoerder van de RVD hebben de leden van de koninklijke familie zes gewonde mensen bezocht en gesproken. Twee andere slachtoffers waren niet aanspreekbaar. Koningin Beatrix sprak met twee slachtoffers en hun familie en met naasten van de twee slachtoffers, die de koninklijke familie niet kon bezoeken. Er is in de klinieken geen aparte bijeenkomst met artsen of verpleegkundigen geweest. Wel was de naaste familie van de slachtoffers speciaal uitgenodigd.

Prinses Margriet en haar man zijn zaterdagmorgen bij een gewonde in het Rijnstate Ziekenhuis geweest. De Prins van Oranje en prinses Máxima zijn zowel ’s morgens als ’s middags op pad geweest en spraken drie mensen. Koningin Beatrix legde haar bezoek in Zwolle in de middag af en is even na vier uur naar Den Haag teruggekeerd. De koninklijke familie wilde haar belangstelling voor de slachtoffers zoveel mogelijk privé houden, aldus de RVD.

Het koninklijk gezelschap liet donderdag direct weten ,,zeer geschokt en erg ontdaan’’ te zijn over het drama dat zich vlak voor hun ogen afspeelde. Desondanks is de koningin vrijdag weer aan het werk gegaan. Ze is samen met Willem-Alexander en Máxima ook aanwezig in Amsterdam bij de nationale dodenherdenking op 4 mei en bij het Bevrijdingsconcert een dag later. Pieter van Vollenhoven wordt op 5 mei verwacht bij het defilé van oud-strijders in Wageningen.