Verschil tussen beroeps en vrijwilliger?

Auteur Topic: Verschil tussen beroeps en vrijwilliger?  (gelezen 17279 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #10 Gepost op: 18 mei 2009, 12:51:48
Uit de roodgemarkeerde opmerking maak ik op, dat de sigmaleden in opdracht werken van de ambu/ghor.

Bij ons noemen we het niet 'werken in opdracht van' maar "samenwerken met"  :)
Wij worden inderdaad aangestuurd door ambuteam of MMT oid, maar iedereen kan bij de uitvoering van onze taak uiteraard collega's en omstanders om hulp vragen.
Ik heb het nog niet megemaakt dat we opdracht kregen om omstanders er bij te halen, maar ook dat is theoretisch zeker mogelijk.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #11 Gepost op: 18 mei 2009, 13:13:47
Ruud, je antwoord is helder  O0

Uit de roodgemarkeerde opmerking maak ik op, dat de sigmaleden in opdracht werken van de ambu/ghor.
En zij dit weer "moeten" door communiceren naar de ehbo'er toe.

Als ik er naast zit, dan hoor ik dat graag. Ik wil er graag van leren.  ;)



Correct, ehbo68!

Sigmaleden werken tijdens een inzet onder toezicht van en in opdracht van de ambu-pleeg/MMT arts danwel het Hoofd Gewondennest (ook een pleeg overigens).
waarbij tijdens een inzet ook niet netjes gecommuniceerd wordt met in achtneming van alle beleefdheidsregels en alsjeblieft na elke regel!!!

Ik zeg altijd maar zo: tijdens een calamiteit stopt de democratie en overleg-maatschappij en moet je gewoon zonder discussie doen wat je wordt gezegd!!
Communicatie moet dan zo kort mogelijk zijn en geen ruimte laten voor misverstanden, dit komt al heel snel bot en neerbuigend over zonder dat de "zender" dit zo bedoelt.

Ruud


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #12 Gepost op: 18 mei 2009, 13:33:03
Klopt, hulpverleners die in teamverband werken zijn daar aan gewend.
In de EHBO komt dat minder voor.
Als je als EHBO-er op een rampterrein assistentie verleent val je buiten de officiële structuren. Je kunt echter prima diensten bewijzen. EHBO-ers doen vaak de eerste opvang en behandeling.
Zodra de georganiseerde hulpverleners ter plaatse komen, nemen die de leiding over. Dat betekent dat je als EHBO-er niet als geslagen hond hoeft af te druipen. Wel is het zo dat je de opdrachten (lees goed geen bevelen) van anderen ambu-personeel, sigma-leden, brandweer en politie ontvangt.
Dan is er sprake van multidiciplinaire samenwerking!


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Reactie #13 Gepost op: 18 mei 2009, 13:42:30
Correct, ehbo68!

Sigmaleden werken tijdens een inzet onder toezicht van en in opdracht van de ambu-pleeg/MMT arts danwel het Hoofd Gewondennest (ook een pleeg overigens).
waarbij tijdens een inzet ook niet netjes gecommuniceerd wordt met in achtneming van alle beleefdheidsregels en alsjeblieft na elke regel!!!

Ik zeg altijd maar zo: tijdens een calamiteit stopt de democratie en overleg-maatschappij en moet je gewoon zonder discussie doen wat je wordt gezegd!!
Communicatie moet dan zo kort mogelijk zijn en geen ruimte laten voor misverstanden, dit komt al heel snel bot en neerbuigend over zonder dat de "zender" dit zo bedoelt.

Ruud

Toch heb ik gelukkig ook ervaren dat er kort en duidelijk werd gecommuniceerd en niet bot.  ;)
Nogmaals dank voor je heldere uitleg.  O0


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Reactie #14 Gepost op: 18 mei 2009, 13:50:15
Klopt, hulpverleners die in teamverband werken zijn daar aan gewend.
In de EHBO komt dat minder voor.
Als je als EHBO-er op een rampterrein assistentie verleent val je buiten de officiële structuren. Je kunt echter prima diensten bewijzen. EHBO-ers doen vaak de eerste opvang en behandeling.
Zodra de georganiseerde hulpverleners ter plaatse komen, nemen die de leiding over. Dat betekent dat je als EHBO-er niet als geslagen hond hoeft af te druipen. Wel is het zo dat je de opdrachten (lees goed geen bevelen) van anderen ambu-personeel, sigma-leden, brandweer en politie ontvangt.
Dan is er sprake van multidiciplinaire samenwerking!

Mooi, ook dit is een duidelijk en aanvullend verhaal.
Vooral je beschrijving van de geslagen hond is treffend verwoord. Je moet inderdaad oppassen dat je dit niet overkomt als ehbo'er.
Ik ben heel blij dat ik deze oefening heb mogen meemaken. Ik heb er in combinatie met de antwoorden hier en een PM van een lid weer veel van geleerd!


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #15 Gepost op: 16 januari 2010, 12:59:44
Kijk horken heb je binnen elke groep, laat je algemene mening over het Sigma niet negatief beinvloeden door een slechte ervaring met enkele individuen. En bij een inzet stel je open op voor opdrachten vanuit welke hoek dan ook die komen, later is er tijd om hierover van gedachten te wisselen: Ook Sigmaleden kunnen niet om het waarom van een opdracht vragen op het moment van inzet.


Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook vind dat er een grote groep SIGMA's rondlopen (nog net geen stethoscoop om de nek) die zichzelf gigantisch goede dokters vinden, denken alles te weten, en de "gewone EHBO-ers" aan de kant drukken voor behandeling van een slachtoffer... onder het mom: Ik ben Sigma en jij niet, daarom weet ik meer, kan ik meer, enz..... Tijdens een oefening met Sigma's en niet sigma's zorgt dit voor gigantische wrijving, wat weer de oefening/behandeling niet ten goede komt.
Jammer genoeg zijn het dus niet "enkele individuen"... En doordat ik zelf slechte ervaring ermee heb, kan ik me dan ook zeker vinden in de mening die je daardoor vaker hoort over mensen binnen een Sigma groep.
En die groep verpest het voor de Sigma's met een goede mentaliteit, een niet-arrgante houding en een goed samenwerkingsvermogen. Jammer.
Omdat ik bij de oefening heel duidelijk van een aantal SIGMA leden het gevoel kreeg: "ik ben van de SIGMA, dus ik ben belangrijk, dus moet je naar mij luisteren".
Vandaar mijn vraag.

Gelukkig heb ik ook positieve ervaringen opgedaan van een SIGMA lid waarbij een gelijkwaardige samenwerking heel duidelijk aanwezig was.

Dit is dus een typisch vaak gehoorde mening over een aantal Sigma-leden.
Is gewoon een mentaliteitsprobleem die bij een groot aantal leden speelt.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #16 Gepost op: 16 januari 2010, 22:03:15
Tijdens een oefening met Sigma's en niet sigma's zorgt dit voor gigantische wrijving, wat weer de oefening/behandeling niet ten goede komt.

Er valt bij mij ook opeens een kwartje ;)

Wij hebben ooit met de Reddingsbrigade een multidisciplinaire oefening gehouden met brandweer en GHOR, waarbij er aanvaring in scene was gezet met een rondvaartboot met veel slachtoffers. Het blussen en vrijgeven van de gebotste schepen door de brandweer en de daaropvolgende evacuatie door de reddingsbrigade verliepen vrij snel. Toen de reddingsbrigade met de eerste slachtoffers arriveerde bij de kade, moest de oefening 'gepauzeerd' worden omdat de geneeskundige combinatie de tent nog niet had opgezet en ingericht. Goed, kan gebeuren, het is een oefening. Maar ook toen we weer verder gingen kon de GHOR het tempo niet aan van de stroom slachtoffers die binnenkwam. De Reddingsbrigade hoeft toen een aantal malen aangeboden om te ondersteunen (zowel OvD-R als individule redders), tenslote hebben zij allemaal een EHBO-diploma en vaak ook ervaring. Maar dit werd niet echt opgepakt en ik heb nooit echt begrepen waarom. De verhalen in dit topic klinken wel als een mogelijkheid ;)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #17 Gepost op: 17 januari 2010, 10:13:13
Dit mag geen topic gaan worden waar de SIGMA-leden finaal afgezeken worden zonder wederhoor. Hou het netjes. Ik hoef nog niet in te grijpen maar ik hou deze topic goed in de gaten.

WM - Moderator.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #18 Gepost op: 17 januari 2010, 10:41:13
Dit mag geen topic gaan worden waar de SIGMA-leden finaal afgezeken worden zonder wederhoor.
WM - Moderator.


Het staat ze vrij om te reageren...........
onder de 3358 leden zullen heus een aantal sigma-leden bevinden

Ik heb goede ervaringen met het SIGMA maar ik heb ook  mindere ervaringen met het Sigma:
goede:  de samenwerking op een normale en goede manier: zoals iedereen dat zou willen (komt gelukkig het meest voor)
minder: ik hoorde een SIGMA-lid zeggen (tegen een ander SIGMA-lid) "we gaan de EHBO-ers gebruiken voor de k*tklussen"
hierna heb ik gemeld aan betreffende persoon, zijn leidinggevende en aan mijn leidinggevende dat als ik daarvoor gebruikt ga worden ik van dat evenement vertrok (en met mij ook andere EHBO-ers)


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #19 Gepost op: 17 januari 2010, 11:23:20
Citaat
Het staat ze vrij om te reageren...........
onder de 3358 leden zullen heus een aantal sigma-leden bevinden

En daarom grijp ik nog niet in.....

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon